ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
03.10.16 Справа № 904/6571/16
За позовом Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське, Дніпропетровська область
до Товариства з обмеженою відповідальністю "СТРОЙСНАБ", м. Кам'янське Дніпропетровська область
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Ярошенко В.І.
Представники:
від позивача: ОСОБА_1 - представник за дов. 01-14/6/959 від 22.07.2016
від відповідача: не з'явились
СУТЬ СПОРУ:
Кам'янська міська Рада Дніпропетровської області звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "СТРОЙСНАБ" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, в якій вона просить суд внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 16.07.2007 (державна реєстрація від 24.07.2007 № 07039), виклавши їх в наступній редакції: «п. 2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 30.05.2016 становить 1421744, 09 грн.»; «п. 4.1 Орендна плата вносить орендарем виключно у гршовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 42652, 32 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ», від 26.12.2014 № 1168-58/VI «Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI «Про внесення нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська».
Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної плати та тим, що відповідач був обізнаний про зміну нормативно грошової оцінки земельних ділянок та відповідно до цього і про необхідність переукладання договору, однак, з відповідною заявою до позивача не звернувся.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 10.08.2016 порушено провадження у справі та її розгляд призначено на 12.09.2016.
12.09.2016 від позивача надійшли пояснення, в яких він зазначив, що 12.07.2016 відбулась державна реєстрація змін установчих документів юридичної особи - Дніпродзержинська міська ради на Кам'янську міську раду, у зв'язку з чим він просить вважати належне найменування позивача - Кам'янська міська рада.
Ухвалою суду від 12.09.2016 розгляд справи відкладено на 03.10.2016.
Відповідач явку повноважного представника у судове засідання не забезпечив, відзив на позовну заяву та інші витребуванні судом документи не надав, про причини неявки суд не повідомив. Про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, за адресою: 51921, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, вул. Корчевського, буд. 9, відповідно до витягу з ЄДРПОУ станом на 09.08.2016 (арк. с. 23-24), оскільки поштовий конверт (арк. с. 35) з ухвалою суду, який направлявся на вищезазначену адресу відповідача, повернувся з поштовою відміткою: «за закінченням терміну зберігання».
Відповідно до п. 3.9.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 18, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
У судовому засіданні 03.10.2016 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи , заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення її по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
16.07.2007 між Кам'янською (Дніпродзержинською) міською радою (далі - позивач, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Стройснаб» (далі - відповідач, орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), який зареєстрований в Дніпродзержинському відділі ДРФ ДП «ЦентрДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 11.02.2009 за № 040910600043 (арк. с. 9-11).
Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, вул. Корчевського, 9А, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.06.2007 № 222-12/V (п. 1.2 договору).
Згідно п. 2.1 договору, оренду передається земельна ділянка загальною площею 0, 2878 га для фактичного розміщення ангарів, в тому числі: під ангаром 0, 1121 га, під зеленими насадженнями 0, 0845 га, під проходами, проїздами, площадками - 0, 0912 га.
Пунктом 2.2 договору передбачено, що грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання ього договору становить 623383, 88 грн.
Договір укладається строком до 27.06.2010 (п. 3.1 договору).
Відповідно до п. 4.1 договору, орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 11221, 20 грн. без ПДВ на рік, що становить 935, 10 грн. без ПДВ на місяць, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються орендарю додатково орендодавцем.
Пунктом 4.3 договору встановлено, що орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду.
Згідно п. 4.4 договору, розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
24.07.2007 сторонами було складено та підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, відповідно до якого позивач передав, а відповідач прийняв земельну ділянку загальною площею 0, 2878 га (арк. с. 14).
28.07.2010 сторонами було підписано додаткову угоду № 2321 до договору, якою викладено пункти 2.2, 3.1, 4.1 у наступні редакції:
2.2 Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 26.05.2010 становить 781587, 84 грн.
3.1 договір укладається строком до 29.06.2020.
4.1 орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 31263, 48 грн./рік без ПДВ, що становить 2605, 29 грн./міс без ПДВ на місяць, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються орендарю додатково (арк. с. 15). Дана додаткову угоду було зареєстровано в Дніпродзержинському міському відділі ДРФ ДП «Центр ДЗК», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.08.2010 за № 041010600328.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.05.2016 № 931/86-16
Позивач, посилаючись на законодавчу зміну розміру орендної плати та зволікання відповідача щодо переукладання договору оренди земельної ділянки, просить суд внести зміни в п. 2.2 та п 4.1 договору оренди земельної ділянки.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).
Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір річної орендної плати встановлюється у договорі, але річна сума платежу для інших категорій земель (крім земель сільськогосподарського призначення) не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковий кодексом України. (ст. 288.5 Податкового кодексу України).
З метою визначення розмірів плати за землю, встановлення економічно обґрунтованого розміру орендної плати, для поліпшення умов розвитку підприємницької діяльності та вирішення соціальної напруги з приводу сплати земельних платежів, ураховуючи особливості міста Дніпродзержинська. відповідно до Закону України «Про оцінку земель» щодо несільськогосподарського призначення, не рідше одного разу на 5-7 років, розглянувши технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ станом на 01.01.2013, висновок державної експертизи землевпорядної документації, відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України, ст. ст. 271, 271. 288, 289 Податкового кодексу України, ст. ст. 5,13,15,18 Закону України «Про оцінку земель», Дніпродзержинською міською радою прийнято рішення від 12.07.2013 року № 842-38/V1 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ».
Зазначеним рішенням було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв. м в розмірі 199,64 грн. та введено в дію з 01.01.2014.
Пунктом 3.1 рішення міської ради від 12.07.2013 року № 842-38/VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінкиземель міста Дніпродзержинськ» передбачена необхідність одержання землекористувачами у відділі Держземагентства у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які знаходяться в їх користуванні (власності) та надання їх до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок (арк. с. 19).
З метою приведення у відповідність рішення Дніпродзержинської міської ради 12.07.2013 року № 842-38/VI до ст. 288 Податкового кодексу України міською радою прийнято рішення від 26.12.2014 № 1168-58/VІ, яким Пункт 2 рішення Дніпродзержинської міської ради 12.07.2013 року № 842-3 8/VІ викладено у наступній редакції: «Установити коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядниками яких є Дніпродзержинська міська рада на рівні 3 відсотків нормативної грошової оцінки (арк. с.20).
Рішення Дніпродзержинської міської ради 12.07.2013 року № 842-38/VI офіційно оприлюднене в засобах масової інформації, а саме Інформаційно-аналітичному щотижневику Дніпропетровської міської ради «Відомість» від 13.07.2013 додаток до № 28 (964), в якому, зокрема. Повідомлено про необхідність орендарям привести договори оренди земельних ділянок у відповідність до цього рішення, звернувшись до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради (арк. с. 21).
Проте відповідач не звернувся до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для переукладання спірного договору оренди земельної ділянки.
На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди земельної ділянки до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою сторонами суду не надано.
Згідно доданого позивачем до позову витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом спірного договору, станом на 30.05.2016 становить 1421744, 09 грн. (арк. с. 17).
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України В«Про оцінку земельВ» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормами статі 18 Закону України В«Про оцінку земельВ» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований "Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006 за №18/15/21/11.
Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.
Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Враховуючи викладене, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволення у повному обсязі.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, витрати зі сплати судового збору у розмірі 1378 грн. стягуються з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст. 22, 44, 49, 82-85, 115-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 16.07.2007 (державна реєстрація від 24.07.2007 № 07039), укладеного між Камянською міською радою Дніпропетровської області (51931, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, майдан ОСОБА_2, 2; ідентифікаційний код 24604168) та Товариством з обмеженою відповідальністю "СТРОЙСНАБ" (51921, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, вул. Корчевського, 9; ідентифікаційний код 32540373), виклавши їх в наступній редакції:
п. 2.2 Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 0.05.2016 становить 1421744, 09 грн.
п. 4.1 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 42652, 32 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська", від 26.12.2014 № 1168-58/VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативно грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СТРОЙСНАБ" (51921, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, вул. Корчевського, 9; ідентифікаційний код 32540373) на користь Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області (51931, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, майдан ОСОБА_2, 2; ідентифікаційний код 24604168) витрати зі сплати судового збору у розмірі 1378 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 05.10.2016
Суддя ОСОБА_3
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2016 |
Оприлюднено | 10.10.2016 |
Номер документу | 61797992 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні