ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.10.2016Справа №910/11900/16 Суддя Мудрий С.М. розглянувши справу
за позовом заступника керівника Київської місцевої прокуратури №3 в інтересах держави в особі Київської міської ради
до обслуговуючого кооперативу "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс"
про повернення земельної ділянки
Представники сторін:
від прокуратури: Бондарчук І.П. - службове посвідчення № 026128 від 13.05.2014 р.;
від позивача: Візір А.С. - представник за довіреністю № 225-КМГ-2921 від 12.09.2016 р.;
від відповідача: Білоус Ф.Й. - представник за довіреністю б/н від 18.07.2016 р.
ВСТАНОВИВ:
На розгляд господарського суду м. Києва передані позовні вимоги заступника керівника Київської місцевої прокуратури №3 в інтересах держави в особі Київської міської ради до обслуговуючого кооперативу "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" про повернення земельної ділянки.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що земельна ділянка використовується обслуговуючим кооперативом "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" без правовстановлюючих документів на землю.
У зв'язку з чим, заступник керівника Київської місцевої прокуратури №3 в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до суду з вимогою до відповідача про зобов'язання відповідача повернути Київській міській раді земельну ділянку площею 0,9022 га по вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва, код ділянки 62:701:007 (вздовж лінії швидкісного трамваю, навпроти будинків №№54а-66/21) привівши земельну ділянку у придатний для використання стан шляхом звільнення земельної ділянки від будівель і споруд.
Ухвалою господарського суду м. Києва від 30.06.2016 р. порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 18.07.2016 р.
В судове засідання 18.07.2016 р. представник відповідача не з'явився, вимоги ухвали суду від 30.06.2016 р. не виконав, хоча про час та дату судового засідання повідомлений належним чином, 18.07.2016 р. до загального відділу діловодства господарського суду міста Києва подав клопотання про відкладення розгляду справи.
Представник позивача виконав вимог ухвали суду від 30.06.2016 р.
Ухвалою господарського суду м. Києва від 18.07.2016 року розгляд справи відкладено на 06.09.2016 року.
06.09.2016 року до загального відділу діловодства господарського суду міста Києва відповідач подав відзив на позовну заяву.
В судовому засіданні 06.09.2016 року оголошено перерву до 20.09.2016 року.
В судовому засіданні 20.09.2016 року оголошено перерву до 04.10.2016 року.
В судовому засіданні 04.10.2016 року прокурор позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов.
Представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов.
Представник відповідача заперечував проти позову та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши пояснення прокурора, представників позивача та відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Київською місцевою прокуратурою №3 встановлено, що ОК Ніка-Сервіс без оформлення передбачених ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України документів, займає та використовує земельну ділянку площею 0,9022 га по вул.. Оноре де Бальзака у Деснянському районі.
Так, наявним в матеріалах справи актом обстеження земельної ділянки №16-0842-03 від 06.05.2016 року Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації встановлено, що згідно бази даних міського земельного кадастру земельна ділянка на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва, код ділянки 62:701:007 (вздовж лінії швидкісного трамваю, навпроти будинків №№54-а-66/21 на вул. Оноре де Бальзака) площею 0,9022 га обліковується як землі, не надані у власність чи користування на підставі технічного звіту по встановленню зовнішніх меж землекористування.
Під час обстеження з виїздом на місце встановлено, що на території земельної ділянки, код 62:701:007, розміщена відкрита автостоянка, будівлі охорони та споруди, в яких проводиться господарська діяльність з надання послуг по ремонту транспортних засобів (СТО) обслуговуючого кооперативу Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва Ніка-Сервіс . На час виїзду на земельну ділянку впритул до споруди (СТО) проводились будівельні роботи по спорудженню будівлі орієнтовною площею 0,015 га.
Рішення щодо передачі обслуговуючому кооперативу Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва Ніка-Сервіс земельної ділянки у власність (користування) Київська міська рада за поданням Департаменту земельних ресурсів, не приймала. Інформація про оформлення речового права на земельну ділянку в міському земельному кадастрі відсутня.
При використанні земельної ділянки, код 62:701:007, вбачаються ознаки порушення вимог земельного законодавства, а саме: використання земельної ділянки без оформлення прав на земельну ділянку.
Також, в матеріалах справи наявний акт обстеження земельної ділянки №16-1119-03 від 21.06.2016 року Департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації.
У листі Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації) №057023-9165 від 13.05.2016 року зазначено, що в базі міського земельного кадастру земельна ділянка на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва, код ділянки 62:701:007 площею 0,9022 га обліковується як землі, не надані у власність чи користування на підставі технічного звіту по встановленню зовнішніх меж землекористування.
За поданням Департаменту земельних ресурсів Київська міська рада не приймала рішення щодо передачі у власність (користування) будь-якій юридичній та фізичній особі зазначеної земельної ділянки.
Документи, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою станом на 31.12.2012 в Департаменті земельних ресурсів не зареєстровані.
За дорученням заступника міського голови - секретаря Київради Резнікова О.Ю. від 29.12.2014 №08/20658 у Департаменті земельних ресурсів розглянуто клопотання обслуговуючого кооперативу Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва Ніка-Сервіс від 26.12.2014 К-24174 стосовно надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування та експлуатації існуючої автостоянки на вул. Оноре де Бальзака, 72а у Деснянському районі м. Києва.
За результатом опрацювання зазначеної заяви встановлено, що додані до клопотання К-24174 документи не дають можливості розглянути порушене питання, оскільки відсутні документи, що посвідчують право власності на об'єкти нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці .
З наявного в матеріалах справи витягу з бази даних міського земельного кадастру станом на 10.05.2016р. (реєстр земельних ділянок) вбачається, що земельна ділянка код 62:701:007 за адресою: вул. Оноре де Бальзака (автостоянка №5) - землі не надані у власність чи користування.
Заперечуючи проти позову відповідач зазначив, що має усі законодавчі підстави для експлуатації гаражів та автостоянок: статут кооперативу, зданий в експлуатацію контрольно-пропускний пункт та гаражні бокси членів кооперативу, які є у приватній власності та відповідач має усі законодавчі документи на право користування земельною ділянкою.
З наданих відповідачем документів вбачається, що розпорядженням Київської міської державної адміністрації №1306 від 19.08.1996р. Про влаштування платних автостоянок упродовж траси Лівобережної лінії швидкісного трамваю з метою вишукання додаткових коштів на будівництво Лівобережної лінії швидкісного трамваю, раціонального використання земельних ділянок, що згідно з рішенням міськради від 12.01.1995р. №41 надані ДКП Київелектротранс в тимчасове довгострокове користування терміном на 5 років: дозволити ДКП Київелектротранс побудувати вздовж лінії трамваю швидкісного руху від вул. Мирославської по проспекту Ватутіна тимчасові платні автостоянки по вул. Оноре де Бальзака, які при першій вимозі міськдержадмністрації мають бути знесені без відшкодування витрат. Для влаштування автостоянок залучити інвесторів на конкурсній основі у встановленому порядку та укласти договори на обслуговування автостоянок.
10.06.1997 року між Ватутінською районною державною адміністрацією м. Києва та товариством з обмеженою відповідальністю Ніка-Сервіс (код ЄДРПОУ 24590851) укладено договір , відповідно до умов якого Ватутінська районна державна адміністрація м. Києва на підставі договору від 14.03.97 між райдержадміністрацією та ДКП Київелектротранс надає товариству з обмеженою відповідальністю Ніка-Сервіс право на розміщення та подальшу експлуатацію відкритої тимчасової автостоянки №14 по вул. Бальзака вздовж лінії швидкісного трамваю для зберігання транспортних засобів індивідуальних власників.
Роботи по розробці проекту та спорудження вказаної автостоянки товариство з обмеженою відповідальністю Ніка-Сервіс виконує за свої кошти і на свій ризик.
Відповідно до п.3.2 вищезазначеного договору, товариство з обмеженою відповідальністю Ніка-Сервіс зобов'язане в місячний строк з моменту попередження про початок будівництва об'єкту, передбаченого генпланом, звільнити земельну ділянку без відшкодування йому витрат на спорудження вказаної автостоянки .
З акту про приймання в експлуатацію закінченого будівництва об'єкта - будівництво автостоянки №5 вул. Бальзака, Ватутінський р-н від 29.12.1998 року вбачається, що об'єкт розміщений на земельній ділянці під будівництво ЛШТ ДКП Київелектротранс згідно з договором від 6 червня 1995 р. на підставі рішення Київської міської держадміністрації №41 від 12 січня 1995р. розпорядженням Київської міської державної адміністрації №1306 від 19.08.1996р. Про влаштування платних автостоянок упродовж траси Лівобережної лінії швидкісного трамваю . В акті зазначено, що автостоянка №5 збудована згідно з затвердженим проектом, роботи виконані відповідно вимог БНіП. Об'єкт готовий до введення в експлуатацію.
Рішенням Київської міської ради IX сесії XXIII скликання №380-1/1814 від 28.03.2002 року Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею вирішено затвердити проект відведення земельних ділянок Деснянській районній у м. Києві адміністрації для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва.
Передати Деснянській районній у м. Києві адміністрації, за умови виконання п.2.1 цього рішення, в короткострокову оренду на 5 років земельні ділянки загальною площею 13,62 га в межах червоних ліній для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва за рахунок земель міської забудови, в тому числі ділянка №5 - площею 0,90 га.
29.12.2005 року між Деснянською районною у м. Києві державною адміністрацією (адміністрація) та ТОВ Ніка-сервіс (код ЄДРПОУ 24590851) (виконавець) укладено договір №05/2006 на експлуатацію Автостоянки №5.
Відповідно до п.1 договору, експлуатація та обслуговування Автостоянки № 5 для зберігання транспортних засобів, розташованої вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина-Осокорки) в Деснянському районі м. Києва по вул.Бальзака, 72-А.
Пунктом 2 договору передбачено, що Адміністрація зобов'язується: на підставі договору оренди від 16.12.03, дозволити виконавцю експлуатацію автостоянки на земельній ділянці площею 9022 кв.м. на 2006 рік.
Доказів перебування Автостоянки № 5 в Деснянському районі м. Києва по вул. Бальзака, 72-А в оренді у ТОВ Ніка-сервіс (код ЄДРПОУ 24590851) відсутні.
Відповідно до статуту обслуговуючого кооперативу "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" (нова редакція) (ідентифікаційний код 39474559) затвердженого рішенням загальних зборів обслуговуючого кооперативу "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" (протокол №31 від 21.10.2015 року), обслуговуючий кооператив "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" (надалі - кооператив) створений на загальних засадах у відповідності до чинного законодавства, діє відповідно до Закону України Про кооперацію , Цивільного кодексу України, господарського кодексу України, Конституції України, інших нормативно-правових актів України та цього Статуту.
Відповідно до п.1.2 статуту, серед засновників обслуговуючого кооперативу "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" є товариство з обмеженою відповідальністю Ніка-Сервіс (ідентифікаційний код 24590851).
В матеріалах справи наявне клопотання відповідача до Київської міської ради про надання дозволу розроблення документації із землеустрою (клопотання К-27671 від 02.09.2016 року) щодо наміру одержання в оренду на 10 років земельну ділянку розміщену за адресою: вул. Оноре де Бальзака, 72 а у Деснянському районі м. Києва.
Суд звертає увагу на те, що з вищезазначеним клопотанням відповідач звернувся вже після порушення провадження у даній справі.
Таким чином, документи, що посвідчують право власності чи користування вищезазначеною земельною ділянкою станом на момент розгляду справи відсутні.
Відповідно до статті 14 Конституції України, статті 1 Земельного кодексу України, статті 2 Закону України Про охорону земель земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Оскільки, земельна ділянка належить до комунальної власності міста, виключно Київська міська рада має право розпоряджатися нею.
Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування"; ґ) вищі навчальні заклади незалежно від форми власності; д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.
Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Згідно з ч. 2 статті 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч. 1 ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Частиною 2 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Отже, згідно із законодавством України право на землю реалізується шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Визначений законодавством порядок набуття права на землю передбачає, зокрема, отримання заявником дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, рішення компетентного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також про передання у власність чи користування (оренду) визначеної земельної ділянки заявникові, та отримання документів, що посвідчують права заявника на визначену земельну ділянку. Усі перелічені документи можуть свідчити або про вжиття особою заходів до оформлення права на земельну ділянку або про завершення оформлення такого права в установленому законодавством порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Пунктом 3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 роз'яснено, що відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.
Разом з тим, у вирішенні питання про застосування відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки господарським судам необхідно враховувати, що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. Господарським судам у вирішенні таких спорів необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.
Відповідно до п.3.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 ордер та інші дозвільні документи на право торгівлі надають суб'єкту господарювання право на здійснення підприємницької діяльності, зокрема, на відповідній території, земельній ділянці або у приміщенні. При цьому такий документ не надає права на відповідну земельну ділянку як частину земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування та з визначеними щодо неї правами в розумінні частини першої статті 79 ЗК України. Отже, розміщення малої архітектурної форми для здійснення підприємницької діяльності за відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій вона розміщена, може свідчити про самовільне зайняттям земельної ділянки і тягнути за собою наслідки, визначені статтею 212 ЗК України.
Судом встановлено, що на ділянці розміщена відкрита автостоянка, будівлі охорони та споруди, в яких проводиться господарська діяльність з надання послуг по ремонту транспортних засобів (СТО Рись ) обслуговуючого кооперативу "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс".
Відповідно до ч. 2 статті 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. (ч.4 статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
Відповідно до п.11, 12, 13 постанови Кабінету Міністрів України №461 від 13.04.2011 року Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів датою прийняття в експлуатацію об'єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката. Експлуатація об'єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачене законодавством) в експлуатацію, забороняється. Зареєстрована декларація або сертифікат є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об'єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об'єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.
Згідно з п.1 ч.1 статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, в тому числі право власності на нерухоме майно (стаття 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).
У Державному реєстрі прав реєструються права на такі об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення: житлові будинки; квартири; будівлі, в яких розташовані приміщення, призначені для перебування людини, розміщення рухомого майна, збереження матеріальних цінностей, здійснення виробництва тощо; споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій; приміщення - частини внутрішнього об'єму житлових будинків, будівель, квартир, обмежені будівельними елементами (стаття 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).
Згідно із вимогами ст. 9 Закону України Про архітектурну діяльність будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Статтями 34, 36, 37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено отримання дозволу на виконання будівельних робіт (для об'єктів будівництва, що належать до ІV-V категорій складності) або реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт (для об'єктів, що належать до І-ІІІ категорій складності). Виконання будівельних робіт без реєстрації вказаної декларації або без отримання дозволу забороняється.
Статтею 39 -Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено порядок прийняття до експлуатації закінчених будівництвом об'єктів.
Для об'єктів І-ІІІ категорій складності прийняття у експлуатацію здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю, поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації. Для об'єктів ІУ-У категорій прийняття до експлуатації здійснюється на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі органом державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката.
Відповідно до ч.2 статті 331 ЦК України якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.
Таким чином, спірне майно не прийняте у встановленому законом порядку до експлуатації, будівельні роботи здійснені без наявності встановленої проектної та дозвільної документації.
Згідно з статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.
Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги заступника керівника Київської місцевої прокуратури №3 в інтересах держави в особі Київської міської ради щодо зобов'язання обслуговуючого кооперативу "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" повернути Київській міській раді земельну ділянку площею 0,9022 га по вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва, код ділянки 62:701:007 (вздовж лінії швидкісного трамваю, навпроти будинків №№54а-66/21) привівши земельну ділянку у придатний для використання стан шляхом звільнення земельної ділянки від будівель і споруд, є обґрунтованими та такими, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 статті 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно з ч.1 статті 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 34 ГПК України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до статті 44 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Згідно ч. 5 статті 49 ГПК України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ч.1 ст. 32, ч.1 ст. 33, ст.ст. 34, 44, ч. 5 ст. 49, ст.ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов'язати обслуговуючий кооператив "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" (02232, м. Київ, вулиця Оноре де Бальзака, 72-А, код ЄДРПОУ 39474559) повернути Київській міській раді (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, ідентифікаційний код: 22883141) земельну ділянку площею 0,9022 га по вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва, код ділянки 62:701:007 (вздовж лінії швидкісного трамваю, навпроти будинків №№54а-66/21) привівши земельну ділянку у придатний для використання стан шляхом звільнення земельної ділянки від будівель і споруд.
3. Стягнути з обслуговуючого кооперативу "Автокооператив по будівництву та експлуатації гаражів, автостоянок для зберігання транспортних засобів громадян Деснянського району міста Києва "Ніка-Сервіс" (02232, м. Київ, вулиця Оноре де Бальзака, 72-А, код ЄДРПОУ 39474559) на користь прокуратури міста Києва (03150, м. Київ, вулиця Предславинська, будинок 45/9, ідентифікаційний код: 02910019, р/р 35215057011062, ДКСУ, м. Київ, МФО 820172) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1 378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп.
4. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Відповідно до частини 5 статті 85 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата підписання рішення: 17.10.2016 року.
Суддя С.М. Мудрий
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2016 |
Оприлюднено | 19.10.2016 |
Номер документу | 61999611 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Мудрий С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні