Рішення
від 25.10.2016 по справі 922/2698/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" жовтня 2016 р.Справа № 922/2698/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Ємельянової О.О.

при секретарі судового засідання Малихіній М.П.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Гаражно-будівельного кооперативу "Крок", м. Харків провнесення змін до договору за участю представників сторін:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: ОСОБА_1 (дов. № б/н від 22.08.2016 року).

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада (позивач) звернулась до господарського суду Харківської області із позовом до Гаражного кооперативу "Крок" (відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 06.11.2009 року № 240971000065 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору землі в наступній редакції:

Додаткова угода

до договору оренди землі, зареєстрованого В« 06В» листопада 2009 року за № 240971000065 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В« Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , поновленого додатковою угодою від В« 12В» квітня 2013 року, номер запису про інше речове право: 2463560, дата державної реєстрації: 29.08.2013.

В« ____В»


20

Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_2, який діє на підставі Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» і розпорядження міського голови від 18.02.2016 № 208/2к, з одного боку, та Гаражно-будівельний кооператив В«КрокВ» (орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України В«Про оренду земліВ» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання віл 25.09.2013 № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 В«Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. ХарковіВ» (зі змінами за доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 В«Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті ХарковіВ» , Рішення 1 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 20.11.2015 № 12/15 В«Про перейменування об'єктів топоніміки міста ХарковаВ» пункти 1, 5 та 9 договору оренди землі, зареєстрованого В« 06В» листопада 2009 року за № 240971000065 змінити, доповнити пунктом 2. словами і викласти у наступній редакції:

В« 1. Орендодавець на підставі рішення 15 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 03.10.2007 року № 197/07 В«Про припинення та надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і спорудВ» ; рішення 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.12.2007 року № 289/07 В«Про внесення змін до рішень сесій Харківської міської радиВ» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, несільськогосподарського призначення - землі транспорту, яка знаходиться м. Харків, Григорівське шосе (колишне Комсомольське шосе), 10аВ» .

В« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137900:07:025:0002.В»

В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 40/16 від 18.01.2016 становить 2 849 994 грн. (два мільйони вісімсот сорок дев'ять тисяч дев'ятсот дев'яносто чотири гривні).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.В»

В« 9 Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 78/16 від 29.01.2016 на рік становить З % від її нормативної грошової оцінки і складає 85 499,82 грн. (вісімдесят п'ять тисяч чотириста дев'яносто дев'ять гривень 82 копійки), або в місяць - 7 124, 99 грн. (сім тисяч сто двадцять чотири гривні 99 копійок).В»

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 06В» листопада 2009 року за № 240971000065 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , поновленою додатковою угодою від В« 12В» квітня 2013 року, номер запису про інше речове право: 2463560, дата державної реєстрації: 29.08.2013 і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

Орендодавець Орендар

Харківська міська рада Гаражно-будівельний кооператив В«КрокВ»

Харківської області 61064, м. Харків, Григорівське шосе

м. Харків, м-н. Конституції, 7 (колишне Комсомольське шосе), 10 А

код 04059243 код 25461989

В особі виконуючого повноваження В особі керівника

Харківського міського голови, секретаря

міської ради


О.М. ОСОБА_3І.Б./

/підпис/ /підпис/

та до стягнення заявлені судові витрати.

Позовні вимоги обґрунтовані прийнятими рішеннями Харківської міської ради від 25.12.2007 року № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішеннями Харківської міської ради 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням № 960/12, яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, у зв'язку із чим зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі.

Ухвалою суду від 12.08.2016 року порушено провадження у справі та призначено до розгляду у судовому засіданні на 29.08.2016 року.

Ухвалою суду від 19.09.2016 року продовжено строк розгляду справи на 15 днів у межах строків визначених статтею 69 Господарського процесуального кодексу України та відкладено розгляд справи на 10.10.2016 року. з 10.10.2016 року на 20.10.2016 року, з 20.10.2016 року на 25.10.2016 року.

У судовому засіданні 25.10.2016 року винесено позивачу окрему ухвалу.

22.08.2016 року відповідач через канцелярію суду надав відзив вх. № 27683 у якому зазначає, що відповідач не визнає позовні вимоги позивача у частині встановлення орендної плати за земельну ділянку площею 0,1599 га, так як відповідач займає та користується земельною ділянкою меншою ніж зазначено у позовній заяві. Від площі земельної ділянки залежить орендна плата, яка на 2016 рік зросла більше ніж в 40 разів проти 2015 року, а це суттєво позначається на сімейному бюджеті членів гаражного кооперативу, які платять цю орендну плату. Харківська міська рада визнала, що відповідач не користується земельною ділянкою, яка йому була наділена для будівництва овочесховищ та увійшла в загальну площу 0,1599 га землі. На цій площі землі повинні були бути збудовані гаражі та овочесховища. Гаражі кооперативом збудовані та здані в експлуатацію, а на місці овочесховищ міською владою збудований дитячий майданчик, але міська влада хочу щоб гаражний кооператив платив орендну плату за цю землю з чим ми не згодні. Рішенням Харківської міської влади від 06.07.2016 року № 270/16 додаток № 2 дозволено відповідачу розробити технічну документацію із землеустрою для подальшого вилучення ділянки на якій побудований дитячий майданчик. Це рішення до кооперативу надійшло 17.08.2016 року та в даний час ми вирішуємо питання про розробку цієї Документації. По закінченню роботи із розробки технічної документації із землеустрою стане відомо, яку площу землі займає відповідач, а яка була виділена для побудови овочесховища та на якій міською владою збудований дитячий майданчик. За наслідками цієї розробки буде встановлена сума орендної плати. У зв'язку із зменшенням площі орендованої землі, теперішній договір оренди підлягає розірванню та укладенню нового договору оренди землі, тому просить суд у повному обсязі відмовити у задоволенні позовних вимог.

19.09.2016 року позивач через канцелярію суду надав додаткові пояснення вх. № 30829 у яких зазначає, що рішенням Харківської міської ради від 06.07.2016 року № 270/16 відповідачу надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки. Пунктом 4 рішення осіб, зазначених у додатках, попереджено, що земельні ділянки для експлуатації та обслуговування об'єктів буде надано у користування окремими рішеннями після надання документації із землеустрою, погодженої у встановленому порядку. Станом на теперішній час відповідачем технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки із земель територіальної громади м. Харкова площею 0,1599 га за рахунок земель промисловості, транспорту, енергетики, оборони та іншого призначення для експлуатації та обслуговування напівпідземних гаражів по Григорівському шосе, 10 до Харківської міської ради на погодження не надав. Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року № 960/12 затверджено док оформлення договорів землі у місті Харкові. Згідно з пунктом 25 вказаного Порядку дострокове розірвання договору оренди землі за взаємною згодою сторін, як за ініціативою орендаря, так і за ініціативою орендодавця оформлюється на підставі відповідного рішення Харківської міської ради угодою про розірвання договору оренди землі згідно із затвердженою формою. Враховуючи те, що договір оренди землі припиняє дію із моменту державної реєстрації угоди про його розірваний, є всі підстави вказувати на те, що договір оренди землі від 06.11.2009 року № 24097100065 є діючим, а тому зміна граничного мінімального розміру орендної плати та зміна коефіцієнтів індексації є підставою для перегляду розміру орендної плати та внесення змін до діючого договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі. Також позивачем було надано для долучення до матеріалів справи копію розпорядження щодо повноважень ОСОБА_2

06.10.2016 року відповідач через канцелярію суду надав клопотання вх. № 32877 у якому заперечує проти заявленого позивачем розміру земельної ділянки та зазначає, що Харківська міська рада визнала, що відповідач користується меншою земельною ділянкою проти тієї, яка вказана у договорі оренди та своїм рішенням від 06.07.2016 року № 270/16 додаток № 2 дозволила відповідачеві розробити технічну документацію із землеустрою для подальшого вилучення ділянки на якій встановлено дитячий майданчик. На думку відповідача, останнє свідчить про те, що в провадженні міської ради є справа з господарського спору між відповідачем та міською радою, про той же предмет і з тих же підстав, що дає підстави для відмови у задоволенні позову. Також зазначає, що позивач не виконав у повному обсязі вимоги ухвали суду від 12.08.2016 року, що є підставою для відмови у позові.

Уповноважений представник позивача у призначене судове засідання не з'явився, витребувані судом документи не надав, про причину неявки на час розгляду справи суд не повідомив, про час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином, про що свідчить поштове повідомлення про вручення ухвали суду, яке долучено до матеріалів справи.

Присутній у судовому засіданні представник відповідача проти задоволення позову заперечував із підстав викладених у наданому до суду відзиві та клопотанні та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікованою Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 року № 475/97 - ВР), кожній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її громадських прав і обов'язків впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.

Згідно із частиною 2 статті 4-3 Господарського процесуального кодексу та статтею 33 Господарського процесуального кодексу України сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Якщо подані сторонами та іншими учасниками судового процесу докази є недостатніми, господарський суд може за їх клопотанням чи за власною ініціативою витребувати в порядку підготовки справи до розгляду необхідні для цього письмові і речові докази, інші матеріали (пункт 3, 4, 6, 8 і 11 статті 65 ГПК України), притому не лише від учасників судового процесу, а й від інших підприємств, установ, організацій, державних органів.

При цьому, суд має створити належні умови всім учасникам судового процесу для виконання ними вказаного обов'язку по доведенню своєї правової позиції.

Згідно частини 3 статті 22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Так, наявні у матеріалах справи ухвали суду про порушення провадження у справі від 12.08.2016 року та про відкладення розгляду справи від 29.08.2016 року, 19.09.2016 року, 10.10.2016 року, 20.10.2016 року свідчать, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи, витребувано в порядку підготовки справи до розгляду необхідні для цього докази.

Враховуючи те, що норми статті 65 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а пунктом 4 частини 3 статті 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

Згідно із статтею 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 25.10.2016 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення відповідача, всебічно та повно дослідивши надані докази і таким чином з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені позовні вимоги, судом встановлено наступне.

На підставі рішення 15 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 03.10.2007 року № 197/07 В«Про припинення та надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель та споруд"; рішення 17 сесії Харківської місткої ради 5 скликання від 25.12.2007 року №289/7 "Про внесення змін до рішень сесій Харківської міської ради", між Харківською міською радою (далі-позивач, орендодавець) та Гаражно-будівельним кооперативом "Крок" (ділі-відповідач, орендар) було укладено договір оренди землі від 26.05.2010 року, відповідно до якого, орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі транспорту, яка знаходиться м. Харків, Комсомольське шосе (т. 1, а.с. 16-18).

Пунктом 8 договору сторонами визначено, що договір укладено строком до 01.09.2012 року. Після закінчення строку орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

09.11.2009 року було складено акт приймання - передачі земельної ділянки площею 0,1599 га (т. 1, а.с. 20).

На підставі рішення Харківської міської ради від 26.09.2012 року № 841/12 поновлено право користування земельною ділянкою по Комсомольському шосе, 10а та 12.04.2013 року між сторонами підписано додаткову угоду до договору оренди землі від 06.11.2009 року № 240971000065 (т. 1, а.с. 33-34).

Відповідно до пункту 8 додаткової угоди, договір укладено строком до 01.09.2017 року.

Відповідно до витягу № 40/16 (від 18.01.2016 року № 97-20.08-34.3-58/32-16) Управління Держземагенства у м. Харкові Харківській області з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки:

кадастровий номер 6310137900:07:025:0002;

цільове призначення для експлуатації та обслуговування напівпідземних гаражів;

функціональне використання землі транспорту, зв'язку;

площа земельної ділянки, кв.м - 1599 (т. 1, а.с. 32).

Згідно пункту 9 договору (в редакції із змінами від 12.04.2013 року), сторони погодили, що орендна плата за землю вноситься орендарем щомісяця у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік з розрахунком № 869/12 від 25.10.2012 року становить: 0,09 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає: - 1 705,10 грн.;

Розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить: - 142, 09 грн. (т. 1. а.с. 33).

Відповідно до пункту 13 договору (в редакції із змінами від 12.04.2013 року) розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; зміні коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; е) в інших випадках, передбачених законом (т. 1, а.с. 33).

Як зазначає позивач, рішенням 25-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 03.07.2013 року за № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.

Рішенням 26-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 25.09.2013 року за №1269/13 Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (пункти 2- 3 рішення), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Відповідне рішення було опубліковано у офіційному виданні В«Харьковские известияВ» 01.10.2013 році.

Відповідно до пункту 2 статті 20 та пункту 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до витягу № 40/16 (від 18.01.2016 року № 97-20.08-34.3-58/32-16) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 849 994, 00 грн. (т. 1, а.с. 32).

Департаментом земельних відносин було здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності № 78/16. Та встановлена ставка річної орендної плати (процент від нормативної грошової оцінки) у розмірі 3. Прийнятий для розрахунку розмір орендної плати, відсоток від нормативної грошової оцінки 3. Так розмір орендної плати в рік становить 85 499,82 грн., а розмір орендної плати в місяць - 7 124,99 грн. (т. 1, а.с. 31).

На підставі вищевикладеного, 14.03.2016 року за № 1626/0/225-16 Департаментом земельних відносин на адресу відповідача було направлено лист-пропозицію «Про зміну договору оренди землі» у якому відповідачеві було направлено на розгляд та підписання три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною розміру орендної плати. А також, відповідача попереджено, що у разі незадоволення зазначеної пропозиції у встановлений строк Департаментом земельних відносин буде підготовлено пропозиція до юридичного департаменту для вжиття заходів щодо спонукання до здійснення дій стосовно укладання додаткової угоди до договору оренди землі у судовому порядку (т. 1, а.с. 29).

07.04.2016 року відповідачем на адресу позивача направлено лист, у якому повідомив позивача про відмову від частини земельної ділянки розміром 0,0434 га, яка була виділена для будівництва овочесховища та відповідачем не була освоєна, на ньому міською владою побудований дитячий майданчик. Також просить залишити орендну плату на рівні 2015 року. Та до розгляду цього листа і отриманні відповіді на нього просить дати можливість не підписувати запропонований виконкомом міськради проект додаткової угоди до договору оренди землі від 06.11.2009 року (т. 1, а.с. 26-28).

28.04.2016 року Департаментом земельних відносин на адресу відповідача було вдруге направлено лист № 3510/0/225-16. (т. 1, а.с. 40). У якому запропоновано відповідачу для підготовки пропозицій міській раді про надання дозволу на розробку технічної документації щодо поділу земельної ділянки, надати зазначені у листі документи. Та повернути підписані та скріплені печатною три примірники розрахунку орендної плати та три примірники додаткової угоди до договору оренди (т. 1, а.с. 24-25).

Відповідачем вищезазначений лист позивача в частині повернення підписаних та скріплених печатною трьох примірників розрахунку орендної плати та трьох примірників додаткової угоди до договору оренди залишено без відповіді та задоволення, що і стало причиною звернення із відповідним позовом до суду.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 792 Цивільного кодексу України, частини 8 статті 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Виходячи з частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель", є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до статті 143 Конституції України органи місцевого самоврядування вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції.

Згідно зі статтею 144 Конституції України та статті 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» органи місцевого самоврядування при виконанні своїх функцій приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Як вбачається із матеріалів справи, рішення Харківської міської ради, яким затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до частини 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Згідно з частиною статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та пункту 4.1 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати за землю використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Зважаючи на наведені норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Відповідно до пункту 13 договору оренди землі сторони при укладенні договору досягли згоди, що розмір орендної плати переглядається зокрема у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів зміні коефіцієнту індексації, визначених законодавством та в інших випадках, передбачених законом (т. 1, а.с. 33).

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.

Згідно із пунктом Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Щодо наданих відповідачем 22.08.2016 року та 06.10.2016 року заперечень на позовну заяву викладених у відзиві та поясненнях, а саме:

- встановлення орендної плати за земельну ділянку площею 0,1599 га, так як відповідач займає та користується земельною ділянкою меншою ніж зазначено у позовній заяві;

- що в провадженні міської ради є справа з господарського спору між відповідачем та міською радою, про той же предмет і з тих же підстав, що дає підстави для відмови у задоволенні позову.

Суд не приймає вищезазначені заперечення відповідача, оскільки станом на момент розгляду справи відповідачем не надано до суду жодного доказу у підтвердження внесення змін до договору оренди землі від 06.11.2009 року № 240971000065 в частині визначення розміру земельної ділянки яку йому було надано в оренду. Також відповідачем не надано доказів у підтвердження розірвання або внесення змін до договору оренди землі від 06.11.2009 року № 240971000065.

Тому надані відповідачем заперечення є необґрунтованими та безпідставними, а також ґрунтуються на неправильному та довільному тлумаченні норм законодавства, та їх розумінні, спростовуються матеріалами справи та викладеними вище нормами, тому не приймаються судом.

Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін.

За загальним правилом обов'язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. Обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення. Це стосується позивача, який повинен доказати факти, на підставі яких пред'явлено позов, а також відповідача, який має можливість доказувати факти, на підставі яких він заперечує проти позову.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Доказів врегулювання спірних відносин за взаємною згодою сторін відповідач суду не надав.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Обґрунтованість позовних вимог у частині внесення змін до договору шляхом укладання додаткової угоди про визначення розміру із орендної плати, а саме абзац 1 пункту 5, абзац 2 пункту 9, та пункт ІІ додаткової угоди.

В решті позовних вимог щодо внесення змін у інші пункти договору оренди землі від 06.11.2009 року за № 240971000065, а саме пункту І, пункту 1, пункту 2, абзац 2 пункту 5, абзац 1 пункту 9 додаткової угоди - необхідно відмовити у зв'язку із необґрунтованістю Харківською міською радою позовних вимог щодо внесення відповідних змін, оскільки вони не стосуються розміру орендної плати.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується статтею 49 Господарського процесуального кодексу України. При частковому задоволення позовних вимог судові витрати покладаючи на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, тому судовий збір у розмірі 689, 00 грн. підлягає до стягнення із відповідача.

Керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі від 06.11.2009 року № 240971000065 шляхом визнання укладеною додаткової угоди про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у такій редакції:

Додаткова угода

до договору оренди землі, зареєстрованого В« 06В» листопада 2009 року за № 240971000065 у Харківській регіональній філії Державного підприємства « Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», поновленого додатковою угодою від «12» квітня 2013 року, номер запису про інше речове право: 2463560, дата державної реєстрації: 29.08.2013.

«____»


20

Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_2, який діє на підставі Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» і розпорядження міського голови від 18.02.2016 № 208/2к, з одного боку, та Гаражно-будівельний кооператив «Крок» (орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 40/16 від 18.01.2016 становить 2 849 994 грн. (два мільйони вісімсот сорок дев'ять тисяч дев'ятсот дев'яносто чотири гривні).

В« 9 Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 78/16 від 29.01.2016 на рік становить З % від її нормативної грошової оцінки і складає 85 499,82 грн. (вісімдесят п'ять тисяч чотириста дев'яносто дев'ять гривень 82 копійки), або в місяць - 7 124, 99 грн. (сім тисяч сто двадцять чотири гривні 99 копійок).В»

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого В« 06В» листопада 2009 року за № 240971000065 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» , поновленою додатковою угодою від В« 12В» квітня 2013 року, номер запису про інше речове право: 2463560, дата державної реєстрації: 29.08.2013 і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

Орендодавець Орендар

Харківська міська рада Гаражно-будівельний кооператив «Крок»

Харківської області 61064, м. Харків, Григорівське шосе

м. Харків, м-н. Конституції, 7 (колишне Комсомольське шосе), 10 А

код 04059243 код 25461989

В особі виконуючого повноваження В особі керівника

Харківського міського голови, секретаря

міської ради


О.М. ОСОБА_3І.Б./

/підпис/ /підпис/

В решті позову щодо внесення змін у інші пункти договору оренди землі від 06.11.2009 року № 240971000065, а саме пункту І, пунктів 1, 2, абзац 2 пункту 5, абзац 1 пункту 9 додаткової угоди - відмовити.

Стягнути з Гаражно-будівельного кооперативу «Крок» (61064, м. Харків, Григорівське шосе (колишне Комсомольське шосе), 10 А, ЄДРПОУ 25461989) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н. Конституції, 7, ЄДРПОУ 04059243; в тому числі Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011) 689,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Повне рішення складено 31.10.2016 р.

Суддя ОСОБА_4

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення25.10.2016
Оприлюднено03.11.2016
Номер документу62344535
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2698/16

Постанова від 17.01.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Хачатрян В.С.

Ухвала від 29.11.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Хачатрян В.С.

Ухвала від 10.11.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Хачатрян В.С.

Рішення від 25.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Окрема ухвала від 25.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 20.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 10.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 19.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 29.08.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 12.08.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні