Ухвала
від 20.09.2016 по справі 806/413/16
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Капинос О.В.

Суддя-доповідач:Майор Г.І.

УХВАЛА

іменем України

"20" вересня 2016 р. Справа № 806/413/16

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Майора Г.І.

суддів: Бучик А.Ю.

Шевчук С.М.,

за участю секретаря судового засідання Витрикузи В.П.,

представника позивача Тарнавського В.Я., представників третьої особи ОСОБА_4, ОСОБА_5,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "25" травня 2016 р. у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" до Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області, третя особа: Фермерське господарство "АГРО-САД" про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

У березні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області Попіля Володимира Вікторовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за індексним номером 23891958 від 25.08.2015 р. про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 23.10.2015 р., укладеного між ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_8 та Фермерським господарством "Агро-Сад" (номер запису про інше речове право 10913474 від 25.08.2015 р.).

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 25.05.2016 в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вищевказане рішення та прийняти нове, яким позов задовольнити. В апеляційній скарзі позивач посилається на незаконність, необ'єктивність та необґрунтованість оскаржуваного рішення, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що є підставою для скасування постанови суду першої інстанції.

В судовому засіданні представник позивача доводи апеляційної скарги підтримав у повному обсязі.

Представники третьої особи в засіданні суду заперечили проти доводів апеляційної скарги. Вважають, що постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, а тому просили залишити її без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Заслухавши пояснення представника позивача та представників третьої особи, розглянувши матеріали справи, дослідивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального законодавства, колегія суддів уважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

З матеріалів справи вбачається, що 30.11.2010 р., на підставі розпорядження голови Андрушівської районної державної адміністрації від 02.09.2010 р. №403, між Андрушівської районою державною адміністрацією в особі голови адміністрації ОСОБА_9 та Товариством з обмеженою відповідальністю "УКР-ЛЕНД" укладено договір оренди земельної ділянки № 78, згідно якого останньому передавалась в оренду земельна ділянка (невитребувана земельна частка (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за рахунок реформованого КСП "Іванківське" №6, з кадастровим номером 1820384400:04:000:0006 площею 6,6488 га, у тому числі ріллі 6,6488 га.

Вказаний договір укладено на 15 років або до запиту громадянина, що набуде право власності на дану земельну ділянку (п. 8 договору).

Згідно зі п. 44 даного договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Зазначений договір оренди був зареєстрований у Андрушівському районному відділі Житомирської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру", про що у державному реєстрі земель по Іванківській сільській раді вчинено запис за №041020200040 від 27.12.2010 р..

В 2015 році Андрушівським районним управлінням юстиції право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 1820384400:04:000:0006, площею 6,6488 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва зареєстровано за ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_10 в рівних частинах, про що свідчать свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 07.07.2015 р. № 40185476, від 04.08.2015 р. № 41670769 та від 04.08.2015 р. № 41670448 та відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.60-62,65-66).

У подальшому ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_8 вказану земельну ділянку передано в строкове платне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, строком на 15 років, Орендарю - Фермерському господарству "Агро-Сад", про що укладено договір оренди землі від 06.08.2015 р. (а.с.55-56).

На підставі цього договору державним реєстратором Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області Попілем Володимиром Вікторовичем проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1820384400:04:000:0006 за Фермерським господарством "Агро-Сад", відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 25.08.2015 року № 23891958.

Позивач вважаючи, що здійснена реєстрація права оренди за ФГ "Агро-Сад" порушує права ТОВ "Укр-Ленд" звернувся до суду з даним позовом. При цьому позивача вказує, що державним реєстратором здійснену подвійну реєстрацію права оренди однієї земельної ділянки.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме та їх обтяжень" (далі - Закон) передбачено, що інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до ч.4 ст.3 Закону, права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.

Згідно п.1 ч.2 ст.9 Закону, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема, щодо: обов'язкового дотримання письмової форми правочину та нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); повноважень заявника; відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; наявності факту виконання умов правочину, за якими закон та/або договір пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Відповідно до пункту 8-1 частини 2 статті 9 зазначеного Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень" під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи свідоцтва про право власності на спірну земельну ділянку були видані 07.07.2015 р. та 04.08.2015 р., (а.с. 60-62), а 25.08.2015 р. було проведено державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки (а.с. 67-68), отже реєстрація права власності на земельну ділянку (кадастровий номер 1820384400:04:000:0006) відбулась після 01.01.2013 року, а тому суд приходить до висновку, що відповідач, реєструючи оскаржуваний договір оренди, не зобов'язаний був робити запити щодо наявності зареєстрованих прав відносно даної земельної ділянки за іншими особами.

Крім того, згідно з ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Пункт 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 року №43, який передбачав, що державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України, постановою Вищого адміністративного суду України від 20.04.2010 року № К-8025/09 вказано протиправним та скасовано. На виконання зазначеної постанови Вищого адміністративного суду України було прийнято наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 3 червня 2010 року №433, яким виключено вказаний пункт Інструкції.

У відповідності до п. 2 п. "б" ч.1 ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить реєстрація суб'єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею. Законом України №402-УІІ від 04.07.2013 року пп. 2 п. "б" ч.1 ст.33 виключено.

Позивач посилається на те, що орган реєстраційної служби не запросив відомості про правонабувача або про нерухоме майно при реєстрації, як це визначено п.8-1 ч.2 ст.9 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". При цьому посилається на лист Державної реєстраційної служби України №2952/05-15-13 від 06.08.2013 р. "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами". У листі йдеться про те, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації права оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних ділянок (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Це спростовується матеріалами справи - державний реєстратор перевіряв державну реєстрацію прав та їх обтяжень на вказану земельну ділянку у базі даних про реєстрацію заяв та запитів (а.с.65-66) та у виконкомі Іванківської сільської ради.

Як вбачається з довідки Іванківської сільської ради від 25.08.2015 № 1 реєстрація договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 1820384400:03:000:0006 сільською радою не проводилась (а.с.63).

За наведених обставин, суд приходить до висновку, що договір оренди земельної ділянки № 78 від 30.11.2010 р., укладений між позивачем і Андрушівською районною державною адміністрацією не пройшов державну реєстрацію, відповідно до законодавства, яке діяло на момент його укладення.

Вказані обставини спростовують доводи позивача про те, що спірне рішення спричинило подвійну реєстрацію права оренди на одну й ту ж земельну ділянку.

Крім того, слід зазначити, що після набуття ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_8 права власності на спірну земельну ділянку Андрушівська районна державна адміністрація не є розпорядником цієї земельної ділянки та, відповідно, не може бути її Орендодавцем.

Набуття права власності на земельну ділянку вказаними особами є підставою для припинення договору оренди землі, укладеного між Андрушівською районною державною адміністрацією та ТОВ "Укр-Ленд".

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для визнання оспорюваного рішення реєстраційної служби протиправним та його скасування, оскільки остання діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.

Разом з тим, під час судового засідання встановлено, що відповідач по справі - Андрушівське районне управління юстиції Житомирської області відповідно до постанови КМ України від 11 лютого 2016 року № 99 " Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги" станом на 4.07.2016 року ліквідовано без правонаступництва, що підтверджується витягом з ЄДРЮОФОП.

Відповідно до п.5 ст.157 КАС України провадження по справі закривається у разі ліквідації підприємства, установи, організації, які були стороною у справі.

Згідно з ч.2 ст.203 КАС України якщо судом першої інстанції ухвалено законне та обґрунтоване судове рішення, а обставини, які стали підставою для закриття провадження у справі, виникли після його ухвалення, суд апеляційної інстанції визнає таке рішення нечинним і закриває провадження у справі.

З урахуванням того, що судом першої інстанції прийняте законне та обґрунтоване судове рішення, а обставини про ліквідацію відповідача виникли після його ухвалення, колегія суддів визнає вказане рішення нечинним і закриває провадження у справі.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 203, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" задовольнити частково.

Постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "25" травня 2016 р. визнати нечинною та провадження у справі закрити.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Г.І. Майор

судді: А.Ю.Бучик

С.М. Шевчук

Повний текст cудового рішення виготовлено "26" вересня 2016 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Ленд" вул.Вишнева,14,с. Лісівщина,Житомирський район, Житомирська область,12435

3- відповідачу/відповідачам: Андрушівське районне управління юстиції Житомирської області пл. Т.Г. Шевченка, 7,м.Андрушівка,Андрушівський район, Житомирська область,13400

4-третій особі: Фермерське господарство "АГРО-САД" - вул.Окунєва, буд.1-А,с.Мостове,Андрушівський район, Житомирська область,13441,

5- представник позивача: ОСОБА_11 АДРЕСА_1, 10000

6-представник позивача: Тарнавський В.Я. вул.Кривчицька,1/33,м.Лівів

7- Державний реєстратор реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області Попіль Володимир Вікторович пл. Т.Г. Шевченка, 7, Андрушівка, Андрушівський район, Житомирська область, 13400

- ,

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2016
Оприлюднено30.09.2016
Номер документу61575680
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/413/16

Ухвала від 20.09.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Майор Г.І.

Ухвала від 08.07.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Майор Г.І.

Ухвала від 08.07.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Майор Г.І.

Ухвала від 24.06.2016

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Майор Г.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні