Рішення
від 24.10.2016 по справі 922/2746/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" жовтня 2016 р.Справа № 922/2746/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Лавровой Л.С.

при секретарі судового засідання Пунтус Д.А.

розглянувши справу

за позовом Харківська міська рада, м. Харків до ТОВ "Офіс 2000", м. Дніпропетровськ про внесення змін до договору за участю представників:

позивача - ОСОБА_1 за дов. №08-11/7812/2-15 від 30.12.2015 р.,

відповідача - не з'явився.

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада, м. Харків (надалі - позивач) звернулася до господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "ОФІС 2000", м. Дніпропетровськ (відповідач) про внесення змін до договору оренди землі №6347/05 від 17 березня 2005 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого В« 17В» березня 2005 року за № 6347/05

у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного

земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ»

В« ____В»


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "ОФІС 2000" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України В«Про оренду земліВ» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 В«Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 В«Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті ХарковіВ» пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого В« 17В» березня 2005 року за № 6347/05 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:

В« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:10:010:0005В» .

В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 393 від 30.10.2013 становить 1955965 грн. (один мільйон дев'яносто п'ятдесят п'ять тисяч дев'ятсот шістдесят п'ять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В»

В« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 362/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 109534,04 грн. (сто дев'ять тисяч п'ятсот тридцять чотири гривні 04 копійки), або в місяць - 9127,84 (дев'ять тисяч сто двадцять сім гривень 84 копійки)".

В« 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

е) в інших випадках, передбачених законом.В»

В« 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.В»

В« 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.В»

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 17В» березня 2005 року за № 6347/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою

Харківської області відповідальністю "ОФІС 2000"

м. Харків, м-н Конституції, 7 49000, м. Дніпропетровськ,

вул. Широка, буд. 225

код 04059243 код 30591740

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. ОСОБА_2

/підпис/ / підпис/ /ПІБ/

В обґрунтування позову позивач посилається на ухилення орендаря (відповідача) від підписання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, що матиме наслідком завдання значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 17.08.2016 року було прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі.

Представник відповідача, через канцелярію господарського суду (факсом) 12.10.2016 р. за вх. № 33651, надав клопотання про продовження строку розгляду спору.

У зв'язку з тим, що ухвалою суду від 04.10.2016 р. за клопотанням відповідача строк справи було продовжено на 15 днів, відсутні правові підстави для повторного розгляду даного клопотання.

12.10.2016 р. через канцелярію господарського суду (факсом) від представника ТОВ «Офіс 200» надійшло заперечення (вх. №33652) проти позовної заяви.

В запереченнях відповідач позовні вимоги позивача не визнавав, вказував на їх необґрунтованість, з огляду на відсутність доказів направлення відповідачу пропозиції по внесення змін до договору оренди землі. Просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог через відсутність предмету спору.

12.10.2016 р. через канцелярію господарського суду (факсом) від представника відповідача надійшов лист (вх. №33653), в якому останній просив прийняти заперечення проти позовної заяви та клопотання про продовження строку розгляду справи.

20.10.2016 р. від відповідача надійшли оригінали заперечення (вх. №34729) та клопотання про продовження строку розгляду справи (вх. №34728).

Надані документи судом досліджено та долучено до матеріалів справи.

Представник позивача, через канцелярію господарського суду 24.10.2016 р. за вх. № 35032, надав додаткові пояснення, в яких вказував на безпідставність доводів відповідача викладених у запереченнях з огляду на положення підпункту «и» пункту 31 договору №6347/00 від 17.03.2004 р., яким встановлено обов'язок орендаря у разі зміни своїх банківських реквізитів, юридичної адреси, назви, організаційно-правової форми тощо, у 10-денний строк з моменту настання таких змін письмово повідомляти про це орендодавця.

Надані пояснення судом досліджено та долучено до матеріалів справи.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

В судове засідання 24.10.2016 р. представник відповідача не з'явився, крім того, суд зазначає, що справа розглядалась судом з урахуванням продовженого строку 2 місяці та 15 днів, жодного разу представник відповідача в судове засідання не з*явився.

Враховуючи зазначене, достатність часу, наданого позивачеві та відповідачеві для підготовки до судового засідання та підготовки витребуваних судом документів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, закріплені п.4 ч.3 ст. 129 Конституції України, ст. 4-3 та ст. 33 ГПК України, суд вважає, що господарським судом в межах наданих йому повноважень сторонам створені усі належні умови для надання доказів та обґрунтувань у справі.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив наступне.

17.03.2005 р. між Харківською міською радою (орендодавець - позивач) та ТОВ «Офіс 2000» (орендар - відповідач) був укладений договір оренди землі №6347/00 (надалі - Договір), відповідно до умов якого (п. 1 Договору) орендодавець на підставі рішення XVІІ сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 19.11.2003 року № 232/03 «Про поновлення права оренди земельних ділянок» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться: м. Харків, вул. Новопрудна, 4.

Відповідно до п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0858 га, у тому числі: під забудовою 0,0648 га, інших угідь 0,0210 га.

Згідно п. 3 Договору на земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна нежитлова будівля літ «А-2», яка належить орендарю на праві колективної власності на нерухоме майно, а також інші об'єкти інфраструктури.

В п. 5 сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1101468 грн.

У відповідності до п. 8 договору його укладено строком з 23.11.2002 р. до 23.11.2024 р.

Згідно до п. 9 орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у м. Харкові.

Розмір орендної плати в місяць становить: 2005 рік - 1994,57 грн., 2006 рік - 2596,71 грн., з 2007 року - 3763,35 грн.

В п. 13 договору сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:

- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р.;

- одержано витяг №263 від 14.11.2013 р. з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки.

Листом-пропозицією від 13.12.2013 р. №4863/0/225-13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради направив відповідачу на розгляд та погодження три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною розміру орендної плати, з пропозицією повернути у двадцятиденний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Харківського міського управління юстиції для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.

Вказані вимоги Харківської міської ради відповідачем були проігноровані, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.

Лист було повернуто з відміткою про відсутність адресата за вказаною адресою (а.с. 29).

У відповідності до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

У відзиві відповідач вказував на відсутність доказів направлення відповідачу пропозиції по внесення змін до договору оренди землі, оскільки саме на позивача покладено підготовку та своєчасне направлення додаткової угоди до договору оренди землі.

Вказане відповідач обґрунтовував наявним в матеріалах справи поштовим конвертом з відміткою про повернення за відсутності адресата, направленим за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Широка, 225, в той час як дійсною адресою відповідача була: м. Дніпропетровськ, вул. Маршала Малиновського, 2 (станом на 07 травня 2014 р.).

Позивач спростовував вказані доводи, посилаючись на відсутність повідомлення орендаря про зміну юридичної адреси, відповідно до вимог Договору.

Підпунктом «и» пункту 31 Договору встановлено обов'язок орендаря у разі зміни своїх банківських реквізитів, юридичної адреси, назви, організаційно-правової форми тощо, у 10-денний строк з моменту настання таких змін письмово повідомляти про це орендодавця.

Доказів направлення такого повідомлення відповідачем не надано.

Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано. Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів територіальної громади міста Харкова і є підставою для їх захисту у судовому порядку.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них суд виходить з наступного.

Згідно з частиною другою статті 43 ГПК та статтею 33 ГПК кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України В«Про оренду земліВ» договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 13 договору сторони, серед іншого, передбачили можливість внесення до нього змін щодо перегляду розміру орендної плати у випадках передбачених законом.

Відповідно до п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно зі статтею 1 Закону України В«Про оцінку земельВ» - нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до абз. 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно із ч. 1 ст. 13 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 20 Закону України В«Про оцінку земельВ» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України В«Про місцеве самоврядуванняВ» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Враховуючи норми статті 18 Закону України В«Про оцінку земельВ» , позивач рішеннями від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.

Відповідно до ч. 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України - договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Договір є двостороннім. якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Статтею 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно з ч. 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однією із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та п. 36 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.

При цьому, суд наголошує, що, виходячи з наведених вище норм, прийняття уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеною в пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 В«Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» .

Так, пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рокуВ» , яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р. є чинним. Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 затверджено Положення про порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Пунктом 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12, передбачено попереднє погодження, а не затвердження додаткової угоди директором зазначеного департаменту перед її підписанням міським головою.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у правовідносинах, що розглядаються судом.

Стаття 15 Закону України "Про оренду землі" визначає, що істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір орендної ділянки).

З урахуванням вищевказаних обставин справи та норм чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов в частині внесення змін до п. п. 2, 5 та 9 договору оренди земельної ділянки в частині внесення кадастрового номеру земельної ділянки, визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за земельну ділянку є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Решта вимог позивача про внесення змін до договору оренди шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції позивача задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Позивач, у наданій редакції додаткової угоди до договору оренди землі, просить суд змінити пункти 2, 5, 9, 13, 14, 28 договору, виклавши умови додаткової угоди в редакції яка відрізняється від умов договору оренди, який укладено між сторонами, та є предметом даного судового провадження.

Законом передбачена можливість внесення змін до договору за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено за рішенням суду у випадках, встановлених договором або законом.

Позивач, посилаючись на вищевказані норми законів, рішення органу місцевого самоврядування та на витяг про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, визначаючи їх як підставу позову, ставить питання не лише щодо внесення змін до п.п. 2, 5 та 9 договору оренди земельної ділянки в частині внесення кадастрового номеру земельної ділянки, визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за земельну ділянку, а й щодо фактично викладення умов договору оренди земельної ділянки, який укладено між сторонами, в іншій редакції шляхом затвердження додаткової угоди (п. п. 13, 14, 28 договору).

Відповідно до приписів частини другої статті 14 Цивільного кодексу України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.

Крім того, суд наголошує, що позов складається з його підстав та предмету. Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення. Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу. З огляду на зазначене, зміни до пунктів 13, 14, 28 спірного договору виходять за межі підстав позову. Суд зазначає, що господарський суд розглядає справи в межах позову, тобто в межах його підстав та предмету, виходити за які він має право лише у випадку, передбаченому п. 2 ч. 1 статті 83 Господарського процесуального кодексу України - за клопотанням заінтересованої сторони, якщо це необхідно для захисту прав і законних інтересів позивача або третіх осіб із самостійними вимогами на предмет спору. Статтею 22 Господарського процесуального кодексу України передбачено право позивача до початку розгляду господарським судом справи по суті змінити предмет та підставу позову. Проте позивач не заявляв клопотання про вихід за межі позову та не змінював підстав позову в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України, а тому у господарського суду відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про внесення вказаних змін до пунктів 13, 14, 28 договору оренди землі від 17.03.2005 року.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією викладеною в постановах ВГСУ від 22.12.2015 року у справі № 922/1265/14, від 16.03.2016 р. №922/3068/15, від 13.05.2015 р. №922/5058/14, від 03.07.2014 р. №922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 р. у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 р. у справі №5009/3430/12.

Враховуючи те, що позов підлягає частковому задоволенню, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у розмірі 689,00 грн. підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного, на підставі ст. 93 Земельного кодексу України, ст.ст. 626, 632, 648, 651, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 4, 4-3, 12, 22, 32, 33, 43, 44, 49, 65, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі від 17.03.2005 р. № 6347/05 шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеною в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого В« 17В» березня 2005 року за № 6347/05

у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного

земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ»

В« ____В»


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_2 з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "ОФІС 2000" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України В«Про оренду земліВ» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 В«Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 В«Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті ХарковіВ» пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого В« 17В» березня 2005 року за № 6347/05 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:

В« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:10:010:0005В» .

В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 393 від 30.10.2013 становить 1955965 грн. (один мільйон дев'яносто п'ятдесят п'ять тисяч дев'ятсот шістдесят п'ять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В»

В« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 362/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 109534,04 грн. (сто дев'ять тисяч п'ятсот тридцять чотири гривні 04 копійки), або в місяць - 9127,84 (дев'ять тисяч сто двадцять сім гривень 84 копійки)".

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 17В» березня 2005 року за № 6347/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою

Харківської області відповідальністю "ОФІС 2000"

м. Харків, м-н Конституції, 7 49000, м. Дніпропетровськ,

вул. Широка, буд. 225

код 04059243 код 30591740

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. ОСОБА_2

/підпис/ / підпис/ /ПІБ/

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ОФІС 2000" (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Широка, буд. 225, код ЄДРПОУ 30591740) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7, ідентифікаційний код 04059243; р/р 35417005032986 в ГУ ДКСУ у Харківській області МФО 851011) суму судового збору у розмірі 689,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 26.10.2016 р.

Суддя ОСОБА_3

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення24.10.2016
Оприлюднено31.10.2016
Номер документу62248374
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2746/16

Рішення від 24.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 12.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 04.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 12.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 30.08.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 17.08.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні