Справа № 750/7773/16-а
Провадження № 2-а/750/672/16
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 вересня 2016 року м. Чернігів
Деснянський районний суд міста Чернігова в складі:
головуючого - судді Супруна О.П.
за участю секретаря - Носенко М.Ю.,
представника позивача - Тарабанька Д.М., відповідача Симоненко О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Об'єднання житлово-будівельних кооперативів міста Чернігова до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Симоненко Олени Анатоліївни про визнання недійсним та скасування запису про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, права власності на нерухоме майно,
третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів»,
в с т а н о в и в :
18 серпня 2016 року представник позивача звернувся до суду з позовом до відповідачів, в якому просить визнати недійсним та скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Реєстрі прав власності на нерухоме майно запис про проведення державної реєстрації права власності юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів» (код ЄДРПОУ 40615867) на об'єкти нерухомості: адміністративну будівлю А-1, А1, А1-1, А2-1, А3-1, загальною площею 491,4 кв.м, майстерні, Б-1, загальною площею 92,5 кв.м, що розташовані за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, проспект Перемоги, будинок 203-а (номер запису про право власності: 15314356).
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав та просив задовольнити.
Відповідач, яка діяла також як представник Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, позовні вимоги не визнала, просила відмовити в їх задоволенні.
Представник третьої особи до суду не з'явився, про час і місце розгляду справи оповіщений, про причини неявки суду не повідомив.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.
У судовому засіданні встановлено, що 01.07.2016 державним реєстратором Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Носенко Ю.І. було проведено державну реєстрацію новоутвореної, шляхом заснування, юридичної особи ТОВ «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів.
06 липня 2016 року державним реєстратором Управління адміністративних Чернігівської міської ради Симоненко О. А. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно було внесено запис № 153144356 про право власності ТОВ «ОЖБК» на об'єкти нерухомості: адміністративну будівлю, А-1, А1, А1-1, А2-1, АЗ-1, загальною площею 491,4 кв.м, майстерні, Б-1, загальною площею 92,5 кв.м, що розташовані за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, проспект Перемоги, будинок 203-а (а.с. 10).
Згідно із даними Інформаційної довідки № 63094575 підставами виникнення права власності стали: протокол, серія та номер: 1, виданий 29.06.2016, виданий ТОВ «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів»; акт приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер: б/н, виданий 01.07.2016, видавник: ТОВ «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів»; свідоцтво про право власності, серія та номера б/н, видане 29.11.2011, видавник: Виконавчий комітет Чернігівської міської ради. Підставою внесення запису є рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 30382436 від 08.07.2016, прийняте державним реєстратором Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Симоненко Олени Анатоліївни.
Передача майна від Об'єднання житлово-будівельних кооперативів м. Чернігова до ТОВ «ОЖБК» відбулась на підставі Акта від 01.07.2016 приймання-передачі майна за Протоколом № 1 Загальних зборів засновників товариства з обмеженою відповідальністю «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів» від 29.06.2016, який підписаний виконуючим обов'язки керуючого Об'єднання житлово-будівельних кооперативів м. Чернігова ОСОБА_4 Відповідно до Наказу № 120-о/с від 07.10.2013 ОСОБА_4 був призначений і станом на 01.07.2016 перебував на посаді юрисконсульта обслуговуючого кооперативу.
Перевіряючи обґрунтованість позовних вимог та їх відповідність чинному законодавству, суд виходить з наступного.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; 4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав; 7) виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує та веде реєстраційні справи у паперовій формі. Ведення реєстраційної справи у паперовій формі здійснюється виключно державними реєстраторами, які перебувають у трудових відносинах з виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, за місцезнаходженням відповідного майна; 10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Згідно з ч. 1 ст. 11 Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Частиною 1 статті 18 Закону передбачений порядок державної реєстрації прав: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (частина вищевказаної статті).
У відповідності до п. 46 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, для державної реєстрації права власності у зв'язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо) подаються: 1) документ, що посвідчує право власності особи на майно, що передається у власність юридичної особи (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав); 2) акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна; 3) рішення органу або особи, уповноваженого установчими документами юридичної особи або законом (у разі, коли передача майна здійснюється іншою юридичною особою); 4) письмова згода всіх співвласників (у разі, коли передача здійснюється щодо майна, що перебуває у спільній власності).
Крім того, статтею 15 Закону України «Про кооперацію» передбачено, що прийняття рішень щодо володіння, користування та розпорядження майном належить до компетенції Загальних зборів.
Отже, в якості рішення органу або особи, уповноваженого установчими документами юридичної особи або законом (у разі, коли передача майна здійснюється іншою юридичною особою), для державної реєстрації права власності ТОВ «ОЖБК» на об'єкти нерухомості: адміністративну будівлю, А-1, А1, А1-1, А2-1, АЗ-1, загальною площею 491,4 кв.м, майстерні, Б-1, загальною площею 92,5 кв.м, що розташовані за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, проспект Перемоги, будинок 203-а, мав бути поданий протокол загальних зборів Об'єднання житлово-будівельних кооперативів м. Чернігова.
Натомість, державний реєстратор в якості такого рішення прийняв протокол № 1 Загальних зборів ТОВ «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів» від 29 червня 2016 року, що не відповідає вимогам пункту 46 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127.
Загальними зборами Об'єднання житлово-будівельних кооперативів міста Чернігова не приймалось жодних рішень про передачу майна та внесення його в якості частки до статутного капіталу ТОВ «ОЖБК».
Отже, в такому випадку майно передане ТОВ «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів» від ОЖБК м. Чернігова фактично за відсутності рішення загальних зборів останнього. Передача ж майна іншим власникам виконавчим органом ОЖБК прямо заборонена пунктом 8.2 Статуту Об'єднання житлово-будівельних кооперативів м. Чернігова, затвердженого протоколом загальних зборів голів ЖБК будинків ОЖБК м. Чернігів № 1 від 22 лютого 2014 року.
Відповідно до ст. 24 Закону у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; 5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; 5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; 6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Отже, відповідачем протиправно внесений запис про реєстрації права власності на спірне майно.
Разом з тим, з приводу вимог позивача скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Реєстрі прав власності на нерухоме майно запис про проведення державної реєстрації права власності юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів» (код ЄДРПОУ 40615867) на об'єкти нерухомості: адміністративну будівлю А-1, А1, А1-1, А2-1, А3-1, загальною площею 491,4 кв.м, майстерні, Б-1, загальною площею 92,5 кв.м, що розташовані за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, проспект Перемоги, будинок 203-а (номер запису про право власності: 15314356), суд зазначає наступне.
Як убачається з положень Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 3502/5 від 12 грудня 2011 року, цей Порядок визначає процедуру прийняття і розгляду заяв щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) та скасування записів (далі - заява) Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), перелік документів, необхідних для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав, права та обов'язки суб'єктів, що є учасниками зазначеної процедури.
Відповідно до п. 2.6 зазначеного Порядку, для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу.
Виходячи із системного тлумачення наведених положень законодавства убачається існування спеціального порядку внесення записів про скасування державної реєстрації прав на підставі судового рішення, дотримання якого відноситься до дискреційних повноважень органу державної реєстрації.
Втручання в дискреційні повноваження суб'єкта владних повноважень не можуть бути виправдані з підстав доцільності та необхідності врегулювання спірних відносин.
Більше того, відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення.
Разом з тим, частиною 2 зазначеної статті суду надано право прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
З огляду на викладені обставини справи, зібрані докази та правові норми, з метою забезпечення дотримання і захисту прав та інтересів Об'єднання житлово-будівельних кооперативів міста Чернігова у сфері публічно-правових відносин від порушення з боку суб'єкта владних повноважень суд вважає за можливе визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 30382436 від 08.07.2016, прийняте державним реєстратором Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Симоненко Оленою Анатоліївною, яким зареєстровано право власності товариства з обмеженою відповідальністю «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів» на об'єкти нерухомості: адміністративну будівлю, А-1, А1, А1-1, А2-1, А3-1, загальною площею 491,4 кв.м, майстерні, Б-1, загальною площею 92,5 кв.м, що розташовані за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, проспект Перемоги, будинок 203-а.
У зв'язку із задоволенням позову, за рахунок бюджетних асигнувань Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради підлягає стягненню на користь позивача 1 378 грн. 00 коп. судового збору.
Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 10, 11, 18, 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п. 46 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, ст. ст. 158 - 163, 186 КАС України, суд
п о с т а н о в и в :
Адміністративний позов Об'єднання житлово-будівельних кооперативів міста Чернігова до Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Симоненко Олени Анатоліївни про визнання недійсним та скасування запису про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, права власності на нерухоме майно - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 30382436 від 08.07.2016, прийняте державним реєстратором Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради Симоненко Оленою Анатоліївною, яким зареєстровано право власності товариства з обмеженою відповідальністю «Об'єднання житлово-будівельних кооперативів» на об'єкти нерухомості: адміністративну будівлю, А-1, А1, А1-1, А2-1, А3-1, загальною площею 491,4 кв.м, майстерні, Б-1, загальною площею 92,5 кв.м, що розташовані за адресою: Чернігівська обл., м. Чернігів, проспект Перемоги, будинок 203-а.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради 1 378 (одну тисячу триста сімдесят вісім) грн. 00 коп. судового збору.
Постанова суду може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня її проголошення у порядку, встановленому статтею 186 КАС України.
Суддя О.П. Супрун
Суд | Деснянський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2016 |
Оприлюднено | 10.10.2016 |
Номер документу | 61762359 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Деснянський районний суд м.Чернігова
Супрун О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні