ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2016 року м. ПолтаваСправа № 816/1185/16
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бойка С.С.,
за участю: секретаря судового засідання - Носенка М.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представники відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Полтавський гостинний двір" до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області про скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
27 липня 2016 року Приватне підприємство "Полтавський гостинний двір" (надалі по тексту - ПП "Полтавський гостинний двір", позивач) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області (надалі по тексту - Департамент ДАБІ у Полтавській області, відповідач) про скасування припису від 22 липня 2016 року № 171 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельним нормам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказував на те, що відповідач ставить йому у вину допущення порушень містобудівного законодавства, які фактично не мали місця в його діяльності. Наголошував на тому, що ПП "Полтавський гостинний двір" під час будівництва секції А (в глибині ділянки) об'єкту "Будівництво багатоквартирний житловий будинок з вбудованими приміщеннями та підземним паркіногом по Першотравневому проспекту, 18-а в м. Полтаві" не був порушений рівень максимально допустимої висоти. За вищевказаних обставин позивач не погоджується з висновками та результатами перевірки, вважає їх безпідставними, а акт та припис № 171 - протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представники відповідача заперечували проти позову та просили відмовити у його задоволенні з підстав, недодержання позивачем вимог пункту 2.1 Містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок по Першотравневому проспекту, 18-а, а саме, граничнодопустима висота забудови ділянки відповідно до історико-містобудівного обґрунтування "Розташування житлового будинку з вбудованими приміщеннями та підземним паркінгом по Першотравневому проспекту, 18-а, м. Полтава" розроблено Українським Державним науково-дослідним та проектним інститутом "УкрНДПІпроектреставрація", по червоній лінії визначена у 15 метрів від денної поверхні землі на гребню даху, а об'єкт будинку, що розміщений в глибині ділянки може мати максимально допустиму висоту 22 метра від денної поверхні землі до вінцевого елементу карнизу. Натомість за результатами перевірки встановлено, що в порушення зазначених містобудівних умов та обмежень висота будинку від денної поверхні землі до карнизу 7-го поверху секція А вісь Ц-Г складає - 24,45 м і це без врахування висоти до вінцевої точки карнизу, який знаходиться вище.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
ПП "Полтавський гостинний двір" (ідентифікаційний код 35796930) зареєстроване в якості юридичної особи, видами господарської діяльності позивача є, зокрема, діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування, організація будівництва будівель, будівництво житлових і нежитлових будівель /а.с. 40/.
З 11 по 22 липня 2016 року посадовими особами Департаменту ДАБІ у Полтавській області на об'єкті "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями та підземним паркінгом по Першотравневому проспекту, 18-а в м. Полтаві" проведена планова перевірка дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
За результатами зазначеної перевірки відповідачем складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 22 липня 2016 року (надалі по тексту - акт перевірки) /а.с. 8-10/. У аті перевірки встановлено, що передана замовнику для виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва Проектна документація (акт приймання передачі № 2 від 23 березня 2015 року), розроблена з порушенням вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, будівельних норм державних стандартів і правил. Виявлено порушення частини першої статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункт 4.1 ДБН А. 2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації", а саме, граничнодопустима висота забудови ділянки відповідно до історико-містобудівного обґрунтування "Розташування житлового будинку з вбудованими приміщеннями та підземним паркінгом по Першотравневому проспекту, 18-а, м. Полтава" розроблено Українським Державним науково-дослідним та проектним інститутом "УкрНДПІпроектреставрація", по червоній лінії визначена у 15 метрів від денної поверхні землі на гребню даху, а об'єкт будинку, що розміщений в глибині ділянки може мати максимально допустиму висоту 22 метра від денної поверхні землі до вінцевого елементу карнизу. Разом з тим, в порушення зазначених містобудівних умов та обмежень висота будинку від денної поверхні землі до карнизу 7-го поверху секція А вісь Ц-Г складає - 24,45 м і це без врахування висоти до вінцевої точки карнизу, який знаходиться вище.
22 липня 2016 року відповідачем винесений припис № 171 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт (надалі по тексту - припис № 171) /а.с. 11-12/, з вимогою зупинити виконання будівельних робіт до усунення виявлених порушень.
ПП "Полтавський гостинний двір" не погодилося з вказаним приписом, оскаржило його в судовому порядку.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи оцінку оскаржуваному припису № 171, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до положень статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 затверджено Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі - Порядок № 553), пунктом 1 якого передбачено, що цей Порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Відповідно до підпункту 3 пункту 11 Порядку № 553 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право видавати обов'язкові для виконання приписи щодо:
усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил;
зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельним нормам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 553 суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, має право: вимагати від посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю дотримання вимог законодавства; перевіряти наявність у посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю службових посвідчень; бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; за результатами перевірки отримувати та ознайомлюватись з актом перевірки, складеним органом державного архітектурно-будівельного контролю; подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки, складеного органом державного архітектурно-будівельного контролю за результатами перевірки.
Згідно з пунктами 16-21 Порядку № 553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - припис).
Акт перевірки складається у двох примірниках. Один примірник надається суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, а другий залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.
Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку та суб'єктом містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.
Припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, а інший надається суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль. Припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.
Якщо суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, не погоджується з актом перевірки, він підписує його із зауваженнями, які є невід'ємною частиною такого акта.
У разі відмови суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю робить у акті відповідний запис.
У разі відмови суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.
Відповідно до статті 26 Закону України "Про архітектурну діяльність" архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об'єктів архітектури, зобов'язані:
додержуватися державних стандартів, норм і правил, вимог вихідних даних на проектування;
не порушувати під час проектування, організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси власників і користувачів будинків і споруд, прилеглих до ділянки забудови;
не розголошувати без згоди замовника відомості, які становлять комерційну таємницю проекту.
Проектна організація, яка розробляла проектну документацію, а також головний архітектор та головний інженер проекту несуть відповідальність за відповідність проектної документації вихідним даним на проектування, вимогам державних стандартів, норм і правил.
Згідно зі статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Відповідно до частини першої статті 29 цього ж Закону основними складовими вихідних даних є:
1) містобудівні умови та обмеження;
2) технічні умови;
3) завдання на проектування.
Відповідно до частини першої статті 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" технічні умови - комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам, зокрема щодо водо-, тепло-, енерго- і газопостачання, каналізації, радіофікації, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод, телефонізації, телекомунікації, диспетчеризації, пожежної та техногенної безпеки.
Згідно з частиною першою статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.
Судом встановлено, що виконання будівельних робіт на об'єкті "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями та підземним паркінгом по Першотравневому проспекту, 18-а в м. Полтаві" здійснюється за робочим проектом, розробленим ТОВ "ПОЛТАВАРХПРОЕКТ" Полтавської обласної організації національної спілки адвокатів.
Вихідними даними для розробки проекту є Історико-містобудівне обґрунтування "Розташування житлового будинку з вбудованими приміщеннями та підземним паркінгом по Першотравневому проспекту, 18а в м. Полтава, розроблене Українським Державним науково-дослідним та проектним інститутом "УкрНДПІпроектреставрація" та погоджене Міністерством культури України, завдання на проектування та Містобудівні умови та обмеження № 13 забудови земельної ділянки (із змінами та доповненнями) від 08 липня 2015 року № 01-08-01-16/1505, видані Управлінням з питань містобудування та архітектури ВК Полтавської міської ради /а.с. 19-37/.
На підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 29 червня 2016 року № 411 "Про затвердження плану перевірок об'єктів будівництва на ІІІ квартал", направлення для проведення планової перевірки від 04 липня 2016 року за № 428, посадовими особами Департаменту проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил ПП "Полтавський гостинний двір" на об'єкті "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями та підземним паркінгом по Першотравневому проспекту, 18-а в м. Полтаві".
22 липня 2016 року відповідачем винесений припис № 171 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт (надалі по тексту - припис № 171) /а.с. 11-12/, яким встановлено, що будівництво здійснювалося відповідно до затвердженої проектної документації, але з порушенням вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, а саме порушення пункту 2.1. Містобудівних умов та обмежень № 13 забудови земельної ділянки по Першотравневому проспекту, 18-а, м. Полтава.
Пунктом 2.1. Містобудівних умов та обмежень № 13 забудови земельної ділянки (із змінами і доповненнями) від 08 липня 2015 року № 01-02-01-16/1505 визначено, що відповідно до історико-містобудівного обґрунтування "Розташування житлового будинку з вбудованими приміщеннями та підземним паркінгом по Першотравневому проспекту, 18-а, м. Полтава" розроблено Українським Державним науково-дослідним та проектним інститутом "УкрНДПІпроектреставрація", по червоній лінії визначена у 15 метрів від денної поверхні землі на гребню даху, а об'єкт будинку, що розміщений в глибині ділянки може мати максимально допустиму висоту 22 метра від денної поверхні землі до вінцевого елементу карнизу.
Під час перевірки відповідачем встановлено, що висота від денної поверхні землі до карнизу 7-го поверху секція А вісь Г-Ц складає - 24,45 м і це без врахування висоти до вінцевої точки карнизу, який знаходиться вище (додаток ОСОБА_3 замірів висоти будинку) /а.с. 71-72/.
При цьому слід зазначити, що поверховість секції А об'єкту будівництва, а саме сім поверхів з пентхаусом, визначена висновками засідання архітектурно-містобудівної ради (протокол від 21 березня 2013 року № ПР-/3-03/2М) /а.с. 38-39/.
Крім того, судом встановлено, що сьомий поверх об'єкта запроектований як аттиковий або пентхаус.
Відповідно до положень Державних будівельних норм України "Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення. В.2.2-15-2005" затверджених наказом Держбуду України від 18 травня 2005 року № 80, аттиковий поверх - поверх будинку, розміщений над карнизом (іноді з відступом від нижніх поверхів), як правило, меншої висоти. Фасад його за своїми формами нагадує аттик (завершення стіни, надбудова над карнизом по всьому периметру будинку або над його частиною).
Таким чином, твердження відповідача, що аттиковий поверх повинен бути меншої висоти є хибними, оскільки "як правило", у значенні вставного слова у вище вказаній дефініції, означає - здебільшого, у переважній більшості випадків, однак, не має обов'язкового характеру.
Враховуючи, що секція А об'єкту "Будівництво багатоквартирний житловий будинок з вбудованими приміщеннями та підземним паркіногом по Першотравневому проспекту, 18-а в м. Полтаві" знаходиться в глибині ділянки (максимально допустима висота 22 м від денної поверхні до вінцевого елементу карнизу), вінцевий елемент карнизу визначено шостим поверхом на позначці 21,22 м + 0,45 м (цоколь) = 21,67 м.
Отже, посадовими особами Департаменту ДАБІ у Полтавській області невірно визначений карниз, який є відліковою точкою для визначення висоти об'єкту будівництва.
Крім того, судом встановлено, що робочий проект "Будівництво багатоквартирний житловий будинок з вбудованими приміщеннями та підземним паркіногом по Першотравневому проспекту, 18-а в м. Полтаві" пройшов відповідну експертизу, за результатами якої наданий позитивний експертний звіт, в якому встановлено, що проектна документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування.
Таким чином, ПП "Полтавський гостинний двір" під час будівництва секції А (в глибині ділянки) об'єкту "Будівництво багатоквартирний житловий будинок з вбудованими приміщеннями та підземним паркіногом по Першотравневому проспекту, 18-а в м. Полтаві" дотримано усі необхідні вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, зокрема, вимоги пункту 2.1. Містобудівних умов та обмежень № 13 забудови земельної ділянки по Першотравневому проспекту, 18-а, м. Полтава, а отже, не був порушений рівень максимально допустимої висоти.
Зважаючи на встановлені під час судового розгляду обставини, суд дійшов висновку, що у відповідача були відсутні достатні правові підстави для винесення спірного припису № 171. На переконання суду, відповідачем не доведено правомірність оскаржуваного припису, у відповідності до вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав до суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування правомірності оскаржуваного припису.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, що позовна вимога ПП "Полтавський гостинний двір" про скасування припису від 22 липня 2016 року № 171 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельним нормам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт обґрунтована та підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області від 22 липня 2016 року № 171 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області на користь Приватного підприємства "Полтавський гостинний двір" (код ЄДРПОУ 35796930) судові витрати у розмірі 1378,00 грн (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень 00 копійок).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 13 жовтня 2016 року.
Суддя С.С. Бойко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2016 |
Оприлюднено | 20.10.2016 |
Номер документу | 61994441 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні