Рішення
від 26.09.2016 по справі 914/1912/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.09.2016р. Справа№ 914/1912/16

За позовом: Городоцької міської ради, м. Городок

до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Львівобленерго», м. Львів

про: внесення змін до договору оренди землі та стягнення суми збитків місцевого бюджету

Суддя Долінська О.З.

При секретарі Думин В.Я.

За участю представників:

позивача: ОСОБА_1 - дов. №25 від 26.11.2015 р.,

відповідача: ОСОБА_2 - дов. №б/н від 02.06.2016 року

Учасникам судового процесу роз'яснено права та обов'язки передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України. Заяв про відвід судді не подавалось. Клопотань про технічну фіксацію судового процесу не поступало.

На розгляд господарського суду Львівської області поступив позов Городоцької міської ради до Публічного акціонерного товариства «Львівобленерго» про внесення змін до договору оренди землі та стягнення суми збитків місцевого бюджету . Ухвалою від 20.07.2016 р. порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 02.08.2016 року.

Розгляд справи відкладався з підстав, наведених в ухвалах суду, які містяться в матеріалах справи.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 32142/16 від 02.08.2016 р. представник позивача на виконання вимог ухвали суду від 20.07.2016 р., подав письмові обґрунтування щодо залучення в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3 надання адміністративних послуг при Городоцькій районній державній адміністрації, а також долучив наступні документи: копію договору оренди земельної ділянки від 03.09.2010 р. з додатками; копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на позивача; відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на відповідача; копію Статуту Публічного акціонерного товариства В«ЛьвівобленергоВ» ; копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на 2015 р.; копію листа голові правління Публічного акціонерного товариства В«ЛьвівобленергоВ» від 01.01.2016 р. вих. № 02-20/1746; розрахунок розміру орендованої плати за землю ПАТ В«ЛьвівобленергоВ» за земельну ділянку комунальної власності в м. Городок на вул. Я.Мудрого, 78 а до додаткової угоди до договору оренди, яка є предметом спору, у двох примірниках; довіреність від 26.11.2015 р. №25.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 31942/16 від 01.08.2016 р. представник відповідача подав відзив на позовну заяву.

В судове засідання 02.08.2016 р. представник позивача з'явився, позов підтримав, із підстав викладених у позовній заяві, вимоги ухвали суду від 20.07.2016 р. виконав частково. Просить залучити в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_3 надання адміністративних послуг при Городоцькій районній державній адміністрації.

Клопотання обґрунтовує наступним: відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Згідно з ч. 5 ст. 6 Закону України В«Про оренду земліВ» право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону. Законом України В«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьВ» , а саме пп. 6 п. 2 ч. 1 ст. 4

також передбачено, що державній реєстрації прав підлягає право оренди земельної ділянки. Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України В«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьВ» про організаційну систему державної реєстрації прав становить: Міністерство юстиції України та його територіальні органи; суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських , селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитовані суб'єкти; державні реєстратори прав на нерухоме майно.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.01.2015 року №17 В«Про питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиціїВ» з метою оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції, раціонального використання бюджетних коштів та на виконання п. 9 розділу III Прикінцеві положення Закону України від 28 грудня 2014 р. № 76-VIII В«Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, законодавчих актів УкраїниВ» щодо скорочення чисельності

працівників державних органів на 20 відсотків прийнято рішення ліквідувати Державну реєстраційну службу. Згідно з даними Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Державна реєстраційна служба перебуває в стані припинення. Ч. 2 ст. 6 Закону України В«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьВ» передбачає, що виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення. Рішенням сесії Городоцької міської ради від 25.02.2016 року №98 В«Про затвердження положення про відділ державної реєстрації та надання адміністративних послуг Городоцької міської радиВ» утворено відділ державної реєстрації та надання адміністративних послуг із завдань якого є забезпечення державної політики у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Проте, відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України В«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьВ» державний реєстратор не має права приймати рішення про державну реєстрацію прав у разі, якщо речове право на нерухоме майно, обтяження такого права набувається, змінюється або припиняється за суб'єктом державної реєстрації прав, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах або засновником (учасником) якого він є. У такому разі державна реєстрація проводиться іншим державним реєстратором.

У зв'язку з наведеним вище, державна реєстрація права оренди земельної ділянки, якщо стороною у Договорі оренди виступає Городоцька міська рада проводиться ОСОБА_3 надання адміністративних послуг при Городоцькій РДА.

В судове засідання 02.08.2016 р. представник відповідача з'явився, позов не визнає із підстав викладених у відзиві, вимоги ухвали суду від 20.07.2016 року виконав. Заперечив проти залучення в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Суд, розглянувши заявлене представником позивача клопотання (вх. №32142/16 від 02.08.2016 року) про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача у даній справі ОСОБА_3 надання адміністративних послуг при Городоцькій районній державної адміністрації, в судовому засіданні 02.08.2016 року дійшов висновку відмовити у задоволенні заявленого клопотання зважаючи на наступне.

В силу ч.1 ст.27 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за клопотанням сторін, прокурора. Якщо господарський суд при прийнятті позовної заяви, вчиненні дій по підготовці справи до розгляду або під час розгляду справи встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права і обов'язки осіб, що не є стороною у справі, господарський суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору. У справах щодо майна господарських організацій, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, господарський суд залучає орган державної влади, що здійснює управління корпоративними правами, до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

У абзаці 4-5 п.п.1.6 п.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України В«Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанціїВ» №18 від 26.12.2011р . визначено, що питання про допущення або залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, до участі у справі вирішується ухвалою суду про прийняття позовної заяви до розгляду (із зазначенням про це в ухвалі про порушення провадження у справі) або під час розгляду справи, але до прийняття господарським судом рішення, з урахуванням того, чи є у цієї особи юридичний інтерес у даній справі. Саме лише зазначення в позовній заяві та/або у вступній частині судового рішення певного підприємства чи організації як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, без вирішення судом питання щодо її допущення або залучення до участі у справі не надає їй відповідного процесуального статусу.

Що ж до наявності юридичного інтересу у третьої особи, то у вирішенні відповідного питання суд має з'ясовувати, чи буде у зв'язку з прийняттям судового рішення з даної справи таку особу наділено новими правами чи покладено на неї нові обов'язки, або змінено її наявні права та/або обов'язки, або позбавлено певних прав та/або обов'язків у майбутньому.

Слід зазначити, що статтею 27 ГПК України не встановлено обов'язку суду задовольняти клопотання сторін про залучення третіх осіб.

Залучення третьої особи до участі у справі є можливим лише при наявності у неї юридичного інтересу у даній справі, тобто, якщо прийняте за результатами розгляду даної справи рішення у подальшому вплине на її права та обов'язки.

Зважаючи на те, що з клопотанням про залучення ОСОБА_3 надання адміністративних послуг при Городоцькій районній державної адміністрації в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача звернувся позивач, то й доказування факту наявності юридичного інтересу третьої особи у даній справі для їх залучення покладається саме на нього.

Наведене підтверджується ст.33 ГПК України , яка передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Так як позивач не вказав на факт наявності юридичного інтересу в ОСОБА_3 надання адміністративних послуг при Городоцькій районній державній адміністрації як у третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача і не довів його належними і допустимими письмовими доказами, тому суд порадившись на місці ухвалив: відмовити позивачу в задоволенні клопотання про залучення до участі в якості третьої особи, яка не заяваляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_3 надання адміністративних послуг при Городоцькій районній державній адміністрації.

Враховуючи вищенаведене, в зв'язку з необхідністю дослідити усі докази з метою прийняття законного рішення у справі, суд порадившись на місці ухвалив в судовому засіданні: оголосити перерву до 15.08.2016 р.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 33357/16 від 12.08.2016 року представником відповідача подано клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з відпусткою уповноваженого у даній справі представника ОСОБА_2

В судове засідання 15.08.2016 року представник позивача з'явився, вимоги ухвали суду виконав частково. Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 33405/16 від 15.08.2016 р. представник позивача подав заяву про виправлення описки в позовній заяві, а також клопотання про долучення до матеріалів справи документів, а саме: примірник газети Городоцької міської ради «Голос Ратуші» № 13 (362) від 11.07.2014 р.; копію листа від 01.08.2016 р. № 02-20/1746; копію доказу надіслання листа від 01.08.2016 р. № 02-20/1746 відповідачу.

В судове засідання 15.08.2016 року представник відповідача не з'явився, хоча належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, вимоги ухвали суду не виконав.

Ухвалою господарського суду Львівської області від 15.08.2016 року розгляд справи відкладено на 19.09.2016 року.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 35082/16 від 31.08.2016 року представник позивача подав супровідний лист на виконання вимог ухвали суду від 15.08.2016 р. та просить долучити наступні документи, а саме: копію рішення Городоцької міської ради від 28.01.2015 р. № 2294 «Про затвердження ставок орендної плати за землю та плати за особисте строкове сервітутне користування землею на 2015 рік»; копію квитанції № 8150000908909 від 04.04.2016 р. про надіслання ОСОБА_4 про відшкодування заборгованості від 30.03.2016 р. вих. № 02-18/742; виписку з відстеження пересилань поштових відправлень Українське державне підприємство поштового зв'язку «Укрпошта».

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 36820/16 представник відповідача подав акт звірки взаєморозрахунків сторін на час подачі позову в суд.

В судове засідання 19.09.2016 року представник позивача з'явився, позов підтримав, із підстав викладених у позовній заяві, вимоги ухвали суду виконав частково. Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 4475/16 від 19.09.2016 р. представник позивача подав заяву про продовження строку розгляду справи, у зв'язку з необхідністю подати суду витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2016 р. Просить відкласти розгляд справи для подачі суду витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2016 р.

В судове засідання 19.09.2016 року представник відповідача з'явився, позов не визнає із підстав викладених у відзиві, вимоги ухвали суду виконав. Підтримав клопотання про продовження строку розгляду справи, так як такий витяг є необхідним.

Ухвалою господарського суду Львівської області від 19.09.2016 року розгляд справи продовжено з 20.09.2016 р. на 15 календарних днів та відкладено розгляд справи на 26.09.2016 року.

Через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації за вх. № 38285/16 від 26.09.2016 р. представник позивача подав суду заяву, в якій долучає до матеріалів справи: витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки для обслуговування бази Городоцької РЕМ за адресою: м. Городок, вул. Я. Мудрого, 78а.

В судове засідання 26.09.2016 року представник позивача з'явився, позов підтримав, із підстав викладених у позовній заяві, із врахуванням заяви про виправлення описки в позовній заяві, вимоги ухвал суду виконав частково. Просить позов задоволити повністю.

В судове засідання 26.09.2016 року представник відповідача з'явився, позов не визнає із підстав викладених у відзиві, вимоги ухвал суду виконав. Просить відмовити в задоленні позові.

В судовому засіданні 26.09.2016 р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, повно та всебічно з'ясувавши усі обставини справи в їх сукупності, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оглянувши оригінали документів, судом встановлено таке.

2 липня 2009 року Городоцькою міською радою прийнято рішення №1549 «Про затвердження технічної документації та передачу ВАТ «Львівобленерго» в оренду земельної ділянки несільськогосподарського призначення в м Городку по вул. Я. Мудрого, 78а для обслуговування бази Городоцького РЕМ» відповідно до якого, ВАТ «Львівобленерго» затверджено технічну документацію та передано в оренду терміном на 10 (десять) років земельну ділянку несільськогосподарського призначення, площею 0,7175 га по вул. Я. Мудрого, 78а у м. Городок із зобов'язанням у місячний термін укласти договір оренди даної земельної ділянки з Городоцькою міською радою та провести його державну реєстрацію.

Згідно з ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

3 вересня 2010 року між Городоцькою міською радою (Орендодавець) та ВАТ «Львівобленерго» (Орендар) правонаступником якого є ПАТ «Львівобленерго» (докази правонаступництва міститься в матеріалах справи) укладено Договір оренди землі, зареєстрований у Городоцькому районному відділі Львівської регіональної філії ДП «ОСОБА_3 Державного земельного кадастру» від 08.10.2010 р. (надалі по тексту - Договір), у п. 1 якого зазначається, що Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення ХХ-Ї сесії Городоцької міської ради V-го скликання №1549 від 02.07.2010 року, що знаходиться по вул. Я. Мудрого, 78а в м. Городок Львівської області.

Згідно пункту 3.1., Договір укладено на 10(десять) років - з другого липня дві тисячі дев'ятого року до першого липня дві тисячі дев'ятнадцятого року.

Цільове призначення земельної ділянки згідно з п. 5.2. Договору - землі промисловості,

транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування бази Городоцького РЕМ.

Згідно з п. 4.1. Договору оренди земельної ділянки орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі за земельну ділянку комунальної власності при грошовій нормативній оцінці земельної ділянки 199 465,00 гри. в терміни сплати земельного податку згідно чинного законодавства України міській раді на р/р №33211812700077 в УДК у Львівській області, МФО 825014, ЗКПО 23949787 (код 13050200), в т. ч. за 2010 р. при встановленій річній орендній платі за земельну ділянку в розмірі 3 (трьох) відсотків її нормативної грошової оцінки в сумі 6337,00 грн. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Розмір орендної плати змінюється щорічно із зміною розміру орендної плати щодо нормативної грошової оцінки земель міста.

25 січня 2011 року між ВАТ «Львівобленерго» (Орендар) та Городоцькою міською радою (Орендодавець) укладено ОСОБА_5 угоду №1 до Договору оренди земельної ділянки від 03.09.2010 року за реєстраційним №04.10.450.00005 від 08.10.2010 року відповідно до якої, п. 4.1. основного Договору викладено в наступній редакції: «Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі за земельну ділянку комунальної власності при грошовій нормативній оцінці земельної ділянки 199 465,00 грн. в терміни сплати земельного податку згідно чинного законодавства України міській раді на р/р №33211812700077 в УДК у Львівській області, МФО 825014, ЗКПО 23949787 (код 13050200), в т. ч. за 2011 р. при встановленій річній орендній платі за земельну ділянку в розмірі 4 (чотирьох) відсотків її нормативної грошової оцінки в сумі 8449, 34 грн.». Всі інші умови Договору залишаються незмінними. Дана додаткова угода №1 є невід'ємною частиною Договору від 03.09.2010 року і зареєстрована 18.07.2011 року в управлінні Держкомзему у Городоцькому районні за №462090004000026.

Рішенням Городоцької міської ради від 10.07.2014 р. №2024 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Городка Львівської області» затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Городок Городоцького району Львівської області та введено її в дію з 01.01.2015 р. Окрім цього, п. 4 рішення від 10.07.2014 р. №2024 усіх землекористувачів земельними ділянками комунальної власності зобов'язано до 01.01.2015 року внести зміни в договори оренди землі в частині розрахунку орендної плати за земельні ділянки.

28 січня 2015 року Городоцькою міською радою прийнято рішення №2294 «Про затвердження ставок орендної плати за землю та плати за особисте строкове сервітутне користування землею на 2015 рік» відповідно до п. 1 якого затверджено ставку річної орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності в розмірі 5 % від їх нормативної грошової оцінки із запровадженням коефіцієнта індексації за 2014 рік до нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до підпункту 271.1.1 Податкового кодексу України базою оподаткування для плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації. У разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності.

У зв'язку з цим, позивач стверджує, що укладений між сторонами договір оренди землі та чинне законодавство України передбачає можливість зміни розміру орендної плати, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі:

- визначення розміру земельного податку;

- визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;

- визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом;

- визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва;

- розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель;

- відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих

споруд.

Згідно ч. 1 ст. 15 зазначеного вище Закону підставою для проведення оцінки земель (нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів

незалежно від їх цільового призначення (ст. 18 Закону України «Про оцінку земель»). 10 липня 2014 року рішенням XXVIII сесії №2024 затверджено нормативно грошову оцінку земель м. Городка, яка вводиться в дію з 01.01.2015 року.

Листом вих. №02.21/2854 від 20.11.2014 р. ПАТ «Львівобленерго» роз'яснено, що у зв'язку з прийняттям зазначеного рішення, для повноти і правильності справлення орендної плати за землю, після 01.01.2015 року їм необхідно звернутись у Відділ Держземагенства у Городоцькому районі для одержання витягу з технічної документації з нової нормативної грошової оцінки земель м. Городка. Після отримання зазначеного витягу ПАТ «Львівобленерго» зобов'язано звернутись в термін до 01.02.2015 р. до міської ради для внесення змін в договір оренди земельної ділянки в частині розміру орендної плати.

16.04.2015 р. (вих. №02.21/839) ПАТ «Львівобленерго» позивачем надіслано лист-повідомлення із запрошенням на засідання комісії щодо визначення розміру збитків за користування земельною ділянкою площею 0,7175 га на вул. Я. Мудрого, 78а без належним чином оформлених правовстановлюючих документів, що відбудеться 22.04.2015 р. в 11:00 год. у приміщенні міської ради. Станом на зазначену дату додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки щодо зміни орендної плати відповідно до нової нормативної грошової оцінки так і не було укладено, лист від 02.21/2854 від 20.11.2014 р. ПАТ «Львівобленерго» проігноровано, що, в свою чергу, на думку позивача, призводить до недоодержання міським бюджетом коштів від орендної плати за землю.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, призначеної для обслуговування бази Городоцького РЕМ, за адресою: м. Городок, вул. Я. Мудрого, 78а нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2015 становить 418 569 грн. 02 коп.

22.04.2015 року у приміщенні Городоцької міської ради проведено засідання комісії щодо визначення розміру збитків за користування земельною ділянкою на вул. Я. Мудрого, 78а. Відповідач на засідання комісії не з'явився, міську раду жодним чином не повідомив ні про неможливість бути присутнім на засіданні комісії, ні про своє рішення стосовно питання, що розглядалось.

24 квітня 2015 року Городоцькою міською радою направлено відповідачу ОСОБА_4 про відшкодування заборгованості на суму 2 112 грн. 35 коп. станом на 22 квітня 2015 р. та повторно зазначено про необхідність внесення змін в договір оренди землі в частині розрахунку орендної плати за земельні ділянки, про що було повідомлено ПАТ «Львівобленерго» листом від 20.11.2014 р. вих. №02.21/2854 (вих. Номер претензії 02.18/904).

30.03.2016 року Городоцькою міською радою направлено відповідачу ОСОБА_4 про відшкодування збитків на суму 19 288 грн., розраховану станом на 01.04.2016 року, відповідно до якої ПАТ «Львівобленерго» позивачем поставлено вимогу сплатити суму заборгованості по орендній платі за землю та укласти з міською радою додаткову угоду до договору оренди землі від 08.10.2010 р. на підставі чинної з 01.01.2015 р. нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Станом на день подання позовної заяви до суду, додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки щодо зміни орендної плати так і не укладено.

У відповідності до ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради , прийняті в межах наданих їй повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Це ж Положення дублюється і в частині першій статті 144 Конституції України. Отже, прийняті Городоцькою міською радою рішення відповідно до норм частини першої статті 144 Основного Закону - Конституції України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є нормативно-правовими актами, обов'язковим до виконання на всій території Городоцької міської ради.

Відповідно до п. 49.2. ст. 49 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний за кожний звітний період, в якому виникають об'єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Згідно з. п. 285.1 ст. 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.

В зв'язку з цим позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 03.09.2010 року шляхом укладення додаткової угоди змісту наведеного у позовній заяві зобов'язати відповідача зареєструвати дану додаткову угоду в центрі надання адміністративних послуг при Городоцькій державній адміністрації та стягнути з ПАТ «Львівобленерго» на користь позивача 18 216,47 грн. збитків місцевого бюджету згідно приведеного позивачем розрахунку у позовній заяві, в тому числі 11 791,26 грн. за 2015 рік та 6 425,21 за 2016 рік станом на 01.05.2016 року.

Така бездіяльність з сторони ПАТ «Львівобенерго» по неукладенню додаткової угоди, на думку позивача призводить до недоодержання міським бюджетом коштів від орендної плати за землю та завдає значних збитків Городоцькій міській раді.

Відповідач не погоджується повністю з вимогами позовної заяви, та вважає їх незаконними та безпідставними, зважаючи на таке.

03.09.2010 р. між Городоцькою міською радою та ВАТ «Львівобленерго» було укладено договір оренди земельної ділянки, що знаходиться по вул. Я.Мудрого, 78 «а» в м. Городок Львівської області, для обслуговування бази Городоцького РЕМ. Вказаний договір зареєстрований у Городоцькому районному відділі Львівської регіональної філії ДП «ОСОБА_3 Державного земельного кадастру» 08.10.2010 р. за №04.10.450.00005.

Проте, не 08.10.2010 р., як зазначає позивач у своїй позовній заяві, а 25.01.2011 р. було укладено додаткову угоду №1 до договору оренди земельної ділянки від 03.09.2010 р. за реєстраційним за №04.10.450.00005 від 08.10.2010 р. Ця додаткова угода зареєстрована в управління Держкомзему у Городоцькому районі 18.07.2011 р. за №462090004000026.

Вказаною додатковою угодою сторони погодили внести зміни в орендну плату, а саме: 4 (чотири) відсотки нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в сумі 8449,34 грн.

Вважає відповідач, що ПАТ «Львівобленерго» належним чином виконує свої зобов'язання, на умовах та у строки визначені договором оренди землі. Жодної заборгованості по орендній платі перед позивачем немає.

Відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - ПК України) плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Статтею 288 ПК України передбачено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Стаття 13 Закону України "Про оренду землі" визначає, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну

ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Слід зазначити, що відповідно ч. 1 до ст. 638 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Стаття 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі визначає орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 21 вказаного Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідач зазначає, що крім того, п. 12 договору оренди земельної ділянки від 03.09.2010 р. , укладеного між позивачем та відповідачем, передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Відтак, на думку відповідача, підстава сплати орендної плати згідно з новими умовами виникає виключно з моменту внесення змін до договору оренди земельної ділянки та державної реєстрації таких змін.

А тому, враховуючи наведене, у позивача немає жодних правових підстав вимагати внесення орендної плати в підвищеному розмірі без внесення змін у чинний договір оренди земельної ділянки, зокрема і відшкодування йому вказаних згідно розрахунків 18216,47 грн. збитків. Просить в позові відмовити, із підстав, викладених у відзиві.

Щодо відшкодування заподіяних позивачу збитків відповідач зазначити наступне.

Статтею 224 ГК України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідальність особи у вигляді обов'язку відшкодувати завдані збитки наступає лише за наявності в сукупності певних умов, які разом утворюють склад правопорушення, а саме: наявність збитків, протиправної поведінки, причинного зв'язку між поведінкою і збитками, вини.

Такий елемент, як наявність збитків, полягає у будь якому знеціненні блага, що охороняється законом.

Протиправна поведінка заподіювана збитків полягає у порушенні правової норми, що виявляється у здійсненні заборонених правовою нормою дій або в утриманні в здійсненні наказів правової норми діяти певним чином.

Наявність такої умови цивільно-правової відповідальності, як причинний зв'язок між протиправною поведінкою і шкодою (збитками), зумовлена необхідністю встановлення факту, що саме протиправна поведінка конкретної особи, на яку покладається така відповідальність, є тією безпосередньою причиною, що з необхідністю та невідворотністю спричинила збитки.

Вина є суб'єктивним елементом відповідальності і полягає у психічному ставленні особи до вчинення нею протиправного діяння і проявляється у вигляді умислу або необережності.

Окрім цього, важливим елементом є розмір збитків.

Згідно зі статтею 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок:

а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом;

б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання;

в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок;

г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських

угідь, лісових земель та чагарників;

ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан;

д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Вказаний перелік підстав для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Згідно зі статтею 157 Земельного кодексу України порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Так, пунктом 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р.

№ 284 визначено, що відшкодуванню підлягають: вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво; вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень; вартість лісових і дерево чагарникових насаджень; вартість водних джерел (колодязів, ставків,водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і проти селевих споруд; понесені витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи; інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані.

На думку відповідача з наведеного випливає, що ні ст. 156 Земельного кодексу України, ні Порядком №284 не передбачено такої підстави настання цивільно-правової відповідальності у вигляді відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, як не оформлення правовстановлюючого документу (договору оренди) у встановлений строк.

Також, відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України збитками є втрати, яких особа

зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки), доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Як вже зазначалося вище, стягнення збитків є одним із видів цивільно - правової відповідальності, для застосування якої потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника та збитками і вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Як вважає відповідач, Позивач не надав жодних доказів в підтвердження наявності вини відповідача та доказів понесення позивачем збитків в розмірі 18216,47 грн. внаслідок неналежного виконання зобов'язань відповідачем договірних відносин. Більше того, як зазначає представник відповідача, ПАТ «Львівобленерго» належним чином виконує свої зобов'язання, визначені договором оренди землі та додатковою угодою до нього, і заборгованості по орендній платі перед позивачем немає.

При прийнятті рішення про часткове задоволення позову, суд виходив з наступного.

Стаття 2 Закону України «Про оренду землі» визначає, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Загальний порядок укладення, зміни і розірвання цивільно-правових договорів врегульовано Главою 53 Цивільного кодексу України. Порядок укладення, зміни і розірвання господарських договорів встановлено Главою 20 Господарського кодексу України.

У відповідності до ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування в меншому або більшому розмірі. Збитками є:

- втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа, зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

- доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Під шкодою розуміють зменшення або втрату певного особистого чи майнового блага.

Протиправною є поведінка, яка не відповідає вимогам закону, тягне за собою порушення (зменшення, обмеження) майнових прав (благ) і законних інтересів іншої особи.

Причинний зв'язок між протиправною поведінкою і шкодою полягає і тому, що:

1) протиправна поведінка завжди передує в часі шкідливому результату, що настав;

2) шкідливий результат є наслідком саме цієї протиправної поведінки.

Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною шкоди, коли вона прямо (безпосередньо) пов'язана зі збитками.

Неодержаний прибуток (упущена вигода) - це розрахункова величина втрати очікуваного приросту в майні, що базується на даних бухгалтерського та податкового обліку, які беззастережно підтверджують реальну можливість отримання потерпілим суб'єктом

господарювання певних грошових сум чи інших цінностей, якщо інший учасник відносин у

сфері господарювання не допустив би правопорушення.

Згідно ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Згідно ст. 627 Цивільного кодексу України встановлено, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно ч. 1 до ст. 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Отже, істотними вважаються насамперед ті умови договору, які названі такими за законом.

Стаття 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі визначає орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін, тобто є вільною, за винятком випадків, визначених законом, у яких ціни (тарифи, ставки тощо) встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 2 зазначеної статті зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

У відповідності до ч. 2 ст. 23 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Пунктом 12.1 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Згідно з п. 4.2. договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Розмір орендної плати змінюється щорічно із зміною розміру орендної плати щодо нормативної грошової оцінки земель міста.

Рішенням Городоцької міської ради від 10.07.2014 р. №2024 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Городка Львівської області» затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Городок Городоцького району Львівської області та введено її в дію з 01.01.2015 р. Окрім цього, п. 4 рішення від 10.07.2014 р. №2024 усіх землекористувачів земельними ділянками комунальної власності зобов'язано до 01.01.2015 року внести зміни в договори оренди землі в частині розрахунку орендної плати за земельні ділянки.

Рішення Городоцької міської ради від 10.07.2014 року №2024 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Городок Львівської області» було оприлюднено в газеті Городоцької міської ради «Голос Ратуші»№13 (362) від 11.07.2014 року. (докази містяться із матеріалах справи)

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, призначеної для обслуговування бази Городоцького РЕМ, за адресою: м. Городок, вул. Я. Мудрого, 78а нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2015 становить 418 569 грн. 02 коп.

Рішення сесії Городоцької міської ради від 28.ю01.2015 року №2290 «Про затвердження податку на майно в м. Городок Львівської області» було опубліковано у газеті Городоцької міської ради «Голос Ратуші»№3 (377) від 06.02.2015 року. (докази містяться із матеріалах справи)

Рішенням Городоцької міської ради № 2294 від 28.01.2015 «Про затвердження ставок орендної плати за землю та плати за особисте строкове сервітутне користування землею на 2015 рік» затверджено ставку річної орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності в розмірі 5 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, із запровадженням коефіцієнта індексації за 2014 рік до нормативної грошової оцінки земель.

ПАТ «Львівобленерго» здійснено розрахунок орендної плати по нормативній грошовій оцінці за 2016 рік, яка становить 599 809,37 грн., згідно витягу з технічної документації Відділу державного кадастру у Городоцькому районі Львівської області на дану земельну ділянку.

При цьому орендна плата за земельну ділянку в розмірі 5% її нормативно-грошової оцінки складає 29 990,47 грн.

Відповідно до п. 288.5.1. ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

В силу приписів ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України, ст.ст. 525, 651 Цивільного кодексу України зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Частинами 2-3 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що сторона договору, яка вважає за необхідне, зокрема, змінити договір, повинна надіслати пропозицію про це другій стороні, яка у двадцятиденний строк після одержання такої пропозиції повідомляє іншу сторону про результати її розгляду.

Разом з цим, недотримання позивачем вимог положень ст. 188 Господарського кодексу України, яка передбачає обов'язок попереднього направлення іншій стороні договору пропозиції про його зміну, не може бути підставою для відмови у позові про внесення змін до договору, оскільки направлення такої пропозиції є правом, а не обов'язком особи, яка добровільного його використовує виходячи з власних інтересів, та не позбавляє позивача права на звернення за захистом своїх інтересів до суду з позовом про внесення відповідних змін до договору.

Згідно з п. 2.17 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.

Відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Доказів скасування рішень Городоцької міської ради № 2024 від 10.07.2014 та № 2294 від 28.01.2015 або визнання їх недійсним в судовому порядку не подано.

З огляду на визначення нових орендних ставок, зміна яких є підставою для зміни умов договору оренди земельної ділянки, суд вважає позовні вимоги Городоцької міської ради є обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

Згідно з ч. 1 ст. 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ч. 5 ст. 6 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягає право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Статтею 654 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

З огляду на викладене, позовні вимоги позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 03.09.2010 року шляхом укладення додаткової угоди змісту, викладеного у позовній заяві із врахуванням заяви про виправлення описки в позовній заяві (вх. №33405/16 від 15.08.2016 року) і зобов'язання відповідача здійснити реєстрацію додаткової угоди до договору оренди землі від 03.09.2010 року обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Що стосується стягнення з відповідача збитків в сумі 18 216,47 грн., то суд відмовляє у задоволені позовних вимог в цій частині, виходячи з такого.

У відповідності до ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Під збитками розуміються втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Відповідно до ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до п. 1 ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафна санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.

На підставі ст. ст. 610, 611 Цивільного кодексу України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання). У разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: 1) припинення зобов'язання внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; 2) зміна умов зобов'язання; 3) сплата неустойки; 4) відшкодування збитків та моральної шкоди.

Відповідно до ст. 623 Цивільного кодексу України боржник, який порушив зобов'язання, має відшкодувати кредиторові завдані цим збитки; розмір збитків, завданих порушенням зобов'язання, доказується кредитором; збитки визначаються з урахуванням ринкових цін, що існували на день добровільного задоволення боржником вимоги кредитора у місці, де зобов'язання має бути виконане, а якщо вимога не була задоволена добровільно, - у день пред'явлення позову, якщо інше не встановлено договором або законом. Суд може задовольнити вимогу про відшкодування збитків, беручи до уваги ринкові ціни, що існували на день ухвалення рішення; при визначення неодержаних доходів (упущеної вигоди) враховуються заходи, вжиті кредитором щодо їх одержання.

Наслідки порушень зобов'язань за договором є правовою підставою, згідно із ст. 623 Цивільного кодексу України, для стягнення збитків.

З огляду на положення статті 224 Господарського кодексу України, статей 22, 611, 614, 623 Цивільного кодексу України, для застосування такої міри відповідальності як стягнення збитків, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника та збитками, вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.

При цьому, на позивача покладається обов'язок довести наявність збитків, протиправність поведінки заподіювача збитків та причинний зв'язок такої поведінки із заподіяними збитками. В свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні збитків.

Згідно ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Належність доказів - спроможність фактичних даних містити інформацію щодо обставин, що входять до предмета доказування, слугувати аргументами (посилками) у процесі встановлення об'єктивної істини. При цьому питання про належність доказів остаточно вирішується судом.

Допустимість доказів означає, що у випадках, передбачених нормами матеріального права, певні обставини повинні підтверджуватися певними засобами доказування або певні обставини не можуть підтверджуватися певними засобами доказування.

Позивачем належних та допустимих доказів в підтвердження наявності вини відповідача та доказів понесення позивачем збитків в розмірі 18 216,47 грн. внаслідок неналежного виконання зобов'язань відповідачем договірних відносин, не подано.

Слід зазначити, що відповідно до ч. 4 ст. 188 господарського кодексу України якщо судовим рішення договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Таким чином, позивачем не доведено причинно-наслідкового зв'язку між протиправними діями відповідача та збитками саме, внаслідок неналежного виконання відповідачем договірного зобов'язання.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Судовий збір суд покладає на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, у відповідності до ст. 49 ГПК України. А відтак, стягується судом з відповідача на користь позивача в сумі 2 756,00 грн.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.3,12,33,34,44,49,82- 85,116 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В :

1. Позов задоволити частково.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 03.09.2010 року шляхом укладення додаткової угоди наступного змісту:

ДОДАТКОВА УГОДА №

до договору оренди земельної ділянки від 03.09.2010 року за реєстраційним

№ 04.10.450.00005 від 08.10.2010 року

м. Городок «__»


20_року

Городоцька міська рада Львівської області, в особі міського голови ОСОБА_6, який діє на підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», надалі Орендодавець, з однієї сторони та

ПАТ «Львівобленерго», в особі Голови Правління ОСОБА_7, який діє на підставі Статуту, надалі Орендар з іншої сторони, далі - Сторони, згідно зі ст. ст. 21, 33 Закону України «Про оренду землі», у відповідності до рішення сесії Городоцької міської ради від 10.07.2014 року №2024 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Городка Львівської області», рішення сесії Городоцької міської ради від 28.01.2015 року №2294 «Про затвердження ставок орендної плати за землю та плати за особисте строкове сервітутне користування землею на 2015 рік» у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земель міста Городка Городоцького району Львівської області та зменшенням ставки річної орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у комунальній власності, з метою забезпечення економічного регулювання земельних відносин в м. Городку, уклали цю ОСОБА_5 угоду про наступне:

1. П. 4.1. Договору оренди земельної ділянки від 03.09.2010 року викласти в редакції наступного змісту: «Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі за земельну ділянку комунальної власності при грошовій нормативній оцінці земельної ділянки 599 809 грн. 37 коп. за 2016 в терміни сплати земельного податку згідно чинного законодавства України міській раді на р/р №33211812700077 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 37965536, при встановленій річній орендній платі за земельну ділянку в розмірі 5 (п'яти) відсотків її нормативної грошової оцінки в сумі 29 990 грн. 47 коп.»

2. Всі інші пункти Договору залишаються без змін та є обов'язковими для виконання Сторонами.

3. Дану ОСОБА_5 угоду складено у трьох оригінальних примірниках, по одному для кожної сторони та одному для ОСОБА_3 надання адміністративних послуг при Городоцькій районній державній адміністрації.

4. ОСОБА_5 угода вступає в силу з моменту її підписання сторонами і державної реєстрації права оренди земельної ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

5. Зазначена ОСОБА_5 угода є невід'ємною частиною до Договору оренди землі від 03.09.2010 року за реєстраційним № 04.10.450.00005 від 08.10.2010 року.

До ОСОБА_5 угоди додається:

розрахунок розміру орендної плати, який є невід'ємною частиною цієї угоди.

Орендодавець Орендар

Городоцька міська рада ПАТ «Львівобленерго»

81500, м. Городок, м-н Гайдамаків, 6 79026, м. Львів, вул. Козельницька, 3

р/р 33211812700077 п/р 26000310498 в філії ЛОУ

в ГУДКУ у Л/о, ВАТ «Державний Ощадбанк України»

МФО 805214 МФО 325321, код ЄДРПОУ 00131587

код ЄДРПОУ 37965536 С-во платника ПДВ №100326413

тел./факс (0231) 3-19-49 тел./факс (022) 39-31-13

Міський голова Голова правління


ОСОБА_6
ОСОБА_7

ОСОБА_5 угода зареєстрована у


(назва органу державної реєстрації за місцем розташування земельної ділянки)

від « » 20 р. за №

м.п.


(підпис) (ініціали та прізвище посадової особи, яка провела державну реєстрацію)

3. Зобов'язати Публічне акціонерне товариство «Львівобленерго» зареєструвати зазначену ОСОБА_5 угоду до договору оренди земельної ділянки від 03.09.2007 року в ОСОБА_3 надання

адміністративних послуг при Городоцькій районній державній адміністрації.

4. Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Львівобленерго» (79026, м. Львів, вул. Козельницька, 3, код ЄДРПОУ 00131587) на користь Городоцької міської ради (81500, Львівська область, м. Городок, м-н Гайдамаків, 6, код ЄДРПОУ 37965536) 2 756 (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість) грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

5. В задоволені решта позовних вимог відмовити.

6. Наказ видати відповідно до ст. 116 ГПК України.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст. ст. 91- 93 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 03.10.2016 р.

Суддя Долінська О.З.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення26.09.2016
Оприлюднено07.10.2016
Номер документу61757050
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1912/16

Рішення від 26.09.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 19.09.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

Ухвала від 15.08.2016

Господарське

Господарський суд Львівської області

Долінська О.З.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні