гСправа № 358/1164/16-а Провадження № 2-а/358/51/16
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2016 року м. Богуслав
Богуславським районний суд Київської області в складі:
головуючого судді Якутюка В.С.,
за участю секретаря Давиденко М.В.,
позивача ОСОБА_1,
представника відповідача Бабенко Д.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Богуславському районі Київської області про визнання відмови протиправною та про зобов'язання здійснити перерахунок пенсії,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач ОСОБА_1, звернувшись до суду з даним адміністративним позовом, просив визнати протиправним рішення управління Пенсійного фонду України у Богуславському районі Київської області про відмову у проведенні перерахунку йому пенсії, як бувшому працівнику прокуратури згідно довідки про заробітну плату, виданої прокуратурою Київської області за №18ер-293, яка подається для перерахунку пенсії та просив зобов'язати відповідача провести перерахунок пенсії у розмірі 75% від заробітної плати, в зв'язку з підвищенням посадових окладів працівникам прокуратури, починаючи з 01 грудня 2015 року та стягнути з відповідача на його користь судові витрати, посилаючись на те, що він раніше працював органах прокуратури та має стаж 29 років і 2 місяці та з 01 жовтня 1997 року отримує пенсію відповідно до Закону України «Про прокуратуру». На даний час він перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України у Богуславському районі Київської області. Він звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, у зв'язку з підвищенням посадових окладів працівникам прокуратури, але рішенням №873 від 09 серпня 2016 року начальника управління ПФУ у Богуславському районі йому було відмовлено у перерахунку пенсії, оскільки відповідно до п.5 розділу ІІІ прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 2 березня 2015 року № 213-УІІІ, з 01 червня 2015 року скасовано норми щодо призначення та перерахунку пенсій в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про прокуратуру», тому він змушений звернутися з відповідним позовом до суду.
Позивач ОСОБА_1 в судовому засіданні свої позовні вимоги підтримав та просив суд зобов'язати відповідача здійснити йому перерахунок пенсії відповідно до наданої довідки про розмір заробітної плати.
Представник відповідача Бабенко Д.О. в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та заперечував проти його задоволення, посилаючись на те, що відповідно до п. 5 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» №213 від 02.03.2015 року, у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії( щомісячне грошове утримання) призначаються відповідно до законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус судів», «Про статус народного депутата України»... Таким чином, з 01 червня 2015 року було скасовано норми статей щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються та перераховуються відповідно до даного закону, отже органи Пенсійного фонду України не призначають та не перераховують пенсії був пенсіонерам прокуратури, а тому підстави для перерахунку пенсії відсутні.
Суд, заслухавши пояснення сторін та дослідивши надані ними письмові докази, оцінюючи їх відповідно до ст.86 КАСУ, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 на даний час отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про прокуратуру» в розмірі 75% суми заробітної плати при стажі роботи в органах прокуратури 29 років і 2 місяці.
Із довідки про заробітну плату №18ер-293, виданої прокуратурою Київської області видно, що заробітна плата на посаді прокурора Богуславського району станом на 01 грудня 2015 року становить 13755 грн.89 коп.
Із рішення №873 від 09 серпня 2016 року начальника управління Пенсійного фонду України у Богуславському районі Київської області вбачається, що у перерахунку пенсії ОСОБА_1 було відмовлено в зв'язку з тим, що підстав для перерахунку пенсії відповідно до Закону України «Про прокуратуру» немає, оскільки відповідно до п.5 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» №213 від 02.03.2015 року, у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначають відповідно до Закону України «Про прокуратуру». До 1 червня 2015 року закон щодо призначення всіх пенсій на загальних підставах не прийнято і з 1 червня 2015 року скасовано норми щодо призначення та перерахунку пенсій в порядку та на умовах визначених відповідно до Закону України «Про прокуратуру».
Відповідно до п. 20 ст. 86 Закону України «Про прокуратуру» умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.
Порядок визначення заробітку, який враховувався для перерахунку пенсії, був визначений постановою Кабінету Міністрів України № 865 від 31.05.2000 року «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» (зі змінами та доповненнями), зокрема, пунктами 4. 5 та 6.
Порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України, однак відповідно до пункту 5 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» № 213-УІІ від 02.03.2015 року, у разі неприйняття до І червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до Законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів», «Про статус народного депутата України», «Про судову експертизу», «Про Національний банк України», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про дипломатичну службу», Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника - консультанта народного депутата України, тому з 1 червня 2015 року пенсії в порядку та на умовах, визначених вказаними законами, не призначаються, раніше призначені пенсії не перераховуються.
Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №1013 від 09.12.2015 року «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», якою з 01.12.2015 року виключено пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України № 865 від 31.05.2000 року «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», який регулював норми визначення заробітної плати для перерахунку пенсії пенсіонерам у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а пункт 5 і 6 викладений в іншій редакції.
В пункті п'ятому постанови Кабінету Міністрів України № 865 від 31.05.2000 року (зі змінами з 01.12.2015 року) зазначено, що форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.
В пункті шостому зазначено, що у всіх випадках призначення пенсій заробіток для призначення пенсії не може перевищувати сум заробітної плати, на які нараховується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, на момент призначення пенсій, що свідчить про відсутність права на перерахунок раніше призначених пенсій у зв'язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям.
У відповідності до ст. 8 Конституції України та ст. 8 КАС України, суд керується принципом верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
Згідно положень ч. 1 ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Згідно з ч. 18 ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» у вказаній чинній на час призначення пенсії позивачу, призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» № 1013 від 09.12.2015 року, внесено зміни до раніше прийнятих урядом нормативно-правових актів та з 01 грудня 2015 року підвищено посадові оклади працівників органів прокуратури.
Умови та порядок пенсійного забезпечення прокурорів та слідчих визначено статтею 50-1 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1789-ХІІ «Про прокуратуру». Редакція зазначеної статті неодноразово змінювалась.
Згідно ч. 13 ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру», обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком.
Відповідно до ч.18 ст. 50-1 вищезазначеного Закону, призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи.
В свою чергу, підстави та порядок перерахунку пенсій прокурорам регулюють частини 13, 18 ст.50-1 Закону «Про прокуратуру», положення яких щодо перерахунку пенсії у зв'язку з прийняттям Закону №3668-VІ не змінювались.
Нормами, які визначають механізм проведення перерахунку пенсії за вислугу років прокурорам, являються ч.13 та ч.18 ст.50-1 Закону України «Про прокуратуру» у редакції, яка діяла на час призначення пенсії.
Останнє підвищення заробітної працівників прокуратури відбулося відповідно до Постанову Кабінету Міністрів України №1013 від 09.12.2015 року «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», внесено зміни до раніше прийнятих урядом нормативно-правових актів та з 01 грудня 2015 року підвищено посадові оклади працівників органів прокуратури, а відтак з прийняттям вказаної постанови КМУ у позивача виникло право на перерахунок пенсії у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників.
Суд вважає, що посилання відповідача на відсутність правових підстав для проведення перерахунку пенсії позивача, з посиланням на п. 5 Прикінцевих положень Закону України №213-УІІ від 02.03.2015 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення», є необґрунтованими, оскільки він застосував нові положення до правовідносин, які виникли до набрання ними чинності, що суперечить вимогам ч.1 ст. 58 Конституції України, якою передбачено, що закони та нормативні акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність.
Крім того, Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов'язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України відокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції. Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року №8-рп/99 у справі щодо права на пільги та від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).
У зазначених рішеннях Конституційний Суд України вказав на необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов'язана з ризиком для життя і здоров'я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно-правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення (Рішення № 5-рп/2002).
Виходячи із рішень Конституційного Суду України щодо розуміння сутності соціальних гарантій працівників правоохоронних органів, зокрема працівників прокуратури, зміст та обсяг досягнутих ними соціальних гарантій не може бути звужено шляхом внесення змін до законодавства.
В даному випадку, суд приходить до висновку, що відповідач повинен був перерахувати позивачу пенсію, згідно довідки прокуратури Київської області, відповідно до ст.50-1 Закону України «Про прокуратуру», в редакції яка діяла на час призначення пенсії, з розрахунку 75 % від суми місячної заробітної плати.
Крім того, суд вважає, що в з відповідача на користь позивача підлягають стягненню витрати за сплату судового збору відповідно до ст.94 КАС України.
На підставі ст.ст.19, 22, 46, 58 Конституції України, ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991, № 1789-ХІІ (в редакції від 20.01.2005, № 2377-IV), Постанови Кабінету Міністрів України №865 від 31 травня 2000 року, Постанови Кабінету Міністрів України №1013 від 09 грудня 2015 року, керуючись ст.ст.2, 11, 17, 18, 19, 86, 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати неправомірними дії управління Пенсійного фонду України у Богуславському районі Київської області щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії.
Зобов'язати УПФУ у Богуславському районі Київської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1, починаючи з 01 грудня 2015 року, виходячи із 75% розміру його заробітної плати з урахуванням довідки про розмір заробітної плати №18гр-293, виданої прокуратурою Київської області.
Стягнути з управління Пенсійного фонду України у Богуславському районі Київської області (ідентифікаційний код 22200509) на користь ОСОБА_1 551 грн.20 коп. (п'ятсот п'ятдесят одна грн.) витрат за сплату судового збору.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Київського апеляційного адміністративного суду через Богуславський районний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.
Повна мотивувальна постанова виготовлена 27 вересня 2016 року.
Головуючий: суддя В. С. Якутюк
Суд | Богуславський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2016 |
Оприлюднено | 30.09.2016 |
Номер документу | 61571349 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Богуславський районний суд Київської області
Якутюк В. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні