Рішення
від 21.09.2016 по справі 916/1854/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" вересня 2016 р.Справа № 916/1854/16

Господарський суд Одеської області у складі :

судді Никифорчука М.І.

при секретареві Кравченко С.В.

за участю представників сторін :

від позивача: ОСОБА_1 за дорученням № 130 від 10.11.2014р.;

від відповідача: ОСОБА_2 за довреністю від 14.01.2016р.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 916/1854/16:

За позовом: Приватного підприємства "Сільськогосподарське підприємство" "Березине";

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру в Одеській області;

про зобов'язання укласти договір, -

в с т а н о в и в :

Приватне підприємство «Сільськогосподарське підприємство «Березине» (далі - Позивач) звернулось до Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - Відповідач) із позовом про зобов'язання укласти договір посилаючись на те, що Позивач має затверджений Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в довгострокову оренду строком 49 років, а Відповідач не укладає з ним договір оренди земельної ділянки не дивлячись на те, що є рішення ОСОБА_3 районної державної адміністрації за 2007 рік про надання Позивачу згоди на виготовлення проектів землеустрою і передачі земельних ділянок без проведення земельних торгів.

Під час розгляду справи 05.09.2016р. представником Позивача надано правове обгрунтування позовних вимог.

Відповідач проти позову заперечує, вважає що укладанню договору оренди земельної ділянки з позивачем передує проведення земельних торгів в порядку ст. 134 Земельного кодексу України, про що зазначив у відзиві на позов.

З цих підстав і просить відмовити у позові.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 05 вересня 2016 р. строк вирішення спору за клопотанням позивача продовжено на 15 днів по 23 вересня 2016р.

В засіданні суду оголошувалась перерва з 05 вересня 2016 р. по 09 вересня 2016 р. та з 09 вересня 2016 р. по 21 вересня 2016 р. за правилами ст. 77 ГПК України.

В засідання суду 21 вересня 2015р. за правилами ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, вислухавши представників сторін, проаналізувавши приписи законодавства, що регулюють правовідносини по даному спору, господарський суд прийшов до наступного висновку.

Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до статті 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Відповідно до ст.. 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Ці дані встановлюються письмовими і речовими доказами.

Як випливає із змісту позову предметом спору у даній справі йдеться про укладення договору оренди земельної ділянки без проведення торгів.

Питання передачі земельних ділянок в оренду регулюються ст.ст. 124, 134 Земельного кодексу України

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час прийняття розпорядження ОСОБА_3 районною державною адміністрацією Одеської області 31.01.2011 № ЗЗ/А-2011) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою ст. 134 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Земельні торги проводяться у формі аукціону (ст. 135 Земельного кодексу України).

З приведеного випливає, що ст. 134 Земельного кодексу України не передбачено без проведення земельних торгів (аукціонів) передачу земельних ділянок в користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до пункту 1 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).(Пункт 1 розділу X доповнено абзацом третім згідно із Законом № 509-VI від 16.09.2008- діє протягом двох років з дня набрання чинності, див. п.2 розділу II Закону № 509-VI від 16.09.2008 (із змінами, внесеними згідно із Законом № 2367^1 від 29.06.2010).

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» від 16.09.2008 № 509-VI набув чинності 14.10.2008, тобто його дія розповсюджувалась на 2 роки - до 14.10.2010.

Як встановлено судом та випливає з матеріалів справи Позивач є виробником сільськогосподарської продукції. У виробничому процесі підприємство використовує орендовані земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що перебувають у державній власності (землі запасу).

Основу угідь підприємства становлять 7 земельних ділянок загальною площею 206,5 (за точним підрахунком - 206,4991) га, розташованих на території Березинської селищної ради ОСОБА_3 районну Одеської області за межами населеного пункту.

Користування зазначеними земельними ділянками підприємство розпочало у 2007 році, після прийняття ОСОБА_3 районною адміністрацією Одеської області розпорядження №41/А-2007 від 20.02.2007р., що стосувалося частини вищевказаних земель площею в 120 га.

В подальшому, розпорядженням ОСОБА_3 районної державної адміністрації №385/А-2007 від 24.12.07 р. площа переданих позивачеві земельних ділянок була збільшена до теперішнього розміру - 206,5 га.

Як зазначає Позивач, з того часу дотепер він здійснює користування земельними ділянками, сплачуючи встановлену плату за користування земельними ділянками, згідно з тимчасовими угодами, що неодноразово переукладалися.

На виконання вищевказаних розпоряджень ОСОБА_3 районної державної адміністрації Одеської області Позивач замовив, оплатив і отримав виконаним Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в довгострокову оренду строком 49 років.

Розпорядженням №33/А-2011 від 31.01.11р. ОСОБА_3 районної державної адміністрації проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в довгострокову оренду строком 49 років був затверджений, але 12.07.13 р., розпорядженням №694/А-2013 голови Одеської обласної державної адміністрації ОСОБА_4 це розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації було скасоване.

Дізнавшись про розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації, ПП СП «Березине» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду по захист своїх прав.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 17.03.14р. у справі №815/1185/14, яке залишено без змін ухвалою апеляціної інстанції від 17.09.29014 р. розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації було скасоване.

Таким чином, розпорядження №33/А-2011 від 31.01.11р. ОСОБА_3 районної державної адміністрації про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в довгострокову оренду строком 49 років є чинним.

Таким чином, уже наприкінці 2014 року Позивач мав на руках затверджений Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в довгострокову оренду строком 49 років, і не було ніяких перешкод для отримання кадастрових номерів земельних ділянок, що були передані ПП СП «Березине» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, але Відповідач не надавав кадастрових номерів та у листопаді 2015 року, Позивач отримав витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, здобула кадастрові номери.

Позивач звернувся до відповідача із заявою про укладення договору оренди, але отримало відмову з тих підстав, що Одеська обласна державна оскаржила вказану ухвалу апеляційного адміністративного суду до Вищого адміністративного суду України, яким рішення ще не було прийняте.

01.03.2016 р. Вищий адміністративний суд України своєю ухвалою відмовив повністю у задоволенні касаційної скарги Одеської обласної державної адміністрації, залишивши постанову Одеського окружного адміністративного суду від 17.03.14 р. та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.09.14 р. без змін.

Отримавши копію вищевказаної ухвали Вищого адміністративного суду України, Позивач 31.03.16 р. знову звернув до Відповідача із заявою про укладення договору оренди, проте відповідач відмовив в укладенні договору з тих підстав, що, на думку відповідача, ОСОБА_3 районна державна адміністрація в 2011 році не мала повноважень передавати ПП СП «Березине» земельні ділянки.

З такими твердженнями Відповідача суд по погоджується виходячи з такого.

За ст.35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Як випливає з вищенаведених судових рішень, прийнятих по адміністративній справі №815/1185/14, які є чинними та преюдиціальними у даній справі, судами встановлено, що рішення про надання згоди на виготовлення проектів землеустрою надано позивачеві ще у 2007 році (до 01.01.08 р.), і передача йому ОСОБА_3 районною державною адміністрацією земельних ділянок без проведення земельних торгів була правомірною.

Отже, оскільки рішення про надання Позивачеві згоди на виготовлення проектів землеустрою прийнято ще у 2007 році (до 01.01.08 р.), і передача Позивачеві ОСОБА_3 районною державною адміністрацією земельних ділянок без проведення земельних торгів визнана правомірною то відмова Відповідача в укладенні з Позивачем договору оренди земельної ділянки з мотивів не проведення торгів є незаконною.

При цьому суд зазначає наступне.

За ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи ( до якиї відносить Відповідач ) зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідача є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

Він діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, що затверджено наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 № 26 (із змінами від 16.06.2015 № 115, із змінами від 27.01.2016 № 25).

У своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, наказами Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Г олови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, цим Положенням.

Повноваження органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного кодексу України.

Законом України від 06.09.2012р. № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» внесено зміни до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України та її було викладено в редакції: «Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб».

Відповідно до підп. 12 п.4 Положення Головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області.

Виходячи з вищевикладеного повноваження по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах Одеської області з 01.01.2013 покладені на Відповідача.

З аналізу приведеного суд вважає вимоги позивач обгрунтованими, підтвердженими наявними у справі доказами і тому підлягаючими задоволенню повністю.

Керуючись ст. ст. 32,33,43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу

України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Приватного підприємства "Сільськогосподарське підприємство" "Березине"- задовольнити повністю.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (650107, м. Одеса, вул. Канатна, 83, код ЄДРПОУ 39765871) укласти з Приватним підприємством "Сільськогосподарське підприємство" "Березине" (68542, Одеська область, Тарутинський район, смт. Березине, вул. Жуковського, 2, код ЄДРПОУ 32478253) договір оренди земельних ділянок, розташованих на території Березинської селищної ради Тарутинського району Одеської області за межами населеного пункту, загальною площею 206,4991 га.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (650107, м. Одеса, вул. Канатна, 83, код ЄДРПОУ 39765871) на користь Приватного підприємства "Сільськогосподарське підприємство" "Березине" (68542, Одеська область, Тарутинський район, смт. Березине, вул. Жуковського, 2, код ЄДРПОУ 32478253) судовий збір у сумі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн.

Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст. 85 ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 26 вересня 2016 р.

Суддя М.І. Никифорчук

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення21.09.2016
Оприлюднено30.09.2016
Номер документу61580937
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1854/16

Рішення від 21.09.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 05.09.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 27.07.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 11.07.2016

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні