Рішення
від 03.10.2016 по справі 904/5606/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03.10.16р. Справа № 904/5606/16

За позовом Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, м. Підгородне, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область

до Приватного підприємства "ГОРИЗОНТ", м. Підгородне, Дніпропетровський район, Дніпропетровська область

про внесення змін до пунктів 5, 9 Договору оренди землі від 24.12.2007р.

Суддя Назаренко Н.Г.

Секретар судового засідання Гриценко І.О.

Представники:

Від позивача - ОСОБА_1 довіреність № 2 від 06.01.2016р.

Від відповідача - не з'явився.

СУТЬ СПОРУ:

Підгородненська міська рада Дніпропетровського району Дніпропетровської області звернулась до господарського суду з позов до Приватного підприємства "ГОРИЗОНТ", в якому просить внести змін до пунктів 5, 9 Договору оренди землі від 24.12.2007р., укладеного між Підгородненською міською радою та Приватним підприємством В«ГОРИЗОНТВ» , зареєстрованого Дніпропетровським районним відділом ДРФ ДП В«Центр державного земельного кадастру при держкомземВ» у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис № 040812000115 від 26.02.2008р., виклавши їх в наступній редакції:

- В«пункти 5 та 9 договору скасувати та викласти в новій редакції В«Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до ОСОБА_2 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 3355 від 05.06.2014р., а саме: з 01.01.2014р.: 222 780 грн. х 12% - 26 733,60 грн. на рік.В» .

12.09.2016р. позивач надав уточнення позовних вимог, в яких просить:

Пункт 5 Договору оренди землі від 24.12.2007р., укладеного між Підгородненською міською радою та Приватним підприємством В«ГОРИЗОНТВ» , зареєстрованого Дніпропетровським районним відділом ДРФ ДП В«Центр державного земельного кадастру при держкомземВ» у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис № 040812000115 від 26.02.2008р., скасувати та викласти в новій редакції:

- В«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 222 780 грн.В» .

Пункт 9 Договору скасувати та викласти в новій редакції:

- В«Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до ОСОБА_2 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3355 від 05.06.2014р., а саме: з 01.01.2014р.: 222 780 грн. х 12% = 26 733,60 грн. на рікВ» .

Пункт 10 Договору скасувати та викласти в новій редакції:

- В«Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступного за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок Орендодавця: 33217812700080 УДКСУ у Дніпропетровському районі код платежу 18010600 МФО 805012 ЄДРПОУ 37976087В» .

03.10.2016р. позивач надав докази направлення зазначеного уточнення відповідачеві.

Враховуючи, що уточнення позовних вимог не суперечить чинному законодавству та не порушує чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси, суд приймає їх до розгляду.

Позивач підтримав уточнені позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач в судове засідання свого представника не направив, відзив на позов не надав.

Суд вважає, що відповідач про розгляд справи в господарському суді був повідомлений належним чином на підставі наступного.

Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.(п.3.9.1. Постанови Пленуму ВГСУ № 18 від 26.12.2011р.)

Так, ухвалу про порушення провадження у справі № 904/5606/16 від 08.07.2016р. відповідач отримав 14.07.2016р., про що свідчить поштове повідомлення № 5200100830288 (а.с. 56), ухвалу про відкладення розгляду справи від 01.08.2016р. відповідач отримав 06.08.2016р., про що свідчить поштове повідомлення № 5200100832680 (а.с. 63), ухвалу про відкладення розгляду справи від 19.09.2016р. відповідач отримав 24.09.2016р., про що свідчить поштове повідомлення № 5200100834852 (а.с. 79).

Відповідно до приписів ст. 22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами та вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

При цьому господарський суд виходить з того, що у відповідних випадках такий учасник судового процесу не позбавлений права і можливості забезпечити за необхідності участь у судовому засіданні іншого представника згідно з частинами першою - п'ятою статті 28 ГПК, з числа як своїх працівників, так і осіб, не пов'язаних з ним трудовими відносинами.

Неможливість такої заміни представника і неможливість розгляду справи без участі представника підлягає доведенню учасником судового процесу на загальних підставах (статті 32 - 34 ГПК).

Отже, приймаючи до уваги, що відповідач знав про наявність в господарському суді справи, він не був позбавлений можливості після отримання ухвали про порушення провадження у справі з'ясувати як в телефонному режимі, так і на сайті Єдиного державного реєстру судових рішень про стан розгляду справи та надати свої заперечення на позов та докази в їх обґрунтування.

Також в ухвалі про порушення провадження у справі від 08.07.2016р., яка була отримана відповідачем зазначено, що інформацію про дату та час розгляду справи можна отримати за електронною адресою суду: http://dp.arbitr.gov.ua/sud5005/spisok/csz\.

Всупереч цьому, відповідач не скористався належними йому процесуальними правами та не вжив заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України, за відсутності представника відповідача, оскільки про час та місце розгляду справи останній повідомлений належним чином.

Клопотання про використання засобів технічної фіксації судового процесу при розгляді цієї справи представниками сторін не заявлялись.

Ухвалою суду від 01.08.2016р. відкладено розгляд справи на 06.09.2016р

У судовому засідання 06.09.2016р. винесено ухвали якими продовжено строк розгляду справи до 03.10.2016р. та відкладено розгляд справи на 19.09.2016р.

19.09.2016р. відкладено розгляд справи на 03.10.2016р.

В судовому засіданні 03.10.2016р. оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ :

Згідно з частиною 1, пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Частинами 1 та 4 статті 202 Цивільного кодексу України визначено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін.

Відповідно до частини 1 статті 174 Господарського кодексу України, господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Частина 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

На підставі рішення Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області від 29.12.2006 № 488-6/V, між Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області (далі - орендодавець, позивач) та Приватним підприємством В«ГоризонтВ» (далі - орендар, відповідач) 24.12.2007р. був укладений договір оренди землі (далі - договір), відповідно до умов пункту 1. якого орендодавець надав, орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (зберігання та обслуговування бурового обладнання та техніки геологовишукувальних робіт) (рішення IV сесії V скликання Підгородненської міської ради від 29.12.2006р. року № 488-6/V, яка знаходиться в межах населеного пункту м. Підгородне вул. Геологів, 1 на території Підгородненської міської ради.

Цей договір набуває чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. За згодою сторін договір може бути нотаріально засвідчений (пункт 42. Договору).

Дніпропетровським відділом ДРФ ДП В«Центр державного земельного кадастру при Держкомземі УкраїниВ» , у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис № 040812000115 від 26.02.2008р.

Відповідно до пункту 2. Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,12 га, землі, що використовуються в комерційних цілях - 0,12га.

Згідно з умовами пункту 3. Договору на земельній ділянці об'єкти нерухомого майна відсутні, а також інші об'єкти інфраструктури відсутні.

У пункті 5. Договору сторони погодили, що орендна плата встановлена в розмірі 6 000,00 грн. на рік.

Відповідно до пункту 8. Договору договір укладено на 30 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 1 200,00 х 5, 00 = 6 000, 00 грн. без ПДВ на рік. (пункт 9. Договору).

Відповідно до пункту 10. Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця в сумі 500,00 на р/р 3321781200080 в Управлінні Державного казначейства України у Дніпропетровській області, МФО 805012, код платежу 13050200, код ЄДРПОУ 24237480.

Згідно з умовами пункту 11. Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розмірів орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством, зо затвердженими КМУ формами що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження дії.

Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбаченим договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; після введення в експлуатацію переглянути ставку орендної плати на черговому засіданні комісії, в інших випадках, передбачених законодавством (п. 12. Договору).

У пункті 34. договору сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Сторонами в договорі оренди передбачена можливість зміни в договору розміру орендної плати. Законодавча зміна, зокрема, цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Слід зауважити, що чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Якщо сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду її розміру, встановленого умовами договору.

Вказана правова позиція викладена також у постанові Верховного Суду України від 20.08.2013р. по справі № 5017/781/2012.

З 01.01.2011 набув чинності Податковий кодекс України (за виключенням окремих його положень) разом із нормативними положеннями його розділу XIII щодо плати за землю.

Статтею 287 Податкового кодексу України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Відповідно до редакції статті 288.5. Податкового кодексу України, чинної до 05.06.2014р., розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;

288.5.2. не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом;

в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

Згідно зі статтею 276.1. Податкового кодексу України (в редакції до 05.06.2014) податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 275 цього Кодексу.

За змістом статті 274.1. Податкового кодексу України (в редакції до 05.06.2014) ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Підпунктом 288.5.1. Податкового кодексу України (в редакції Закону України № 1166 від 27.03.2014, чинного з 01.04.2014) та підпунктом 288.5.2. цього ж Кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, з 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, та відповідно до статті 288 якого, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; (стаття 288.5.1).

Та не може перевищувати:

- для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; (стаття 288.5.2.)

В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 року втратив чинність Закон України "Про плату за землю" (частина 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України). Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 регулюється виключно Податковим кодексом України.

Позивач вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 24.12.2007р. Однак відповідач не виконав вимогу позивача і сторони не внесли зміни до договору стосовно зміни розміру орендної плати, що і стало причиною спору.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши представника позивача, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову на підставі наступного.

Так, відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (стаття 6 Цивільного кодексу України).

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Слід зауважити, що з набранням чинності Податкового кодексу України (з 01.01.2011) річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу, що є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 цього кодексу, до моменту внесення до договору відповідних змін, розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Вказану правову позицію викладено у постанові Верховного Суду України № 21-274а14 від 02.12.2014р.

Отже, питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 регулюється виключно Податковим кодексом України.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з вимогами статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (статті 288.5 - 288.5.2 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 1 рішення Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області від 28.02.2014р. "Про встановлення ставки орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності" вирішено затвердити ставку орендної плати для всіх категорій земель, які перебувають в державній або комунальній власності - 12% нормативної грошової оцінки (а.с.42).

В подальшому, Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області було прийнято рішення від 29.01.2015 "Про встановлення ставки орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності", яким також вирішено затвердити ставку орендної плати для всіх категорій земель, які перебувають в державній або комунальній власності - 12% нормативної грошової оцінки (а.с.43).

Також Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області на XXXXII сесії VI скликання було прийнято рішення від 27.03.2014 "Про надання дозволу на укладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі № 040812000115 від 26.02.2008р. ПП В«ГоризонтВ» . Вказаним рішенням надано дозвіл ПП В«ГоризонтВ» в особі директора ОСОБА_2 на укладання додаткової угоди до договору оренди землі № 040812000115 від 26.02.2008р., шляхом внесення змін до договору, а саме:

- пункт 5 та пункт 9 договору скасувати та викласти в новій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до ОСОБА_2 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 3355 від 05.06.2014р., а саме: з 01.01.2014: 222 780 грн. х 12% = 26 733,60 грн. на рік;

- зобов'язано ПП В«ГоризонтВ» в особі директора ОСОБА_2 укласти додаткову угоду до договору та провести її державну реєстрацію (а.с.43).

При цьому, суд звертає увагу, що вказане рішення Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, є чинним, у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

З метою однакового і правильного застосування господарськими судами норм матеріального і процесуального права у розгляді справ у спорах, що виникають із земельних відносин, Пленум Вищого господарського суду України надав роз'яснення у формі постанови № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", у пункті 2.18. якої зазначається, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.

Згідно із пунктом 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Оскільки відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею Господарського кодексу України. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Повідомлення про прийняття рішення Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області та необхідність внесення змін до договорів оренди земельної ділянки з метою приведення їх у відповідність до чинного законодавства було надруковано в Громадській інформаційно-політичній газеті "Дніпровська зоря" від 07.12.2012 № 48 (7765) (а.с.45) та від 04.01.2013 № 1 (7769) (а.с.46).

Відповідач на зазначене звернення не відреагував.

В подальшому, позивач звертався до відповідача із листами: від 19.12.2012р. № 2215 (а.с.49), від 11.03.2014р. № 373 (а.с.50), від 26.12.2014 № 1778 (а.с.51) та від 20.10.2015р. № 1535 (а.с. 52-53) про необхідність укладання додаткових угод по зміні орендної плати за землю.

В свою чергу, відповідач не звернувся до позивача, додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки не уклав.

Суд зауважує, що надсилання іншій стороні за договором оренди земельної ділянки пропозицій про внесення змін до цього договору є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання ним вимог частини 2 статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 20.11.2012р. по справі № 28/5005/640/2012 з посиланням на рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002.

Приймаючи рішення суд виходив також із наступного.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (підпункт 289.1. статті 289 Податкового кодексу України).

За змістом частини п'ятої статті 5 та частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За змістом частини першої статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Частина 1 статті 18 зазначеного Закону передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до частини третьої статті 18 цього ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Частиною 2 статті 26 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Згідно з частинами 1-2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

За нормативними приписами частин 1-3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з пунктом 4 Положення про державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 445, ОСОБА_2 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок видає відповідно до покладених на нього завдань Держземагентство України.

Як вбачається з ОСОБА_2 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 05.06.2014р. № 3355, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1 200 кв.м., яка розташована за адресою: м. Підгородне, вулиця Геологів, 1, користувачем якої є відповідач, складає 222 780,00грн. (а.с.47).

Відповідно до розрахунку, наведеного в самому пункті 9, з урахуванням змін, сума річної орендної плати за змелю складає 26 733,60 грн. (222 780,00 х 12% = 26 733,60).

Суд зауважує, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Вказана правова позиція викладена також у постанові Верховного Суду України від 03.12.2013 по справі № 5009/3430/12.

Відповідно до статті 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, пункт 12 Земельного кодексу України).

Частина 2 статті 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (абзац 1 пункту 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").

Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (стаття 30 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до статті 654 Цивільного кодексу України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

З метою приведення раніше укладених позивачем договорів оренди земельних ділянок у відповідність до діючого законодавства Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області було прийнято відповідне рішення.

Позивач зазначає, що відповідачем дій, направлених на виконання вимог, передбачених вказаним рішенням здійснено не було.

За таких обставин, спір щодо умов договору підлягає вирішенню в суді. Аналогічної правової позиції дотримується і Вищий господарський суд України (постанова Вищого господарського суду України від 02.02.2012 по справі № 32/175-09).

Відповідно до частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 Цивільного кодексу України).

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до пункту 1.125 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Річний розмір орендної плати за земельну ділянку визначений у позові відповідно до вимог чинного законодавства, зокрема норм Податкового кодексу України в частині щодо порядку визначення плати за землю, а саме: розмір річної орендної плати за змелю складає 26 733,60. (222 780 х 12% = 26 733,60).

Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею, рішеннями Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області "Про встановлення ставки орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності" від 28.02.2014 та від 29.01.2015 вирішено затвердити ставку орендної плати для всіх категорій земель, які перебувають в державній або комунальній власності - 12% нормативної грошової оцінки, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до пунктів 5, 9 та 10 Договору оренди землі № 040812000115 від 24.12.2007, укладеного між позивачем та відповідачем.

Однак, приймаючи рішення про задоволення вимог позивача, судом враховано, що редакція пункту 9 Договору, зазначена у рішенні позивача від 27.06.2014 та, відповідно, у позовній заяві, в частині внесення змін у п.9 Договору з 01.01.2014р. суперечить вимогам чинного законодавства, з огляду на наступне.

Частиною 3 статті 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили .

Отже, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з викладенням пунктів 5,9, 10 Договору шляхом викладення їх в наступній редакції:

- пункт 5: В«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 222 780 грн.В» ;

- пункт 9: В«Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до ОСОБА_2 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3355 від 05.06.2014р., а саме: 222 780,00 грн. х 12% = 26 733,60 грн. на рікВ» .

- пункт 10: В«Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступного за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок Орендодавця: 33217812700080 УДКСУ у Дніпропетровському районі код платежу 18010600 МФО 805012 ЄДРПОУ 37976087В» .

В частині внесення змін у п.9 Договору щодо встановлення нової суми орендної плати, починаючи з 01.01.2014р. слід відмовити.

Враховуючи, що спір доведено до розгляду у суді з вини відповідача, на нього, відповідно до ст. 49 ГПК України покладається судовий збір у справі.

Враховуючи вищевикладене, керуючись статтями 1, 2, 4-5, 33, 34, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Внести зміни до пункту 5 договору оренди землі від 24.12.2007р. , укладеного між Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код 05520750) та Приватним підприємством В«ГОРИЗОНТВ» (ідентифікаційний код 24442694), зареєстрованого Дніпропетровським районним відділом ДРФ ДП В«Центр державного земельного кадастру при держкомземВ» у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис № 040812000115 від 26.02.2008р., виклавши його в новій редакції:

- В«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 222 780, 00 грн.В» .

Внести зміни до пункту 9 договору оренди землі від 24.12.2007 , укладеного між Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код 05520750) та Приватним підприємством В«ГОРИЗОНТВ» (ідентифікаційний код 24442694), зареєстрованого Дніпропетровським районним відділом ДРФ ДП В«Центр державного земельного кадастру при держкомземВ» у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис № 040812000115 від 26.02.2008р., виклавши його в новій редакції:

- В«Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до ОСОБА_2 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3355 від 05.06.2014р., а саме: 222 780, 00 грн. х 12% = 26 733,60 грн. на рікВ» .

Внести зміни до пункту 10 договору оренди землі від 24.12.2007 , укладеного між Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код 05520750) та Приватним підприємством В«ГОРИЗОНТВ» (ідентифікаційний код 24442694), зареєстрованого Дніпропетровським районним відділом ДРФ ДП В«Центр державного земельного кадастру при держкомземВ» у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис № 040812000115 від 26.02.2008р., виклавши його в новій редакції:

- В«Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступного за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок Орендодавця: 33217812700080 УДКСУ у Дніпропетровському районі код платежу 18010600 МФО 805012 ЄДРПОУ 37976087В» .

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Приватного підприємства В«ГОРИЗОНТВ» (52001, Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, м. Підгородне, вулиця Геологів, 4/7, ідентифікаційний код 24442694) на користь Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області (52001, Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, м. Підгородне, вулиця Центральна, будинок 46, ідентифікаційний код 05520750) - 1 378, 00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім грн. 00 коп.) - витрат по сплаті судового збору, про що видати наказ, після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення, оформленого

відповідно до вимог ст. 84 ГПК України,

- 07.10.2016р.

Суддя ОСОБА_3

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.10.2016
Оприлюднено11.10.2016
Номер документу61849673
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/5606/16

Рішення від 03.10.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 19.09.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 08.09.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 06.09.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 06.09.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 01.08.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 08.07.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні