Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар`їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
29 вересня 2016 р. №820/3301/16
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Полях Н.А.,
при секретарі судового засідання - Корнієнка А.Д.,
за участі:
представника позивача - Волкова І.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харкова до Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області, треті особи: Міністерство оборони України, Садівниче товариство "Крило" про скасування розпорядження, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Квартирно-експлуатаційний відділ м. Харків, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області, треті особи: Міністерство оборони України, Садівниче товариство "Крило", в якому просить суд: - скасувати розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №99 від 26 березня 2004 року.
В обґрунтування позову зазначив, що 28.09.2011 року було складено акт відповідно до якого встановлено, що на території військового містечка №223, яка підлягає поверненню є сторонні землекористувачі, а саме Садове товариство "Крило", якому відповідно до розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №99 від 26.03.2004 року надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки водного фонду площею 10,6 га та запропоновано подати проект відведення земельної ділянки на розгляд до районної державної адміністрації. КЕВ м. Харків вважає розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №99 від 26.03.2004 року незаконним, прийнятим відповідачем з перевищенням своїх повноважень, з огляду на те, що у даному випадку згоди Міністра оборони України щодо припинення права користування земельною ділянкою не було. На підставі зазначеного просив задовольнити позов в повному обсязі.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд задовольнити позов в повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час, місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином.
Представники третіх осіб у судове засідання не прибули, про дату, час, місце проведення судового засідання повідомлялись належним чином.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши подані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що Квартирно - експлуатаційний відділ м. Харків - це структурний відділ Міністерства оборони України, одним із основним завданням якого, відповідно до п. 3.2.2 Положення про КЕВ м. Харків, є облік земельних ділянок, які відносяться до земель оборони.
Так на обліку КЕВ м. Харків, перебуває земельна ділянка площею 415 га, яка розташована за адресою Харківська область, Дергачівський район, с. Великі Проходи.
Згідно з рішенням Ради Міністрів УРСР № 291/091 від 1 лютого 1949 року Міністерству оборони України надана у користування земельна ділянка військового містечка № 223 площею 675 га.
01 жовтня 1997 року Міністром оборони України надано згоду на припинення користування земельною ділянкою розміром 260 га військового містечка № 223.
18 травня 1999 року Міністром оборони було затверджено перелік земельних ділянок, які пропонувались місцевим органам самоврядування, куди так само увійшли 260 га земельної ділянки військового містечка №223.
14 серпня 2003 року, на підставі дозволу Міністерства оборони України від 1 жовтня 1997 року, згоди Дергачівської райдержадміністрації від 20 січня 1998 року за вих. № 23, земельна ділянка площею 260 га передана до земель запасу Харківської області та знята з обліку Харківським університетом Повітряних Сил та Донецької КЕЧ району згідно з актом приймання-передачі, затвердженого заступником Головнокомандуючого військ ППО ЗСУ 14 серпня 2003 року.
Згідно з актом прийому-передачі під 31 серпня 2004 року та опису № 4 до додатку, КЕВ м. Харкова прийняв на облік від Донецької КЕЧ району земельну ділянку загальною площею 415 га військового містечка № 223, яка розташована за адресою: Харківська обл., Дергачівський район, с. Великі Проходи Русько-Лозівської селищної Ради.
З метою уточнення меж земельної ділянки військового містечка №223, розташованого біля с. Великі Проходи Дергачівського району Харківської області, у 2006 році було складено кадастровий план, який був затверджений начальником КЕВ м. Харкова, начальником Харківського університету Повітряних Сил та погоджений начальником Харківського гарнізону.
КЕВ м. Харкова проводила звірки використання земельних ділянок, які знаходяться у користуванні структурних підрозділів Міністерства оборони України, з управлінням Деркомзему у Дергачівському районі, згідно яких, станом на 1 травня 2008 року та 1 січня 2009 року за КЕВ м. Харкова рахується земельна ділянка площею 415 га, у тому числі: 138 га - сільськогосподарські землі, 240 га - ліси та лісовкриті землі, 37 га - інші землі, а 260 га передано до земель запасу.
Міністр оборони України згоду на припинення користування іншою земельною ділянкою військового містечка № 223 не надавав.
Проте, Дергачівська районна державна адміністрація своїм розпорядженням № 120 від 23 квітня 2003 року безпідставно припинила за Харківським університетом Повітряних Сил право постійного користування земельної ділянки площею 535 га. Тим самим, Дергачівська районна державна адміністрація позбавила державу в особі Міністерства оборони України, як власника земельної ділянки, права володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою площею 535 га, тобто державі в особі Міністерства оборони України завдано шкоду - порушуються її економічні та оборонні інтереси.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України - Обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 20.04.2011 року по справі №2-а-2193/2070 встановлено, що Міністерством оборони згода на припинення права користування земельною ділянкою військового містечка № НОМЕР_1 площею 535 га не надавалась. В зв`язку з цим Розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №120 від 23.04.2003 року щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 535 га Харківському університету Повітряних сил, яка розташована за адресою Харківська область, Дергачівський район, с. Великі Проходи визнано нечинним та зобов`язано відповідача повернути вирішити питання щодо її повернення Міністерству оборони України.
З метою виконання рішення суду, розпорядженням Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №601 від 23.09.2012 року створено комісію по передачі земель Міністерству оборони України на території Русько - Лозівської сільради за межами населеного пункту.
Комісією, за результатами проведеної роботи, 28.09.2011 року було складено акт відповідно до якого встановлено, що на території військового містечка №223, яка підлягає поверненню є сторонні землекористувачі, а саме Садове товариство «Крило», якому відповідно до розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №99 від 26.03.2004 року надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки водного фонду площею 10,6 га та запропоновано подати проект відведення земельної ділянки на розгляд до районної державної адміністрації.
Не погоджуючись із позицією та рішеннями відповідача, позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом.
По суті заявлених вимог суд зазначає наступне.
Статтею 77 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України «Про використання земель оборони» передбачено, що землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України.
Згідно з вимогами ст. 84 Земельного кодексу України, до земель державної власності, які не можуть перебувати у комунальній власності, належать, окрім іншого, землі оборони, крім земельних ділянок під об`єктами соціально-культурного, виробничого призначення.
Відповідно до вимог п. 45 Положення про порядок надання в користування земель земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затвердженого наказом Міністра оборони України від 22 грудня 1997 року № 483, передача земель місцевим органам влади проводиться за згодою Міністра оборони України.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Статтею 17 Земельного кодексу України не передбачено, що до повноважень районної державної адміністрації входить самостійно та примусово приймати рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки.
Статтею 141 Земельного кодексу України передбачені підстави припинення права користування земельною ділянкою: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених Земельним кодексом України, тощо.
Судом встановлено, що у даному випадку згоди Міністра оборони України щодо припинення права користування земельною ділянкою не було.
Відповідно до ст. 143 Земельного кодексу України передбачено випадки примусового припинення прав на земельну ділянку у судовому порядку, проте жодного факту, передбаченого зазначеною статтею кодексу для примусового припинення права користування земельною ділянкою не встановлено.
Таким чином, Дергачівською районною державною адміністрацією порушені вимоги ст. 144 Земельного кодексу України щодо порядку припинення права користування земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про правовий режим майна в Збройних Силах України", військове майно, в тому числі і земельні ділянки, закріплюються за військовими частинами Збройних Сил України на праві оперативного управління. З моменту надходження майна до Збройних Сил України і закріплення його за військовою частиною, воно набуває статусу військового майна, яке повинно використовуватись лише за його цільовим та функціональним призначенням.
Окремо суд зазначає, що розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №99 від 26.03.2004 року, яким надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки водного фонду площею 10,6 га та запропоновано подати проект відведення земельної ділянки на розгляд до районної державної адміністрації Садівничому товариству "Крило", не було реалізовано останнім. Договір оренди земельної ділянки з Садівничим товариством "Крило" укладено не було. Відповідно відсутні підстави вважати, що на даний час вказана земельна ділянка знаходиться у стані оформлення.
Таким чином, проаналізувавши норми чинного діючого законодавства, суд дійшов до висновку про неправомірність дій суб`єкта владних повноважень щодо видання розпорядження №99 від 26.03.2004 року через відсутність у Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області повноважень щодо розпорядження земельною ділянкою.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням вищевикладених обставин, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що ґрунтуються на положеннях діючого законодавства, належним чином обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню у повному обсязі.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до вимог ст.94 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 8-14, 71, 94, 160-163, 167, 186, 254 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харкова до Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області, треті особи: Міністерство оборони України, Садівниче товариство "Крило" про скасування розпорядження задовольнити.
Скасувати розпорядження Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області №99 від 26 березня 2004 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області на користь Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харкова (код ЄДРПОУ 07923280) судовий збір у розмірі 1378,00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 копійок).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови складено 03.10.2016 року.
Суддя Полях Н.А.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2016 |
Оприлюднено | 29.09.2022 |
Номер документу | 61736616 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Полях Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні