Справа № 815/4081/16
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2016 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Балан Я.В.,
при секретарі судового засідання - Мороз А.П.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1
представника відповідача
Головного управління ДФС в Одеській області - не з'явився,
представника третьої особи
ДПІ у Приморському районі м. Одеси
Головного управління ДФС
в Одеській області - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю В«Порт. Винний барВ» до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ДПІ у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.07.2016 року, суд -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява (з урахуванням уточнень від 27.09.2016 року) Товариства з обмеженою відповідальністю В«Порт.Винний барВ» до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ДПІ у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування розпорядження Головного управління ДФС в Одеській області від 29.07.2016 року №799-р про анулювання ліцензії ТОВ «Порт. Винний бар» на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, у тому числі сидром та перрі (без додання спирту), зареєстровану 10.11.2015 року за №151501641963, термін дії з 20.11.2015 року до 20.11.2016 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що розпорядженням від 29 липня 2016 року № 799-р, прийнятого на підставі акту про результати фактичної перевірки від 21.04.2016 року №2623/15-53-40/39990538, анульовано дію ліцензії ТОВ «Порт. Винний бар» за порушення вимог ст. 15-3 Закону України від 19.12.95 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів у не визначених для цього місцях торгівлі
Позивач стверджує, що ТОВ «Порт. Винний бар» здійснювало продаж алкогольних напоях саме у місці торгівлі, що було визначено у виданій йому ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, у тому числі сидром та перрі (без додання спирту), у зв'язку з чим він був змушений звернутись до суду за захистом своїх прав, оскільки висновки ГУ ДФС в Одеській області про здійснення позивачем продажу алкогольних напоїв у невизначених для цього місцях є надуманими та такими, що не відповідають дійсності.
Представник позивача у судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, про причини неявки до суду не повідомив. Надав письмові заперечення, в яких зазначив, що перевіркою встановлено порушення ТОВ «Порт. Винний бар» п. 11 частини 1 статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.1995 року № 481/95-ВР (далі за текстом - Закону № 481/95-ВР), що полягло у здійсненні продажу підприємством алкогольних напоїв у не визначених для цього місцях. Крім цього контролюючим органом під час фактичної перевірки ТОВ «Порт. Винний бар» було встановлено факт недотримання підприємством санітарно-технічних, санітарно-гігієнічних, технологічних, протипожежних норм, та відсутність вентиляції. На підставі викладеного відповідач вважає, що Головним управлінням ДФС в Одеській області цілком обґрунтовано було складено розпорядження про анулювання відповідної ліцензії.
Представник третьої особи в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог з тих самих підстав що і відповідач.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, дослідивши обставини якими обґрунтовуються вимоги позивача, докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Порт. Винний бар» створене та діє відповідно до законодавства України, зареєстроване за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1. Товариство було зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 03 вересня 2015 року.
20.11.2015 року ТОВ «Порт. Винний бар» отримало ліцензію на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, у тому числі сидром та перрі (без додання спирту), зареєстровану 10.11.2015 року за номером 151501641963, термін дії - з 20.11.2015 року до 20.11.2016 року.
08.04.2016 року ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області було видано Наказ № 460 про проведення фактичної перевірки, метою якої зазначено «здійснення контролю за дотриманням вимог діючого законодавства у сфері виробництва та обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до діючого законодавства, ліцензій, свідоцтв».
За результатами проведеної перевірки ДПІ у Приморському районі м. Одеси було складено Акт про результати перевірки з питань додержання суб'єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов'язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами від 21.04.2016 року, в якому, окрім іншого, зазначено про порушення позивачем «абз. 8 ч 29 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів від 19.12.1995 р. № 481/95-ВР, зі змінами та доповненнями, в частині порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв у невизначених для цього місцях та порушення вимог пункту 4 Постанови КМУ від 30.07.1996 р. № 854 «Про затвердження Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями» зі змінами та доповненнями, в частині відсутності санітарно-технічних, санітарно-гігієнічних, технологічних, протипожежних норм, вентиляції».
06 серпня 2016 року на адресу позивача надійшло Розпорядження від 29 липня 2016 року № 799-р про анулювання ліцензії ТОВ «Порт. Винний бар», в якому зазначено про анулювання ліцензії ОД000417 терміном дії з 20.11.2015 до 20.11.2016 - щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів у невизначених для цього місцях торгівлі.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначаються Законом від 19.12.95 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
Відповідно до ст. 1 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 481) місце торгівлі - це місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для алкогольних напоїв - торговельною площею не менше 20 кв. м, обладнане електронними контрольно-касовими апаратами (незалежно від їх кількості) або де є товарно-касові книги (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.
Частиною 1 ст. 16 Закону №481/95-ВР передбачено, що контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Суб'єкти господарювання, які здійснюють виробництво та торгівлю алкогольними напоями, повинні дотримуватися законодавчо встановлених правил здійснення зазначеної діяльності, а у разі їх порушення, нести відповідальність, передбачену Законом № 481/95-ВР.
Згідно зі ст. 15 Закону № 481 роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
Плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі, а на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст, - 500 гривень на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), на кожний окремий, зазначений у ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі, на роздрібну торгівлю сидром та перрі (без додання спирту) - 780 гривень на кожне місце торгівлі.
Ліцензія видається за заявою суб'єкта господарювання, до якої додається копія свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта господарювання, засвідчена нотаріально або органом, який видав оригінал документа. Для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додається довідка податкової служби про реєстрацію електронних контрольно-касових апаратів (книг обліку розрахункових операцій), що знаходяться у місці торгівлі.
У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями суб'єктом господарювання зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.
Враховуючи зазначене, суб'єкту господарювання необхідно придбати на кожне окреме місце торгівлі окрему ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями. При цьому плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями справляється за кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі.
Таким чином, право суб'єкта господарювання на здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями у конкретно визначеному місці торгівлі закон ставить у залежність від наявності у нього ліцензії, в якій має бути прямо зазначено адресу такого місця торгівлі.
Продаж алкогольних напоїв у невизначених для цього місцях торгівлі - це факт здійснення реалізації алкогольних напоїв у місцях, на право торгівлі в яких у суб'єкта господарювання відсутня ліцензія, або якщо такі місця не внесені до наявних у підприємства ліцензій.
В акті перевірки від 21.04.2016 р. зазначено, що перевірка була проведена за зареєстрованим місцезнаходженням підприємства: м. Одеса, пров. Віце-адмірала Жукова, 7, така сама адреса зазначена у Ліцензії позивача як місце торгівлі.
Таким чином ТОВ «Порт. Винний бар» здійснювало продаж алкогольних напоїв саме у місці торгівлі, що було визначено у виданій йому ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, у тому числі сидром та перрі (без додання спирту), зареєстрованій 10.11.2015 року за номером 151501641963 з терміном дії-з 20.11.2015 р. до 20.11.2016 р, у зв'язку з чим висновок про здійснення продажу підприємством алкогольних напоїв у не визначених для цього місцях є необґрунтованим.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 липня 1996 року за № 854 затверджено Правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Ці Правила визначають основні вимоги до роздрібної торгівлі горілкою і лікеро- горілчаними виробами, вином виноградним та плодово-ягідним, коньяком, шампанським, вином ігристим (далі - алкогольні напої) і спрямовані на забезпечення прав споживачів щодо належної якості товару і рівня торговельного обслуговування.
У відповідності до п. 2 вищенаведених Правил роздрібна торгівля алкогольними напоями - це діяльність з продажу алкогольних напоїв безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших закладах ресторанного господарства.
Пункт 4 Правил № 854 передбачає, що суб'єкт господарювання зобов'язаний забезпечити стан приміщень для роздрібної торгівлі алкогольними напоями згідно із санітарно-технічними, санітарно-гігієнічними, технологічними, протипожежними та іншими нормами, а також можливість використання електронних платіжних засобів під час здійснення розрахунків за продані товари відповідно до законодавства. Суб'єкт господарювання повинен мати торговельне приміщення (будівлю) площею не менш як 20 кв. метрів, обладнане відповідним торговельно-технологічним устаткуванням (вітрини, прилавки, пристінні гірки тощо), охоронною і протипожежною сигналізацією, з достатнім освітленням, опаленням і вентиляцією, а у випадках, передбачених законодавством, забезпечити умови для застосування реєстраторів розрахункових операцій, зберігання матеріальних цінностей.
Як зазначає відповідач під час фактичної перевірки ТОВ «Порт. Винний бар» було встановлено факт недотримання підприємством санітарно-технічних, санітарно-гігієнічних, технологічних, протипожежних норм, та відсутності вентиляції, Головним управлінням ДФС в Одеській області, у зв'язку з чим цілком обґрунтовано було складено розпорядження про анулювання відповідної ліцензії.
Основні завдання, функції та повноваження ДФС України встановлені Постановою КМУ від 21 травня 2014 р. № 236 «Про Державну фіскальну службу України».
Відповідно до пп. 91 п. 4 Постанови КМУ від 21 травня 2014 р. № 236 ДФС відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, за наявністю торгових патентів.
Статтею 15 Закону №481/95-ВР передбачено, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі: заяви суб'єкта господарювання; рішення про скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання; несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії; рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб'єктом господарювання марок акцизного податку (стосовно імпортерів); рішення суду про встановлення факту торгівлі суб'єктом господарювання алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку; рішення суду про встановлення факту переміщення суб'єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем; порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях.
На підтвердження того факту, що приміщення, займане позивачем відповідає визначенню місця торгівлі, що наведене у ст. 1 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», позивачем надано суду копію договорів оренди, суборенди та технічного паспорту на займане позивачем приміщення, в якому здійснюється торгівля алкогольними напоями - на підтвердження того, що торгівля здійснюється в приміщенні, яке має площу не менше 20 кв. м., та реєстраційне посвідчення з довідкою про опломбування реєстратора розрахункових операцій - на підтвердження того, що вказане приміщення обладнане електронними контрольно-касовими апаратами.
Зазначаючи в акті перевірки свої висновки про «відсутність санітарно-технічних, санітарно-гігієнічних, технологічних, протипожежних норм» ДПІ у Приморському районі м. Одеси ТУ ДФС в Одеській області вийшло за межі наданих їй законом повноважень, оскільки Державна фіскальна служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску.
На підставі викладеного суд дійшов висновку, що винесення Головним управлінням ДФС в Одеській області Розпорядження від 29 липня 2016 року № 799-р є протиправним, оскільки у ГУ ДФС в Одеській області не було підстав для анулювання ліцензії, так як ТОВ «Порт. Винний бар» здійснює діяльність з продажу алкогольних напоїв у місці торгівлі, що визначене його ліцензією, а ДПІ в Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, не мало права робити висновки, викладені в Акті перевірки, про «відсутність санітарно-технічних, санітарно-гігієнічних, технологічних, протипожежних норм», оскільки у відповідача відсутні повноважень на здійснення санітарно-епідеміологічного і пожежного контролю.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 70 Кодексу адміністративного судочинства України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до положень ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Таким чином суд дійшов висновку, що адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю В«Порт. Винний барВ» до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ДПІ у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.07.2016 року підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 94, 159 - 163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю В«Порт. Винний барВ» (код ЄДРПОУ 39990538, 65026, АДРЕСА_1) до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ДПІ у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.07.2016 року - задовольнити у повному обсязі.
Розпорядження Головного управління ДФС в Одеській області від 29.07.2016 року №799-р про анулювання ліцензії ТОВ «Порт. Винний бар» на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, у тому числі сидром та перрі (без додання спирту), зареєстровану 10.11.2015 року за №151501641963, термін дії з 20.11.2015 року до 20.11.2016 року - скасувати.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області на користь позивача судовий збір у розмірі 1378 (тисяча триста сімдесят вісім) грн.
Постанова суду може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складено та підписано суддею 10.10.2016 року.
Суддя Я.В. Балан
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2016 |
Оприлюднено | 18.10.2016 |
Номер документу | 61970284 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні