ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" жовтня 2016 р. Справа № 809/682/16
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Лучко О.О.
за участю секретаря Волочій Л.І.
за участю сторін:
представників позивача: Курча В.В., Гресько В.В.
представників відповідача: Прокопів М.О., Піварчука М.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу
за позовом: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Івано-Франківській області
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Лікувально-оздоровчий комплекс "Прикарпатські зорі"
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
08.06.2016 року Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Івано-Франківській області звернулося до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Лікувально-оздоровчий комплекс «Прикарпатські зорі» (далі ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі») про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
09.06.2016 року по даній справі, відповідно до п.5 ч.1 ст.183-2 Кодексу адміністративного судочинства України відкрито скорочене провадження.
У зв'язку із подачею відповідачем заперечення проти даного позову, ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.08.2016 року дану справу призначено до розгляду у судовому засіданні з викликом осіб, які беруть участь у справі.
Представники позивача в судовому засіданні позов підтримали, суду пояснили, що у період з 25.05.2016 року по 27.05.2016 року працівники Управління ДСНС України в Івано-Франківській області провели перевірку відповідача щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №141 від 27.05.2016 року. Даною перевіркою встановлено, що експлуатацію будівель (споруд, приміщень) ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі» здійснює з порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Зазначили, що 27.05.2016 року відповідачу вручили припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки для вжиття відповідних заходів щодо усунення вказаних порушень. Однак, як вбачається з акта №23 від 28.09.2016 року, складеного за результатами проведення позапланової перевірки відповідача, останнім не усунуто одне з порушень, зазначених в приписі від 27.05.2016 року, а саме: приміщення малого крила на другому поверсі, лікувального відділення на першому поверсі лікувального корпусу та приміщення адміністративного корпусу відповідача не обладнано системою протипожежного захисту. На підставі наведеного позов просили задовольнити шляхом опечатування приміщень адміністративного корпусу.
Представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечили з мотивів, викладених у письмовому запереченні. Суду пояснили, що ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі» вжило відповідних заходів щодо усунення наявних порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які встановлені актом перевірки №141 від 27.05.2016 року, що підтверджується відповідними договорами, які долучені до матеріалів адміністративної справи. Зазначили, що 07.06.2016 року направили на адресу відповідача лист, яким повідомили позивача про усунення виявлених порушень. Крім того, листом №210 від 03.10.2016 року повідомили позивача про те, що заклад на даний час не здійснює діяльність та у зв'язку з тяжким фінансовим становищем підключення пожежної сигналізації на другому поверсі в малому крилі на даний час неможливе, однак її проведення буде здійснено до 01.05.2017 року. На підставі наведеного в задоволенні позову просили відмовити.
Розглянувши позовну заяву, заслухавши думку представників сторін, дослідивши та оцінивши подані докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено , що на підставі наказу Управління ДСНС в Івано-Франківській області (Коломийський міськрайонний відділ) про проведення перевірки №12 від 22.04.2016 року, повідомлення про проведення планової перевірки №407/21-24 від 22.04.2016 року, посвідчення на проведення перевірки №305 від 04.05.2016 року, посадовими особами Коломийського МРВ Управління ДСНС в Івано-Франківській області у період з 25.05.2016 року по 27.05.2016 року проведено планову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання вимог у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі» розташованого за адресою: вул. Івана Франка, 5, с. Слобода, Коломийського району, Івано-Франківської області за результатами якої складено акт №141 від 27.05.2016 року (а.с.14-18).
Даним актом зафіксовано ряд порушень вимог законодавства, які створюють загрозу життю і здоров'ю людей, у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, в тому числі Правил пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ), Наказу МНС №272 від 03.12.2001 року, Кодексу цивільного захисту України, Правил охорони життя людей на водних об'єктах, допущених відповідачем, а саме :
- посадова особа (директор) не пройшов навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку встановленому Постановою КМУ №444 від 26.06.2013 року (п. 16 розділу ІІ ППБУ);
- не відділено протипожежними дверима приміщення електрощитової на 1 поверсі від коридору та не встановлено протипожежні люки виходу в горищне приміщення (п. 2.3 глави 2 ІІІ розділу, п. 1.24 глава 1, розділу IV ППБУ);
- не проведено вогнезахисне оброблення дерев'яних конструкцій горищ в спальному та адміністративному корпусі (п. 2.5, глава 2 розділу ІІІ ППБУ) ;
- влаштовано облицювання коридорів на першому поверсі та на другому поверсі спального корпусу, другого виходу з актового залу з матеріалів з вище пожежною небезпекою ніж Г2, В2, Д2, Т2 (дерев'яне облицювання та пластикова вагонка) (п. 2.17, глава 2 розділу ІІІ ППБУ);
- допускається зберігання у коморі при входу у спальний корпус фарбу та використану тару під фарби (ЛЗР) (п. 2.18, глава 2 розділу ІІІ ППБУ);
- влаштовано комору під сходовою кліткою адміністративного корпусу (п. 2.37, глава 2 розділу ІІІ ППБУ);
- влаштовано тимчасову електромережу за підвісною стелею в сходовій клітині біля актового залу (п. 1.8, глава I, розділу IV ППБУ);
- приміщення малого крила на другому поверсі, горищного приміщення, лікувального відділення на першому поверсі, лікувального корпусу та адміністративного корпусу не обладнано системою протипожежного захисту ( п. 1.2, глава 1, розділу V ППБУ);
- внутрішній протипожежний водопровід не забезпечений розрахунковою кількістю води на внутрішнє пожежогасіння виходячи з вимог ДБН В.2.5-64:2012 (п. 2.2, глава 2, розділу V ППБУ);
За результатами перевірки Управлінням ДСНС в Івано-Франківській області винесено припис від 27.05.2016 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, в якому зобов'язано відповідача вжити заходи по усуненню порушень, виявлених перевіркою (а.с.19-20).
Як вбачається із матеріалів адміністративної справи відповідач листом №117 від 07.06.2016 року повідомив позивача про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (а.с. 33-34).
Крім того, в судовому засіданні встановлено та підтверджується матеріалами справи, що відповідачем вжито заходи по усуненню порушень виявлених перевіркою, а саме:
- укладено договір з Івано-Франківським обласним спеціалізованим ремонтно-будівельним підприємством протипожежних робіт ДПТ України №42-06/16ПКК від 10.06.2016 року про проведення обслуговування та ремонту пожежних кран-комплектів (а.с. а.с. 35);
- укладено договір з Івано-Франківським обласним спеціалізованим ремонтно-будівельним підприємством протипожежних робіт ДПТ України №42-06/16ВДК від 10.06.2016 року про виконання робіт по вогнезахисту дерев'яних конструкцій покрівель спального корпусу лікувально-оздоровчого комплексу «Прикарпатські зорі» в с. Слобода, Коломийського р-ну, Івано-Франківської області (а.с. 36);
- укладено договір з ТОВ «Пожежне спостереження - Івано-Франківськ» №64/07/16-ПД від 30.06.2016 року про придбання та монтаж дверей протипожежних металевих однопільних суцільних з межею вогнестійкості ЕІ 60 в кількості 1 штука в спальному корпусі на першому поверсі ЛОК «Прикарпатські зорі» в с. Слобода, Коломийського р-ну, Івано-Франківської області (а.с. 43);
- укладено договір з ТОВ «Пожежне спостереження - Івано-Франківськ» №14-ТО/АПС/ПС/05-16 від 09.05.2016 року про цілодобове пожежне спостереження за роботою автоматичної пожежної сигналізації (АПС на об'єкті: в приміщеннях спального корпусу ЛОК «Прикарпатські зорі» в с. Слобода, Коломийського р-ну, Івано-Франківської області; технічне обслуговування працездатних установок АПС на об'єкті в приміщеннях спального корпусу ЛОК «Прикарпатські зорі» в с. Слобода, Коломийського р-ну, Івано-Франківської області (а.с. 67).
Відповідачем на підтвердження виконання умов укладених договорів надано копії підтверджуючих документів, а саме:
- акт виконання робіт №5 від 30.06.2016 року за договором №42-06/16ПКК від 10.06.2016 року (а.с. 45);
- акт здачі-приймання робіт від 10.05.2016 року згідно договору №14-ТО/АПС/ПС/05-16 від 09.05.2016 року (а.с. 68).
Однак, як вбачається з акта Управління ДСНС в Івано-Франківській області (Коломийський міськрайонний відділ) №253 від 28.09.2016 року, складеного за результатами проведення позапланової перевірки відповідача щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі» усунуто не всі порушення, зазначені в приписі від 27.05.2016 року, а саме: приміщення малого крила на другому поверсі, лікувального відділення на першому поверсі лікувального корпусу та приміщення адміністративного корпусу не обладнано системою протипожежного захисту (а.с. 84-88).
Поряд з цим, ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі» листом №210 від 03.10.2016 року повідомило відповідача про те, що заклад на даний час не здійснює діяльність та у зв'язку з тяжким фінансовим становищем підключення пожежної сигналізації на другому поверсі в малому крилі на даний час неможливе, однак її проведення буде здійснено до 01.05.2017 року (а.с. 89).
При вирішення даного спору суд виходив з наступного регулювання спірних правовідносин.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 року є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим Указом Президента України від 16.01.2013 №20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Пункт 3 зазначеного Положення встановлює, що основними завданнями ДСНС України, зокрема, є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Згідно частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Пункт 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 64 Кодексу цивільного захисту України управління ДНС реалізує повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно із пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Відтак, законодавець пов'язує настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Як вбачається з матеріалів адміністративної справи та не заперечується представниками сторін, ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі» усунуто порушення, зазначені в приписі від 27.05.2016 року, окрім обладнання системою протипожежного захисту приміщення малого крила на другому поверсі, лікувального відділення на першому поверсі лікувального корпусу та приміщень адміністративного корпусу.
Відтак, суд не приймає до уваги гарантійний лист відповідача №210 від 03.10.2016 року, яким ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі» зобов'язується провести пожежну сигналізацію до 01.05.2017 року, оскільки з моменту прийняття рішення по справі та до 01.05.2017 року буде існувати реальна загроза життю та здоров`ю людей (як персоналу ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі», так й інших громадян), а тому позов у цій частині позовних вимог щодо заборони експлуатації приміщень лікувального та адміністративного корпусів підлягає задоволенню.
Оскільки відповідачем усунуто порушення, зазначені в приписі, що стосувалися спального корпусу, то в цій частині позову про заборону експлуатації будівлі спального корпусу ТзОВ ЛОК «Прикарпатські зорі» слід відмовити.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 1 статті 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищенаведене, і те, що відповідачем усунуто виявлені позивачем порушення, які створювали реальну загрозу життю і здоров'ю людей, що підтверджується копіями документів, які містяться в матеріалах справи та не заперечується представниками позивача в судовому засіданні, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову в частині застосування заходів реагування шляхом зупинення і заборони експлуатації всіх будівель і споруд відповідача.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ч.4 ст.94 Кас України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі ст.124 Конституції України, керуючись ст.ст. 2, 8-14, 158-163, 167, 183-6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації приміщення малого крила на другому поверсі, лікувального відділення на першому поверсі лікувального корпусу та приміщень адміністративного корпусу Товариства з обмеженою відповідальністю Лікувально-оздоровчий комплекс "Прикарпатські зорі" (код ЄДРПОУ 22190722) за адресою: вул.Івана Франка, 5, с.Слобода, Коломийського району, Івно-Франкіської області шляхом опечатування вхідних дверей цих корпусів, окрім виконання робіт пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанову суду звернути до негайного виконання.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 КАС України, апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Відповідно до ст.254 КАС України постанова набирає законної сили після закінчення встановлених строків подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя: Лучко О.О.
Постанова складена в повному обсязі 06.10.2016 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2016 |
Оприлюднено | 12.10.2016 |
Номер документу | 61860567 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Лучко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні