ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2016 р. справа № 804/14559/15 Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Чорна В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Селянського фермерського господарства «Агропромінь» до відповідача-1 - Головного управління Держземагентсва у Дніпропетровській області, відповідача-2 - Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Юр'ївська райдержадміністрація про визнання протиправними дій, та зобов'язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и в:
28 вересня 2015 року Селянське фермерське господарство «Агропромінь» (далі - СФГ «Агропромінь») звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із зазначеним адміністративним позовом, в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог (а.с. 159-161), просить: визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 13.11.2015 р. за вих. № 27-4-7777.32-4974/25-15 у поновленні позивачу договору оренди землі від 29.04.2010 р., зареєстрованого 11.06.2010 р. за № 041013700387 на земельну ділянку загальною площею 2, 6532 га, кадастровий номер 1225988000:01:001:0606, розташовану на території Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області; визнати протиправною відмову Головного управління Держземагенства у Дніпропетровській області у поновленні позивачу договору оренди землі від 29.04.2010 р., зареєстрованого 11.06.2010 р. за № 041013700387 на земельну ділянку загальною площею 2, 6532 га, кадастровий номер 1225988000:01:001:0606, розташовану на території Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області; зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області поновити строк дії договору оренди земельної ділянки загальною площею 2, 6532 га, кадастровий номер 1225988000:01:001:0606, яка розташована на території Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області.
В обґрунтування позовних вимог у позовній заяві та письмових поясненнях до адміністративного позову позивачем зазначено, що 29.04.2010 року між Юр'ївською районною державною адміністрацією та СФГ «Агропромінь» укладено договір оренди земельної ділянки строком на п'ять років, про поновлення якого позивач звернувся до ГУ Держземагентства із заявою від 04.06.2015 року. Відповідачем-1 за результатами розгляду вказаної заяви на адресу СФГ «Агропромінь» направлено лист від 06.07.2015 р. № 27-4-0.11-12942/2-15, яким позивача повідомлено про неможливість поновлення договору оренди у зв'язку з ненаданням ним проекту додаткової угоди та непідтвердженням внесення відомостей відносно орендованої земельної ділянки до Державного земельного кадастру, та реєстрації її в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Крім того, позивачем зазначено, що з метою усунення недоліків, зазначених у вищевказаному листі-повідомленні, СФГ «Агропромінь» повторно направило відповідачам заяву щодо наміру поновити строк дії договору оренди земельної ділянки, з наданням проекту додаткової угоди, проте, знову отримало відмову, вже від відповідача-2 за вих. № 27-4-7777.32-4974/25-15 від 13.11.2015 р., в якій були наведені ті самі підстави, що і у попередньому листі від 06.07.2015 р. Позивач вважає відмову відповідачів у поновленні йому строку договору оренди землі від 29.04.2010 р. протиправною, оскільки СФГ «Агропромінь» має переважне право на поновлення строку дії договору оренди, до теперішнього часу продовжує користуватись спірною земельною ділянкою та сплачує відповідні орендні платежі. Також, позивач вважає, що відповідачами не надано доказів, які б свідчили про неналежне виконання позивачем обов'язків по виконанню договору оренди, а також посилається на відсутність заперечень з боку третьої особи, як орендодавця, щодо можливості продовження СФГ «Агропромінь» строку дії договору оренди на новий термін. Посилаючись на викладені обставини у їх сукупності, позивач просить суд визнати протиправною відмову відповідачів у поновленні строку договору оренди землі від 29.04.2010 р., та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області поновити строк його дії на новий термін (а.с. 4-8, 175-177).
Від представника відповідача-1 та відповідача-2 за довіреністю ОСОБА_1 надішли заперечення проти адміністративного позову та письмові пояснення, в яких зазначено, що до Головного управління Держземагентства 11.06.2015 року надійшла заява голови СФГ «Агропромінь» про намір скористатися переважним правом на продовження договору оренди землі від 29.04.2010 р., зареєстрованого 11.06.2010 р. за № 041013700387 на земельну ділянку загальною площею 2,6532 га. При цьому, представником відповідача-1 та відповідача-2 зазначено, що при поданні вищезазначеної заяви позивач не виконав вимоги ст. 33 Закону України «Про оренду землі», а саме, подав зазначене повідомлення з порушенням встановленого для цього строку та не надав передбачений законом проект додаткової угоди. Крім того, позивач, на думку представника відповідачів, при поданні заяви також порушив вимоги ст. 38 Закону України «Про державний земельний кадастр», що виразились у недолученні ним до своєї заяви підтвердження щодо внесення відомостей про земельну ділянку, що є предметом договору оренди, до Державного земельного кадастру, а також порушив вимоги ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а саме, не підтвердив реєстрацію спірної земельної ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Зазначені обставини стали підставою для надання ГУ Держземагентства у Дніпропетровській області на адресу позивача відповіді у вигляді заперечень від 06.07.2015 р. № 27-4-0.11-12942/2-15 із зазначенням наведених обставин. Крім того, у відповідь на повторне звернення позивача щодо наміру поновити строк дії договору оренди, ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області направило на адресу позивача лист-роз'яснення від 13.11.2015 р. за вих. № 27-4-7777.32-4974/25-15, в якому СФГ «Агропромінь» повторно повідомлено про допущені ним порушення при поданні первинної заяви до ГУ Держземагентства, з посиланням на обставини, зазначені у раніше надісланому листі-запереченні. Вважаючи дії відповідача-1 та відповідача-2 правомірними, їх представник просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі (а.с. 88-92, 138-141).
Від виконуючого обов'язки голови Юр'ївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області ОСОБА_2 до суду надійшов лист від 18.05.2016 р., в якому зазначено про те, що Юр'ївська районна державна адміністрація, яку у справі визнано третьою особою без самостійних вимог на предмет спору, не заперечує проти задоволення адміністративного позову, з огляду на те, що СФГ «Агропромінь» зарекомендувало себе добросовісним орендарем, який дотримується вимог чинного законодавства та правил використання земельної ділянки. Також, в листі зазначено, що на даний час спірна земельна ділянка знаходиться у користуванні позивача, який продовжує сплачувати за неї орендну плату. Третя особа просить також врахувати, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах користування інших орендованих СФГ «Агропромінь» земель, термін оренди яких ще не закінчився, що, відповідно, може створити перешкоди при її обробці та користуванні у разі передачі іншому орендарю (а.с. 165-166).
Крім того, 19.07.2016 р. до суду надійшла заява від голови Юр'ївської районної державної адміністрації про розгляд справи за відсутністю представника третьої особи (а.с. 213).
В судовому засіданні 19.07.2016 року представники позивача за довіреністю ОСОБА_3 та ОСОБА_4 додаткових доказів не надали, з клопотаннями про допит свідків або проведення судових експертиз не звертались (а.с. 87).
Представник відповідача-1 та відповідача-2, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, в судове засідання 19.07.2016 року не з'явився, будь-яких заяв та клопотань до канцелярії суду не надав (а.с. 208-210).
Враховуючи, що в судове засідання прибули не всі особи, що беруть участь у розгляді справи, та за відсутності потреби у виклику свідків та проведенні судових експертиз, у відповідності до вимог ч. 6 ст. 128 КАС України, розгляд справи завершено без участі сторін в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
Селянське фермерське господарство «Агропромінь» зареєстровано Юр'ївською районною державною адміністрацією 01.03.2002 р. (а.с. 12).
Між Селянським фермерським господарством «Агропромінь» (орендар) та Юр'ївською районною державною адміністрацією (орендодавець) був укладений договір оренди земельної ділянки від 29.04.2010 року. Договір укладався на 5 років (а.с. 20-22).
Згідно пункту 7 зазначеного договору оренди, орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі, орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Головою СФГ «Агропромінь» 04.06.2015 року було подано до ГУ Держземагентства у Дніпропетровській області заяву про поновлення договору оренди землі від 29.04.2010 р., зареєстрованого за № 041013700387 від 11.06.2010 р. на земельну ділянку, кадастровий номер 1225988000:01:001:0606, загальною площею 2,6532 га, яку зареєстровано (згідно наявної на заяві позивача відмітки) за №27-9934/0/1-15) від 11.06.2015 р. (а.с. 93). До зазначеної заяви позивачем також були надані копії установчих документів, витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та копія договору оренди, який позивач просить поновити.
За результатами перевірки заяви позивача та поданих до неї документів, відповідач-1 направив на адресу голови СФГ «Агропромінь» лист від 06.07.2015 р. № 27-4-0.11-12942/2-15, яким відмовив у поновленні договору оренди земельної ділянки у зв'язку з тим, що позивачем на момент звернення до ГУ Держземагентства не було враховано норми Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Закону України «Про Державний земельний кадастр», а саме: не надано підтвердження, що відомості відносно земельної ділянки площею 2,6532 га внесені до Державного земельного кадастру та речове право на неї зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Крім того, в своєму листі відповідач-1 послався на закінчення строку, протягом якого позивач повинен був повідомити орендодавця про намір продовжити строк дії договору оренди, а також на відсутність серед додатків до заяви про поновлення договору оренди проекту додаткової угоди, як це передбачено ст. 33 Закону України «Про оренду землі». (а.с. 19).
Не погодившись з таким рішенням, позивач 30.09.2015 року повторно звернувся із заявами про поновлення договору оренди землі від 29.04.2010 р., які були направлені на адресу відповідача-1 - Головного управління Держземагентсва у Дніпропетровській області та відповідача-2 - Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (а.с. 24-25). Повторно подані позивачем заяви про поновлення договору оренди містили у якості додатків наступні документи: проект додаткової угоди, копію договору оренди від 29.04.2010 р., клопотання Чернявщинської сільської ради, копію довідки про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 22.01.2015 р., копію витягу, заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності), квитанцію про сплату державного мита, квитанцію про сплату збору за надання витягу.
За результатами перевірки повторної заяви позивача та поданих до неї документів, відповідач-2 направив на адресу СФГ «Агропромінь» лист від 13.11.2015 р. за вих. № 27-4-7777.32-4974/25-15, в якому викладені ті самі обставини, що раніше вже були зазначені в листі відповідача-1 від 06.07.2015 р. №27-4-0.11-12942/2-15, та роз'яснено заявнику право на вирішення спорів, пов'язаних з орендою землі, у судовому прядку (а.с. 120-121).
Не погодившись із зазначеними рішеннями відповідачів, позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із зазначеним позовом.
Встановивши обставини справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Відповідно ч. 1 ст. 33 Земельного кодексу України, громадяни України можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Згідно ст. 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно ч. 4 ст. 122 ЗК України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 40 від 25.01.2013 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.02.2013 р. за №260/22792, внесено зміни до Положення про Головне управління Держземагентства в області, яким передбачено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області.
Органом, уповноваженим державою здійснювати дані функції на момент прийняття вдповідачем-1 оскаржуваного рішення, на час подання позивачем першої заяви виступало Головне управління Держземагентства у Дніпропетровській області, яке є територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин - Держземагентства України.
Відповідно до пункту 4.30 Положення про Головне управління Держземагентства у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Держземагентства України від 05.09.2012 р. №419, та змін від 01.03.2013 р. №92, Головне управління Держземагентства у Дніпропетровській області, відповідно до покладених на нього завдань, передавало до 24.07.2015 року відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування для всіх потреб в межах області.
Відповідно до ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст. 126 ЗК України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Водночас, враховуючи, що позивачем по даній справі є фермерське господарство, дослідженню підлягають також норми спеціального закону, крім зазначених загальних норм Земельного кодексу України.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» від 19.06.2003 р. № 973-IV (в редакції, що діяла на момент подання позивачем заяв про поновлення договору оренди, та надання відповідачами 1, 2 відповідей на ці заяви), для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства, громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації . Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради .
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.
Згідно ч. 3 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство», земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк, і в разі її задоволення, дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.
Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом. Рішення суду про задоволення позову є підставою для відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості), видачі документа, що посвідчує право власності або укладання договору оренди. Відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться після збирання врожаю на цій ділянці попереднім землекористувачем.
Тобто, при внесенні змін до Земельного кодексу України в 2013 році відносно розпорядника земель сільськогосподарського призначення державної власності, положення статті 7 Закону № 973 законодавцем не змінені, і ці положення стосуються подання заяви громадянами, які бажають отримати в оренду земельну ділянку державної власності з метою ведення фермерського господарства, де передбачено право їх звернення до відповідної районної державної адміністрації, а не до органів Держземагентсва (Держгеокадастру).
Такий порядок діяв до набуття чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про фермерське господарство» щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств» від 31.03.2016 р.
СФГ «Агропромінь» має організаційно-правову форму фермерського господарства, та відповідно до визначених видів діяльності, здійснює вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур, здійснює оптову торгівлю зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, тобто підпадає під дію ст. 1 Закону України «Про фермерське господарство», якою визначено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону (а.с. 14).
Матеріалами справи підтверджено, що спірна земельна ділянка площею 2, 6532 га, яка розташована на території Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області, надавалась СФГ «Агропромінь» в оренду за договором оренди земельної ділянки від 29.04.2010 року строком на 5 років за розпорядженням голови Юр'ївської райдержадміністрації №96-р-10 від 29.03.2010 р., з проведенням передбачених законом землевпорядних процедур (а.с. 46-47).
Отже, згідно даного договору, орендодавцем зазначеної земельної ділянки витупає Юр'ївська районна державна адміністрація, яка відповідно до положень ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» (у відповідній редакції станом на час спірних правовідносин) є органом державної влади, який виступав розпорядником земель, що знаходяться на території Юр'ївського району Дніпропетровської області.
При цьому, сторонами у справі не заперечується добросовісне виконання орендарем умов даного договору оренди та відсутність підстав у орендодавця - Юр'ївської районної державної адміністрації заперечувати проти поновлення даного договору оренди. Даний факт підтверджено листом виконуючого обов'язки голови Юр'ївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області ОСОБА_2, який надійшов до суду 18.05.2016 р., з якого слідує, що СФГ «Агропромінь» зарекомендувало себе добросовісним орендарем, який дотримується вимог чинного законодавства та правил використання земельної ділянки. В листі також зазначено, що на даний час земельна ділянка знаходиться в користуванні позивача, який продовжує сплачувати за неї орендну плату, що, в свою чергу, підтверджується довідкою сільського голови Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області, в якій зазначено про виконання з боку СФГ «Агропромінь» на вказаній земельній ділянці сільськогосподарських робіт станом на 01 квітня 2016 року, а саме: лущення стерни, дискування, орання, боронування та весняне внесення мінеральних добрив (а.с. 144).
Відповідно до витягу від 12.06.2015 р. про земельну ділянку з Державного земельного кадастру, наданого відділом Держземагентства в Юр'ївському районі, земельна ділянка площею 2,6532 га, що надана із земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва СФГ «Агропромінь», має кадастровий номер 1225988000:01:001:0606 та кадастровий план, тобто, зареєстрована у Державному земельному кадастрі (а.с. 38-43).
Крім того, відділом Держземагентства в Юр'ївському районі видано довідку від 22.01.2015 р. № 27-424-0.2-246/2-15 про нормативну грошову оцінку земельних ділянок СФГ «Агропромінь», яка містить розрахунок вартості землі станом на 01.01.2015 року, тобто, актуальний розрахунок на поточний рік для поновлення строку договору оренди.
Таким чином, позивач, який, згідно пункту 7 договору оренди земельної ділянки від 29.04.2010 р., має переважне право поновлення його на новий строк, з урахуванням відсутності заперечень на поновлення даного договору з боку Юр'ївської райдержадміністрації, яка є розпорядником земель для ведення фермерського господарства, зокрема, земельної ділянки площею 2, 6532 га, відведення якої відбулось за розпорядженням голови Юр'ївської райдержадміністрації № 96-р-10 від 29.03.2010 р. з проведенням передбачених законом землевпорядних процедур, мав передбачені Законом України «Про фермерське господарство» підстави поновити строк дії договору оренди.
При розгляді спірних правовідносин, суд також приймає до уваги звернення Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області з клопотанням до Головного управління Держземагентсва у Дніпропетровській області щодо поновлення строку дії договору оренди від 29.04.2010 р. (а.с. 49).
Отже, позивачем були надані необхідні документи, передбачені Законом України «Про фермерське господарство», а тому відповідач-1 не мав законних підстав для відмови позивачу у поновленні договору оренди землі, щодо якої Головне управління Держземагентсва у Дніпропетровській області та Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не є її розпорядниками.
Посилання відповідача-1 та відповідача-2 на ненадання позивачем підтверджень внесення відомостей відносно земельної ділянки площею 2,6532 га до Державного земельного кадастру та реєстрації речового право на неї у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно суд не приймає до уваги, оскільки зазначені обставини можуть бути підставою лише для витребування у позивача вищезазначених підтверджень з метою здійснення необхідних реєстраційних дій Головним управлінням Держземагентсва у Дніпропетровській області (а після його реорганізації - Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області) на виконання функцій зазначених органів, пов'язаних із веденням Державного земельного кадастру та інших інформаційних систем земельного обліку.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, суд приходить до висновку, що дії Головного управління Держземагентства у Дніпропетровської області щодо відмови у поновленні позивачу договору оренди землі від 29.04.2010 р., зареєстрованого 11.06.2010 р. за № 041013700387 на земельну ділянку загальною площею 2,6532 га, кадастровий номер 1225988000:01:001:0606, розташованої на території Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області, оформлену листом від 06.07.2015 р. № 27-4-0.11-12942/2-15, є протиправними.
З тих самих підстав, протиправною є і відмова Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у поновленні позивачу дії цього договору оренди землі від 29.04.2010 р., оформлена листом від 13.11.2015 р. за вих. № 27-4-7777.32-4974/25-15.
Щодо позовної вимоги позивача про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області поновити строк дії договору оренди земельної ділянки загальною площею 2,6532 га, кадастровий номер 1225988000:01:001:0606, яка розташована на території Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області, суд зазначає, що у відповідності до п. 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України № 7 від 20.05.2013 р. «Про судове рішення в адміністративній справі», у разі визнання судом неправомірними дій чи бездіяльності відповідача суд може зобов'язати його вчинити чи утриматися від вчинення певних дій у спосіб, визначений чинним законодавством, яким може бути захищено/відновлено порушене право. Суд може ухвалити постанову про зобов'язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб'єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.
До повноважень адміністративного суду відноситься визначення способу захисту порушеного права. Водночас, суд не може перебирати на себе дискреційні функції інших органів, зокрема, їх функції щодо укладання договорів, продовження їх дії, розірвання таких договорів, тощо.
Крім того, суд враховує, що станом на час вирішення спору по суті відбулися певні законодавчі зміни щодо визначення розпорядників сільськогосподарських земель, а тому позивач, з урахуванням цих змін та за наявності судового рішення про протиправність дій відповідачів 1,2 щодо відмови у продовженні йому терміну дії договору оренди, після набрання цим рішенням законної сили може подати відповідний пакет документів до належного суб'єкта-розпорядника земель для отримання такого рішення.
З огляду на викладене, вимога позивача про зобов'язання відповідача-2 поновити строк дії договору оренди земельної ділянки, не підлягає задоволенню.
Отже, з урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову.
Крім того, на підставі ст. 94 КАС України, враховуючи часткове задоволення адміністративного позову, суд вважає за необхідне присудити на користь позивача судові витрати у сумі 1 218 грн., сплачені ним згідно квитанції № 1/101 від 28.09.2015 р. (а.с. 3).
На підставі викладеного, керуючись ч. 6 ст. 128, ст.ст. 160-162, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов Селянського фермерського господарства «Агропромінь» - задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у поновленні СФГ «Агропромінь» договору оренди землі від 29.04.2010 р., зареєстрованого 11.06.2010 р. за № 041013700387 на земельну ділянку загальною площею 2, 6532 га, кадастровий номер 1225988000:01:001:0606, розташовану на території Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області, оформлену листом від 13.11.2015 р. за вих. № 27-4-7777.32-4974/25-15.
Визнати протиправною відмову Головного управління Держземагентсва у Дніпропетровській області у поновленні СФГ «Агропромінь» договору оренди землі від 29.04.2010 р., зареєстрованого 11.06.2010 р. за № 041013700387 на земельну ділянку загальною площею 2, 6532 га, кадастровий номер 1225988000:01:001:0606, розташовану на території Чернявщинської сільської ради Юр'ївського району Дніпропетровської області, оформлену листом від 06.07.2015 р. № 27-4-0.11-12942/2-15.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Селянського фермерського господарства «Агропромінь» (код ЄДРПОУ 30960840) судовий збір у розмірі 1 218 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень).
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня проголошення постанови. Якщо судом у відповідності до частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України було проголошено вступну та резолютивну частину постанови, а також в разі прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя ОСОБА_5
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2016 |
Оприлюднено | 31.10.2016 |
Номер документу | 62246980 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторовна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні