Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 жовтня 2016 р. Справа №805/2220/16-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови: 11:20
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кошкош О.О., при секретарі Зикун Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Слов'янського міжрайонного управління водного господарства до Державної фінансової інспекції у Донецькій області про визнання протиправною та скасування вимоги,-
ВСТАНОВИВ:
14 липня 2016 року позивач звернувся до суду з позовною заявою до Державної фінансової інспекції у Донецькій області про визнання протиправною та скасування пунктів 1, 2, 3, 4, 5, 6 вимоги Державної фінансової інспекції у Донецькій області від 8 червня 2016 року № 05-07-10-14/3538 /а.с.4-15/.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 28.04.2016 року за результатами перевірки відповідачем складено акт № 07-17/008.
Державною фінансовою інспекцією в Донецькій області на підставі виявлених порушень, що відображені в акті перевірки висунуто вимогу № 05-07-10-14/3538 від 08.06.2016року. Позивач не погоджується із даною вимогою, вважає, що вона прийнята з порушенням закону, у зв'язку із чим просив скасувати пункти 1, 2, 3, 4, 5, 6 вищевказаної вимоги.
Представник позивача з'явився, через відділ діловодства суду надав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Представник відповідача до судового засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, через відділ діловодства надав заперечення в якому зазначив, що вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства. У вимозі може бути зазначено про виявлені збитки, завдані державі чи об'єкту контролю, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Просив відмовити в задоволенні позову повністю /а.с.177-182/.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач Словянське міжрайонне управління водного господарства (ідентифікаційний код 05430780, 84112, Донецька область, м. Слов'янськ, пров. Соляний, б. 6) зареєстровано в якості юридичної особи Виконавчим комітетом Слов'янської міської ради 11.05.1992 року /а.с.18-19/.
Відповідач Державна фінансова інспекція в Донецькій області діє на підставі Положення, є територіальним органом Державної фінансової інспекції України, яка є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Державною фінансовою інспекцією в Донецькій області згідно з п. 2.10 Плану котрольно - ревізійної роботи Державної фінансової інспекції України на 1 квартал 2016 року, п. 1.1.5.1 плану котрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції в Донецькій області на 1 квартал 2016 року
на підставі направлень на проведення ревізії від 18.02.2016 року № 140, 141, виданих начальником Державної фінансової інспекції в Донецькій області, головним державним фінансовим інспектором відділу інспектування в агропромисловому комплексі та сфері використання природних ресурсів Якименко С.А., провідним державним фінансовим інспектором відділу інспектування в агропромисловому комплексі та сфері використання природних ресурсів Черкез С.М., від 21.03.2016 року № 243 головним державним фінансовим інспектором відділу інспектування в агропромисловому комплексі та сфері використання природних ресурсів Степаненко М.В. проведена ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності Слов'янського міжрайонного управління водного господарства за період з 01.04.2013 по 31.01.2016 року.
28.04.2016 року за наслідками ревізії складено акт ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності за №07-17/008 /а.с.20-42/.
13.05.2016 року не погодившись із висновками акту ревізії, позивачем подано заперечення на акт ревізії за вих. № 260 /а.с.43-47/.
03.06.2016 року відповідачем за розглядом заперечення надано висновок на заперечення за вих. № 05-07-10-14/3442, відповідно до якого заперечення не прийняті /а.с.48-67/.
08.06.2016 року Державною фінансовою інспекцією в Донецькій області прийнято вимогу про відшкодування порушень, виявлених ревізією за № 05-07-10-14/3538, відповідно до якої відповідач вимагає:
1.Опрацювати матеріали ревізії та усунути виявлені порушення законодавства, у тому числі відшкодувати збитки, завдані зазначеними порушеннями, в установленому законодавством порядку.
2. Забезпечити ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності у відповідності до вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року № 996-ХІV та нормативних актів щодо ведення бухгалтерського обліку.
3.Посилити контроль за дотриманням законодавства щодо економного та раціонального використання державних коштів.
4.Провести нараду з працівниками Підприємства про розгляд результатів ревізії.
5.Надати принципову оцінку посадовим особам, які допустили порушення чинного законодавства та розглянути питання щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності винних осіб та їх відповідності займаним посадам, а також застосувати заходи дисциплінарного випливу до посадових осіб, з вини яких допущені фінансові порушення - звільнення /а.с.16-17/.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» № 2939-XII від 26 січня 1993 року.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.
Відповідно до п. 7 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» органу державного фінансового контролю надається право пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.
Відповідно до п. 10 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» органу державного фінансового контролю надається право звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.
Отже, органу державного фінансового контролю надана можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких порушень.
При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов'язковою до виконання. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
На підставі наведеного у органу державного фінансового контролю наявне право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов'язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.
В порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов'язки.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем пред'явлена вимога, яка вказує на виявлені збитки, їхній розмір та необхідність їх стягнення.
Оскільки збитки стягуються у судовому порядку за відповідним позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов до підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 15 квітня 2014 року (справи №№ 21-40а14, 21-63а14), 13 травня 2014 року (справа № 21-89а14,) 20 травня 2014 року (справа № 21-93а14), у постанові від 20 січня 2015 року у справі № 21-603а14, у постановах від 10 лютого 2015 року у справі № 21-632а14, від 21 квітня 2015 року у справі №21-120а15, від 07 липня 2015 року у справі № 818/1365/13-а.
Відповідно до положень статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
За таких обставин, суд не вбачає правових підстав відступити від практики Верховного Суду України з розгляду аналогічних спорів, а відтак заявлені позивачем позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправною та скасування п. 6 вимоги Державної фінансової інспекції у Донецькій області від 8 червня 2016 року № 05-07-10-14/3538 суд констатує, що оскаржувана вимога не містить пункту 6, а тому відсутній предмет спору.
Відповідно до вимог ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не відшкодовуються.
Керуючись положеннями статей 2, 9, 69-71, 160-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Слов'янського міжрайонного управління водного господарства до Державної фінансової інспекції у Донецькій області про визнання протиправною та скасування вимоги відмовити.
У судовому засіданні 13 жовтня 2016 року проголошена вступна та резолютивна частина постанови. Повний текст постанови складено 17 жовтня 2016 року.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови особами, які беруть участь у справі, з подачею її копії до суду апеляційної інстанції.
Суддя Кошкош О.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2016 |
Оприлюднено | 20.10.2016 |
Номер документу | 61993232 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кошкош О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні