ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 вересня 2016 р.м.ОдесаСправа № 815/758/16
Категорія: 6.3 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О. А.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого - судді Скрипченка В.О.,
суддів Золотнікова О.С., Осіпова Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання Сівєлькіної С.Є.,
представника третьої особи ОСОБА_1 - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Виконавчого комітету Одеської міської ради на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 18 травня 2016 року у справі за адміністративним позовом Одеської міської ради до Одеського міського управління юстиції Одеської області в особі відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державного реєстратора Тимофєєва Олександра Анатолійовича, Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідачів, ОСОБА_1 та управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області, про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 21.07.2015 року №ОД 082152020233 та декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 05.11.2015 року за №ОД 142153091819 щодо об'єкта будівництва «Будівництво житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1» замовником за якими визначено ОСОБА_1, та про скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції Тимофєєва Олександра Анатолійовича від 25.11.2015 року №26478781 про державну реєстрацію прав на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, за ОСОБА_1,-
В С Т А Н О В И В:
23 лютого 2016 року Виконавчий комітет Одеської міської ради, з урахуванням наданих уточнень, звернувся до суду з адміністративним позовом до Одеського міського управління юстиції Одеської області в особі відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державного реєстратора Тимофєєва О.А., Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідачів, ОСОБА_1 в якому просили:
- скасувати реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 21.07.2015 року №ОД 082152020233 та декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 05.11.2015 року №142153091819 щодо об'єкта будівництва «Будівництво житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1», замовником за якими визначено ОСОБА_1;
- скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції Тимофєєва Олександра Анатолійовича від 25.11.2015 року № 26478781 про державну реєстрацію прав на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, за ОСОБА_1.
В обґрунтування позову зазначено, що 20.11.2014 року власником будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1, був ОСОБА_4 на підставі договору купівлі-продажу від 04.12.2013 року, відповідно до якого загальна площа будинку 46,7 кв.м., в тому числі житлова - 35,4 кв.м. З метою перебудови будинку ОСОБА_4 зареєстрував в інспекції Державно-архітектурного будівельного контролю в Одеській області декларацію про початок виконання будівельних робіт з будівництва житлового будинку зі знесенням існуючих на ділянці споруд, яку зареєстровано за №ІY 083140980476 від 08.04.2014 року; площа будівлі вказана 1430,30 кв.м. Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради на будівництво спірного будинку видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за вказаною адресою від 18.03.2014 року №01-14/5402, якими визначено загальну площу забудови 344,5 кв.м., загальна площа житлового будинку 1143,60 кв.м, гранично допустима висота будівель: 3-поверховий житловий будинок з мансардним поверхом висотою біля 13 метрів. Вказаними містобудівними умовами встановлено планувальні обмеження, а саме, земельна ділянка розташована на території індивідуальної житлової та садибної забудови. ПП «А-2» листом від 24.09.2014 року (вх. №8485) повідомило інспекцію ДАБК в Одеській області про те, що проектна документація за вищевказаною адресою розроблялась, але замовнику не видавалась за відсутністю договору на подальше проектування, договору на здійснення авторського та технічного нагляду, які не укладалися та не виконуються. Під час неодноразових перевірок інспекцією ДАБК в Одеській області встановлено, що вже побудована п'ятиповерхова будівля орієнтовними розмірами 12 м. на 27 м. із ніздрюватого бетону, висотою 15 м., незважаючи на те, що містобудівними умовами та обмеженнями забудови земельної ділянки від 18.03.2014 року №01-13/5402 встановлені інші (значно менші) допустимі техніко-економічні показники. Наказом ДАБІ України від 23.10.2014 року №296 «Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт» реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 08.04.2014 року №ІУ 083140980476 - скасовано. Будівництво спірного об'єкта здійснено без вихідних даних (проекту), що не відповідає вимогам Закону України «Про архітектурну діяльність», Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пункту 4.5. ДБН А.2.2. - 3-2012. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 05.12.2014 року по справі №815/6369/14 зобов'язано Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області вчинити дії, передбачені статтею 38 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», спрямовані на припинення самочинного будівництва та знесення самочинно збудованого об'єкта за адресою: АДРЕСА_1. ОСОБА_4 продав спірний об'єкт нерухомого майна гр. ОСОБА_1 Одними із документів, які стали підставою для реєстрації права власності на спірний об'єкт нерухомості за ОСОБА_1, стали декларація про початок виконання будівельних робіт від 21.07.2015 року №ОД 082152020233 та декларація про готовність об'єкта до експлуатації від 05.11.2015 року №ОД 142153091819. В декларації про початок виконання будівельних робіт від 21.07.2015 року №ОД 082152020233 та декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 05.11.2015 року №ОД 142153091819, на думку позивача, зазначено недостовірні дані, а саме: проект не розроблявся ПП «А-2», договори на авторський та технічний нагляди не укладалися та експертизу проведено не було. Спірна будівля збудована без дотримання вимог містобудівних умов та обмежень щодо поверховості, висоти, типу будинку, техніко-економічних показників тощо. Земельна ділянка, згідно містобудівної документації та містобудівних умов, призначена під садибну забудову, а фактично використовується під забудову багатоповерхового (багатоквартирного) житлового будинку, що не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки та є порушенням діючого містобудівного та земельного законодавства гр. ОСОБА_1 В оскаржуваних деклараціях зазначені посилання на містобудівні умови та обмеження, які ОСОБА_1 не надавались.
Обґрунтовуючи позовну вимогу про скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції Тимофєєва Олександра Анатолійовича від 25.11.2015 року №26478781 про державну реєстрацію прав на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, за ОСОБА_1, позивач посилався на відсутність правових підстав для прийняття цього рішення, оскільки ухвалою Київського районного суду про вжиття заходів забезпечення позову від 27.02.2015 року у справі №520/15741/14-ц заборонено Реєстраційній службі Одеського міського управління юстиції здійснювати будь-які дії щодо реєстрації права власності, переходу права власності на нерухоме майно, розташоване по АДРЕСА_1. Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області під час перевірки з виїздом на місце було встановлено, що за вищевказаною адресою зведено 5-ти поверхову будівлю розмірами 12Х27м (324 кв.м.) х 5 поверхів, що дорівнює 1620 кв.м., із ніздрюватого бетону, висотою 15 метрів, що не відповідає раніше наданим містобудівним умовам та обмеженням забудови вищевказаної земельної ділянки. Будівельні роботи було виконано без: затвердженого проекту, з відхиленням від вихідних даних на проектування, без належного здійснення авторського та технічного нагляду, що дає підстави вважати об'єкт самочинним будівництвом. Державною архітектурно-будівельною інспекцією України видано наказ від 23.10.2014 року за №296 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 08.04.2014 року №ІУ 083140980476 по об'єкту «Будівництво житлового будинку зі знесенням існуючих на ділянці споруд за адресою: АДРЕСА_1». Державна реєстрація вищезгаданого речового права відбулась із порушенням вимог чинного законодавства на підставі документів, які містять неправдиві відомості, що призвело до порушення прав та інтересів виконавчого комітету Одеської міської ради, на який чинним законодавством покладені функції із здійснення контролю за дотриманням законодавства при плануванні та забудові території міста. Будівництво вищезгаданого об'єкта нерухомості здійснено ОСОБА_4 самочинно, із порушенням визначеного законодавством публічного порядку проведення будівництва об'єктів нерухомого майна, що унеможливило виконання відповідачем покладених на нього повноважень у сфері контролю за дотриманням законодавства під час забудови території міста, в чому полягає порушений інтерес позивача.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 18 травня 2016 року в задоволенні адміністративного позову Одеської міської ради відмовлено.
Не погоджуючись із постановленим у справі судовим рішенням Виконавчий комітет Одеської міської ради подав апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та неповне з'ясування обставин справи, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою задовольнити адміністративний позов.
Представник Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області Саломатіна В.В. надіслала до апеляційного суду пояснення, у якоих зазначає про законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін (Т. 3 а.с. 20-24).
Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї представника третьої особи ОСОБА_1 - ОСОБА_2, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 на підставі договору купівлі продажу від 27.04.2015 року (Т. 1 а.с. 184-185, 234-235, Т. 2 а.с. 121-122) купив та прийняв у власність у ОСОБА_4 земельну ділянку площею 0,1000 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2 в тому числі по угіддях: 0,0404 га - багаторічні насадження; 0,0093 га - капітальна; 0,0049 га - тимчасова; 0,0454 га - прибудинкова територія. На земельній ділянці розташований будинок, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та належить продавцю на праві приватної власності. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 27.04.2015 17:16:44 приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю. на підставі вищевказаного договору до реєстру внесено запис про реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_2, дата державної реєстрації земельної ділянки: 13.03.2007) за ОСОБА_1 (Т. 2 а.с. 123).
З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна (Т. 1 а.с. 205-221) вбачається, що приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю. на підставі договору купівлі-продажу від 27.04.2015 року № 1071 до реєстру внесено запис №9500640 про реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_1 на будинок в розмірі 1/1 за адресою АДРЕСА_1.
14 червня 2015 року ОСОБА_1 уклав з ОСОБА_8 (інженер технічного нагляду, сертифікат серії ІТ №000084 від 14.06.2011 року) договір про надання послуг з технічного нагляду за будівництвом житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1. із зазначенням строку дії: «до дати підписання акту готовності об'єкту до експлуатації, форма якого затверджена в установленому порядку Мінрегіонбудом та отримання Свідоцтва про відповідність збудованого об'єкта проектній реконструкції, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил,…» (Т. 1 а.с. 111-112, Т. 2 а.с. 82-85).
22 червня 2015 року ОСОБА_1 уклав із ОСОБА_9 (інженер-проектувальник, кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов'язаних зі створенням об'єкта архітектури серії НОМЕР_3 від 13.12.2012 року) договір про надання послуг з авторського нагляду за будівництвом житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1, із зазначенням строку дії вказаного договору «до дати підписання акту готовності об'єкту до експлуатації, форма якого затверджена в установленому порядку Мінрегіонбудом та отримання Свідоцтва про відповідність збудованого об'єкта проектній реконструкції, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил,…» (Т. 1 а.с. 113-114, Т. 2 а.с. 78-81).
14 липня 2015 року філіалом ТОВ «Українська будівельна технічна експертиза», у відповідності із укладеним договором та на підставі переданих документів згідно акту приймання-передачі проектної документації від 07.07.2015 року, затверджено експертну оцінку №7-047-15-КЧ/ОД по розгляду проектної документації в частині міцності, надійності і довговічності об'єкта будівництва по робочому проекту: «Житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1» (Т. 2 а.с. 34-38, 44-45).
Фізичною особою ОСОБА_1 подано до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області декларацію про початок виконання будівельних робіт з будівництва житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1, ІІ категорія складності, яку зареєстровано відповідачем 21.07.2015 року за №ОД082152020233. Загальна площа будівлі вказана - 1143,60 кв.м., житлова площа -247, 80 кв.м. У декларації зазначено, що ФОП ОСОБА_9 розроблено проектну документацію; ОСОБА_9 здійснює авторський нагляд за будівництвом, сертифікат серії НОМЕР_3 від 03.12.2012 року; експертиза проекту будівництва проведена Одеською філією ТОВ «Українська будівельно-технічна експертиза» від 14.07.2015 року, номер 7-047-15 кч/од, код ЄДРПОУ 39367817, експерт Дейнека Олександр Миколайович, сертифікат АЕ000366; технічний нагляд здійснює інженер технічного нагляду - ОСОБА_8, сертифікат серії НОМЕР_4 від 14.06.2011 року; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - видані управлінням архітектури та містобудування ОМР від 18.03.2014 року №01-13/5402 (Т. 1 а.с. 140-143, 149-152, 237-240).
З містобудівних умов Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 18.03.2014 року №01-13/5402 вбачається, що їх замовником є: гр. ОСОБА_4, наміри забудови - будівництво житлового будинку зі знесенням існуючих на ділянці споруд (Т. 1 а.с. 124-127).
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 03.08.2015 17:38:07 до реєстру внесено запис про реєстрацію права приватної власності на незавершене будівництво, об'єкт житлової нерухомості (АДРЕСА_1; відсоток готовності 78%) за ОСОБА_1 загальною площею 1143,6 кв.м. та житловою площею 357,4 кв.м. (Т. 1 а.с. 20, 203, 262, Т. 2 а.с. 120)
З довідки щодо відсотка готовності об'єкта незавершеного будівництва №459794.67.15, виданої КП «Бюро технічної інвентаризації» Одеської міської ради 03.08.2015 року, вбачається, що житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1, є об'єктом незавершеного будівництва з відсотком готовності - 78%, загальною площею - 1146,3 кв.м., житловою площею - 357,4 кв.м., та складається з: підвала розміром 307,2 кв.м., І поверху загальною площею - 283,4 кв. м., ІІ поверху загальною площею - 267,4кв.м., ІІІ поверх загальною площею - 285,6 кв. м. (Т.1 а.с. 241).
22 вересня 2015 року Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради на замовлення гр. ОСОБА_1 видало містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки №01-07/174/1 (Т. 1 а.с. 106-107, Т. 2 а.с. 116-119).
14 жовтня 2015 року Філіалом ТОВ «Українська будівельна технічна експертиза» у відповідності із укладеним договором та на підставі переданих згідно акту приймання-передачі проектної документації від 07.07.2015 року, затверджено експертну оцінку №7-100-15-КЧ/ОД по розгляду проектної документації в частині міцності, надійності і довговічності об'єкта будівництва по робочому проекту: «Реконструкція житлового будинку з надбудовою мансардного поверху за адресою: АДРЕСА_1» (т. 1 а.с. 115-117, Т. 2 а.с. 46-47).
29 жовтня 2015 року за №ОД 082153020938 Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано подану фізичною особою ОСОБА_1 декларацію про початок виконання будівельних робіт з будівництва житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1, ІІ категорія складності, загальна площа будівлі відповідно до проектної документації - 1682,20 кв.м. (Т. а.с. 108-109, Т. 2 а.с. 71-73).
У декларації зазначено, що ФОП ОСОБА_9 розроблено проектну документацію; експертиза проекту будівництва ТОВ «Українська будівельно-технічна експертиза» від 14.07.2015 року, номер 7-100-15 кч/од, код ЄДРПОУ 39367817, експерт Дейнека Олександр Миколайович, сертифікат АЕ000366; технічний нагляд здійснює інженер технічного нагляду - ОСОБА_8, сертифікат серії НОМЕР_4 від 14.06.2011 року; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - видані управлінням архітектури та містобудування ОМР від 22.09.2015 року №01-07/174/1.
05 листопада 2015 року Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано за №ОД 142153091819 подану ОСОБА_1, декларацію про готовність об'єкта до експлуатації (Т. 1 а.с. 144-148, 198-202). У вказаній декларації вказано, зокрема, наступне: інформація про об'єкт «Будівництво житлового будинку АДРЕСА_1, 1110.2, ІІ категорія складності»; загальна площа будівлі - 1682,20 кв.м., житлова площа - 614,50 кв.м.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову Одеської міської ради суд першої інстанції виходив з наступного, з чим погоджується апеляційний суд.
Правовідносини щодо реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт та реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації регулюються Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року №3038-VI (надалі - Закон №3038), Законом України «Про архітектурну діяльність» від 20 травня 1999 року №687-XIV, Порядком виконання будівельних робіт, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. №466 (далі - Порядок №466), в редакціях, що діяли на момент реєстрації спірних декларацій. Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України у редакції від 8 вересня 2015 р. №750 (далі - Порядок №750).
Згідно ст. 10 Закону України «Про архітектурну діяльність», для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною 4 ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів та до об'єктів, що підлягають обов'язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельним нормам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
Відповідно до статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I-III категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 34, ч. 2, ч. 3 та ч. 8 ст. 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» замовник має право виконувати будівельні роботи, зокрема, після: реєстрації відповідною інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності (п. 2 ч. 1 ст. 34). Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводять відповідні інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації. За наявності зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається (ч. 2 ст. 36). Форма декларації про початок виконання будівельних робіт, порядок її подання та реєстрації, форма повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації визначаються Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст. 36). Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про початок виконання будівельних робіт, та виконання будівельних робіт без зареєстрованої декларації (ч. 8 ст. 36).
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №466 затверджено Порядок виконання будівельних робіт, який визначає процедуру виконання будівельних робіт (далі Порядок №466).
Відповідно до п. п. 8, 9, 10 Порядку виконання будівельних робіт №446 (в редакції від 31.12.2013 року, чинній до 30.09.2015 року), реєстрація декларації здійснюється з дотриманням вимог Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності». Декларація приймається у дозвільному центрі за місцезнаходженням об'єкта. Реєстрацію декларації щодо об'єкта, проект якого затверджено Кабінетом Міністрів України, який розміщено на території кількох регіонів або вплив (відповідно до проектної документації) від діяльності якого після прийняття в експлуатацію буде поширюватися на два і більше регіони (Автономна Республіка Крим, області, м. Київ та Севастополь), здійснює Держархбудінспекція, а декларації щодо іншого об'єкта - її територіальний орган за місцезнаходженням об'єкта на безоплатній основі. Держархбудінспекція може доручити розгляд та реєстрацію декларацій її територіальному органові в порядку, визначеному Мінрегіоном (п. 8). Замовник (його уповноважена особа) заповнює і подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних процедур у будівництві до Інспекції два примірники декларації за формою згідно з додатком 2. Один примірник після проведення реєстрації повертається замовнику, другий - залишається в Інспекції, яка її зареєструвала. Замовник згідно із законом відповідає за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації (п. 9). Інспекція протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та вносить їх до єдиного реєстру (п. 10).
Як вже зазначалося вище, 21 липня 2015 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області зареєстрована за №ОД 082152020233 декларацію про початок виконання будівельних робіт по будівництві житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1. Замовником декларації вказано ОСОБА_1 В даній декларації зазначені містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки №01-13/5402 від 18.03.2014 року (Т. 1 а.с. 149-152).
В апеляційній скарзі, посилаючись на акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Інспекції ДАБК в Одеській області від 30.09.2014 року, позивач наголошує на тому, що в декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082152020233 зазначено недостовірні дані: характеристики житлового будинку з кількістю поверхів - три поверхи з мансардою загальною площею 1143,60 кв.м., гранично допустима висота будівель - 3-поверховий житловий будинок з мансардним поверхом висотою біля 13 метрів, а також безпідставно зазначено ОСОБА_1 в цій декларації містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, так як містобудівні умови не видавалися ОСОБА_1, а видавалися ОСОБА_4
Також, апелянт посилається на те, що в декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082152020233 зазначено недостовірні дані характеристики житлового будинку, при цьому посилається на акт Інспекції ДАБК в Одеській області від 30.09.2014 року виходив з наступного, з чим погоджується апеляційний суд.
Однак, з матеріалів справи вбачається, що 27.04.2015 року ОСОБА_1 придбав у власність у ОСОБА_4, земельну ділянку 0,1000 га та незавершене будівництво об'єкту житлової нерухомості за адресою: АДРЕСА_1, а тому акт Інспекції ДАБК в Одеській області від 30.09.2014 року не може бути належним доказом, що ОСОБА_1 були вчинені порушення при подачі в липні 2015 року декларації про початок виконання будівельних робіт, яка зареєстрована 21.07.2015 року за №ОД 082152020233, про що вірно зазначено судом першої інстанції.
При цьому посилання апелянта на те, що ОСОБА_1 в зазначеній декларації вказано недостовірні дані щодо характеристики житлового будинку спростовуються належними доказами: витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 06.08.2016 року (Т. 1 а.с. 20), де вказано, що об'єкт житлової нерухомості є незавершеним будівництвом з відсотком готовності 78%; довідкою КП «БТИ» Одеської міської ради №459794.67.15 (Т. 1 а.с. 241), з чого вбачається, що навіть станом на 03.08.2015 року об'єкт незавершеного будівництва був збудований на 78% та мав підвал і три поверхи загальною площею 1146,3 кв.м.
Відповідно до ст. 4 Закон України «Про архітектурну діяльність» для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає, зокрема, підготовку містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у випадках і порядку, передбачених законодавством.
Відповідно до ч. 5 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Статтею 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування (ч. 1). Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника (ч. 8).
Таким чином суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність порушення приписів чинного законодавства при зазначенні ОСОБА_1 в декларації №ОД 082152020233 (Т. 1 а.с. 149-152) містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, що видавалися ОСОБА_4 18.03.2014 року №01-13/54ог, (Т. 1 а.с. 124-127) для будівництва житлового будинку зі знесенням існуючих на ділянці споруд, оскільки містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.
Також з матеріалів справи вбачається, що 22 вересня 2015 року Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради на замовлення гр. ОСОБА_1 видало містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки №01-07/174/1 (Т. 1 а.с. 106-107,) із зазначенням: в графі 1 «назва об'єкту будівництва» - житловий будинок; в графі 3 - «Наміри забудови» - реконструкція незавершеного будівництвом об'єкта житлової нерухомості - житлового будинку шляхом надбудови мансардового поверху; в графі 10 - «Основні техніко-економічні показники об'єкта будівництва (орієнтовано)» - згідно з містобудівним розрахунком, який виконано ГІП ОСОБА_9, техніко - економічні показники об'єкту: загальна площа незавершеного будівництвом об'єкта житлової нерухомості - житлового будинку до реконструкції - 1143,60 кв.м., загальна площа житлового об'єкту після реконструкції - 1678,60 кв.м., у т.ч. житлова площа - 607,60 кв.м..
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року №109 затверджено Порядок надання містобудівних умов та обмежень.
Відповідно до термінів, які визначені Порядком, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією. Містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій. Містобудівний розрахунок - це розрахунок щодо граничнодопустимих параметрів забудови, умови ув'язки архітектурно-планувального та об'ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів.
Вказане визначення поняття містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки узгоджується із поняттям, наведеним у п. 8 ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Згідно з п. 4 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Мінрегіону України від 16.05.2011 №45 містобудівні умови та обмеження належать до складу вихідних даних на проектування.
Пунктом 2.1 розділу 2 вказаного Порядку встановлено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури в порядку, встановленому Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Вказані положення узгоджуються із ч. 3, 4 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», згідно якої містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Приписами п. 2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст №109 від 07.07.2011 року передбачено, що для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються серед інших документів також містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Отже, враховуючи приписи п. 2.2 Порядку №109, суд першої інстанції правильно відхилив посилання позивача, на те, що містобудівні розрахунки виконуються органами містобудування та архітектури, а в п. 10 містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №01-07/174/1 від 22.09.2015 року, як порушення наявне посилання на містобудівний розрахунок, який виконаний ГІП ОСОБА_9
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань регулювання містобудівної діяльності» №5496-VI, 20.11.2012 року Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» доповнено статтею 39-1, частиною 2 якої передбачено, що у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування. Відповідно до абз. 11 п. 14 Порядку №466 у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалась в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією.
Таким чином, законодавством України передбачено, що у випадку виявлення недостовірних даних в зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт, до зареєстрованої декларації можуть бути внесені відповідні зміни або ж реєстрація такої декларації скасовується.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно відхилив доводи позивача щодо здійснення будівництва спірного об'єкта без вихідних даних (проекту) з посиланням на те, що декларація про початок виконання будівельних робіт від 08.04.2014 року №ІV 083140980476 - скасована та на обставини, які були встановлені у постанові Одеського окружного адміністративного суду від 05.12.2014 року по справі №815/6369/14, оскілки з наявної в матеріалах справи копії вказаної постанови (Т. 2 а.с. 10-22), яка залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 04.03.2015 року (Т. 2 а.с. 23-33), вбачається, що предметом розгляду вказаної справи було будівництво будинку, замовником якого згідно декларації про початок виконання будівельних робіт від 08.04.2014 року №ІV 083140980476 був ОСОБА_4.
Проте, апелянтом не надано доказів та судами обох інстанції не встановлено, що ОСОБА_1 придбав у квітні 2015 року об'єкт незавершеного будівництва за адресою: АДРЕСА_1, який містив порушення будівельних норм.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №01-07/174/1 від 22.09.2015 року, ОСОБА_1 подано до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області декларацію про початок виконання будівельних робіт на будівництво житлового будинку за будівельною адресою: АДРЕСА_1. Вказана декларація зареєстрована 29 жовтня 2015 року за №ОД 082153020938 (Т. 2 а.с. 71-73).
Враховуючи це, колегія суддів, як і суд першої інстанції, вважає необґрунтованим твердження позивача про те, що спірний житловий будинок збудовано без дотримання містобудівних вимог та обмежень щодо поверховості будинку, гранично допустимої висоти будівлі, техніко-економічних показників, оскільки позивачем не надано належних доказів на спростування показників, які зазначені ОСОБА_1 в декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованій 29 жовтня 2015 року за №ОД 082153020938.
Також, судом першої інстанції було вірно враховано, що декларація про початок виконання будівельних робіт, яка зареєстрована 21.07.2015 року за №ОД 082152020233 ОСОБА_1 не реалізувалася, та не була підставою для реєстрації права власності на об'єкт нерухомості житлового будинку за ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1, оскільки у зв'язку з отриманням третьою особою містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №01-07/174/1 від 22 вересня 2015 року в Департаменті державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області зареєстрована подана ОСОБА_1 декларація про початок виконання будівельних робіт від 29.10.2015 року за №ОД 082153020938, яка й стала підставою для реєстрації права власності на житловий будинок. Отже декларація про початок виконання будівельних робіт від 21.07.2015 року за №ОД 082152020233 втратила чинність, тому відсутні правові підстави для її скасування.
Вирішуючи питання обґрунтованості позовних вимог про визнання протиправною та скасування реєстрації декларації про готовність об'єкту до експлуатації «Будівництво житлового будинку АДРЕСА_1, 1110.2, ІІ категорія складності», зареєстрованої Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у Одеській області 05.11.2015 року №ОД 142153091819 суд першої інстанції обґрунтовано виходив з того, що Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №461 затверджено Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів (далі - Порядок №461).
Відповідно до Розділу «Реєстрація декларації» Порядку №461 «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів» реєстрація декларації здійснюється з дотриманням вимог Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Декларація приймається в дозвільному центрі за місцезнаходженням об'єкта.
Реєстрацію декларації здійснює Інспекція за місцезнаходженням об'єкта на безоплатній основі.
Замовник (його уповноважена особа) подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення до Інспекції два примірники декларації за формою згідно з додатком 1, у разі, коли будівельні роботи виконувалися на підставі повідомлення про початок їх виконання, - за формою згідно з додатком 7.
Замовник відповідно до закону відповідає за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації.
Частиною першою статті 376 ЦК України встановлено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Розділом «Порядок внесення змін до декларації, скасування декларації» Порядку №461 «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів» передбачено, що у разі виявлення Інспекцією недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню Інспекцією.
Інспекція скасовує реєстрацію декларації шляхом видачі відповідного наказу та виключає запис про її реєстрацію з єдиного реєстру протягом п'яти робочих днів з дня виявлення факту подання недостовірних даних, наведених у декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом.
Інспекція скасовує реєстрацію декларації за рішенням суду про скасування реєстрації декларації, що набрало законної сили.
Відповідно до частини сьомої ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» підставами для анулювання документа дозвільного характеру є, зокрема, звернення суб'єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
За правилами частини п'ятої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: виявлення в документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей.
Як вже зазначалось вище, 05 листопада 2015 року Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано за №ОД 142153091819 подану ОСОБА_1 декларацію про готовність об'єкта до експлуатації.
Як вбачається з наданих до суду копій вказаної декларації, в графі « 11. Інформація про дозвільні документи (декларація про початок виконання будівельних робіт та інші дозвільні документи у разі їх наявності)» значиться Декларація про початок виконання будівельних робіт від 29.10.2015 року №ОД082153020938.
В свою чергу, позивач, обґрунтовуючи протиправність реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації №ОД 142153091819 від 05.11.2015 року вказує, що в декларації про початок виконання будівельних робіт від 21.07.2015 року №ОД08215202023 внесені не достовірні відомості, оскільки спірна будівля збудована без дотримання вимог містобудівних умов та обмежень.
Однак, з досліджених вище зазначених документів вбачається, що житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 збудований у відповідності до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 22.09.2015 року №01-07/174/1. При цьому доказів, які б спростовували зазначене до суду не надано.
Також, помилковим є посилання апелянта на те, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 не відповідає цільовому призначенню, що є порушенням містобудівного та земельного законодавства.
Як вбачається з договору купівлі продажу від 27.04.2015 року (Т. 1 а.с. 184-185), ОСОБА_1 придбав у власність у ОСОБА_4 земельну ділянку площею 0,1000 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, за цільовим призначенням: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Як вбачається з рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 25.11.2015 року №26478781 за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровано на праві власності за ОСОБА_1 житловий будинок (Т. 1 а.с. 222), також вказане підтверджено свідоцтвом про право власності від 27.11.2015 року індексний №48552337 (Т. 1 а.с. 110), де також зазначено, що житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 на праві власності належить ОСОБА_1
Отже зазначене спростовує твердження позивача про те, що земельна ділянка використовується ОСОБА_1 не за цільовим призначенням.
Вирішуючи питання обґрунтованості позовної заяви щодо скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції Тимофєєва Олександра Анатолійовича від 25.11.2015 року №26478781 про державну реєстрацію прав на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, за ОСОБА_1 суд першої інстанції враховано, що ОСОБА_1 звернувся до Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції із заявою про реєстрацію об'єкту нерухомості - АДРЕСА_1 за фізичною особою ОСОБА_1 на праві приватної власності (Т. 1 а.с. 226-227), яка зареєстрована 03.08.2015 17:38:07 за №12645530.
Згідно картки прийому заяви № 23366625 від 10.08.2015 року (Т. 1 а.с. 242), разом із заявою позивачем було подано в оригіналах та копіях: документи суб'єкта права та проплата, серія та номер: б/н, виданий 03.08.2015 року, видавник: заявник; договір купівлі-продажу, серія та номер:1077, виданий 27.04.2015 року, видавник: Приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу Чужовська Н.Ю.; витяг, серія та номер: 36848840, виданий 27.04.2015 року, видавник: Приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу Чужовська Н.Ю.; декларація серія та номер: ОД 82152020233, видана 21.07.2015 року, видавник: Департамент ДАБІ в Одеській області; довідка, серія та номер:459794.67.15, видана 03.08.2015, видавник: КП «БТІ»ОМР, технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 29.07.2015 року, видавник: КП «БТІ»ОМР, відомості за результатами пошуку даних, серія та номер б/н, виданий 03.08.2015, видавник: державний реєстратор (Т. 1 а.с. 225-262).
За результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятої 03.08.2015 17:38:07 за реєстраційним номером 12645350, державним реєстратором прав на нерухоме майно Антоненко Оксаною Сергіївною Управління державної реєстрації Головного територіального управління в Одеській області, 05.08.2015 року прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №23413982 (Т. 1 а.с. 261).
Як вбачається з рішення №23413982 від 05.08.2015 року, державний реєстратор прав на нерухоме майно Антоненко Оксана Сергіївна провела державну реєстрацію права власності; форма власності: приватна, розмір частки 1/1, на об'єкт «незавершене будівництво», що розташований: АДРЕСА_1, за суб'єктом: ОСОБА_1, податковий номер НОМЕР_1.
При цьому, ОСОБА_1 звернувся до Одеського міського управління юстиції із заявою про реєстрацію об'єкту нерухомості - АДРЕСА_1 за фізичною особою ОСОБА_1 на праві приватної власності (Т. 1 а.с. 178-179), яка зареєстрована 12.11.2015 18:29:10 за №14273991.
Згідно картки прийому заяви №26101372 від 27.11.2015 року (Т. 1 а.с. 176), разом із заявою позивачем було подано в оригіналах та копіях: документи суб'єкта права та проплата, серія та номер: б/н, виданий 12.11.2015 року, видавник: заявник; договір купівлі-продажу, серія та номер:1077, виданий 27.04.2015 року, видавник: ОМНО, Приватний нотаріус Чужовська Н.Ю.; витяг, серія та номер:36848840, виданий 27.04.2015 року, видавник: ОМНО, Приватний нотаріус Чужовська Н.Ю.; витяг, серія та номер:41817124, виданий 06.08.2015 року, видавник: Реєстраційна служба Одеського міського управління юстиції: декларація про готовність об'єкта до експлуатації, серія та номер: ОД142153091819, видана 05.11.2015 року, видавник: Департамент ДАБІ в Одеській області, технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 21.10.2015 року, видавник: Юридична фірма «Партнери» (Т. 1 а.с. 180-221).
За результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятої 12.11.2015 18:29:10 за реєстраційним номером 14273991, державний реєстратором прав на нерухоме майно Тимофєєв Олександром Анатолійовичем, Управління державної реєстрації Головного територіального управління в Одеській області, 25.11.2015 року прийняв рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №26478781 (Т. 1 а.с. 137, 222).
Як вбачається з рішення №26478781 від 25.11.2015 року, державний реєстратор прав на нерухоме майно Тимофєєв Олександр Анатолійович вирішив провести державну реєстрацію права власності; форма власності: приватна, розмір частки 1/1, на житловий будинок, що розташований: АДРЕСА_1, за суб'єктом: ОСОБА_1, податковий номер НОМЕР_1.
Спірні правовідносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовані, зокрема, нормами Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України), Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (надалі - Закон), Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року №868 (надалі - Порядок №868), Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1141 (надалі - Порядок №1141), Наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2013 року №607/5 «Про заходи щодо взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб».
Статтею 41 Конституції України передбачено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначена Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року №868.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч. ч. 4, 5 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Державна реєстрація прав є публічною, проводиться органом державної реєстрації прав, який зобов'язаний надавати інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Згідно з частиною першою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право власності на нерухоме майно.
До повноважень органу державної реєстрації прав належить, зокрема: проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень або відмова у їх реєстрації; забезпечення ведення Державного реєстру прав (пункти 1, 2 частини 1 статті 8 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Згідно ч. 2 ст. 6 Закону України №1952-IV держателем Державного реєстру прав є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав.
Відповідно до ст. 7-1 Закону України №1952-IV центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав, крім іншого, забезпечує створення та функціонування Державного реєстру прав; здійснює керівництво та контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації прав.
Статтею 8 Закону України №1952-IV визначені повноваження органу державної реєстрації прав, згідно з якою орган державної реєстрації прав: 1) проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації; 2) забезпечує ведення Державного реєстру прав; 3) надає інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; 4) забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна; 5) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Стаття 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» містить виключний перелік підстав, згідно з якими може бути відмовлено у державній реєстрації прав.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень. Відмова в державній реєстрації прав з підстав, не передбачених частиною першою статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» заборонена.
Процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, визначає Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 року №868 (чинний до 31.12.2015 року).
Так, пунктами 20, 22 Порядку №868 визначено, що за результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 28 Порядку №868 державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком.
Зокрема, пунктом 37 Порядку №868 визначено перелік документів, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно.
З копій матеріалів реєстраційної справи на об'єкт нерухомого майна за №14273991 вбачається, що ОСОБА_1 для проведення державної реєстрації прав власності на нерухоме майно було надано всі необхідні документи для реєстрації права власності на житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1.
При цьому, суд першої інстанції вірно не погодився з посиланнями позивача на відсутність підстав для державної реєстрації права на власності на житловий будинок за ОСОБА_1, зважаючи на внесення недостовірних даних до декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об'єкта до експлуатації, оскільки, як встановлено вище, вони не підтвердженні належними доказами.
Окрім цього, посилання апелянта як на підставу для винесення оскаржуваного рішення подання позивачем для державної реєстрації прав та їх обтяжень декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД082152020233 від 21.07.2015 року є необґрунтованими, оскільки з наявних в матеріалах документів, як вже зазначалось раніше, вбачається, що разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №14273991 ОСОБА_1 подав декларацію про готовність об'єкта до експлуатації №ОД142153091819.
В свою чергу, як вбачається з декларації про готовність об'єкта до експлуатації №ОД142153091819, вона видана, в тому числі, на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД082153020938 від 29.10.2015 року.
Водночас, апелянт зазначає про відсутність правових підстав прийняття рішення №26478781 від 25.11.2015 року, зважаючи на ухвалу Київського районного суду про вжиття заходів забезпечення позову від 27.02.2015 року по справі №520/15741/14-ц, якою заборонено Реєстраційній службі Одеського міського управління юстиції здійснювати будь-які дії щодо реєстрації права власності, переходу права власності на нерухоме майно, розташоване по АДРЕСА_1.
Однак, колегія суддів виходить з того, що відповідно до ст. 25 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», проведення державної реєстрації прав зупиняється на підставі рішення суду про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією речових прав, що набрало законної сили. Державний реєстратор невідкладно повідомляє про зупинення реєстрації прав заявника. Суд, який постановив рішення про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією речових прав, зобов'язаний направити його суб'єкту державної реєстрації з обов'язковим зазначенням про набрання судовим рішенням законної сили. Таке рішення суду реєструється у базі даних заяв невідкладно в день надходження. Державний реєстратор приймає рішення про відмову в зупиненні державної реєстрації прав, якщо рішення суду про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією прав, не набрало законної сили.
Приписами п. 19 Порядку №868 передбачено, що проведення державної реєстрації прав зупиняється у разі прийняття рішення суду про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією таких прав. Орган державної реєстрації прав, нотаріус реєструє таке рішення у базі даних про реєстрацію заяв і запитів. Державний реєстратор приймає рішення про зупинення або відмову в зупиненні державної реєстрації прав на підставі рішення суду про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією прав. Державний реєстратор приймає рішення про відмову в зупиненні державної реєстрації прав, якщо рішення суду про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією прав, не набрало законної сили або не завірене належним чином відповідно до законодавства. Державний реєстратор приймає рішення про відновлення державної реєстрації прав на підставі рішення суду про скасування рішення суду, що було підставою для прийняття рішення про зупинення державної реєстрації прав. У такому випадку загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення. Орган державної реєстрації прав, нотаріус у день прийняття рішення про зупинення або відмову в зупиненні державної реєстрації прав або відновлення їх державної реєстрації надсилає поштою заявникові таке рішення.
В даному випадку слід підкреслити, що позивачем не надано доказів, що Київський районний суд м. Одеси чи інший учасник процесу направляв завірену належним чином ухвалу від 27.02.2015 року по справі №520/15741/14-ц суб'єкту державної реєстрації з відміткою про набрання судовим рішенням законної сили.
Навпаки, матеріалами справи доведено, що ухвала Київський районний суд м. Одеси від 27.02.2015 року по справі №520/15741/14-ц про застосування заходів забезпечення позову не реєструвалася органом державної реєстрації прав чи нотаріусом у базі даних про реєстрацію заяв і запитів, а також державний реєстратор не приймав рішення про зупинення або відмову в зупиненні державної реєстрації прав на підставі рішення суду про заборону вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією прав.
Станом на 25.11.2015 року згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру права власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна №48415780 та №48415916 відсутні відомості щодо заборон реєстрації права власності, переходу права власності на нерухоме майно, розташоване по АДРЕСА_1 (Т. 1 а.с. 205-221).
Враховуючи зазначене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції Тимофєєва Олександра Анатолійовича від 25.11.2015 року №26478781 про державну реєстрацію прав на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 є правомірним та скасуванню не підлягає.
За таких обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позову Одеської міської ради.
Колегія суддів вважає рішення суду першої інстанції правильним і таким, що відповідає вимогам ст. ст. 2, 7, 10, 11, 70, 71 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що постанова підлягає скасуванню.
Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність рішення суду не спростовують.
Відтак, апеляційна скарга Виконавчого комітету Одеської міської ради задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 184, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Одеської міської ради залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 18 травня 2016 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення ухвали апеляційного суду в повному обсязі.
Головуючий В.О.Скрипченко
Суддя О.С.Золотніков
Суддя Ю.В.Осіпов
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2016 |
Оприлюднено | 11.10.2016 |
Номер документу | 61848794 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Скрипченко В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні