ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18
тел. /0552/ 49-31-78, ОСОБА_1 сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 жовтня 2016 року Справа № 923/954/16
Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д., при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави,
до: відповідача-1: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, ідентифікаційний код 39766281,
відповідача-2: Комунального підприємства "Джерело" Новодмитрівської сільської ради Генічеського району, вул. Шевченка, 26, с. Новодмитрівка, Генічеський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 36400746,
відповідача-3: Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Співдружність", вул. Шевченка, 145-Б, с. Павлівка, Генічеський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 31880578,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Новодмитрівська сільська рада Генічеського району , ідентифікаційний код 35248453, вул. Шевченка, 26, с. Новодмитрівка, Генічеський район, Херсонська область,
про визнання недійсним (незаконним) наказу, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки
за участю: прокурорів: Волкової Н.В. посвідчення № 032976 від 10.04.2015, ОСОБА_2 посвідчення № 032329 від 20.02.2015;
представників сторін:
від відповідача-1: ОСОБА_3, довіреність № 32-21-0.4-83/2-16 від 05.01.2016;
від відповідача-2: ОСОБА_4, рішення IV сесії Новодмитрівської сільської ради VI скликання від 05.01.2011 № 27;
від відповідача-3: ОСОБА_5, довіреність № 4 від 26.04.2016, ОСОБА_1, довіреність № 563 від 04.10.2016;
від третьої особи: ОСОБА_6, голова, ОСОБА_7, довіреність № 02-12/193 від 04.10.2016
в с т а н о в и в:
Заступник прокурора Херсонської області в інтересах держави звернувся з позовною заявою до відповідачів: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, ідентифікаційний код 39766281, Комунального підприємства "Джерело" Новодмитрівської сільської ради Генічеського району, вул. Шевченка, 26, с. Новодмитрівка, Генічеський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 36400746, та Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Співдружність", вул. Шевченка, 145-Б, с. Павлівка, Генічеський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 31880578. Прокурор вимагає визнати недійсним (незаконним) наказ Головного управління Держгеокадастру від 19.11.2015 № 21-1775/43-15-СГ "Про надання КП "Джерело" Новодмитрівської сільської ради в оренду земельних ділянок". Також прокурор просить визнати недійсним на майбутнє договір оренди земельної ділянки загальною площею 420,4765 га, у тому числі ділянка площею 160,9810 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0161), ділянка площею 149,5198 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0160), ділянка площею 77,5238 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0152), ділянка площею 32,4519 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0154), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду державної власності сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Новодмитрівської сільської ради Генічеського району Херсонської області вартістю 9 586 604 (дев'ять мільйонів двісті п'ятдесят вісім тисяч шістсот чотири) грн., укладений 29.12.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру та КП "Джерело", а також - вилучити у ТОВ "Агро-Співдружність" із користування зазначені земельні ділянки, які знаходяться у нього в суборенді загальною площею 420,4765 га.
Заявою від 28.09.2016 прокурор збільшив позовні вимоги, заявивши додатково вимогу про визнання недійсним на майбутнє договору суборенди земельної ділянки площею 420,4765 га, укладеного між КП "Джерело" та ТОВ "Агро-Співдружність".
Підставами для заявлення вказаних позовних вимог прокурор наводить такі фактичні обставини та правові підстави.
По-перше, прокурор вважає, що КП "Джерело" не може бути суб'єктом оренди, оскільки воно не є сільськогосподарським підприємством, так як його основним видом діяльності за даними попереднього року є "забір, очищення та постачання води", що підтверджено листом відділу статистики у Генічеському районі від 30.03.2016 року, а не вирощування сільськогосподарської продукції. При цьому прокурор вважає, що наявні у статуті КП "Джерело" види діяльності як "вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур" не свідчить про реальну змогу цього підприємства здійснювати вирощування, переробку та постачання сільськогосподарської продукції на час отримання землі в оренду. Прокурор вважає, що земельна ділянка отримана КП "Джерело" без наміру здійснювати сільськогосподарську діяльність, про що, на його думку, свідчить факт реєстрації права оренди за орендарем, яке одразу ж було передане іншій особі - ТОВ "Агро-Співдружність".
По-друге, прокурор вказує, що земельна ділянка була передана в оренду без здійснення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що само по собі є підставою для визнання договору оренди недійсним, посилаючись на правову позицію Верховного Суду України, викладену у постанові від 20.05.2015 у справі № 3-70 гс 15, у якій, зокрема, зазначено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Ця обставина у сукупності із порушенням порядку набуття права оренди КП "Джерело" як несільськогосподарським підприємством, на думку прокурора, є підставою для застосування приписів ч. 1 ст. 215 та ст. 203 ЦК України та визнання правочину недійсним, а спірна земельна ділянка - поверненню до земель державної власності.
По-третє, прокурор вважає, що визнання недійсним договору оренди тягне за собою визнання недійсним договору суборенди та, як наслідок, - вилучення земельної ділянки від ТОВ "Агро-Співдружність", яке, окрім того, набуло в користування земельну ділянку без проведення земельних торгів.
У судовому засіданні прокурор надав для залучення до справи копію постанови Верховного Суду України від 11.05.2016 року, вважає, що правову позицію у справі № 6-824цс16 господарський суд має обов'язково застосувати при вирішенні цього спору.
Прокурори у судовому засіданні підтримали позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві та заяві про уточнення позовних вимог.
Відповідачі проти позову заперечують, вважають його необґрунтованим та безпідставним, просять у позові відмовити.
Так, ГУ Держгеокадастру як відповідач-1 заперечує щодо задоволення позовної заяви прокурора Херсонської області, оскільки вважає вказані вимоги протиправними з наступних підстав. Відповідач-1 стверджує, що він має відповідну компетенцію згідно ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Вважає, що договір, який укладено відповідачем-1 з відповідачем-2 повністю відповідає приписам Закону України "Про оренду землі", містить усі істотні умови, якими є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки), строк дії договору оренди, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Право оренди пройшло відповідну держану реєстрацію, яка згідно ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" здійснена через перевірку відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями. Обчислення розміру орендної плати за землю відповідно до оскарженого наказу та договору оренди здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. До набрання чинності рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки орендна плата вноситься у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області, що складає 694,53 гривні за гектар на рік. Оприлюднені показники нормативної грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь є базою для визначення розміру земельного податку, фіксованого сільськогосподарського податку, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, втрат сільськогосподарського виробництва, мінімального розміру орендної плати за земельну частку (пай), державного мита при зміні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом.
Відповідач-1 стверджує, що прокурор зобов'язаний попередньо до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб'єкта владних повноважень відповідно до вимог п.2 ч.4 cт. 23 Закону України "Про прокуратуру". Проте, листа на адресу Головного управління не надходило. Вважає, що прокурором не вказано обставин, на яких ґрунтується позовна вимога та доказів, що підтверджують викладені в заяві обставини, просить суд відмовити задоволенні позову.
Відповідач-2 КП "Джерело" надав до суду відзив, який підтримано представником у судовому засіданні (а.с. 118). Відповідач-2 проти позову заперечує, просить відмовити у його задоволенні з наступних підстав. Відповідач стверджує, що наказом ГУ Держгеокадастру від 19.11.2015 № 21-1775/43-15-СГ йому надано в оренду строком на 7 років земельні ділянки загальною площею 420,4765 га, розташованих за межами населених пунктів із земель резервного фонду сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Новодмитрівської сільської ради, встановлено річну орендну плату за користування земельними ділянками у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, після чого, 29.12.2015 між сторонами укладено договір оренди. КП "Джерело" у своїх планах взяти в оренду земельну ділянку діяло за погодженням з власником підприємства - Новодмитрівською сільською радою. Однак, за підсумками виконання бюджету за 2015 рік, сільська рада не в змозі була фінансово допомогти комунальному підприємству через встановлення орендодавцем орендної плати в розмірі не 3% від нормативної грошової оцінки землі, а 5%. Через це після отримання наказу ГУ Держгеокадастру Новодмитрівська сільська рада прийняла рішення від 25.11.2015 № 8, яким звернулася до ГУ Держгеокадастру з пропозицією зменшити розмір орендної плати для КП "Джерело" до 3%, однак орендодавець не прийняв цю пропозицію, про що повідомив листом від 11.01.2016 року. Відповідач-2 та його представник пояснив, що отримавши відмову від 11.01.2016 року, комунальне підприємство мало намір відмовитись від оренди землі, однак звернулося з пропозицією до спеціалізованих підприємств, які здійснюють діяльність в районі. На пропозиції відгукнулось лише одне сільськогосподарське підприємство району - ТОВ "Агро-Співдружність" (відповідач-3), яке погодилося взяти земельну ділянку в суборенду. З ним 12.02.2016 було укладено договір суборенди земельних ділянок загальною площею 420,4765 га.
Відповідач-2 не вбачає у наведених обставинах порушення законодавства, що регулює земельні відносини, зокрема, питання оренди та суборенди земель державної власності. Окрім того, вважає, що відведення землі в оренду здійснено правомірно, оскільки він до передачі земельної ділянки в оренду відкрив КВЕД 01.11. "вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур", також статутом підприємства передбачено одним із предметів діяльності оренда земель сільськогосподарського призначення для вирощування сільськогосподарської продукції.
Відповідач-3 ТОВ "Агро-Співдружність" подав до суду відзив на позов (а.с. 67-71), проти позову заперечує з наступних підстав. Відповідач-3 вважає, що передача земельних ділянок в оренду КП "Джерело" здійснено Головним управлінням Держгеокадастру в межах діючого законодавства, а твердження прокуратури Херсонської області, викладені в позовній заяві не відповідають дійсним обставинам справи та не підтверджуються доказами. Так, вважає, що твердження прокурора, що КП "Джерело" набуло в користування землі без мети здійснення діяльності, пов'язаної із виробленням товарної сільськогосподарської продукції, а виключно з метою наступної передачі земель державної власності у суборенду іншій юридичній особі є припущенням, що не підтверджується жодним доказом у справі, навпаки, це спростовується тим, що КП "Джерело" укладено договір оренди землі 29.12.2015 року, а договір суборенди більше ніж через місяць - 12.02.2016 року. Причиною передачі земельної ділянки в суборенду стали об'єктивні обставини, пов'язані з невисоким рівнем перевиконання доходів місцевого бюджету та висока ставка орендної плати - 5 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, при мінімально встановленою Податковим кодексом України - 3 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яку комунальне підприємство не в змозі було сплатити.
Також, відповідач-3 вважає, що твердження прокурора, що КП "Джерело" набуло право оренди земельними ділянками всупереч приписів Земельного кодексу України та інших Законів є безпідставним. Посилання прокурора на норми Податкового кодексу України та інші спеціальні Закони України щодо визначення поняття "сільськогосподарське підприємство" має своє значення для різних правовідносин і визначається для цілей застосування у певних правових відносинах, зокрема, у провадженні у справах про банкрутство, використання специфіки оподаткування, тощо. Вважає, що кожне підприємство для того, щоби стати сільськогосподарським спочатку повинне отримати земельну ділянку у користування або у власність, а вже за результатами діяльності набути статусу сільськогосподарського, але ні як не навпаки. Для відкриття виду статутної діяльності КП "Джерело" до моменту прийняття спірного наказу ГУ Держгеокадастру від 19.11.2015 № 21-1775/43-15-СГ відкрило КВЕД 01.11. "вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур". На думку відповідача-3, не має юридичного значення для набуття права землекористування чи вказаний вид діяльності на час отримання права оренди є основним для юридичної особи чи ні. Оскільки в законодавстві України немає прямої заборони оренди землі таким особам як КП "Джерело", твердження прокурора є необґрунтованими.
Окрім того, відповідач-3 вважає, що відсутні правові підстави для визнання недійсним наказу ГУ Держгеокадастру, у позові прокурора просить відмовити повністю.
Представники третьої особи Новодмитрівської сільської ради повністю підтримали заперечення відповідачів проти позову з тих же підстав, зазначивши у відзиві (а.с. 60-62), та у судовому засіданні, що Новодмитрівська сільська рада була ініціатором та приймала безпосередню участь у вирішенні питання взяття в оренду спірних земельних ділянок Комунальним підприємством, оскільки землі не оброблялись понад 20 років, перебували у занедбаному стані, були забур'янені, не давали увесь цей час доходу місцевому бюджету. Землі потребують значних фінансових витрат для приведення їх у належний для використання стан, отже, орендна плата у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки стала для місцевої влади та його підприємства завеликою. За підсумками виконання бюджету 2015 року сільська рада не в змозі була фінансово допомогти комунальному підприємству в освоєнні зазначеної землі, оскільки кошти, які планувались комунальним підприємством вкласти в підвищення родючості ґрунту та звільнення землі від бур'яну, не вистачило навіть на оплату орендної плати у такому великому розмірі. Отримавши відмову орендодавця від 11.01.2016 року, комунальне підприємство мало намір відмовитись від землі. Тому з метою ефективного та раціонального використання землі та наповнення бюджету сільської ради від надходження орендної плати було вирішено передати земельну ділянку в суборенду відповідачеві-3, який відгукнувся на пропозицію та з яким 12.02.2016 укладено договір суборенди земельних ділянок загальною площею 420,4765 га. Сільський голова вказує, що завдяки залученню ТОВ "Агро-Співдружність", тільки від сплати орендної плати вдалося додатково отримати до сільського бюджету 479 330,20 гривень на рік, не враховуючи значну фінансово-матеріальну підтримку, яку здійснює керівництво зазначеного підприємства бюджетним установам сільської ради (школа, сімейна амбулаторія, дитячий садок, тощо).
За таких обставин Новодмитрівська сільська рада вважає, що позов прокурора суперечить фактичним обставинам, що мали місце у виникненні спірних правовідносин, та шкодить правовим інтересам територіальної громади Новодмитрівської сільської ради, які ним не беруться до уваги та не враховується вид статутної економічної діяльності відповідача-2 КП "Джерело" - КВЕД 01.11. "вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур". У позові просить відмовити повністю.
Заслухавши доводи прокурора, заперечення представників відповідачів та третоьї особи проти позову, дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог прокурора з наступних підстав.
Як встановлено судом, наказом Головного управління Держгеокадастру від 19.11.2015 № 21-1775/43-15-СГ "Про надання КП "Джерело" Новодмитрівської сільської ради в оренду земельних ділянок" (а.с. 29, 80) вирішено надати Комунальному підприємству "Джерело" Новодмитрівської сільської ради в оренду строком на 7 років земельні ділянки загальною площею 420,4765 га, у тому числі: ділянка площею 160,9810 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0161; угіддя рілля), ділянка площею 149,5198 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0160; угіддя рілля), ділянка площею 77,5238 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0152; угіддя рілля), ділянка площею 32,4519 га ( кадастровий номер 6522181500:04:001:0154; угіддя рілля), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду державної власності сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Новодмитрівської сільської ради Генічеського району Херсонської області. Встановлено річну орендну плату за користування вказаними земельними ділянками у розмірі 5% від їх нормативної грошової оцінки з урахуванням щорічного коефіцієнта індексації, передбачених законодавством. Встановлено, що до набрання чинності рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки орендна плата за вказані земельні ділянки встановлюється у розмірі 5 % (п'ять відсотків) від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області, що складає 1445,79 грн. за 1 гектар на рік.
Окрім того, спірним наказом зобов'язано КП "Джерело" Новодмитрівської сільської ради:
1) забезпечити укладання договорів оренди та реєстрацію прав оренди у Державному реєстрі речових прав;
2) у місячний термін з моменту реєстрації прав оренди земельних ділянок надати до Відділу Держгеокадастру у Генічеському районі Херсонської області копії витягів про державну реєстрацію прав оренди;
3) приступити до використання земельних ділянок після державної реєстрації прав оренди земельних ділянок у Державному реєстрі речових прав та встановлення їх меж в натурі (на місцевості);
4) земельні ділянки використовувати за цільовим призначенням, з дотриманням вимог статей 60, 61, 96 Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" та інших нормативно-правових актів;
5) протягом 1 року розробити та подати на затвердження до Генічеської районної ради Херсонської області технічні документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок;
6) вжити заходів щодо підвищення родючості ґрунтів;
7) забезпечити проведения агрохімічної паспортизації земельних ділянок не рідше 1 разу на 5 років;
8) самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним, законодавством.
Також встановлено цільове призначення земель у п. 4 наказу, що земельні ділянки надаються не для містобудівних потреб.
Пунктом 5 наказу встановлено відділу Держгеокадастру у Генічеському районі Херсонської області:
1) підписати договір оренди земельних ділянок державної власності відповідно до вимог цього наказу:
2) у 7-денний термін передати КП «Джерело» Новодмитрівської сільської ради земельні ділянки, зазначені у п. 1 цього наказу, за актом приймання-передачі;
3) забезпечити внесення відповідних змін в земельно-облікові дані.
Пунктом 6 наказу передбачено, що контроль за виконанням наказу покладено на Відділ Держгеокадастру у Генічеському районі Херсонської області.
Рішенням пленарного засідання Новодмитрівської сільської ради від 25.11.2015 (а.с. 82) прийнято звернення до ГУ Держгеокадастру з пропозицією зменшення розміру орендної плати для комунального підприємства. На цю пропозицію ГУ Держгеокадастру листом від 11.01.2016 (а.с. 83) відмовило переглядати зазначений відсоток для визначення суми орендної плати.
Між сторонами ГУ Держгеокадастру та КП «Джерело» 29.12.2015 укладено договір оренди землі (а.с. 22-26).
Відповідно до Інформаційних довідок з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с. 32-45), земельна ділянка площею 160,9810 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0161); ділянка площею 149,5198 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0160), ділянка площею 77,5238 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0152), ділянка площею 32,4519 га ( кадастровий номер 6522181500:04:001:0154) зареєстровані як землі державної власності в особі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області. Право оренди зазначених земельних ділянок зареєстровано за Комунальним підприємством "Джерело" 12.02.2016 року. Право суборенди земельної ділянки зареєстровано за ТОВ "Агро-співдружність".
Відповідно до ОСОБА_6 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 72-79) засновником Комунального підприємства "Джерело", ідентифікаційний код 36400746, є Новодмитрівська сільська рада Генічеського району Херсонської області, місцезнаходження с. Новодмитрівка, вул. Шевченка, 26. Організаційно-правова форма - Комунальне підприємство. Види діяльності станом на 22.09.2016 року, зокрема: 01.11 Вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур.
Правовий статус Комунального підприємства "Джерело" визначається нормами Господарського кодексу України як суб'єкта господарювання - комунального унітарного підприємства. Згідно п. 3.2. Статуту КП "Джерело" (а.с. 126) майно закріплене за ним на праві господарського відання, отже воно відповідно до ст. 78 ГК України є комунальним комерційним підприємством, що здійснює підприємницьку діяльність.
Відповідно до ст. 19 ГК України суб'єкти господарювання мають право без обмежень самостійно здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству. Держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання, зокрема у таких сферах як земельні відносини - за використанням і охороною земель.
Незаконне втручання та перешкоджання господарській діяльності суб'єктів господарювання з боку органів державної влади, їх посадових осіб при здійсненні ними державного контролю та нагляду забороняються. Органи державної влади і посадові особи зобов'язані здійснювати інспектування та перевірки діяльності суб'єктів господарювання неупереджено, об'єктивно і оперативно, дотримуючись вимог законодавства, поважаючи права і законні інтереси суб'єктів господарювання.
Статтею 5 ГК України визначено, що правовий господарський порядок в Україні формується на основі оптимального поєднання ринкового саморегулювання економічних відносин суб'єктів господарювання та державного регулювання макроекономічних процесів, виходячи з конституційної вимоги відповідальності держави перед людиною за свою діяльність та визначення України як суверенної і незалежної, демократичної, соціальної, правової держави. Конституційні основи правового господарського порядку в Україні становлять: право власності Українського народу на землю; забезпечення державою захисту прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальної спрямованості економіки, недопущення використання власності на шкоду людині і суспільству; економічна багатоманітність, право кожного на підприємницьку діяльність, не заборонену законом, визначення виключно законом правових засад і гарантій підприємництва; визнання і дія в Україні принципу верховенства права тощо.
Загальними принципами господарювання згідно ст. 6 ГК України є, зокрема, свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом; захист національного товаровиробника; заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.
Підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом.
Відповідно до ч. 4 ст. 43 ГК України здійснення підприємницької діяльності забороняється органам державної влади та органам місцевого самоврядування.
Підприємництво згідно ст. 44 ГК України здійснюється на основі: вільного вибору підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вибору постачальників і споживачів продукції, що виробляється, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону; комерційного розрахунку та власного комерційного ризику тощо.
Загальні гарантії прав підприємців визначені статтею 47 ГК України, які, зокрема, передбачають, що держава гарантує усім підприємцям, незалежно від обраних ними організаційних форм підприємницької діяльності, рівні права та рівні можливості для залучення і використання матеріально-технічних, фінансових, трудових, інформаційних, природних та інших ресурсів.
У відповідності до ст. 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Спеціальною нормою ст. 5 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою. Орендарями земельних ділянок можуть бути, зокрема, громадяни і юридичні особи України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, міжнародні об'єднання та організації, а також іноземні держави.
Отже, Закон України "Про оренду землі" та інші акти законодавства не обмежують прав юридичних осіб щодо можливості набуття земельної ділянки в оренду, зокрема, через наведені прокурором підстави, якщо виробництво сільськогосподарської продукції не є основним видом діяльності юридичної особи КП "Джерело". Виходячи із викладених норм законодавства України правовий статус відповідача-2 КП "Джерело" вказує, що він як суб'єкт господарювання та підприємницької діяльності, що належить до права комунальної власності, не є обмеженим у праві оренди земельних ділянок державної власності. Отже, твердження прокурора про відсутність у КП "Джерело" правової можливості отримувати земельні ділянки державної власності на правах оренди є безпідставними.
Орендодавцем землі, що перебуває у державній власності, відповідно до ст. 4 Закону України "Про оренду землі" є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування. Таким органом є відповідач-1, компетенція якого стосовно правового обов'язку передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у користування для всіх потреб, визначена приписами ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України. Отже, оспорюваний прокурором наказ ГУ Держгеокадастру від 19.11.2015 № 21-1775/43-15-СГ "Про надання КП "Джерело" Новодмитрівської сільської ради в оренду земельних ділянок" видано цим органом у межах його компетенції, передбаченої законом.
Частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України (на дату прийняття спірного наказу та укладання договору оренди) передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі надання земельних ділянок комунальним підприємствам у статутному капіталі яких комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 60 відсотків.
Відповідно до ст. 24 Земельного кодексу України державним і комунальним сільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям надаються земельні ділянки із земель державної і комунальної власності у постійне користування для науково-дослідних, навчальних цілей та ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Державні і комунальні сільськогосподарські підприємства, установи і організації можуть орендувати земельні ділянки, що перебувають у власності громадян та юридичних осіб.
Відповідно до статуту КП "Джерело" воно є комунальним унітарним підприємством, у його статутному капіталі комунальна частка становить 100%, отже, твердження прокурора про передачу відповідачем-1 земельної ділянки в оренду відповідачеві-2 без дотримання конкурентних засад (без проведення земельних торгів) не ґрунтується на законодавстві.
При цьому суд зазначає, що твердження прокурора про відсутність у орендаря КП "Джерело" реальної змоги здійснювати вирощування, переробку та постачання сільськогосподарської продукції, а також про відсутність наміру здійснювати сільськогосподарську діяльність є припущенням, яке спростовується фактичними обставинами, зокрема, діями орендаря та Новодмитрівської сільської ради як власника орендаря, та особи, в інтересах якої укладено договір оренди, які передували укладанню договору оренди землі та державної реєстрації права оренди.
За таких обставин та правових підстав вимога прокурора визнати недійсним (незаконним) наказ ГУ Держгеокадастру від 19.11.2015 № 21-1775/43-15-СГ "Про надання КП "Джерело" Новодмитрівської сільської ради в оренду земельних ділянок» задоволенню не підлягає.
Розглядаючи вимогу прокурора визнати недійсним з підстав, передбачених ст.ст. 203, 215 ЦК України, договір оренди земельної ділянки загальною площею 420,4765 га, що укладений 29.12.2015 між ГУ Держгеокадастру та КП "Джерело", суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Прокурор, як на підставу недійсності договору, вказує на передачу земельної ділянки в оренду без здійснення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, прокурор посилається на правові позиції Верховного Суду України, викладену у постанові від 20.05.2015 у справі № 3-70 гс 15, а також у постанові від 11.05.2016 у справі № 6-824цс16.
Суд зазначає, що у відповідності до приписів ст. 111-28 ГПК України та ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної Верховним Судом, тільки з одночасним наведенням відповідних мотивів.
Як встановлено судом, наказом ГУ Держгеокадастру від 19.11.2015 № 21-1775/43-15-СГ "Про надання КП "Джерело" Новодмитрівської сільської ради в оренду земельних ділянок" встановлено річну орендну плату за користування вказаними земельними ділянками у розмірі 5% від їх нормативної грошової оцінки з урахуванням щорічного коефіцієнта індексації, передбачених законодавством.
Цим же наказом на орендаря покладено обов'язок протягом 1 року розробити та подати на затвердження до Генічеської районної ради Херсонської області технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а до набрання чинності рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки встановлено, що орендна плата за вказані земельні ділянки сплачується у розмірі 5 % (п'ять відсотків) від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області.
Зазначені умови передачі земельної ділянки в оренду повністю внесені сторонами до п. 5 спірного договору оренди від 29.12.2015 року.
Відповідно до чинної на час укладання договору оренди редакції ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, що перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування.
Оспорений прокурором договір відповідає вказаним приписам закону.
У позовній заяві, обґрунтовуючи правові підстави позову, прокурор посилається на норми ч. 2 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" у такій редакції: "Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону". Посилання прокурора на вказану редакцію ч. 2 ст. 15 є помилковим, оскільки вказана частина ст. 15 Закону на час укладання договору була виключена із законодавства на підставі Закону України від 12.02.2015 № 191-VIII, тобто позивачем застосований закон, який є нечинним.
Помилковим також є посилання прокурора на правові позиції Верховного Суду України, викладені у постанові від 20.05.2015 у справі № 3-70 гс 15, оскільки вона стосується застосування норми ст. 15 Закону України "Про оренду землі", яка на час укладання спірного договору була нечинною. Отже, наведена прокурором правова позиція не може бути застосована судом, до правовідносин, які регулюються іншим законом.
Так само суд зазначає, що посилання прокурора на правові позиції Верховного Суду України, викладені у постанові від 11.05.2016 у справі № 6-824цс16, є помилковими, оскільки у наведеній постанові ВС України фактичні обставини відрізняються від обставин цієї справи, а правовідносини, що розглядалися, виникли у 2010 році при іншому законодавчому регулюванні спірних відносин. Зокрема, Верховний Суд України у постанові від 11.05.2016 у справі № 6-824цс16 прийшов до висновку, що факт відсутності нормативної грошової оцінки і ухиляння орендаря від її замовлення та внесення відповідних змін до договору стосовно орендної плати є підставою для визнання договору оренди земельної ділянки недійсним.
У справі ж, що розглядається, розмір орендної плати був визначений сторонами у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області тимчасово, що складає 1445,79 грн. за 1 гектар на рік. В цей строк Наказом ГУ Держгеокадастру від 19.11.2015 № 21-1775/43-15-СГ орендаря зобов'язано (протягом 1 року) розробити та подати на затвердження до Генічеської районної ради технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Цей припис оспореного наказу КП "Джерело" виконало, що підтверджується рішенням сесії Генічеської районної ради від 18.03.2016 № 76 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" (а.с. 84-86), пунктом 4 якого затверджено технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 420,4765 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які відводяться в оренду КП "Джерело" Новодмитрівської сільської ради із земель резервного фонду державної власності, у тому числі: земельна ділянка площею 160,9810 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0161); ділянка площею 149,5198 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0160), ділянка площею 77,5238 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0152), ділянка площею 32,4519 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0154).
Витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 15.02.2016 (а.с. 87-88) отримано відповідачем-3 24.03.2016 року. Вартість земельної ділянки на дату оцінки (нормативна грошова оцінка) складає 9 258 604,00 гривень.
Отже, посилання прокурора на правові позиції Верховного Суду України у постанові від 11.05.2016 у справі № 6-824цс16 є помилковими.
Визначення сторонами у договорі умов і порядку розрахунку орендної плати відповідає приписам ст. 288, 289 Податкового кодексу України.
Зміст правочину, таким чином, не суперечить Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства або його моральним засадам. Особи, які вчиняли оспорений прокуром правочин, мали необхідний обсяг цивільної дієздатності та правоздатності. Недоліків волевиявлення учасниками правочину судом не вбачається, воно є вільним і відповідає внутрішній волі сторін та інтересам держави і місцевої громади. Укладанням правочину сторонами досягнуто реальних правових наслідків - орендовані земельні ділянки є сформованими, їм присвоєно кадастрові номери, визначена нормативна грошова оцінка, вони зареєстровані як об'єкти державної власності, місцева рада (громада) отримує грошові кошти для фінансування бюджетних витрат тощо.
За таких обставин та правових підстав вимога прокурора про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки загальною площею 420,4765 га, що укладений 29.12.2015 між ГУ Держгеокадастру та КП "Джерело", задоволенню не підлягає.
Орендар КП "Джерело" правомірно володіє орендованими земельними ділянками.
Розглядаючи вимогу прокурора про визнання недійсним договору суборенди земельної ділянки площею 420,4765 га, укладеного між КП "Джерело" та ТОВ "Агро-Співдружність", суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у володіння та користування іншій особі (суборенда), а відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Спеціальними нормами ст. 8 Закону України "Про оренду землі" врегульовано правила суборенди земельних ділянок. Так, орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця. Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому. Строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі.
У разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється.
Договір суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації.
Як вбачається з матеріалів справи договір суборенди укладено за згодою орендодавця ГУ Держгеокадастру, договір суборенди пройшов державну реєстрацію, що підтверджується Інформаційною довідкою з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с. 32-45), відповідно до якої земельна ділянка площею 160,9810 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0161); ділянка площею 149,5198 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0160), ділянка площею 77,5238 га (кадастровий номер 6522181500:04:001:0152), ділянка площею 32,4519 га ( кадастровий номер 6522181500:04:001:0154) зареєстровані як землі державної власності в особі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області. Право оренди зазначених земельних ділянок зареєстровано за Комунальним підприємством "Джерело" 12.02.2016 року. Право суборенди земельної ділянки зареєстровано 12.02.2016 за ТОВ "Агро-Співдружність".
Для передачі земельної ділянки державної власності у суборенду чинним на час укладання договору законодавством не вимагалося отримання дозволу чи виконання інших умов, зокрема проведення земельних торгів, як на те вказує позивач.
За таких обставин суд не вбачає правових підстав для визнання договору суборенди недійсним або ж інших підстав для припинення договору суборенди земельної ділянки площею 420,4765 га, укладеного між КП "Джерело" та ТОВ "Агро-Співдружність", та вилучення орендованих земельних ділянок від землекористувача та субкористувача.
Суд погоджується із запереченнями відповідачів, зокрема ГУ Держгеокадастру, та третьої особи Новодмитрівської сільської ради щодо відсутності підстав для заявлення позову та для представництва держави у розглянутих судом правовідносинах.
Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Статтею 41 Конституції України визначено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Суд зазначає, що відповідно до правової позиції, викладеної у рішенні від 16.12.2015 Верховного Суду України у справі № 6 - 2510 цс 15, Верховний Суд України зазначив, що відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод слід оцінювати три критерії на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно "суспільний", "публічний" інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.
Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акту, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.
Окрім цього, втручання держави у право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення "суспільного", "публічного" інтересу.
Принцип «пропорційності» передбачає дотримання справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов'язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання.
За критерієм законності у цій справі суд вбачає, що договори оренди та суборенди земельних ділянок укладені відповідачами з дотриманням приписів законодавства України, отже у прокурора відсутні підстави для втручання у правовідносини від імені держави.
При відсутності законності втручання, питання чи переслідує таке втручання у право на мирне володіння майном наявний "суспільний" ("публічний") інтерес та чи є такий захід втручання у право пропорційним визначеним цілям - не є дискусійним. Таке втручання (незаконне) не може бути допущене судом.
За результатами розгляду позовних вимог суд не знайшов порушення інтересів держави або місцевого самоврядування, які підлягають захисту. Отже, "суспільний" чи "публічний" інтерес відсутній, а втручання у право на мирне володіння відповідачами своїм майном не буде адекватним (пропорційним) заявленим прокурором цілям - відновлення законності.
Судові витрати покладаються судом на позивача.
Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -
в и р і ш и в:
У позові відмовити повністю.
Повний текст рішення складено та підписано 24.10.2016 року.
Суддя П.Д. Пригуза
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2016 |
Оприлюднено | 27.10.2016 |
Номер документу | 62177095 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Пригуза П.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні