ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
31 жовтня 2016 р. справа № 903/655/16
Господарський суд Волинської області у складі:
головуючого судді - Гарбара Ігоря Олексійовича
секретар судового засідання - Гримайло Олександр Петрович
за участю представників сторін:
від позивача: н/з.
від відповідача: ОСОБА_1 (представник за дов. від 23.09.2016р.), ОСОБА_2 (представник за дов. від 23.09.2016р.), ОСОБА_3 (представник за дов. від 23.09.2016р.)
в судовому засіданні взяла участь прокурор відділу прокуратури Волинської області - ОСОБА_4 (службове посвідчення від 12.11.2015р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Луцьку у приміщенні господарського суду Волинської області справу за позовом першого заступника керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Воютинської сільської ради Луцького району до приватного підприємства "Садівська Дача" про внесення змін до договору оренди землі,
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Воютинської сільської ради звернувся в господарський суд Волинської області з позовом до приватного підприємства "Садівська Дача" про внесення змін до договору оренди землі від 27.12.2012р., шляхом викладення пунктів 3, 7 угоди від 27.12.2012р. в наступних редакціях:
"3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,9225 га становить відповідно: за земельну ділянку площею 0,6673 га - 92676,35 грн., 0,2612 га - 1960,87 грн.";
"7.Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошовій, у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі на рік. Орендна плата вноситься у такі строки - згідно ст. 287 Податкового кодексу України рівними частинами за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного місяця)".
24 жовтня 2016 року на адресу суду від Воютинської сільської ради Луцького району надійшло клопотання №377/1.9.1 від 24.10.2016р. про розгляд справи за відсутності представника сільської ради та з повідомлення про те, що доказами надсилання відповідачу листа від 01.06.2016 року за №186/1.9.1 являться витяг з журналу вихідної документації Воютинської сільської ради.
Присутня в судовому засіданні прокурор відділу прокуратури Волинської області пред'явлені позовні вимоги підтримала, просить задовольнити їх та стягнути з відповідача в дохід Державного бюджету України відповідну суму судового збору за розгляд справи судом.
Відповідач у відзиві від 04.10.2016р. (а.с. 33-36) на позовну заяву та представники приватного підприємства "Садівська Дача" в судовому засіданні пред'явлені прокурором до підприємства позовні вимоги заперечують, вважають їх безпідставними, просять суд відмовити у їх задоволенні.
Заслухавши пояснення прокурора, представників відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд прихадить до наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, 27 грудня 2012 року між Луцькою районною державною адміністрацією (Орендодавець) та Приватним підприємством "Садівська Дача" (Орендар) укладено договір оренди землі (а.с.11-12) у відповідності до котрого Орендарю передано, а останнім прийнято в строкове платне користування (оренду) земельна ділянка площею 0,9225 і з неї під водним плесом 0,6613 га. прибережною смугою 0,2612 га., що розташована за межами населених пунктів Воютинської сільської ради Луцького району Волинської області, кадастровий номер 0722881500:04:000:1978.
Відповідна угода (п. 6 договору) укладена терміном на двадцять п'ять років.
Пунктами 3, 7 договору оренди визначено, що нормативна грошова оцінка становить - 6312,97 грн. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошовій, у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі на рік. Орендна плата вноситься у грошовій формі: за 0,6613 га. водного плеса ставка становить 222,17 грн., а також за 0,2612 га. прибережної смуги становить 96,64 грн.
Положеннями пункту 9 договору оренди визначалось, що розмір орендної плати переглядається один раз в рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами.
Пунктом 27 угоди встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається в судовому порядку.
Статтею 271 Податкового кодексу України (далі ПК України) встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Згідно ч. 5 ст. 5, ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".
Згідно п. 14.1.136 ст. 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до п. 14.1.147 ст. 14 ПК України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно п. 288.5.1 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Як визначено п. 14.1.125 ст. 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до п.1 положення «Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №15(далі - Положення), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-премєр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.
Згідно пп.31 п.4 Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України , безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.
Рішенням Воютинської сільської ради №11/4 від 23.11.2012р. "Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель населених пунктів с.Воютин, с.Гать, с.Тертки та с.Чорний ліс" затверджено технічну документацію з нормативно грошової оцінки земель населених пунктів с.Воютин, с.Гать, с.Тертки та с.Чорний ліс Воютинської сільської ради Луцького району (а.с.13).
Як вбачається з витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки №4782/86-16 від 25.08.2016р. та №4783/86-16 від 25.08.2016р. наданих управлінням Держгеокадастру у Луцькому районі нормативно грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,9225 га. становить за земельну ділянку площею 0,6673 га - 92676,35 грн., 0,2612 га - 1960,87 грн. (а.с.14).
Згідно ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" визначається, що однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір, вирішується в судовому порядку.
01 червня 2016 року за вихідним №186/1.9.1 Воютинською сільською радою на адресу Приватного підприємства "Садівська Дача" направлено лист з пропозицію (а.с.13) щодо внесення змін до договорів оренди землі, зокрема, в частині встановлення розміру орендної плати на рівні 3% нормативної грошової оцінки землі, як цього вимагають положення Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014р., а також положення Податкового кодексу України.
Доказами надсилання відповідачу листа від 01.06.2016 року за №186/1.9.1 являться витяг з журналу вихідної документації Воютинської сільської ради (а.с.42).
Відповідний лист-пропозицію залишено Орендарем без відповіді та реагування. Зміни до договору оренди землі від 27.12.2012р. внесені не були, будь-яких додаткових угод між сторонами стосовно встановлення розміру орендної плати на рівні 3% нормативної грошової оцінки землі підписано не було.
Згідно ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Додатково суд зазначає, що згідно п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
Відповідно ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадку, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно ч. 3 ст. 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та в розмірах, установлених цим кодексом та законами з питань митної справи.
У зв'язку з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. При цьому, виходячи з принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів в разі їх суперечності, закріпленого у п. 5.2 ст. 5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж установлений п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України.
Вищевизначена позиція знайшла своє відображення у постанові колегії суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України від 02.12.2014р. у справі №21-274а14.
В силу ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. При цьому вимоги, що пред'являються до доказів, визначені ст. 34 ГПК України, відповідно до якої, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи викладені обставини, беручи до уваги наявні в матеріалах справи документи, докази та письмові пояснення сторін, господарський суд, оцінюючи подані сторонами докази за своїм переконанням, що ґрунтується на всебічному й об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, дійшов до висновку про підставність та обґрунтованість пред'явленого прокурором в інтересах позивача позову, вважає за необхідне позовні вимоги задовольнити.
У зв'язку з тим, що спір до розгляду судом доведено з вини відповідача, відповідно до ст.ст.44, 49 ГПК України на нього слід покласти судові витрати по справі в розмірі 1378 грн.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 13, 15, 30 Закону України "Про оренду землі" , ст.ст. 14, 16, 271, 288, 289 Податкового кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст.ст. 632, 653, 654, 762 Цивільного кодексу України, ст.ст. 32, 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до п.п. 3, 7 договору від 27.12.2012р. оренди землі, укладеного між Луцькою районною державною адміністрацією (м.Луцьк, вул.Ковельська,53, код ЄДРПОУ 04051425) та Приватним підприємством "Садівська Дача" (45612, Волинська область, Луцький район, смт.Торчин, вул.Незалежності,45, код ЄДРПОУ 38093416) зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Луцькому районі 27.12.2012р. за №072280004003114, та викласти їх у наступній редакції:
"3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,9225 га становить відповідно: за земельну ділянку площею 0,6673 га - 92676,35 грн., 0,2612 га - 1960,87 грн.";
"7.Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошовій, у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі на рік. Орендна плата вноситься у такі строки - згідно ст. 287 Податкового кодексу України рівними частинами за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного місяця)".
3. Стягнути з Приватного підприємства "Садівська Дача" (45612, Волинська область, Луцький район, смт.Торчин, вул.Незалежності,45, код ЄДРПОУ 38093416) на користь прокуратури Волинської області (м.Луцьк, вул.Винниченка,15, р/р 35216072004945 в Держказначейській службі України, МФО 82093416, код ЄДРПОУ 02909915) 1378,00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім гривень) судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається через господарський суд Волинської області до Рівненського апеляційного господарського суду протягом 10 днів з моменту підписання повного тексту рішення.
Повний текст рішення складено
01.11.2016
Суддя І. О. Гарбар
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2016 |
Оприлюднено | 03.11.2016 |
Номер документу | 62367214 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Гарбар Ігор Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні