ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
29 вересня 2016 року м. Київ К/800/5329/15
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді: Шведа Е.Ю.,
суддів: Горбатюка С.А.,
Голяшкіна О.В.,
секретар судового засідання Скавуляк Т.В.,
за участю: представника позивача Геворгяна С.Л., Малахова М.В.,,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
клопотання представника Компанії ЮСС Трейдінг Лімітед Геворгяна Сурена Людвиговича про заміну неналежного відповідача
у справі № 823/3734/13-а
за позовом Компанії ЮСС Трейдінг Лімітед
до Реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області,
третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю Український центр інформаційно-аналітичних досліджень Украгропром ,
про визнання дій неправомірними та скасування державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу,
встановив:
Компанія ЮСС Трейдінг Лімітед звернулась до суду з позовом до Реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області про визнання дій неправомірними та скасування державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу.
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 січня 2015 року, позовні вимоги задоволено, визнано незаконними дії державного реєстратора, скасовано державну реєстрацію змін.
Не погоджуючись з рішенням судів, Бахшалієв Е.О. звернувся до суду з касаційною скаргою на вказані судові рішення.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 10 лютого 2015 року відкрито провадження за касаційною скаргою Бахшалієва Е.О. на зазначені рішення в даній справі.
26 липня 2016 року на адресу суду надійшло клопотання представника Компанії ЮСС Трейдінг Лімітед Геворгяна С.Л. про заміну неналежного відповідача.
В судовому засіданні, представники позивача заявлене клопотання підтримали, просили суд задовольнити його з підстав, викладених в ньому.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, їх представників, що з'явились, в частині порушеного питання, суд дійшов наступного висновку.
У своєму клопотанні представник Компанії ЮСС Трейдінг Лімітед Геворгян С.Л. вказує, що відповідач по справі - Реєстраційна служба Черкаського міського управління юстиції Черкаської області ліквідована, а повноваження з надання послуг у сфері державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців передаються від територіальних органів Міністерства юстиції України до органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій.
В зв'язку з викладеним, вважає, що є правові підстави для заміни неналежного відповідача - Реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області на правонаступника Департамент організаційного забезпечення Черкаської міської ради, де і зберігається реєстраційна справа, та просить суд здійснити заміну учасника адміністративної справи.
У зв'язку з набранням чинності з 01 січня 2016 року новими редакціями Законів України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань суб'єктами державної реєстрації є виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси та акредитовані суб'єкти.
При цьому, пп. 7 п. 2 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань встановлено, що територіальні органи, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припиняють надання послуг у сфері державної реєстрації на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням Кабінету Міністрів України, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями реалізації повноважень у сфері державної реєстрації, але не пізніше 30 квітня 2016 року.
Постановою Кабінету Міністрів України Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги від 11 лютого 2016 р. N 99, яка набрала чинності 01 березня 2016 року, ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства юстиції за переліком згідно з додатком, в тому числі і Черкаське міське управління юстиції.
Відповідно до листа Міністерства юстиції України Щодо деяких питань, пов'язаних з передачею повноважень у сферах державної реєстрації від 29.02.2016 р. N 1439/8/32-16 організаційну основу суб'єктів державної реєстрації складають саме виконавчі органи міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації.
На відміну від інших суб'єктів державної реєстрації, такі вищезазначені органи набувають повноважень з державної реєстрації з 01 січня 2016 року без прийняття будь-яких додаткових рішень (на відміну від виконавчих органів сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення)) чи проходження певних процедур (на відміну від акредитованих суб'єктів).
Оскільки саме виконавчим органам міських рад (міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення), Київській, Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям в обов'язковому порядку передаються повноваження з державної реєстрації від органів державної реєстрації, утворених Міністерством юстиції, Законами України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань передбачається виключна компетенція таких органів влади по веденню реєстраційних справ у паперовій формі.
Згідно з ч. 3 ст. 29 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань реєстраційна справа в паперовій формі зберігається у суб'єкта державної реєстрації за місцезнаходженням юридичної особи, громадського формування, фізичної особи - підприємця, зокрема щодо юридичної особи (крім громадського формування) та фізичної особи - підприємця - у виконавчих органах міської ради міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях.
З наданої Компанії ЮСС Трейдінг Лімітед листа-відповіді Головного територіального управління юстиції у Черкаській області від 17 червня 2016 року № 32/9-27-13 встановлено, що реєстраційна справа в паперовій формі зберігається в Департаменті організаційного забезпечення Черкаської міської ради.
Відповідно до ст. 55 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов'язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов'язкові для особи, яку він замінив.
За змістом п. 9 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ від 06 березня 2008 року N 2 при визначенні процесуального правонаступництва судам слід виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку суду необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача.
Виходячи з положень статей 55, 56 Конституції України у будь-якому разі в названих вище випадках спірні правовідносини допускають правонаступництво, а тому суди повинні враховувати, що відмова у відкритті або закриття провадження у такій справі з підстав ліквідації (припинення діяльності, позбавлення частини повноважень, звільнення з посади, скорочення посади) суб'єкта владних повноважень є неприпустимими.
Аналіз наведених норм в поєднанні з встановленими обставинами в частині порушеного питання про заміну неналежного відповідача дає підстави для висновку, що, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації є правонаступниками ліквідованих реєстраційних служб відповідних територіальних органів Міністерства юстиції у сфері державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України в своїй постанові від 19 квітня 2016 року у справі № 0670/2822/12, який має враховуватись іншими судами загальної юрисдикції відповідно до ст. 244 2 КАС України.
З урахуванням викладеного та тієї обставини, що реєстраційна справа в паперовій формі зберігається в Департаменті організаційного забезпечення Черкаської міської ради, суд дійшов висновку замінити ліквідовану Реєстраційну службу Черкаського міського управління юстиції Черкаської області на правонаступника Черкаську міську раду в особі її Департаменту організаційного забезпечення.
За таких обставин, клопотання представника Компанії ЮСС Трейдінг Лімітед Геворгяна С.Л. про заміну неналежного відповідача в даній справі підлягає задоволенню.
Керуючись ст. 55 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
у х в а л и в:
Клопотання представника Компанії ЮСС Трейдінг Лімітед Геворгяна Сурена Людвиговича про заміну неналежного відповідача задовольнити.
Замінити Реєстраційну службу Черкаського міського управління юстиції Черкаської області на Черкаську міську раду в особі її Департаменту організаційного забезпечення.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Судді :
Суддя Е.Ю. Швед
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2016 |
Оприлюднено | 20.10.2016 |
Номер документу | 62027222 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Швед Е.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні