Ухвала
від 04.10.2016 по справі 805/1230/16-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Кірієнко В.О.

Суддя-доповідач - Ястребова Л. В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2016 року справа №805/1230/16-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд колегії суддів у складі: судді-доповідача Ястребової Л.В., суддів Компанієць І.Д., Сухарьок М.Г., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Центральної міжрайонної в м. Донецьку виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 липня 2016 року у справі № 805/1230/16-а за позовом ОСОБА_2 до Фонду соціального страхування України, Державної казначейської служби України, Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Головного управління Державної казначейської служби України в Донецькій області, Центральної міжрайонної в м. Донецьку виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, третя особа: Приватне акціонерне товариство "СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ" про визнання неправомірною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

05 травня 2016 року ОСОБА_2 (надалі - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Фонду соціального страхування України (надалі - відповідач-1), Державної казначейської служби України (надалі - відповідач -2), Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (надалі - відповідач-3), Головного управління Державної казначейської служби України в Донецькій області (надалі - відповідач -4), Центральної міжрайонної в м. Донецьку виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (надалі - відповідач - 5), третя особа: Приватне акціонерне товариство "СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ" про визнання неправомірною бездіяльності Фонду соціального страхування України та зобов'язання вчинити дії по фінансуванню страхувальника - Приватного акціонерного товариства «СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заяві-розрахунку на загальну суму 78 257 (сімдесят тисяч двісті п'ятдесят сім) грн. 50 коп., а саме, надати меморіальні документи до Державної казначейської служби України на перерахування коштів по вказаним в заяві-розрахунку Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, визнання неправомірною бездіяльності Державної казначейської служби України та зобов'язання вчинити дії по перерахуванню страхових коштів по фінансуванню страхувальника - Приватного акціонерного товариства «СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заяві-розрахунку на загальну суму 78 257 (сімдесят вісім тисяч двісті п'ятдесят сім) грн. 50 коп., а саме, виконати відповідний меморіальний документ Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на перерахування коштів Виконавчій дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, визнання неправомірною бездіяльності Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та зобов'язання вчинити дії по фінансуванню страхувальника - Приватного акціонерного товариства «СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заяві-розрахунку на загальну суму 78 257 (сімдесят вісім ти п'ятдесят сім) грн. 50 коп., а саме, надати меморіальний документ до Головного у Державної казначейської служби України у Донецькій області на перерахування коштів по заяві-розрахунку Центральній міжрайонній виконавчій дирекції в м. Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, визнання неправомірною бездіяльності Головного управління казначейської служби України у Донецькій області та зобов'язання вчинити дії по перерахуванню страхових коштів по фінансуванню страхувальника - Приватного акціонерного товариства «СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заяві-розрахунку на загальну суму 78 257 (сімдесят вісім ти п'ятдесят сім) грн. 50 коп., а саме, виконати відповідний меморіальний документ Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на перерахування коштів Центральній міжрайонній в місті Донецьку Виконавчій дирекції Донецького обласного Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, визнання бездіяльності Центральної міжрайонної в м. Донецьку Виконавчої дирекції Донецького обласного Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо відмови у фінансуванні Заяв-розрахунків третьої особи на боці позивача незаконними та зобов'язання вчинити дії по фінансуванню страхувальника - Приватного акціонерного товариства «СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заяві-розрахунку на загальну суму 78257 (сімдесят вісім тисяч двісті п'ятдесят сім) грн. 50 коп., а саме, надати меморіальний документ до банку, який обслуговує рахунки Центральної міжрайонної в м. Донецьку Виконавчої дирекції Донецького обласного Відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, на перерахування коштів третій особі на боці позивача (т. 1, а.с. 5-11).

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28 липня 2016 року позовну заяву задоволено частково.

Визнано незаконною бездіяльність Центральної міжрайонної в м. Донецьку Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо відмови у фінансуванні заяви-розрахунку ПАТ "Систем Кепітал Менеджмент" стосовно здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_2 за рахунок Фонду від 22.01.2016 року та зобов'язано Центральну міжрайонну в м. Донецьку Виконавчу дирекцію Донецького обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності вчинити дії по перерахуванню страхових коштів по фінансуванню страхувальника - ПАТ "Систем Кепітал Менеджмент" для надання матеріального забезпечення найманому працівнику - ОСОБА_2 по заяві-розрахунку від 22.01.2016року на суму 40603,80грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено (т. 1, а.с. 194-198).

Відповідач - Центральна міжрайонна в м. Донецьку виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності із таким судовим рішенням по погодився, звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог позивачу у повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт зазначає, що Центральна міжрайонна виконавча дирекція в м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не є належним відповідачем у справі, тому що ОСОБА_2 є найманим працівником Приватного акціонерного товариства "СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ», а обов'язок надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності лежить саме на страхувальнику, яким в даному випадку є Приватне акціонерне товариство "СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ». Апелянт звертає увагу на ту обставину, що Порядком фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 26 не передбачено здійснення фінансування безпосередньо застрахованій особі, а тому, правовідносини між позивачем та Центральною МРВД в м. Донецьку - відсутні. На думку апелянта, Центральна МРВД в м. Донецьку не відмовляла ПрАТ «СКМ» у фінансуванні для надання матеріального забезпечення працівникам-застрахованим особам, а лист Центральної МРВД в м. Донецьку від 17.03.2016 року № 01-145 не є рішенням суб'єкта владних повноважень є лише документом, який повідомляє, як діяти підприємству для отримання фінансування, роз'яснює порядок отримання матеріального забезпечення у період проведення АТО, не встановлюючи при цьому певних прав та обов'язків для страхувальника, не породжує ніяких правових наслідків (т.1, а.с. 202-207)

Відповідач - Виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, вважаючи, що судом першої інстанції неповним чином з'ясовані обставини, що мають значення для справи, порушено норми матеріального права, також звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог позивачу в повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт зазначає, що всі питання своєчасного фінансування страхувальника-роботодавця відбуваються безпосередньо між страхувальником-роботодавцем та Фондом, а оскільки позивач є найманим працівником та оплата листків непрацездатності їй проводиться Приватним акціонерним товариством "СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ (хоча і за рахунок коштів Фонду), тому, відповідач-3 не є належним відповідачем по даній справі. Крім того, апелянт зазначає, що він не є органом, який має право здійснити дії щодо надання меморіальних документів до Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області, а тому, визнати неправомірною бездіяльність Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є неможливим (т. 1, а.с. 224-231).

Сторони, які беруть участь у справі у судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення, тому, відповідно до пункту другого частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги встановила наступне.

Позивач, ОСОБА_2 працювала в компанії - Приватне акціонерне товариство «СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» на посаді старшого менеджера відділу фінансового та управлінського обліку, що не заперечується сторонами та не є спірним.

Третя особа, Приватне акціонерне товариство «СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ» є юридичною особою, ідентифікаційний код юридичної особи 31227326, місцезнаходження юридичної особи: 83001, м. Донецьк, вул. Мар'їнська, буд. 1, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Серії АД № 067467 (т.1, а.с. 28).

На даний час підприємство здійснює господарську діяльність за адресою: м. Київ, вул. Десятинна, буд. 3а.

Як вбачається з матеріалів справи, 25 грудня 2015 року, позивачем до ПрАТ «СКМ» подано заяву з проханням надати їй відпустку по вагітності та пологах з 25 грудня 2015 року по 21 лютого 2016 року (т. 1, а.с. 31,57). До заяви позивачем додано листок непрацездатності Серії АГШ № 247428 (т.1, а.с. 39,55).

На виконання вимог Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105, ПрАТ «СКМ» направило на адресу Центральної міжрайонної виконавчої дирекції в м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності належним чином оформлену заяву-розрахунок для здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на суму 78 257,50 грн., у тому числі - 40 603,80 грн. відносно ОСОБА_2 (т.1, а.с. 29-30).

Відповідач-5, листом № 01-145 від 17 березня 2016 року повідомив ПрАТ «СКМ», що підприємство (зареєстровано у м. Донецьку) включено до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, а пунктом 2 Плану заходів щодо реалізації норм постанови КМУ від 07.11.2014 № 595 передбачено припинення прийняття робочими органами відділення Фонду, які знаходяться на контрольованій території, заяв-розрахунків страхувальників, які зареєстровані на тимчасово неконтрольованій території. Посилаючись на вищезазначені обставини, відповідач - 5 зазначив, що на теперішній час фінансування Фондом соціального страхування ПрАТ «СКМ» можливо лише у випадку проведення підприємством реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та подання підприємством заяви-розрахунку на фінансування допомоги до робочого органу Фонду соціального страхування за новим місцем реєстрації. Відповідач-5 додатково пояснив, що на підставі Постанови КМУ від 01.10.2014 року № 531 «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів антитерористичної операції, яким передбачено, що особи, які перебувають (перебували) у трудових відносинах та переміщуються з районів проведення АТО, зможуть отримати належне їм матеріальне забезпечення безпосередньо в робочих органах Фонду за фактичним місцем проживання (т.1, а.с. 33-35).

Спірні правовідносини, що склалися між сторонами, регулюються Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XІV(надалі - Закон № 1105-XІV) та Порядком фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого Постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 року № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2011 № 111/18849.

Так, статтею 3 Закону № 1105-XIV визначені принципи соціального страхування, серед яких, зокрема, обов'язковість фінансування Фондом витрат, пов'язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом.

Згідно ч. 1 ст. 4 Закону № 1105-XIV, Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Відповідно до ч.ч. 1,3 ст. 8 Закону № 1105-XIV, Виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду, є підзвітною правлінню Фонду та провадить діяльність від імені Фонду в межах та в порядку, визначених статутом Фонду та положенням про виконавчу дирекцію Фонду, що затверджується його правлінням, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду. Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду.

Відповідно до п.п. 1,2 ч. 1 ст. 9 Закону № 1105-XIV, основними завданнями Фонду та його робочих органів є реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону.

Відповідно до п. 1 ч.2 ст. 9 Закону № 1105-XIV, здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном.

Пунктом 1 частини 2 статті 10 Закону № 1105-XVI передбачено, що Фонд зобов'язаний забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення, страхові виплати і надавати соціальні послуги, передбачені цим Законом.

Відповідно до приписів п 2 ч. 1 ст. 16 Закону №1105 застраховані особи мають право на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом.

Згідно статті 18 Закону № 1105, страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах.

Частиною 1 статті 19 Закону № 1105 передбачено, що право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), якщо інше не передбачено законом.

За страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг, як, зокрема, допомога по вагітності та пологах (п. 2 ч.1 ст. 20 Закону № 1105).

Статтею 25 Закону № 1105 передбачено умови надання і тривалість виплати допомоги по вагітності та пологах.

Так, частинами 1 та 2 статті 25 Закону № 1105 встановлено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів. Допомога по вагітності та пологах виплачується застрахованій особі, яка усиновила дитину протягом двох місяців з дня її народження, зазначеного у свідоцтві про народження, за період з дня усиновлення і до закінчення 56 календарних днів (70 календарних днів у разі одночасного усиновлення двох і більше дітей, 90 календарних днів - для жінок, віднесених до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи).

Відповідно до ч. 1 ст. 31 цього Закону підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.

За приписами ч. 1 ст. 32 Закону №1105 документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження.

Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п'яти днів після винесення відповідного рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону № 1105, фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

У разі якщо сума отриманих страхувальником від Фонду страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу Фонду, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.

Також, слід зазначити, що 22 грудня 2010 року Постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності затверджено Порядок фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2011 року за №111/18849 (надалі - Порядок № 26), яким визначено умови фінансування Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності страхувальників для надання ними матеріального забезпечення за видом, зокрема, допомога по вагітності та пологах.

Пунктами 5, 6 Порядку № 26 встановлено, що для отримання коштів Фонду для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам, нарахованого страхувальником, страхувальник звертається до робочого органу Фонду за місцем обліку в органі Фонду або за місцем обліку, зазначеним в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування (для зареєстрованих після 01.01.2011) із заявою-розрахунком за підписом керівника та головного бухгалтера, засвідченою печаткою підприємства. Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу Фонду.

На виконання вимог Закону № 1105, а також Порядку № 26, ПрАТ «СКМ» направлено на адресу Центральної міжрайонної виконавчої дирекції в м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності належним чином оформлену заяву-розрахунок для здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на суму 78 257,50 грн., у тому числі - 40 603,80 грн. відносно ОСОБА_2

Статтею 23 Закону № 1105 передбачені підстави для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності, та зазначено, що допомога по тимчасовій непрацездатності не надається: у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні нею злочину; у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров'ю з метою ухилення від роботи чи інших обов'язків або симуляції хвороби; за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи; за час примусового лікування, призначеного за постановою суду; у разі тимчасової непрацездатності у зв'язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп'яніння або дій, пов'язаних з таким сп'янінням; за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв'язку з навчанням.

Застраховані особи, які в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності порушують режим, встановлений для них лікарем, або не з'являються без поважних причин у призначений строк на медичний огляд, у тому числі на лікарсько-консультативну комісію (ЛКК) чи медико-соціальну експертну комісію (МСЕК), втрачають право на цю допомогу з дня допущення порушення на строк, що встановлюється рішенням органу, який призначає допомогу по тимчасовій непрацездатності.

Відповідачем - 5 не заперечується той факт, що заява-розрахунок ПрАТ «СКМ» на суму 78 257,50 грн. була доставлена поштовою службою та зареєстрована, як «Вхідна кореспонденція», однак була повернута на зворотну адресу, вказану на конверті, оскільки згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ПрАТ «СКМ», зареєстровано у місті Донецьку, яке віднесено до переліку населених пунктів, на території яких органи влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, а п. 2 Плану заходів, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 07.121.2014 № 595 "Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей" передбачено припинення прийняття робочими органами відділення Фонду, які знаходяться на контрольованій території, заяв-розрахунків страхувальників, які зареєстровані на тимчасово неконтрольованій території.

З цього приводу колегія суддів зазначає наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року № 595 "Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей" затверджено Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей (далі - Тимчасовий порядок, Порядок № 595).

Відповідно до п. 2 вказаного Тимчасового порядку (в редакції, чинній на момент затвердження Тимчасового порядку) передбачено, що у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження (далі - тимчасово неконтрольована територія), видатки з державного бюджету, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування здійснюються лише після повернення згаданої території під контроль органів державної влади.

Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 11 лютого 2015 року по справі № 826/18826/14, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02 квітня 2015 року та ухвалою Вищого адміністративного суду від 16 жовтня 2015 року визнано незаконним та нечинним з моменту прийняття пункт 2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року №595.

З огляду на приписи ч. 1 ст. 255 КАС України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що порядок фінансування Фондом страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам врегульований спеціальним законодавством, а саме - Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", яким передбачено забезпечувати фінансування та виплачувати матеріальне забезпечення громадянам у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими поховання, а також Порядком фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відповідно до якого, пунктом 7 встановлено, що при опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи Фонду перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Проте, ані Законом № 1105-XIV, ані Порядком № 26 робочим органам Фонду не надано повноважень щодо неприйняття та повернення заяв-розрахунків страхувальників з підстав знаходження (реєстрації) страхувальників-роботодавців у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

В апеляційній скарзі відповідач - 5 зазначає, що Наказом Міністерства юстиції України № 1849/5 від 05.11.2014 року «Про проведення реєстраційних дій щодо юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, місцезнаходженням/ місце проживання яких є окупована територія та територія проведення антитерористичної операції» передбачено проведення реєстраційних дій тих юридичних осіб, місцезнаходженням яких є окупована територія та територія проведення антитерористичної операції, тобто, підтвердження зміни місцезнаходження юридичної особи є саме внесення таких змін у Єдиний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а оскільки на даний час реєстраційні дії щодо зміни місцезнаходження ПрАТ «СКМ» не проведено, здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення ПрАТ «СКМ», місцезнаходження якого окупована територія та територія проведення антитерористичної операції немає можливості.

Колегія суддів не приймає зазначений довід апелянта, з огляду на те, що Законом України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" № 1669, який прийнято, зокрема, для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, або перелилися з неї під час її проведення не передбачено вимог щодо зобов'язання підприємства, установи, організації змінювати юридичну адресу свого місцезнаходження. В даному випадку, Закон № 1669 має вищу юридичну силу а ніж Наказом Міністерства юстиції України № 1849/5 від 05.11.2014 року «Про проведення реєстраційних дій щодо юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, місцезнаходженням/ місце проживання яких є окупована територія та територія проведення антитерористичної операції».

До того ж, слід зазначити, що у зв'язку з проведенням антитерористичної операції, головний офіс ПрАТ «СКМ» фактично тимчасово переміщено до м. Києва. Підприємство продовжує подавати звітність до податкового органу та сплачувати до Державного бюджету України та місцевих бюджетів відповідні податки та обов'язкові платежі.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог частині визнання незаконною бездіяльності Центральної міжрайонної в м. Донецьку Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо відмови у фінансуванні заяви-розрахунку ПАТ "Систем Кепітал Менеджмент" стосовно здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі ОСОБА_2 за рахунок Фонду від 22.01.2016року та зобов'язання Центральної міжрайонної в м. Донецьку Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності вчинити дії по перерахуванню страхових коштів по фінансуванню страхувальника - ПрАТ "Систем Кепітал Менеджмент" для надання матеріального забезпечення найманому працівнику - ОСОБА_2 по заяві-розрахунку від 22.01.2016 року саме на суму 40603,80грн., а не на суму 78 257,50 грн., оскільки сума матеріального забезпечення, яка підлягає відшкодуванню ОСОБА_2 за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, зазначена у спірній заяві-розрахунку становить 40 603,80 грн.

Що стосується посилання апелянтів на те, що ОСОБА_2 є найманим працівником Приватного акціонерного товариства "СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ», а обов'язок надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності лежить саме на страхувальнику, яким в даному випадку є Приватне акціонерне товариство "СИСТЕМ КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ»,), тому, в даному випадку, ані відповідач-3, ані відповідач - 5 не є належними відповідачами по даній справі, колегія суддів зазначає наступне.

Так, відповідач - 5 у своєму листі від 17.03.2016 року № 01-45 посилається, серед іншого на постанову Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (надалі - Постанова № 531), якою передбачено, що особи, які перебувають (перебували) у трудових відносинах та переміщуються з районів проведення АТО, зможуть отримати належне їм матеріальне забезпечення безпосередньо в робочих органах Фонду за фактичним місцем проживання.

Пунктом 1 Постанови № 531 встановлено, що особи, які перебувають (перебували) у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами або були добровільно застраховані та переселилися з тимчасово окупованої території, району проведення антитерористичної операції або зони надзвичайної ситуації (далі - застраховані особи), мають право на надання матеріального забезпечення та соціальних послуг відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування, а до завершення заходів, пов'язаних з утворенням зазначеного Фонду та його робочих органів, - робочими органами Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - фонди) відповідно до пункту 6 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону за фактичним місцем проживання у порядку, встановленому правліннями фондів.

Пунктом 1-1 встановлено, що дія цієї постанови поширюється на застрахованих осіб, які перебувають (перебували) у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами, що зареєстровані на тимчасово окупованій території, в районі проведення антитерористичної операції або в зоні надзвичайної ситуації, але фактичне місце проживання яких розташоване на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.

Разом з тим, слід зазначити, що пунктом 1 статті 30 Закону № 1105 встановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), призначаються та надаються за основним місцем роботи (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, які надаються за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України).

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 15 Закону № 1105, роботодавець зобов'язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Як зазначалось вище, статтею 34 Закону № 1105 визначено, що фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

З наведеного вбачається, що саме на роботодавця Законом № 1105 покладено обов'язок оплачувати застрахованим особам матеріальне забезпечення після отримання фінансування від районної, міжрайонної, міської виконавчих дирекцій відділень Фонду. Жодних обов'язків щодо звернення працівників до органу Фонду соціального страхування на отримання матеріального забезпечення Законом № 1105 не передбачено.

Разом з тим, Постанова № 531, на яку посилається відповідач - 5 у листі від 17.03.2016 року № 01-45 передбачає лише право працівників, які пересилилися з тимчасово окупованої території на самостійне звернення до Фонду для отримання матеріального забезпечення. До того ж, спірна заява-розрахунок, яка подана ПрАТ «СКМ» до Центральної міжрайонної в м. Донецьку виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності у грудні 2015 року по страховим випадкам відносно, зокрема, ОСОБА_2, яка є особою, що перемістилась із зони проведення антитерористичної операції ще у липні 2014 року, а п.п. 2 п. 2 Порядку № 37 передбачено, що дія порядку розповсюджується лише на осіб, у яких: страховий випадок виник до переміщення з зони АТО; страховий випадок виник протягом 30 тижнів з дати переміщення застрахованої особи.

За таких обставин Фонд зобов'язаний здійснити фінансування по спірній заяві-розрахунку ПрАТ «СКМ», як це передбачено Законом № 1105, а відповідач - 3, Виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та відповідач-5, Центральна міжрайонна в м. Донецьку виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є належними відповідача по справі, тому доводи апелянтів в цій частині є неправомірними, та такими, що не підлягають задоволенню.

Не заслуговує на увагу і довід апелянта про те, що лист Центральної МРВД в м. Донецьку від 17.03.2016 року № 01-145 не є рішенням суб'єкта владних повноважень є лише документом, який повідомляє, як діяти підприємству для отримання фінансування, роз'яснює порядок отримання матеріального забезпечення у період проведення АТО, не встановлюючи при цьому певних прав та обов'язків для страхувальника, не породжує ніяких правових наслідків, оскільки відповідь Центральної МРВД в м. Донецьку від 17.03.2016 року № 01-145 фактично є відмовою відповідача-5 у виконанні положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 1105 від 23.09.1999 року, а саме, надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду, що слугувало достатньою підставою для звернення до суду.

На підставі викладеного, судова колегія робить висновок, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до вимог ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення без змін. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 195, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, -

УХВАЛИВ:

Апеляційні скарги Центральної міжрайонної в м. Донецьку виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності - залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 липня 2016 року у справі № 805/1230/16-а - залишити без змін.

Ухвала прийнята за наслідками розгляду в письмовому проваджені набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Колегія суддів Л.В. Ястребова

І.Д. Компанієць

М.Г. Сухарьок

Дата ухвалення рішення04.10.2016
Оприлюднено10.10.2016

Судовий реєстр по справі —805/1230/16-а

Постанова від 02.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Постанова від 02.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Ухвала від 26.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Ухвала від 26.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Ухвала від 14.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Ухвала від 08.11.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 01.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Головчук С.В.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 04.10.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні