Рішення
від 20.10.2016 по справі 927/847/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Чернігівської області

Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua

========================================================================================================================================================================

Іменем України

Р І Ш Е Н Н Я

« 18 » жовтня 2016 року Справа №927/847/16

За ПОЗОВОМ: Заступника прокурора Чернігівської області

вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, 14000

в інтересах держави

в особі: Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області

пр-т Миру, 14, м. Чернігів, 14000

ТРЕТЯ ОСОБА, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивача: Ріпкинська районна державна адміністрація Чернігівської області

вул. Святомиколаївська, 85, смт. Ріпки, Чернігівська область, 15000

До ВІДПОВІДАЧА: Фермерського господарства "Наша Ясна"

вул.Жовтнева, 4-Е, с. Брусилів, Чернігівський район, Чернігівська область, 15531

Про внесення змін до договору оренди

Суддя І.В. Кушнір

ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:

Від Позивача: ОСОБА_1 - начальник юрид. відділу доручення №31-25-0.6-20256/2-16 від 20.07.2016.

Від Третьої особи: не з'явився.

Від Відповідача: не з'явився.

У судовому засіданні прийняв участь прокурор відділу прокуратури Чернігівської області ОСОБА_2, службове посвідчення № 043318 від 23.05.2016.

СУТЬ СПОРУ:

Заступником прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області заявлено позов до Фермерського господарства "Наша Ясна" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 07.07.2012, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області 07.07.2012 за № 742448804000986, а саме:

- замінити у тексті договору найменування орендодавця: з «Ріпкинська районна державна адміністрація» на «ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чернігівській області (пр. Миру, 14, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 39764881)»;

- п.9. викласти в наступній редакції - "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі, що на 2016 рік становить 15740,9грн. на р/р 33212812700450 в ГУДК Чернігівської області, одержувач платежу - місцевий бюджет Пушкарівської сільської ради Ріпкинського району, МФО-853592, код ЄДРПОУ 38046020".

Ухвалою суду про порушення провадження у справі від 12.09.2016 до участі у справі в якості Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивача залучено Ріпкинську районну державну адміністрацію Чернігівської області.

Прокурор та представник Позивача підтримали позовні вимоги в повному обсязі.

Представник Третьої особи у судові засідання 20.09.2016, 04.10.2016 та 18.10.2016 не з'явився, хоча Третя особа належним чином була повідомлена про дату, час та місце судового засідання, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення (ухвал суду від 12.09.2016, від 20.09.2016 та від 04.10.2016), наявні в матеріалах справи.

До початку судових засідань 20.09.2016 та 18.10.2016 від Третьої особи надійшли письмові клопотання про розгляд справи без участі представника Третьої особи. Одночасно зазначено, що Третя особа визнає позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач письмового відзиву на позов не надав, явки представника у судові засідання 20.09.2016, 04.10.2016 та 18.10.2016 не забезпечив.

Ухвали про порушення провадження у справі від 12.09.2016 та відкладення розгляду справи від 20.09.2016 були надіслані судом на адресу Відповідача, зазначену Прокурором у позовній заяві, а саме: вул. Шевченка, 5, с. Маньки, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15043.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень, вказані ухвали суду від 12.09.2016 та від 20.09.2016 були вручені адресату.

У судовому засіданні 04.10.2016 Прокурором наданий витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 20.09.2016, відповідно до якого місцезнаходження Фермерського господарства "Наша Ясна" - вул. Жовтнева, 4-Е, с. Брусилів, Чернігівський район, Чернігівська область, 15531.

Одночасно з цим, Прокурором надані докази направлення копії позовної заяви та доданих до неї документів на адресу Відповідача, зазначену у вищевказаному витязі.

Ухвала про відкладення розгляду справи від 04.10.2016 була направлена судом Відповідачу на адресу: вул. Жовтнева, 4-Е, с. Брусилів, Чернігівський район, Чернігівська область, 15531, та отримана адресатом 06.10.2016, що підтверджується відповідним рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, наявним в матеріалах справи.

З урахуванням зазначеного, суд вважає, що Відповідач був належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

Враховуючи, що Відповідач не скористався своїм правом брати участь у судових засіданнях, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, заяв та клопотань від Відповідача не надійшло, суд доходить висновку про розгляд справи за наявними матеріалами та без участі представника Відповідача.

Справа розглядається за наявними в ній матеріалами на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, заслухавши пояснення Прокурора, представника Позивача, суд,

В С Т А Н О В И В:

07 липня 2012 року між Ріпкинською районною державною адміністрацією в особі голови районної державної адміністрації ОСОБА_3, що діє на підставі Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (Орендодавець) та громадянином ОСОБА_4 (Орендар) було укладено договір оренди землі кадастровий номер земельної ділянки 7424488000:07:001:0089 (далі - Договір).

Згідно з п.1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Пушкарівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.

Відповідно до п.2 Договору в оренду передаються землі запасу загальною площею 24,1489 га, в тому числі 24,1489 га ріллі.

Згідно з п.5. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 393522,74грн.

За умовами п.8 Договору, його укладено на 10 років.

Відповідно до п.9 Договору орендна плата вноситься орендарем у розмірі, у грошовій формі у розмірі - 4722,24 грн. на рік на р/р 33212812700450 в ГУДК Чернігівської області, одержувач платежу - місцевий бюджет Пушкарівської сільської ради, МФО 853592, код ЄДРПОУ 38046020.

Згідно з п.37 Договору він набирає чинності після підписання сторонами та його реєстрації згідно чинного законодавства.

Договір зареєстрований в відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07 липня 2012 року за №742448804000986.

Земельна ділянка передана за актом приймання-передачі земельної ділянки в оренду від 07.07.2012.

14 грудня 2012 року між Ріпкинською районною державною адміністрацією в особі голови районної державної адміністрації ОСОБА_3, що діє на підставі Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (Орендодавець) та громадянином ОСОБА_4 (Орендар) була укладена додаткова угода до договору оренди землі кадастровий номер земельної ділянки 7424488000:07:001:0089, відповідно до якої сторони домовились внести зміни до договору оренди, замінивши слова орендар громадянин ОСОБА_4 на Фермерське господарство "Наша Ясна" в зв'язку з реєстрацією фермерського господарства.

Дана додаткова угода зареєстрована у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14 грудня 2012 року за №742448804001898.

У матеріалах справи міститься копія листа Відділу Держземагентства у Ріпкинському районі Чернігівської області №1797 від 26.06.2014 на адресу Фермерського господарства "Наша Ясна" про необхідність укладення додаткової угоди до існуючих договорів земельних ділянок, оскільки в результаті інвентаризації виявлено, що Фермерським господарством "Наша Ясна" укладені договори оренди на землі державної власності, в тому числі на території Пушкарівської сільської ради, з орендною платою менше 3% від нормативної грошової оцінки.

Листом №05-02 від 27.02.2015 Фермерське господарство "Наша Ясна" зверталося до Головного управління Держземагентства у Чернігівській області щодо оформлення додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок, в тому числі на території Пушкарівської сільської ради, з орендною платою 3% від нормативної грошової оцінки.

Наказом Головного управління Держземагенства у Чернігівській області В«Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкоюВ» від 31.03.2015 №25-2533/14-15-сг встановлено річну орендну плату ФГ В«Наша ЯснаВ» за користування земельною ділянкою загальною площею 24,1489 га (кадастровий номер 7424488000:07:001:0089), розташованою на території Пушкарівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, в розмірі 4 (чотири) відсотки від нормативної грошової оцінки, яка передана на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення державної власності згідно договору оренди землі від 07.07.2012 року, укладеного Ріпкинською районною державною адміністрацією, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області від 07.07.2012 року №742448804000986.

З метою внесення змін до договору оренди землі від 07.07.2012 Відділом Держгеокадастру в Ріпкинському районі Чернігівської області на адресу Фермерського господарства "Наша Ясна" направлений лист-повідомлення від 25.06.2015 №1956/2-15 про збільшення розміру орендної плати до 4 (чотирьох) відсотків від нормативної грошової оцінки землі та необхідності укладення відповідної додаткової угоди до договору оренди землі кадастровий номер земельної ділянки 7424488000:07:001:0089.

Листом №01-09 від 08.09.2015 Фермерське господарство "Наша Ясна" на лист від 25.06.2015 №1956/2-15 повідомило Відділу Держгеокадастру в Ріпкинському районі Чернігівської області, що в зв'язку з введенням в дію Закону України від 27.03.2014 №1166-VІІ "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" з 01.04.2014 внесено зміни до пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України, де зазначена щорічна сума платежу не може бути меншою 3 (трьох) відсотків. Фермерським господарством "Наша Ясна" прийнято рішення та задекларовано у ДПІ Ріпкинського району на всі орендовані землі держрезерву (476.6396 га) орендна плата в розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки.

Крім того ФГ "Наша Ясна" листом №05-02 від 27.02.2015 та пакетом документів звернулося до Головного управління Держземагентства у Чернігівській області з проханням заключити додаткові угоди в розмірі 3 відсотків. Всі інші накази, рішення, тощо, в односторонньому порядку про зміну орендної плати для ФГ "Наша Ясна" є неприйнятними.

Оскільки між сторонами не було досягнуто згоди щодо внесення вищевказаних змін до договору оренди землі від 07.07.2012, Прокурор звернувся до суду з відповідним позовом.

В обґрунтування позовних вимог Прокурором зазначено, що Законом України від 27.03.2014 №1166-VІІ "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" внесено зміни до ст.288.5.1. Податкового кодексу України (набрали чинності з 01.04.2014), згідно якої розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки чи перевищувати 12% нормативної грошової оцінки (ст. 288.5.2. Податкового кодексу України).

Розмір орендної плати з моменту укладення Договору не переглядався і становить лише 1,19 % від нормативної грошової оцінки землі, вказаної в договорі.

Головним управлінням Держземагентства у Чернігівській області на виконання Земельного (ст.ст. 15-1, 122) та Податкового (ст. 288) кодексів України, Законів України "Про оренду землі" та "Про оцінку земель" 31.01.2015 прийнято накази "Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкою", які є чинними на даний час. ФГ "Наша Ясна" встановлено річну орендну плату за користування земельною ділянкою площею 24,1489 га (кадастровий номер 7424488000:07:001:0089) в розмірі 4% від її нормативно-грошової оцінки.

Крім того, розпорядником орендованої Відповідачем земельної ділянки внаслідок законодавчих змін на даний час є не Ріпкинська районна державна адміністрація, а ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чернігівській області, оскільки 01.01.2013 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" №5245-VІ, яким внесено зміни до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України.

Досліджуючи позовні вимоги, суд відмічає наступне.

Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно з ч.3 ст.122 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення Договору) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для сільськогосподарського використання.

Як вбачається з Договору, Орендодавцем є Ріпкинська районна державна адміністрація, яка, на час укладення Договору 07.07.2012, діяла в межах повноважень, встановлених ст. 122 Земельного кодексу України.

Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власностіВ» від 6 вересня 2012 року №5308-VI, який набрав чинності 01.01.2013, внесені зміни до Земельного кодексу України і статтю 122 викладено в новій редакції, де у частині 4 зазначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до Положення про ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чернігівській області, затвердженим наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 №12, ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

З урахуванням викладеного, саме ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чернігівській області є тим повноважним територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, який на даний час передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходяться к межах Чернігівської області, у власність або у користування для всіх потреб.

На підставі зазначеного, суд доходить висновку, що позов в частині внесення змін до договору оренди землі від 07.07.2012 щодо заміни у тексті договору найменування Орендодавця: з "Ріпкинська районна державна адміністрація" на "ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чернігівській області" є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Згідно зі ст.1 Закону України „Про оренду земліВ» від 6 жовтня 1998 року N161-XIV оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону України „Про оренду земліВ» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі, згідно ч.1 ст.15 цього Закону є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату та умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.21 Закону України „Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі ст.288 Податкового кодексу України:

В« 288.1. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

288.2. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

288.3. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

288.4. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

288.5. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;

288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.В»

Відповідно ст.271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до ч.5 ст.5, п.2 ч.1 ст.13 Закону України „Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України „Про оцінку земельВ» .

Згідно зі ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Наказом Головного управління Держземагенства у Чернігівській області В«Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкоюВ» від 31.03.2015 №25-2533/14-15-сг встановлено річну орендну плату ФГ В«Наша ЯснаВ» за користування земельною ділянкою загальною площею 24,1489 га (кадастровий номер 7424488000:07:001:0089), розташованою на території Пушкарівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, в розмірі 4 (чотири) відсотки від нормативної грошової оцінки, яка передана на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення державної власності згідно договору оренди землі від 07.07.2012 року, укладеного Ріпкинською районною державною адміністрацією, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області від 07.07.2012 року №742448804000986.

Згідно п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» (із змінами) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Доказів скасування чи визнання недійсним наказу Головного управління Держземагенства у Чернігівській області В«Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкоюВ» від 31.03.2015 №25-2533/14-15-сг Відповідачем не надано.

Відповідно до договору оренди землі кадастровий номер земельної ділянки 7424488000:07:001:0089 від 07.07.2012 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 393522,74 грн.

Згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, виходячи з 4% від нормативної грошової оцінки землі (лист Відділу Держгеокадастру у Ріпкинському районі Чернігівської області від 12.08.2016 №10-28-99.3-1571/2-16), розмір орендної плати за спірну земельну ділянку становить 15740,90 грн.

Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України „Про оренду земліВ» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як встановлено в п.12 Договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік в обов'язковому порядку. Результати виробничої діяльності (обробіток земель) є підставою для зміни орендної плати. А також у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством , погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Відповідно до п.30. Договору зміна умов договору оренди землі здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.

За таких обставин, оскільки нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а також те, що в матеріалах справи відсутні докази скасування чи визнання недійсним наказу Головного управління Держземагенства у Чернігівській області В«Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкоюВ» від 31.03.2015 №25-2533/14-15-сг, суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині внесення змін до Договору щодо зміни розміру орендної плати та розміру нормативно-грошової оцінки є обґрунтованими та такими що підлягають задоволенню.

Дані висновки суду відповідають висновкам, викладеним в Постановах Верховного Суду України по справах №922/538/14 ( 3-476гс15.doc ) від 02 березня 2016 року, №922/3871/14 ( 3-481гс15.doc ) від 7 жовтня 2015 року, №5017/781/2012 від 20 серпня 2013 року, №28/5005/640/2012 від 20 листопада 2012 року.

Відповідно до ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідач доказів, які б спростовували вищевикладені обставини, не надав.

Враховуючи вищезазначене, суд доходить висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Згідно з абз.4 ч.1, ч.2 ст.2 Господарського процесуального кодексу України, в редакції, чинній на момент подання позову:

В«Господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави;

Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді, передбачених частиною третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру". Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви в порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.В»

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.29 Господарського процесуального кодексу України, в редакції, чинній на момент подання позову:

«Прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. З метою вступу у справу прокурор може подати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд рішення Верховним Судом України, про перегляд рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб. При цьому прокурор для представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво) повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру". Для представництва інтересів громадянина в господарському суді прокурор також повинен надати документи, що підтверджують недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність відповідного громадянина, та письмову згоду законного представника або органу, якому законом надано право захищати права, свободи та інтереси відповідної особи, на здійснення представництва. Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви (заяви, скарги) у порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.

У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача. З метою вирішення питання щодо наявності підстав для ініціювання перегляду судових рішень у справі, розглянутій без участі прокурора, вступу в розгляд справи за позовом іншої особи прокурор має право знайомитися з матеріалами справи в суді, робити виписки з неї, отримувати копії документів, що знаходяться у справі.»

Згідно з ч.ч.3.4 ст.23 Закону України В«Про прокуратуруВ» , в редакції, чинній на момент подання позову:

В« 3. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов'язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об'єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Генеральної прокуратури України або регіональної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора України або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.

4. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.В»

Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України В«Про прокуратуруВ» , в редакції, чинній на момент подання позову:

В«Право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.В»

У матеріалах справи міститься наказ Генеральної прокуратури України №201к від 19.08.2016 про призначення старшого радника юстиції ОСОБА_5 заступником прокурора Чернігівської області.

Як зазначено Прокурором, він звертається з даним позовом до суду з вимогою внесення змін до договору оренди землі здійснюючи надані законом функції, реалізує покладені на нього повноваження, визначені ст.121 Конституції України, ст.29 Господарського процесуального кодексу України, ст.23 Закону України "Про прокуратуру". Підставою для представництва в суді інтересів держави стали факти порушень Земельного та Податкового кодексів України при використанні землі в частині розміру орендної плати, про що Прокурору стало відомо після надходження інформації з Головного управління Держгеокадастру в 2016 році.

Дана позовна заява, як захід прокурорського реагування вжита на захист порушених економічних інтересів держави у земельній сфері в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, яке виступає уповноваженим органом щодо даного земельного спору, однак заходів щодо усунення порушень при використанні земель сільськогосподарського призначення належним чином не здійснює.

Також в матеріалах справи містяться копії листа Відділу Держгеокадастру у Ріпкинському районі Чернігівської області від 12.08.2016 №10-28-99.3-1571/2-16 з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку згідно договору та розміру орендної плати, виходячи з 4% від нормативної грошової оцінки землі, а також листа Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 11.07.2016 №10-25-0.1-19257/2-16 на адресу Прокуратури Чернігівської області про надання інформації стосовно діючих договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Чернігівської області, укладених з районними державними адміністраціями, за якими Головним управлінням були прийняті відповідні накази про внесення змін в частині розміру орендної плати.

Як встановлено судом вище, саме ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чернігівській області є тим повноважним територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, який на даний час передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходяться к межах Чернігівської області, у власність або у користування для всіх потреб, а тому дане ОСОБА_3 управління є належним Позивачем по справі.

Враховуючи, що Позивачем по справі не вживалися всі належні заходи по внесенню змін в спірний договір земельної ділянки, зокрема, судовим шляхом, Прокурор обґрунтовано звернувся з даним позовом відповідно до вимог ч.3 ст.23 Закону України В«Про прокуратуруВ» .

Позовна заява підписана заступником прокурора Чернігівської області в межах повноважень, визначених ч.1 ст.24 Закону України В«Про прокуратуруВ» , в редакції, чинній на момент подання позову.

Згідно з ч.ч.1-2 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України:

"Судовий збір покладається:

· у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін;

· у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору."

З урахуванням викладеного, враховуючи повне задоволення позову, з Відповідача підлягає стягненню на користь прокуратури Чернігівської області, яка фактично сплатила судовий збір за розгляд даної справи, 1378,00 грн. судового збору.

Керуючись ст.ст. 22, 29, 33, 49, 75, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести наступні зміни до договору оренди землі кадастровий номер земельної ділянки 7424488000:07:001:0089, укладеного 07.07.2012 між Ріпкинською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Наша Ясна", зареєстрованого у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області 07.07.2012 за №742448804000986:

· замінити у тексті Договору найменування орендодавця: з «Ріпкинська районна державна адміністрація» на «ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чернігівській області (пр. Миру, 14, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 39764881)»;

· п.9. Договору викласти в наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі, що на 2016 рік становить 15740,9 грн. на р/р33212812700450 в ГУДК Чернігівської області, одержувач платежу - місцевий бюджет Пушкарівської сільської ради Ріпкинського району, МФО 853592, код ЄДРПОУ 38046020".

3. Стягнути з Фермерського господарства "Наша Ясна" (вул. Жовтнева, 4-Е, с.Брусилів, Чернігівський район, Чернігівська область, 15531, ідентифікаційний код 38046015) на користь Прокуратури Чернігівської області (вул. Князя Чорного, 9, м.Чернігів, 14000, ідентифікаційний код 02910114, р/р 35215093006008 ДКСУ м. Київ, МФО 820172) 1378 грн. 00 коп. на відшкодування судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 20 жовтня 2016 року.

Суддя І.В. Кушнір

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення20.10.2016
Оприлюднено25.10.2016
Номер документу62121060
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/847/16

Рішення від 20.10.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Ухвала від 04.10.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Ухвала від 20.09.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

Ухвала від 12.09.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кушнір І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні