ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" жовтня 2016 р.Справа № 922/2660/16
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Аріт К.В.
при секретарі судового засідання Горбачовій О.В.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м.Харків, 3-я особа№1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держгеокадастру у м.Харкові, м. Харків, 3-я особа№2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент земельних відносин при Харківській міський раді, м.Харків до Приватного підприємства фірми "Вамвіс", м.Харків про внесення змін до договору за участю представників:
позивача - ОСОБА_1 (дов.№08-11/7812/2-15 від 30.12.2015 року);
3-ої особи №1 - ОСОБА_2 (дов.№447/0/24-16 від 16.05.2016 року);
3-ої особи №2 - ОСОБА_1О.(дов.№151/0/225-16 від 13.01.2016 року);
відповідача - не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Харківська міська рада, звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача - приватного підприємства фірми "Вамвіс", про внесення змін до договору оренди землі від 28.11.2005 р. №88184/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції, викладеній у позовній заяві. В обґрунтування позовних вимог посилається на 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 ЦК України, ст.ст. 179, 188, 193 ГК України.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 09.08.2016 р. прийнято вказану позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її розгляд на 30.08.2016 р.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 30.08.2016 р. було відкладено розгляд справи на 27.09.2016 р.
27.09.2016 р. позивач надав до суду заяву про зміну предмету позову (вх.№31842), зазначивши наступне:
Харківська міська рада звернулась до суду з позовом до ППФ «Вамвіс» про внесення змін до договору оренди землі № 88184/05 від 28.11.2005.
Згідно п. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та
орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно пункту 288.1., статті 288 Податкового кодексу України підставою для
нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної
ділянки. Позов вмотивовано тим, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:
- одержано витяги № 624 від 24.09.2013 та № 624/1 від 30.10.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в яких визначено, що розмір нормативно грошової оцінки складає 1 704 536 грн. та 1 693 254 грн.;
- виконано розрахунки розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності станом на 01.01.2013 р, відповідно до яких розмір орендної плати земельної ділянки 1 складає 94 822,22 грн. на рік, або в місяць - 7 901,85 грн. та земельної ділянки 2 складає 95 454,02 грн. на рік, або в місяць - 7 954,5 грн.
На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом із листами-пропозиціями рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу Відповідача.
Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Крім цього, відповідно до абз.1 п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно статті 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК встановлено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, яку введено в дію з 01 січня 2014, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м. Харкова, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена і сплачуватись з 1 січня 2014 року, тобто з дати введення в дію нормативно грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013».
Враховуючи вищенаведене, згідно ст. 288, 289 Податкового кодексу України договір оренди землі від 28.11.2005 № 88184/05, укладений між Харківською міською радою та ППФ «Вамвіс» необхідно вважати зміненим з 1 січня 2014р., що дасть можливість Відповідачу дотриматись вимоги ст. 67 Конституції України та сплатити податок в повному обсязі.
Вказана правова позиція підтверджується постановою Верховного суду України від 18.05.2016 у справі № 639/5781/15-ц, відповідно до якої «вважати зміненим з 1 січня 2014 року абзац другий пункту 9 договору оренди землі від 06 липня 2005 року, укладеного між Харківською міською радою та ОСОБА_3, і викласти його у такій редакції: «Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №915/14 від 28 листопада 2013 року на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 19 тис. 101 грн. 49 коп. або в місяць -1 тис. 591 грн. 79 коп.».
Отже, позивач просить суд прийняти заяву про зміну предмету позову до розгляду та прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 28.11.2005 року № 88184/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01 січня 2014 року у редакції, викладеній у заяві.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 27.09.2016 р. було прийнято до розгляду заяву позивача про зміну предмету позову, та відкладено розгляд справи на 04.10.2016 р.
04.10.2016 р. відповідач надав до суду відзив (вх.№32561), в якому проти позову заперечує, клопотання про продовження строку розгляду справи (вх.№32562), заяви про залучення третьої особи (вх.№№32563,32564) та про призначення судової експертизи (вх.№32565).
Ухвалою господарського суду Харківської області від 04.102016 р. було прийнято до розгляду клопотання відповідача про призначення експертизи, залучено в якості 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держземагенства у м.Харкові та Департамент земельних відносин при Харківській міській раді, продовжено строк розгляду спору по 23.10.2016р. включно, та відкладено розгляд справи на 18.10.2016 р.
13.10.2016 р. 3-я особа №1 через канцелярію суду надала клопотання (вх.№33762), в якому просить суд замінити 3-ю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держземагенства у м.Харкові на належну 3-ю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору- Управління Держгеокадастру у м.Харкові.
18.10.2016 р. представник позивача надав до суду додаткові пояснення (вх.№34302), заперечення на відзив (вх.№ 34303), та докази надіслання копії позову третім особам (вх.№34300).
Ухвалою господарського суду Харківської області від 18.102016 р. було задоволено клопотання про заміну 3-ої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держземагенства у м.Харкові на належну 3-ю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держгеокадастру у м.Харкові; виключено з числа 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держземагенства у м.Харкові; залучено в якості 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держгеокадастру у м.Харкові; розгляд справи відкладено на 24.10.2016 р.
18.10.2016 р. представник позивача надав до суду заперечення на клопотання про призначення експертизи (вх.№34969).
Судом було досліджено та долучено до матеріалів справи надані документи.
У судовому засіданні 24.10.2016 р. представник позивача та 3-ої особи №2 заперечував проти призначення експертизи, позов підтримував, змін не мав.
У судовому засіданні 24.10.2016 р. представник 3-ої особи№1 заперечував проти клопотання про призначення експертизи, позов підтримував, письмових пояснень не надав.
Відповідач у судове засідання 24.10.2016 р. не з'явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Розглянувши клопотання відповідача про призначення експертизи, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про відмову в його задоволенні, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про судову експертизу", судова експертиза- це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об'єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні органів дізнання, досудового та судового слідства.
Господарський суд при вирішенні кожної справи повинен повно та всебічно з'ясувати обставини справи, дослідити усі докази, що стосуються предмету доказування у справі.
Із заявлених позивачем вимог у позові та із заперечень відповідача вбачається, що обставини на які вони посилаються, можуть бути доведені ними за допомогою інших засобів доказування ніж експертиза, оскільки вирішення питання про ці обставини, їх наявність чи відсутність не належить до сфери спеціальних знань, які належать до кола питань, що вирішуються експертизою.
Враховуючи вищевикладене, суд відмовляє в задоволенні клопотання про призначення судової експертизи.
Враховуючи те, що норми ст.65 Господарського процесуального кодексу України щодо обов'язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п.4 ч.3 ст.129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що в межах наданих йому повноважень створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній і додатково поданими на вимогу суду матеріалами і документами, без участі відповідача.
Отже, суд, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками судового процесу докази, заслухавши пояснення позивача та 3-іх осіб, встановив наступне.
На підставі рішення Харківської міської ради від 28.04.2005 р. № 30/05 В«Про надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особамВ» Харківською міською радою укладено наступний договір оренди землі від 28.11.2005р. за реєстраційним номером №88184/05, який діє до 01.12.2029 р., земельні ділянки за кадастровими номерами 6310138800:02:009:0021-ділянка1 та №6310138800:02:009:0021-ділянка2, що знаходиться за адресою: вул.Плеханівська,16 м.Харкова (надалі- Договір).
За п.5 Договору розмір орендної плати складається з розміру нормативної грошової оцінки ділянки1 - 951242 грн., ділянки1 - 932857 грн.
За договором розмір орендної плати на рік за ділянку 1 становить 39000,96 грн., за ділянку2- 38247,12 грн.
Відповідач у своїх запереченнях посилається на наступне.
Відповідач вважає, що рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від
25.09.2013 року № 1269/13 «Про затвердження Порядку впровадження нормативної
грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» (далі - рішення 26 сесії ХМР) не може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі в розумінні ч.1 ст.651 ЦК України, а тому посилання позивача на даний акт є безпідставним, зазначивши, що це рішення 26 сесії ХМР не підлягає до застосування до спірного договору оренди землі, зокрема, відповідно до п. З рішення 26 сесії ХМР встановлює, що зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі в місті Харкові.
Також відповідачем у поясненнях зазначено, що на сьогодні, актами Харківської міської ради не визначено порядок оформлення та укладання додаткових угод до договорів оренди землі, які були укладені до 01.01.2013 р., тобто до набрання чинності Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12. Зважаючи на відсутність Порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові, який би діяв стосовно договорів оренди землі, укладених до 01.01.2013 р., застосування рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.» до спірних правовідносин оренди землі є неможливим.
Суд дослідивши матеріали справи, дійшов висновку про необґрунтованість заперечень відповідача, оскільки спірні правовідносини оренди землі є такими, що тривають, у зв'язку з чим, зміна грошової оцінки землі, що відбулась після укладення спірного договору може застосовуватись до цих правовідносин та є достатньою правовою підставою для внесення змін до договору оренди.
На підставі ст.1 Закону України В«Про оренду земліВ» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі ст.3 цього Закону об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до ст.6 вказаного закону орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Статтею 13 зазначеного закону встановлено, що договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч.2 ст.792 Цивільного кодексу України, ч.8 ст.93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно зі статтею 2 Закону України В«Про оренду земліВ» відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно з ст.15 Закону України В«Про оренду земліВ» однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст.21 Закону України В«Про оренду земліВ» орендна плата за землю- це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно з ст.30 Закону України В«Про оренду земліВ» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
На підставі п.13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у тому числі В«в інших випадках, передбачених закономВ» .
Відповідно до пункту 289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно зі ст.13 Закону України В«Про оцінку земельВ» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно із ст.15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до положень статті 1 Закону України В«Про оцінку земельВ» , нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Виходячи зі змісту ч.5 статті 5 Закону України В«Про оцінку земельВ» , нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до ст.18 Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013р.»» встановлено (п.2, п.3), що плата за землю на підставі даних В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.В» вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Всі вищевказані рішення Харківської міської ради є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані, приписи прокурора на дані рішення не вносилися.
Згідно зі ст.144 Конституції України та ст.73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із п.2.1., п.2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п.4 ст.33 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» є власником програмного комплексу В«Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.В» , здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.В» , здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагентства у м.Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п.3.1., п.3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Згідно з ч.1 ст.11 ГПК України підприємство чи організація, які вважають за необхідне змінити чи розірвати договір, надсилають пропозиції про це другій стороні за договором.
На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:
- одержано витяг №287 від 24.09.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р.
На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом із листом-пропозицією від 17.12.2013р. № 5490/0/225-13 та №5389/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача.
Одержання вказаних листів відповідачем підтверджується копією відповідного поштового відправлення, що додано до матеріалів справи.
Різниця в розмірі орендної плати на рік, що підлягає сплаті Харківській міській раді за користування зазначеною земельною ділянкою, згідно із визначеним у договорі розміром орендної плати та даних розрахунку розміру орендної плати згідно із нормативною грошовою оцінкою землі, що введена в дію з 01.01.2014 р. становить:
- Розмір орендної плати на рік за договором оренди (грн.):
ділянка1-39000,96 грн.
ділянка2-38247,12 грн.;
- Розмір орендної плати на рік згідно оновленого розрахунку (грн.):
ділянка1-94822,22 грн.
ділянка2-95454,02 грн.;
- Різниця на рік (грн.):
ділянка1-55821,26 грн.
ділянка2-57206,90 грн.
Згідно зі ст.651 ЦК України та ст.188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.
Статтею 653 ЦК України встановлено, що якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до ст.654 ЦК України зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється.
Відповідно до положень ст.188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) або у разі неодержання відповіді у встановлений строк, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Згідно із п.2.19 постанови Пленуму ВГС України від 17.05.2001р. № 6 В«Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносинВ» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст.652 ЦК України).
Згідно з ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03 червня 2008 року N 309-VI внесено зміни до частин четвертої та п'ятої статті 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для інших категорії земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Харківська міська рада, як суб'єкт владних повноважень, реалізує останні шляхом прийняття рішень.
Також Харківська міська рада може виступати, як учасник цивільних правовідносин, шляхом укладання різного виду угод.
В цих відносинах відповідний орган самоврядування, відповідно до положень статті 169 Цивільного кодексу України, діє на рівних засадах з іншими учасниками.
У відповідності до ч.4 ст.179 Господарського кодексу України, при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в тому числі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).
Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі щодо розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі, а саме до пунктів 5 та 9 договору, які запропоновані у доданій до позовної заяви додатковій угоді є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Також, суд вважає такими, що підлягають задоволенню вимоги щодо внесення до пункту 2 договору відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України В«Про оренду земліВ» , в редакції змін, внесених Законом №3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, встановивши сторону, з вини якої справу було доведено до суду, суд керується ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до яких, судовий збір покладається на відповідача.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст.129, 144 Конституції України, ст.ст. 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст.1, 5, 15, 18, 20 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 2, 13, 14, 15, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.93 Земельного кодексу України, ст.ст. 6, 626, 628, 632, 648, 651, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст.1, 4, 12, 22, 32, 33, 34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
В позові відмовити частково.
Внести зміни до договору оренди землі від 28.11.2005 р. № 99184/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі з 01 січня 2014 року в наступній редакції:
" ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого 28 листопада 2005 року за №88184/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті по земельних"
В« ____В»
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Приватне підприємство фірма "Вамвіс" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України В«Про оренду земліВ» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 В«Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 В«Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті ХарковіВ» листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 №6-28-0.22-215/2-15 пункти 5.та 9.. договору оренди землі, зареєстрованого В« 11В» жовтня 2004 року за № 63176/04 змінити, доповнити пункт 2. словами та викласти у такій редакції:
В« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки №1-6310138800:02:009:0021, земельної ділянки №2 -6310138800:02:009:0006."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки №1 відповідно до витягу з технічної документації №624/1 від 30.10.2013р. становить 1693254,00 гривень, земельної ділянки №2 відповідно до витягу з технічної документації №624 від 24.09.2013р. становить 1704536,00 гривень.
В« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку №1 згідно з розрахунком № 755/14 від 20.11.2013р. на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 94822,22 грн., або в місяць - 7901,85 грн.; за земельну ділянку №2 згідно з розрахунком № 754/14 від 20.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 94454,02 грн., або в місяць - 7954,50 грн.
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі зареєстрованого В« 28В» листопада 2005 року за № 88184/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ОРЕНДАР:
Харківська міська рада Приватне підприємство
Харківської області фірма "Вамвіс"
В особі міського голови В особі керівника
Стягнути з приватного підприємства фірма "Вамвіс" (код ЄДРПОУ 30292267, 61001, м.Харків, вул.Плеханівська, б.16) на користь Харківської міської ради (61003, м.Харків, майдан Конституції, 7, код 32566297) 1378,00 гривень судового збору.
Видати відповідний наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 31.10.2016 р.
Суддя ОСОБА_5
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2016 |
Оприлюднено | 03.11.2016 |
Номер документу | 62344523 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Аріт К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні