ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2016 рокум. Ужгород№ 807/1365/16
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Рейті С.І., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Закарпатській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
Управління Держпраці у Закарпатській області (далі - позивач) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" (далі - відповідач, ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі"), яким просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" шляхом зобов'язання відповідача зупинити експлуатацію автонавантажувача Балканкар DB 1661, державний номер НОМЕР_1, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що в період з 13.09.2016 року по 19.09.2016 року Управлінням Держпраці у Закарпатській області проведено планову перевірку ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами проведеної перевірки виявлено 11 порушень вимог законодавчих та нормативно правових-актів з охорони праці та промислової безпеки, 1 з яких створює загрозу життю та здоров'ю людей. За результатами перевірки та у зв'язку з виявленням порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки складено акт перевірки № 46 від 19.09.2016 року та винесено припис № 30 від 19.09.2016 р., яким відповідача зобов'язано усунути виявлені під час перевірки порушення. Враховуючи виявлені порушення та у відповідності до ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" Управління Держпраці у Закарпатській області звернулося до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 26 вересня 2016 року відкрито провадження у справі, якою роз'яснено відповідачеві, що у відповідності до ст.183-2 КАС України, у разі неподання відповідачем заперечення проти позову - суд розглядає справу в порядку скороченого провадження, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Відповідач письмові заперечення проти позову у строк, встановлений ч.3 ст. 183-2 КАС України до суду не подав, хоча повідомлявся належним чином про відкриття провадження у адміністративній справі, про що свідчить наявне в матеріалах справи повідомлення про вручення ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі " рекомендованого поштового відправлення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного:
Відповідно до наказу Управління Держпраці у Закарпатській області від 17.06.2016 року № 156 "Про План перевірок на ІІІ квартал 2016 року", Повідомлення про проведення планової перевірки суб'єкта господарювання від 01.09.2016 року № 586 та направлення на проведення перевірки від 01.09.2016 року № 586 з 13 вересня 2016 року по 19 вересня 2016 року посадовою особою Управління Держпраці у Закарпатській області - головним державним інспектором відділу нагляду в будівництві, енергетиці, машинобудуванні, котлонагляді та виробництвах і об'єктах підвищеної небезпеки ОСОБА_2 проведено планову перевірку ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
За результатами перевірки складено Акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта ) № 46 від 19.0-9.2016 року.
Вказаною перевіркою виявлено 11 порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Із виявлених 11-ти порушень 1 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей, а саме: автонавантажувачу Балканкар DB 1661, державний номер НОМЕР_1 не проведено періодичний (черговий) технічний огляд, який проводиться щорічно, чим порушено вимоги ст. 13 Закону України "Про охорону праці", п. 7.3.1, п. 7.3.3., п. 7.3.6 НПАОП 0.00-1.22-08 "Правила будови і безпечної експлуатації навантажувачів" та п. 4 "Порядку проведення державного технічного огляду великовантажних та інших технологічних транспортних засобів", затвердженого наказом Держгірпромнагляду № 9 від 27.01.2010 року.
З метою усунення порушень виявлених під час здійснення планової перевірки ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" головним державним інспектором Попович Ю.П. винесено Припис № 30 від 19.09.2016 року, яким відповідача зобов'язано усунути виявлені під час перевірки порушення.
Вказаний акт перевірки та припис підписані директором ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" ОСОБА_3, а також ним отримані примірники цих документів, про що свідчить його підпис.
Приписами статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини 1 та 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
В силу вимог частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до п.7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно приписів Положення про Управління Держпраці, Управління відповідно до покладених на нього завдань:
здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:
- монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
- організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Відповідно до п. 3 "Порядку проведення державного технічного огляду великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів", затвердженого Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 27.01.2010 року № 9 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2010 року за № 163/17458 (далі - Порядок № 9) державний технічний огляд технологічних транспортних засобів проводиться експертом технічним з промислової безпеки (далі - експерт) експертно-технічного центру, що належить до сфери управління Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду (далі - ЕТЦ), у присутності власника технологічного транспортного засобу (особи, що використовує його на законних підставах, або уповноваженої ним особи) або призначеної посадової особи, відповідальної за безпечну експлуатацію та технічний стан технологічного транспортного засобу (для юридичної особи).
Відповідно до п. 12 та 14 Порядку № 9 за результатами державного технічного огляду ЕТЦ складається акт державного технічного огляду технологічних транспортних засобів за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку (при проведенні щорічного державного технічного огляду технологічного транспортного засобу). Власнику технологічного транспортного засобу, який пройшов державний технічний огляд, видається талон про проходження державного технічного огляду технологічного транспортного засобу, зразок якого наведено у додатку 4 цього Порядку.
Проведеною перевіркою встановлено, що акт технічного огляду транспортного засобу та талон про проходження технічного огляду автонавантажувача Балканар DB 1661, державний номер НОМЕР_1 у відповідача відсутні.
Крім того, в акті перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 19.09.2016 року № 46 зазначено, що у зв'язку з виявленими порушеннями, що створюють загрозу та здоров'ю людей, було попереджено директора ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі " ОСОБА_3 про необхідність негайного зупинення експлуатації автонавантажувача Балканар DB 1661, державний номер НОМЕР_1.
Відповідно до п.1 ч.2 ст. 4 Закону України "Про охорону праці" державна політика в галузі охорони праці базується на принципі пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
У відповідності до п. 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 року № 826 (далі - Положення № 826) загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Пунктом 2.26 Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки:
- порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників;
- порушень вимог Кодексу України про надра;
- відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
- не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки;
- виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.
Відповідно до ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави. Відповідно до ст. 27 Конституції України, обов'язок держави - захищати життя людини.
Враховуючи встановлені порушення вимог Закону України "Про охорону праці" та невиконання відповідачем припису управління Держпраці у Закарпатській області від 13.09.2016 року за № 30 - застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання ТОВ "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" зупинити експлуатацію автонавантажувача Балканар DB 1661, державний номер № НОМЕР_2, у зв'язку із загрозою життя та здоров'ю людей, а також з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей - є доцільним та необхідним заходом.
Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені виключно за рішенням суду.
Згідно із статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Матеріалами справи підтверджується, що за результатами перевірки позивачем виявлено порушення відповідачем вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Із системного аналізу вищевикладених норм, суд дійшов висновку, що встановлення факту порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у цій сфері, є достатньою підставою для застосування заходів реагування у виді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів. При цьому, відповідно до приписів законодавства, що регулюють спірні правовідносини, для реалізації права заборони виконання робіт достатньо встановити під час перевірки наявність принаймні одного із вищезазначених порушень.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 69 КАС України, доказами у справі є будь - які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства щодо захисту інтересів осіб від порушень з боку органів державної влади та з огляду на положення ст. ст. 71, 72 КАС України, обов'язок доказування покладається в даному випадку на позивача. Управління Держпраці у Закарпатській області доведено правомірність звернення з позовом до суду та наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), позовні вимоги відповідають вимогам законодавства, що підтверджені наявними в матеріалах справи належними та допустимими доказами, в зв'язку з чим позов Управління Держпраці у Закарпатській області підлягає до задоволення.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 256 КАС України, негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
За приписами ч. 13 ст. 183 - 6 КАС України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, обґрунтованість яких підтверджена постановою суду відповідно до положень цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття цих заходів, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який ухвалив постанову про підтвердження обґрунтованості заходів реагування, вжитих суб'єктами владних повноважень.
Згідно ч. 4 ст. 94 КАС України, судові витрати у справі не стягуються.
Керуючись ст.ст. 17, 71, 86, 94, 160, 163, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов Управління Держпраці у Закарпатській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі " про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.
2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальність "ОСОБА_1 - Закарпатські овочі" (Закарпатська область, Виноградівський район, с. Пийтерфолво, вул. Маяковського, б/н, код 30496841) шляхом зупинення експлуатації автонавантажувача Балканкар DB 1661, державний номер НОМЕР_1.
3. Постанова підлягає негайному виконанню.
4. Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст.254 КАС України та може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд в порядку та строки, встановлені ст.186 КАС України. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст.160 КАС України - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови (копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції).
Суддя ОСОБА_4
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2016 |
Оприлюднено | 20.10.2016 |
Номер документу | 61993755 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні