Рішення
від 15.09.2016 по справі 904/6201/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15.09.16р. Справа № 904/6201/16 За позовом Жовтоводської місцевої прокуратура Дніпропетровської області, м. Жовті Води Дніпропетровська область

до Відповідача - 1 Миколаївської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області, с. Миколаївка, Софіївський район, Дніпропетровської області

Відповідача - 2 Селянського (фермерського) господарства "Олександро-Володимирівське", смт. Софіївка, Софіївський район, Дніпропетровської області

про визнання недійсним договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку

Суддя Ліпинський О.В.

Представники:

від позивача: прокурор Пономаренко А.Є., посв. № 023761 від 20.12.2013;

від відповідача-1: ОСОБА_1, дов. від 17.08.2016;

від відповідача-2: не з'явився;

СУТЬ СПОРУ:

Жовтоводська місцева прокуратура Дніпропетровської області (далі - Позивач) звернулась до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Миколаївської сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області (далі - Відповідач-1), та Селянського (фермерського) господарства "Олександро-Володимирівське" (далі - Відповідач-2), в якому просить суд:

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 6,7386 га., кадастровий номер 1225284400:02:005:0002 вартістю 1 740 500,00 грн., укладений 01.10.15 між Миколаївською сільською радою і Селянським (фермерським) господарством "Олександро-Володимирівське";

- зобов’язати селянське (фермерське) господарство "Олександро-Володимирівське" повернути Миколаївській сільській раді земельну ділянку площею 6,7386 га., кадастровий номер 1225284400:02:005:0002 вартістю 1 740 500,00 грн., розташовану на території Миколаївської сільської ради у стані, не гіршому у порівнянні з тим, у якому воно одержало її в оренду.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірний договір оренди земельної ділянки, яка належить до земель комунальної власності, укладено без відповідного рішення органу місцевого самоврядування, та без проведення конкурсу, що є підставою для визнання такого договору недійсним із застосуванням наслідків недійсності правочину, встановлених чинним законодавством.

Відповідач-1 проти задоволення вимог прокурора не заперечував, стосовного чого подав суду письмову заяву № 464 від 14.09.2016 року.

Відповідач-2 відзив на позов не надав, явку представника в судові засідання не забезпечив, про розгляд справи повідомлені належним чином за адресами, зазначеними в позовній заяві.

Поштовий конверт з ухвалою суду, яка направлялася на адресу Відповідача - 2, повернувся з відміткою "за закінченням терміну зберігання". Враховуючи те, що згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців адреса Відповідача-2 відповідає тій адресі, на яку направлялися процесуальні документи, суд дійшов висновку про належне повідомлення Відповідача - 2 про розгляд справи.

Згідно приписів ст. 75 ГПК України, суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

В судовому засіданні 15.09.2016 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення згідно зі ст. 85 ГПК України.

Фіксація судового процесу технічними засобами не проводилася.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника Позивача та Відповідача - 1, дослідивши подані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Згідно наданого у справу витягу про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень № 40734912 від 16.07.2015 року, за територіальною громадою в особі Миколаївської сільської ради на праві комунальної власності зареєстровано земельну ділянку площею 6,7386 га, кадастровий номер 1225284400:02:005:0002.

Як убачається з матеріалів справи, між Миколаївською сільською радою та Селянським (фермерським) господарством "Олександро-Володимирівське" укладено договір оренди земельної ділянки від 01.10.15.

Відповідно до п. 1.1 договору, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне володіння та користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться на території Миколаївської сільською радою.

Пунктом 2 договору, визначено, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,7386 га., у тому числі для 6,7386 га. Кадастровий номер земельної ділянки: 1225284400:02:005:0002. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 150213,50 грн.

Згідно п. 8 договору, його укладено на 17 років з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою.

29.10.15 державним реєстратором Криничанського районного управління юстиції Дніпропетровської міської ради проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, яке виникло на підставі договору оренди від 01.10.2015 року, що підтверджується витягом №47396225 від 11.11.2015.

Правовідносини пов'язані з передачею земельних ділянок у користування регулюються Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Цивільним кодексом України, нормативно-правовими актами та договором оренди землі.

Відповідно до ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Частинами 1, 2, 3 статті 123 ЗК України, визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

За змістом ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальної власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Статтею 16 Закону України «Про оренду землі» визначено порядок укладення договору оренди землі, згідно з яким укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до п.п. 34, 43 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, в тому числі щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, затвердження договорів, укладених сільським, селищним, міським головою від імені ради, з питань, віднесених до її виключної компетенції.

На підставі вищевикладеного, слід дійти висновку, що наявність рішення відповідного органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки в оренду чинним земельним законодавством визначається в якості обов’язкової правової підстави для подальшого укладення договору оренди земельної ділянки комунальної власності.

Відповідно до ч.1 ст. 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; стартова ціна лота; строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги. (згідно з ч.4 ст. 135 Земельного кодексу України).

Частиною 5 ст. 135 Земельного кодексу України, визначено, що земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів.

Суд звертає увагу на те, що в матеріалах справи відсутні рішення Миколаївської сільської ради щодо проведення земельних торгів з метою продажу права оренди земельної ділянки площею 6,7386 га., кадастровий номер 1225284400:02:005:0002 або договори на проведення торгів.

Таким чином, зібрані у справі докази дають підстави для висновку, що спірний договір оренди земельної ділянки площею 6,7386 га., кадастровий номер 1225284400:02:005:0002 від 01.10.15, яка належить до земель комунальної власності, укладений за відсутності рішення сесії Миколаївської міської ради про укладення договору оренди землі, прийнятого у порядку, передбаченому чинним законодавством, або за результатами проведення аукціону.

Враховуючи вищевикладене, укладення між Відповідачем-1 та Відповідачем-2 договору оренди земельної ділянки від 01.10.2005 року, відбулась з порушенням вимог чинного законодавства, що є підставою для визнання спірного правочину недійсним в судовому порядку.

Відповідно до ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п’ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно з частиною 1 ст. 216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Частиною 3 ст. 216 ЦК України, встановлено, що правові наслідки, передбачені частиною першою цієї статті, застосовуються, якщо законом не встановлено особливі умови їх застосування або особливі правові наслідки окремих видів недійсних правочинів.

Частиною 6 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що у разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

Таким чином, спеціальним законом щодо договорів оренди землі передбачено особливості застосування наслідків недійсності відповідних правочинів, за якими виключається зобов'язання орендодавця повертати на користь орендаря платежі, отримані ним за договором до моменту визнання правочину недійсним.

Враховуючи вищенаведені положення та обставини справи, укладений між відповідачами договір оренди земельної ділянки від 01.10.2015 є недійсним, а правовим наслідком недійсності даного договору має бути повернення відповідачем-2 (орендарем) на користь відповідача-1 (орендодавця) отриманої за недійсним договором земельної ділянки.

На підставі викладеного з урахуванням встановлених обставин, заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до вимог ст. 49 ГПК України, судовий збір покладаються на відповідачів в рівних частинах.

Керуючись ст.ст. 1, 2, 4, 12, 32, 33, 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним договору оренди земельної ділянки площею 6,7386 га., кадастровий номер 1225284400:02:005:0002 вартістю 1 740 500,00 грн., укладений 01.10.15 між Миколаївською сільською радою і Селянським (фермерським) господарством "Олександро-Володимирівське".

Зобов’язати селянське (фермерське) господарство "Олександро-Володимирівське" повернути Миколаївській сільській ради земельну ділянку площею 6,7386 га., кадастровий номер 1225284400:02:005:0002 вартістю 1 740 500,00 грн., розташовану на території Миколаївської сільської ради у стані, не гіршому у порівнянні з тим, у якому воно одержало її в оренду, про що видати наказ.

Стягнути з Миколаївської сільської ради (53180, Дніпропетровська область, Софіївський район, с. Миколаївка, вул. Авангардівська, 17, код ЄДРПОУ 04337937) на користь Прокуратури Дніпропетровської області (49044, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 38, код ЄДРПОУ 02909938) 1 378,00 грн. витрати зі сплати судового збору, про що видати наказ.

Стягнути з Селянського (фермерського) господарства "Олександро-Володимирівське" (53100, Дніпропетровська область, Софіївський район, смт. Софіївка, вул. Лесі Українки, 22, код ЄДРПОУ 32075386) на користь Прокуратури Дніпропетровської області (49044, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 38, код ЄДРПОУ 02909938) 1 378,00 грн. витрати зі сплати судового збору, про що видати наказ.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 20.09.2016

Суддя ОСОБА_2

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення15.09.2016
Оприлюднено28.09.2016
Номер документу61478702
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6201/16

Рішення від 15.09.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 18.08.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 29.07.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні