Рішення
від 19.09.2016 по справі 911/2241/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. С.Петлюри, 16тел. 235-95-12

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" вересня 2016 р. Справа № 911/2241/16

Господарський суд Київської області в складі:

головуючого судді Христенко О.О.

при секретарі Литовці А.С.

розглянувши справу № 911/2241/16

за позовом Заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської

області, м. Бориспіль в інтересах держави

до 1. Ничипорівської сільської ради Яготинського району Київської області,

Яготинський район, с. Ничипорівка

2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Таргет сервіс-агро», м. Київ

про визнання недійсними рішення та договору оренди земельних ділянок

представники сторін:

від позивача: ОСОБА_1, посвідчення № 028911 від 17.09.2014;

від відповідача 1: не з`явився;

від відповідача 2: не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До господарського суду Київської області надійшла позовна заява заступника прокурора Бориспільської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави (надалі - позивач) до 1. Ничипорівської сільської ради Яготинського району Київської області (надалі - відповідач 1) та Товариства з обмеженою відповідальністю «Таргет сервіс-агро» (надалі - відповідач 2) про визнання недійсним та скасування рішення Ничипорівської сільської ради від 24.03.2016 № 53-05-VII та визнання недійсним договору оренди земельних ділянок від 18.02.2016, укладеного між відповідачем 1 та відповідачем 2.

Ухвалою суду від 19.07.2016 порушено провадження у справі № 911/2241/16 та призначено розгляд справи у судовому засіданні 10.08.2016 о 12 год. 00 хв.

В судове засідання 10.08.2016 представники відповідачів 1 та 2 не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду від 19.07.2016 не виконали.

Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи було відкладено на 19.09.2016 о 10 год. 50 хв.

В судових засіданнях 10.08.2016 та 19.09.2016 представник прокуратури підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити повністю з підстав, викладених у позовній заяві.

В судове засідання 19.09.2016 відповідачі 1 та 2 не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвал суду від 19.07.2016 та від 10.08.2016 не виконали, відзив на позовну заяву не надали.

Відповідачі 1 та 2 належним чином повідомлені про розгляд справи ухвалами суду від 19.07.2016 та від 10.08.2016, які направлялися на адресу відповідачів, зазначену у позовній заяві та у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Зазначені ухвали отримані відповідачами 1 та 2, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Як роз'яснено в п. 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» від 26.12.2011 № 18 у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи те, що нез'явлення представників відповідачів 1 та 2 не перешкоджає розгляду справи по суті, а матеріали справи є достатніми для вирішення спору в даному судовому засіданні, суд вважає за можливе розглянути позов у відсутності представників відповідачів 1 та 2, за наявними у справі матеріалами згідно з вимогами ст. 75 ГПК України.

Згідно з вимогами ч. 2 ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення прийнято господарським судом у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, в судовому засіданні оголошена вступна та резолютивна частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника прокуратури, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

18.02.2016 року між Ничипорівською сільською радою Яготинського району Київської області («орендодавець», надалі - відповідач 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю „Таргет сервіс-агро" («орендар», надалі - відповідач 2) було укладено Договір оренди земельних ділянок (надалі - Договір), згідно умов п. 1.1 якого відповідач 2 користується земельними ділянками для використання як рілля, розташованих в межах с. Ничипорівка в адміністративних межах Ничипорівської сільської ради, загальною площею 33,2356 га (земельна ділянка 8,4585 га - кадастровий номер 3225584201:04:023:0001 нормативна грошова оцінка - 281 632,00 грн.; земельна ділянка 14,3771 га - кадастровий номер 3225584202:02:008:0022, нормативна грошова оцінка - 478 696,20 грн.; земельна ділянка 10,4 га - без кадастрового номера, нормативна грошова оцінка - 346 275,70 грн.) та земельними ділянками під господарськими спорудами КСП Агрофірма «Колос» в межах населеного пункту загальною площею 8,9 га (земельна ділянка 7,4377 га, кадастровий номер 3225584201:04:035:0001, нормативна грошова оцінка - 295 727,20 грн.; земельна ділянка 0,2099 га, кадастровий номер 3225584201:04:025:0020, нормативна грошова оцінка 8 345,75 грн.; земельна ділянка 0,3837 га кадастровий номер 3225534201:04:025:0021, нормативна грошова оцінка - 15 256,20 грн.; земельна ділянка 0,3986 га кадастровий номер 3225585201:04:027:0002, нормативна грошова оцінка - 15 848,60 грн.; земельна ділянка 0,1972 га кадастровий номер 3225584201:04:063:0038, нормативна грошова оцінка 7 840,80 грн.; земельна ділянка 0,2729 га без кадастрового номера, нормативна грошова оцінка 10 850,90 грн.).

Відповідно до п. 6 Договору передача земельних ділянок відповідачу 2 здійснюється за актом передачі-приймання.

25 лютого 2016 відповідачами 1 та 2 підписаний акт про передачу земельних ділянок в натурі по Договору оренди від 18.02.2016 в розмірі: під ріллю - загальною площею 33,2356 га та землю під господарськими спорудами КСП Агрофірма «Колос» загальною площею 8,9 га.

Лише 24 березня 2016 року відповідач 1 прийняв рішення № 53-05-VII «Про передачу в користування земельних ділянок ТОВ «Таргет сервіс-агро» на умовах договору оренди земельних ділянок», яким вирішено передати в користування відповідачу 2 з 01.03.2016 по 01.03.2017 земельні ділянки в межах населеного пункту в адміністративних межах Ничипорівської сільської ради на умовах договору оренди земельних ділянок: 33,2356 га рілля та 8,9 га під господарськими спорудами КСП Агрофірма «Колос».

У листі Управління держгеокадастру в Яготинському районі Київської області вих. № 10-106-99.3-1578/2-16 від 04.05.2016 зазначено, що земельні ділянки із кадастровими номерами: 3225584201:04:023:0001, 3225584202:02:008:0022, 3225584201:04:035:0001, 3225584201:04:025:0020, 3225534201:04:025:0021, 3225585201:04:027:0002, 3225584201:04:063:0038 обліковуються як землі не надані у власність та користування (комунальна власність), право користування зазначеними земельними ділянками не оформлено, документація із землеустрою щодо даних земельних ділянок відсутня.

Відповідно до витягів з державного земельного кадастру про земельні ділянки, вказані земельні ділянки відносяться до комунальної власності.

Згідно ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому ЗК України, або за результатами аукціону.

В порушення зазначених норм закону укладення спірного Договору оренди земельних ділянок від 18.02.2016 та їх передача відповідачу 2 за актом від 25.02.2016 передувало рішенню відповідача 1 від 24.03.2016.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до ч. 3 ст. 19 Закону України «Про оренду землі» при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Згідно ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 затверджено типовий договір оренди землі. Відповідно п. 10 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

У Договорі оренди земельних ділянок від 18.02.2016 відсутні істотні умови договору оренди землі, а саме щодо відсутності кадастрових номерів деяких земельних ділянок, і у зв`язку з цим їх місце розташування та розмір; строк дії спірного договору оренди один рік, хоча законодавством встановлено не менше семи років; не встановлено розміру орендної плати із індексацією, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ч. 1 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч.ч. 3-5 ст. 79-1 ЗК України сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у ч.ч. 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї (ч. 9 ст. 79-1 ЗК України).

Згідно ч.ч. 1 та 2 ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Оспорюваним рішенням та за спірним Договором оренди відповідачем 1 передано відповідачу 2 в оренду земельні ділянки без відповідного формування земельної ділянки та подальшого погодження.

Відповідно до ч. 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч.ч. 2, 3 ст. 134 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Оспорюваним рішенням та за спірним Договором оренди відповідачем 1 передано відповідачу 2 в оренду земельні ділянки під господарськими спорудами КСП Агрофірма «Колос».

У листі вих. № 163 від 22.04.2016 відповідач 1 зазначив, що право власності на господарські споруди, які знаходяться на земельних ділянках, які було передано в оренду відповідачем 1 відповідачу 2, на момент укладення спірного договору та прийняття спірного рішення, не оформлено жодним суб`єктом господарювання, які придбали свідоцтва про право власності на майно КСП «Агрофірма «Колос».

На час передачі відповідачем 1 відповідачу 2 спірних земельних ділянок процедури проведення аукціону не дотримано.

Тобто, відповідач 1 приймаючи спірне рішення і передаючі в оренду земельні ділянки відповідачу 2 вийшов за межі наданих йому законодавством повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч. 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Оскільки рішення сесії та договір не відповідають вимогам ЦК України , ЗК України, Закону України «Про оренду землі» , позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до положень ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.

В силу ст. 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Враховуючи вищевикладене позовні вимоги заступника прокурора Бориспільської місцевої прокуратури Київської області про визнання недійсним та скасування рішення Ничипорівської сільської ради від 24.03.2016 № 53-05-VII та визнання недійсним договору оренди земельних ділянок від 18.02.2016, укладеного між Ничипорівською сільською радою Яготинського району Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Таргет сервіс-агро», підлягають задоволенню повністю.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судом покладаються на відповідачів.

На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись ст. ст. 49 , 82-85 Господарського процесуального кодексу України , суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсним та скасувати рішення Ничипорівської сільської ради Яготинського району Київської області «Про передачу в користування земельних ділянок Товариству з обмеженою відповідальністю «Таргет сервіс-агро» на умовах договору оренди земельних ділянок» від 24.03.2016 № 53-05-VII.

3. Визнати недійсним договір оренди земельних ділянок від 18.02.2016, укладений між Ничипорівською сільською радою Яготинського району Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Таргет сервіс-агро».

4. Стягнути з Ничипорівської сільської ради Яготинського району Київської області (07752, Київська область, Яготинський район, с. Ничипорівка, вул. Андрія Бобира, 15, код ЄДРПОУ 04360422) на користь Бориспільської місцевої прокуратури Київської області (08300, Київська область, м. Бориспіль, вул. Героїв Небесної сотні, 21, р/р 35216008015641, МФО 820172, Державне казначейство України, м. Київ, код ЄДРПОУ 02909996) 1 378 (одну тисячу триста сімдесят вісім) грн. 00 коп. судового збору.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Таргет сервіс-агро» (04071, м. Київ, вул. Костянтинівська, 37-А, код ЄДРПОУ 31281669) на користь Бориспільської місцевої прокуратури Київської області (08300, Київська область, м. Бориспіль, вул. Героїв Небесної сотні, 21, р/р 35216008015641, МФО 820172, Державне казначейство України, м. Київ, код ЄДРПОУ 02909996) 1 378 (одну тисячу триста сімдесят вісім) грн. 00 коп. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення вступає в законну силу після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення і підписання, відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України .

Повне рішення складено - 30.09.2016

Суддя О.О. Христенко

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення19.09.2016
Оприлюднено10.10.2016
Номер документу61798292
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2241/16

Рішення від 19.09.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 10.08.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

Ухвала від 19.07.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Христенко О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні