КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 810/3075/15 Головуючий у 1-й інстанції: Лапій С.М. Суддя-доповідач: Грибан І.О.
У Х В А Л А
Іменем України
29 вересня 2016 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючий-суддя Грибан І.О.
судді Беспалов О.О., Парінов А.Б.
за участі :
секретар с/з Кузик М.А.
пр-к апелянта Янковська В.В.
пр-к позивача Гриб О.М., Костенко Ю.В.
розглянув в судовому засіданні в м. Києві апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агровал" на постанову Київського окружного адміністративного суду від 18 травня 2016 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Глушки" до Білоцерківського міськрайонного управління юстиції в Київській області, Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області Попової Людмили Олександрівни про скасування рішень,
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Білоцерківського міськрайонного управління юстиції в Київській області, Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області Попової Людмили Олександрівни про скасування рішень: індексний номер 18302963 від 24.12.2014 16:11:16, індексний номер 18190378 від 22.12.2014 09:45:17, індексний номер 18296813 від 24.12.2014 15:01:22, індексний номер 18191034 від 22.12.2014 09:59:43, індексний номер 18295857 від 24.12.2014 14:50:37, індексний номер 18297597 від 24.12.2014 15:10:21, індексний номер 18418947 від 27.12.2014 17:16:18 та скасування проведеної державної реєстрації.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 18 травня 2016 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просив оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, що з'явилися, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та заперечень на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, у грудні 2014 року ТОВ «Агровал» подано до державного реєстратора заяви для проведення державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок.
Разом із заявами подано оригінали договорів оренди землі з додатками: актами приймання-передачі земельних ділянок, актами про визначення меж земельних ділянок та передачу орендарю на зберігання межових знаків, схемами місця розташування земельних ділянок, їх кадастровими планами, а також копіями паспортів та ідентифікаційних номерів орендодавців, копіями державних актів, які підтверджують право приватної власності орендодавців на відповідні земельні ділянки, витяги з Державного земельного кадастру про такі земельні ділянки.
За наслідком розгляду вказаних документів державним реєстратором Поповою Людмилою Олександрівною прийнято оскаржувані рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме:
- індексний номер 18302963 від 24.12.2014 16:11:16, на підставі якого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23.12.2014 10:40:33 здійснена державна реєстрація іншого речового права - права оренди земельної ділянки загальною площею 2,4250 га, кадастровий номер 3220481100:01:005:0008, що розташована за адресою Київська область, Білоцерківський район, Глушківська сільська рада (номер запису про інше речове право 8225966 (спеціальний розділ));
- індексний номер 18190378 від 22.12.2014 09:45:17, на підставі якого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.12.2014 12:36:14 здійснена державна реєстрація іншого речового права - права оренди земельної ділянки загальною площею 2,3240 га, кадастровий номер 3220481100:01:001:0025, що розташована за адресою Київська область, Білоцерківський район, Глушківська сільська рада (номер запису про інше речовеправо 8170806 (спеціальний розділ));
- індексний номер 18296813 від 24.12.2014 15:01:22, на підставі якого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23.12.2014 08:43:01 здійснена державна реєстрація іншого речового права - права оренди земельної ділянки загальною площею 2,2540 га, кадастровий номер 3220481100:01:005:0023, що розташована за адресою Київська область, Білоцерківський район, Глушківська сільська рада (номер запису про інше речове право 8222863 (спеціальний розділ));
- індексний номер 18191034 від 22.12.2014 09:59:43, на підставі якого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.12.2014 09:49:11 здійснена державна реєстрація іншого речового права - права оренди земельної ділянки загальною площею 2,2640 га, кадастровий номер 3220481100:01:009:0004, що розташована за адресою Київська область, Білоцерківський район, Глушківська сільська рада (номер запису про інше речове право 8172588 (спеціальний розділ));
- індексний номер 18295857 від 24.12.2014 14:50:37, на підставі якого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23.12.2014 08:34:52 здійснена державна реєстрація іншого речового права - права оренди земельної ділянки загальною площею 0,7745 га, кадастровий номер 3220481100:01:006:0024, що розташована за адресою Київська область, Білоцерківський район, Глушківська сільська рада (номер запису про інше речове право 8222455 (спеціальний розділ));
- індексний номер 18297597 від 24.12.2014 15:10:21, на підставі якого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23.12.2014 08:53:05 здійснена державна реєстрація іншого речового права - права оренди земельної ділянки загальною площею 2,1650 га, кадастровий номер 3220481100:01:009:0002, що розташована за адресою Київська область, Білоцерківський район, Глушківська сільська рада (номер запису про інше речове право 8225064 (спеціальний розділ));
- індексний номер 18418947 від 27.12.2014 17:16:18, на підставі якого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.12.2014 15:02:48 здійснена державна реєстрація іншого речового права - права оренди земельної ділянки загальною площею 1,1571 га, кадастровий номер 3220481100:01:005:0027, що розташована за адресою Київська область, Білоцерківський район, Глушківська сільська рада (номер запису про інше речове право 8285455 (спеціальний розділ))
Позивач, вважаючи зазначені рішення протиправними та такими що порушують його права та інтереси, звернувся з даним позовом в суд.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем оскаржувані рішення прийняті з порушенням вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-IV від 01.07.2004.
Колегія суддів не може не погодитися з зазначеним висновком суду першої інстанції враховуючи наступні обставини в справі.
Відповідно до вимог ст.159КАС України судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повного і всебічного з'ясування обставин в адміністративній справі, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) передбачено перелік речових прав на нерухоме майно, що підлягають державній реєстрації, а саме: право власності на нерухоме майно; право володіння; право користування (сервітуту); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; інші речові права відповідно до закону.
Відповідно до частини другої статті 9 цього Закону обов'язком державного реєстратора під час розгляду заяви про реєстрацію встановити відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав, поданим документам. У разі потреби реєстратор має право вимагати подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень.
Згідно з частиною першою статті 15 цього Закону державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Відповідно до пункту 8-1 частини 2 статті 9 вказаного Закону під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема, щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Отже, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав на це майно з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Судом першої інстанції встановлено, що на запити Державного реєстратора Попової Л.О. щодо інформації про зареєстровані речові права та наявні обмеження та обтяження відносно земельних ділянок із зазначеними вище кадастровими номерами Управління Держземагентства у Білоцерківському районі листами від 26.12.2014 повідомило, що така інформація в Національній кадастровій системі відсутня.
З 2011 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 за № 1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» (зі змінами), що діяла до 01.01.2013, відповідними повноваженнями були наділені територіальні органи Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки.
Постановою Кабінету міністрів України від 09.09.2009 року № 1021 затверджено порядки ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
Пунктом 6 Порядку ведення Поземельної книги передбачено, що поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку у паперовому вигляді - територіальними органами Держкомзему.
Згідно пункту 1 Книги записів Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі - документа, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.
Так, листом Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі від 30.09.2015 № 06-7/317 повідомило, що вказані договори оренди зареєстровані у Київській обласній філії БЦ РВ Державного земельного кадастру та Управлінні Держкомзему у Білоцерківському районі.
Так, з наявних в матеріалах справи витягів з Державного земельного кадастру та Книг записів про державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, вбачається, що право оренди тих самих земельних ділянок зареєстроване за ТОВ «Агрофірма «Глушки», зокрема:
- 19.04.2010 за №041093600905 КОФ ДП "Центр ДЗК" БЦ РВ зареєстровано Договір оренди земельної ділянки від 01.03. 2010 між орендодавцем ОСОБА_7 та орендарем ТОВ "Агрофірма "Глушки", терміном на 8 років з дня його реєстрації, об'єктом якого є земельна ділянка площею 2,425 га на території Глушківської сільської ради;
- 20.04.2010 за №041093600998 КОФ ДП "Центр ДЗК" БЦ РВ зареєстровано Договір оренди земельної ділянки від 11.03.2008 між орендодавцем ОСОБА_8 та орендарем ТОВ "Агрофірма "Глушки", терміном на 10 років з дня його реєстрації, об'єктом якого є земельна ділянка площею 2,324 га на території Глушківської сільської ради;
- 08.10.2010 за №041093601628 КОФ ДП "Центр ДЗК" БЦ РВ зареєстровано Договір оренди земельної ділянки від 29.06.2010 між орендодавцем ОСОБА_9 та орендарем ТОВ "Агрофірма "Глушки", терміном на 10 років з дня його реєстрації, об'єктом якого є земельна ділянка площею 2,254 га на території Глушківської сільської ради;
- 19.04.2010 за №041093600876 КОФ ДП "Центр ДЗК" БЦ РВ зареєстровано Договір оренди земельної ділянки від 29.12.2008 між орендодавцем ОСОБА_10 та орендарем ТОВ "Агрофірма "Глушки", терміном на 10 років з дня його реєстрації, об'єктом якого є земельна ділянка площею 2,264 га на території Глушківської сільської ради;
- 08.10.2010 за №041093601638 КОФ ДП "Центр ДЗК" БЦ РВ зареєстровано Договір оренди земельної ділянки від 29.12.2008 між орендодавцем ОСОБА_11 та орендарем ТОВ "Агрофірма "Глушки", терміном на 10 років з дня його реєстрації, об'єктом якого є земельна ділянка площею 0,7745 га на території Глушківської сільської ради;
- 19.04.2010 за №041093600877 КОФ ДП "Центр ДЗК" БЦ РВ зареєстровано Договір оренди земельної ділянки від 29.12.2008 між орендодавцем ОСОБА_12 та орендарем ТОВ "Агрофірма "Глушки", терміном на 10 років з дня його реєстрації, об'єктом якого є земельна ділянка площею 2,165 га на території Глушківської сільської ради;
- 17.12.2012 за №322040004007192 Управлінням Держкомзему у Білоцерківському районі Київської області зареєстровано Договір оренди земельної ділянки від 1 травня 2011 року між орендодавцем ОСОБА_13 та орендарем ТОВ "Агрофірма "Глушки", терміном на 10 років з дня його реєстрації, об'єктом якого є земельна ділянка площею 1,1571 га на території Глушківської сільської ради.
Доказів державної реєстрації припинення права оренди ТОВ «Агрофірма «Глушки» земельних ділянок з вказаними кадастровими номерами або визнання відповідних договорів оренди недійсними не надано.
Враховуючи, що вказані договори оренди землі є чинними, останнє унеможливлює здійснення державної реєстрації договорів оренди землі, укладених між їх власниками та ТОВ "Агровал" у 2014 році, до закінчення строку дії попередніх договорів.
Щодо внесення даних реєстрацій іншого речового права ТОВ Агрофірма «Глушки», то останні реєструвалися до 01.01.2013, а тому відомості щодо реєстрації даних договорів у Національній кадастровій системі були відсутні.
Отже, державний реєстратор прав на нерухоме майно не вжив заходів, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, щодо витребування інформації про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди на земельну ділянку у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 1 січня 2013 року.
Таким чином, державним реєстратором порушено процедуру розгляду документів, що призвело до прийняття протиправних рішень.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 24 Закону у державній реєстрації прав може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав за іншою особою, є передбаченою у статті 24 Закону № 1952-ІV підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.
За таких підстав, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваних рішень про державну реєстрацію іншого речового права оренди ТОВ "Агровал".
Щодо доводів апелянта про недійсність договорів оренди земельних ділянок укладених ТОВ «Агрофірма «Глушки» та порушення порядку проведення їх державної реєстрації за відсутності таких повноважень у органу, що провів їх реєстрацію, то колегія суддів звертає увагу, що предметом дослідження в даній справі є виключно відповідність дій державного реєстратора вимогам закону щодо процедури реєстрації іншого речового права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Агровал".
На підставі вищенаведеного колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеній постанові, у зв'язку з чим підстав для її скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агровал" - залишити без задоволення, а постанову Київського окружного адміністративного суду від 18 травня 2016 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складення в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий-суддя І.О.Грибан
Суддя О.О.Беспалов
Суддя А.Б.Парінов
Повний текст виготовлено - 03.10.2016.
Головуючий суддя Грибан І.О.
Судді: Беспалов О.О.
Парінов А.Б.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2016 |
Оприлюднено | 07.10.2016 |
Номер документу | 61784565 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Грибан І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні