Постанова
від 25.10.2016 по справі 530/1079/16-а
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 жовтня 2016 р. Справа № 530/1079/16-а

Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого судді Бартош Н.С.,

Суддів: Лях О.П., Донець Л.О.

при секретарі Дорошенко Д.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Зіньківської районної ради Полтавської області на постанову Зіньківського районного суду Полтавської області від 05.09.2016р. по справі № 530/1079/16-а

за позовом Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області

до Зіньківської районної ради Полтавської області

треті особи Загрунівська загальноосвітня школа I-II ступенів, Відділ освіти Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області

про визнання протиправним рішення Зіньківської районної ради про закриття Загрунівської загальноосвітньої школи та його скасування,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, Загрунівська сільська рада Зіньківського району Полтавської області, звернувся до Зіньківського районного суду Полтавської області з адміністративним позовом, в якому просив: визнати протиправним рішення сьомої сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 21.04.2016 р. «Про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Зіньківського району Полтавської області».

Постановою Зіньківського районного суду Полтавської області від 05.09.2016р. по справі № 530/1079/16-а позовні вимоги задоволено: визнане протиправним та скасоване рішення сьомої сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради Полтавської області від 21.04.2016 р. «Про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І - ІІ ступенів Зіньківського району Полтавської області».

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Зіньківського районного суду Полтавської області від 05.09.2016р. по справі № 530/1079/16-а та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

Позивач письмові заперечення на апеляційну скаргу не подав.

Колегія суддів визнала за можливе розглянути справу з урахуванням положень ч. 1 ст. 41 та ч. 4 ст. 196 Кодексу адміністративного судочинства України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши постанову суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що на території Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області знаходиться загальноосвітня школа І-ІІ ступенів,з кількістю учнів, які мали в ній навчатись в 2016-2017 навчальних роках -26 осіб. Школа належить до комунальної власності, засновник Зіньківська районна рада Полтавської області.

Також судом першої інстанції встановлено, що рішенням Загрунівської сільської ради Зіньківського району (п'ята сесія сьомого скликання) від 18.04.2016 р. вирішено зберегти роботу учбового закладу шляхом надання субвенції районному бюджету на заробітну плату вчителям та обслуговуючому персоналу на 2016-2017 навчальні роки.

В свою чергу, на пленарному засіданні Зіньківської районної ради сьомої сесії сьомого скликання 21.04.2016 р. прийнято рішення про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, за яке проголосували 20 депутатів з 29 присутніх.

Не погодившись з прийнятим Зіньківською районною радою рішенням, позивач звернувся д суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов до висновку, що Зіньківська районна рада винесла рішення про ліквідацію навчального закладу Загрунівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів без погодження з територіальною громадою і в протиріччя з проханням Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, тобто всупереч вимогам чинного законодавства.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Судовим розглядом встановлено, що 18.03.2016 р. на засіданні Координаційної ради з питань місцевого самоврядування при голові районної ради, членом якого є голова Загрунівської сільської ради Цюпа В.І., було заслухано начальника Відділу освіти Зіньківської РДА Дахно Ю.П. У своєму зверненні до Зіньківської районної ради начальник відділу освіти Зіньківської РДА порушив питання припинення діяльності Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів до 01.09.2016 р. з підстав визначених п. 4 розділу II Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24.12.2015 р. № 911 -VIII, яким встановлено, що з 01.09.2016 р. фінансування загальноосвітніх навчальних закладів (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб, за рахунок освітньої субвенції не здійснюється. На час розгляду питання у Загрунівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів навчалось 13 учнів. Також на цій нараді розглянуто і питання пов'язані з працевлаштуванням вчительського корпусу школи, підвезення дітей шкільним автобусом до Бірківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, що підтверджується витягом з протоколу № 3 Координаційної ради з питань місцевого самоврядування при голові районної ради від 18.03.2016 р. (а.с. 107-111).

Також судовим розглядом встановлено, що 31.03.2016 р. до Зіньківської районної ради звернувся начальник Відділу освіти Зіньківстької РДА Дахно Ю.П. з клопотанням про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів з 31.08.2016 р. (а.с. 116).

У зв'язку з цим, 05.04.2016 р. на засіданні постійної комісії районної ради з питань освіти, охорони здоров'я, материнства, соціального захисту населення, культури, туризму, фізкультури і спорту розглянуто питання про мережу навчальних закладів району. На засіданні заслухано начальника Відділу освіти Зіньківської РДА про ситуацію в освітній галузі району і підстави оптимізації навчальних закладів, а 19.04.2016 р. на засіданні цієї ж комісії прийнято рішення про винесення на розгляд президії та сесії районної ради питання про ліквідацію та реорганізацію шкіл Зіньківського району, в перелік яких включено питання ліквідації Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Зіньківської районної ради Полтавської області (а.с. 117-126, 141-145).

На підставі вищенаведеного, на пленарному засіданні сьомої сесії Зіньківської районної ради сьомого скликання 21.04.2016 р. прийнято рішення про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, за яке проголосували 20 депутатів з 29 присутніх.

В подальшому, 10.06.2016 р. на засіданні постійної комісії районної ради з питань освіти, охорони здоров'я, материнства, соціального захисту населення, культури, туризму, фізкультури і спорту заслухано начальника Відділу освіти Зіньківської РДА про реалізацію питання оптимізації мережі навчальних закладів району, в тому числі і питання ліквідації Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. Комісію повідомлено, що станом на 01.06.2016 р. повідомлено педагогічних працівників та обслуговуючий персонал Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів про наступне звільнення у зв'язку з ліквідацією навчального закладу, а також про варіанти працевлаштування вивільненого персоналу.

Судовим розглядом також встановлено, що 13.06.2016 р. за вих. № 1562/02-02-32 Департамент освіти Полтавської ОДА затребував від керівників органів управління освітою міськвиконкомів, райдержадміністрацій, об'єднаних територіальних громад інформацію про загальноосвітні навчальні заклади, де кількість учнів становить менше 25 осіб і 14.06.2016 р. Відділ освіти Зіньківської РДА надав запитувану інформацію за вих. № 01-45/885. До переліку загальноосвітніх шкіл де навчається менше 25 учнів, включено Загрунівську та Новоселівську загальноосвітні школи І-ІІ ступенів.

Також 16.06.2016 р. за вих. .№ 469/03.2-13 Департамент освіти Полтавської ОДА електронною поштою повідомив Міністерство фінансів України, Департамент фінансів Полтавської ОДА, фінансові управління райдержадміністрацій про загальноосвітні навчальні заклади з кількістю учнів менше 25 осіб та про забезпечення виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 6., а 17.06.2016 р. фінансове управління Зіньківської РДА листом за № 02.1-24/24 повідомило Зіньківську районну раду та Зіньківську РДА про припинення фінансування за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, загальноосвітніх навчальних закладів, кількість учнів у яких становить менше 25 осіб.

Підставою для прийняття такого рішення слугував п. 6 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 14.01.2015 р. №6, згідно якого за рахунок освітньої субвенції не здійснюється з 01.09.2016 р. фінансування загальноосвітніх навчальних закладів (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб. З інформації про прогнозовані дані прийому учнів до 1 класу у 2016-2017 р. станом на 17.06.2016 р. прийнято одну заяву на навчання у 1-му класі.

На пленарному засіданні дев'ятої сесії районної ради сьомого скликання 22.07.2016 р. затверджено Комплексну програму розвитку освітньої галузі Зіньківського району на 2016-2017 роки. Цією програмою передбачено забезпечення підвезення учнів з віддалених до навчальних закладів місць проживання та виділення фінансування на ці цілі. Також сесією прийнято рішення про безоплатну передачу приміщення Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів з комунальної власності Зіньківської районної ради в комунальну власність територіальної громади Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, 19.08.2016 р. на позачерговій десятій сесії сьомого скликання Зіньківської районної ради внесено зміни до рішення сьомої сесії районної ради від 21.04.2016 р. «Про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Зіньківської районної ради Полтавської області», якими з мотивуючої його частини вилучено тексти:«Положенням про порядок створення, реорганізації і ліквідації навчально-виховних закладів затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 р. № 228»; «надання згоди про передачу до комунальної власності Занрунівської сільської ради приміщення Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів з приналежними до нього будівлями, іншими основними засобами».

На підставі наведених вище обставин, апелянт по справі вважає, що Зіньківська районна рада Полтавської області, при прийнятті рішення «Про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Зіньківської районної ради Полтавської області» діяла в межах своїх повноважень у порядку та в спосіб визначений Законом України «Про місцеве самоврядування», Регламенту Зіньківської районної ради затвердженого рішенням другої сесії сьомого скликання від 24.11.2015 р. з врахуванням положень Цивільного кодексу України, Закону України «Про освіту», Закону України «Про загальну середню освіту».

Колегія суддів зазначає, що підставою для ухвалення судом першої інстанції рішення про задоволення позовних вимог слугувала виключно та обставина, що спірне рішення було прийняте відповідачем по справі без погодження з територіальною громадою і в протиріччя з проханням Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області.

Відповідно до ч. 1 та ч. 6 ст. 11 Закону України «Про загальну середню освіту» державні та комунальні загальноосвітні навчальні заклади створюються відповідно центральними, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних потреб за наявності необхідної кількості учнів (вихованців) відповідно до встановлених нормативів наповнюваності класів, необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних кадрів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).

Згідно ч. 4 ст. 18 Закону України «Про освіту», потреба в навчальних закладах, заснованих на комунальній власності, визначається місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Порядок створення, реорганізації та ліквідації навчальних закладів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Зі змісту п. п. 1.4, 9.1 Статуту Загрунівської ЗОШ І-ІІ ступенів, затвердженого наказом відділу освіти Зінківської РДА Полтавської області № 42 від 17.03.2014 р. вбачається, що засновником навчального закладу є Зіньківська районна рада Полтавської області та саме цьому органу надане право приймати рішення про реорганізацію або ліквідацію навчального органу (а.с. 5-18)

Відповідно до ст. ст. 87, 104 та 105 ЦК України засновник, що створив юридичну особу має право і її припинити (ліквідувати).

Звертаючись до суду першої інстанції позивач по справі зазначив, що ліквідація навчального закладу суперечить думці територіальної громади та створює умови для порушення конституційного права дітей цієї громади на освіту. Також позивач зазначив, що до повноважень районної ради не входить вирішення питання про ліквідацію учбових закладів на території району.

Що стосується твердження позивача про те, що рішення про ліквідацію навчального закладу прийнято всупереч думки територіального громади, яка заперечувала проти закриття школи, колегія суддів, що чинна на момент прийняття рішення Зіньківської районної ради Полтавської області від 21.04.2016 р. «Про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Зіньківського району Полтавської області» редакція ч. 6 ст. 11 Закону України «Про загальну середню освіту» не передбачала обов'язку отримання згоди територіальної громади при прийнятті органом місцевого самоврядування рішення про ліквідацію навчального закладу.

Що стосується твердження позивача про те, що прийнятим відповідачем рішенням порушуються конституційні права дітей на освіту, колегія судді зазначає, що Конституція України гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Згідно повідомлення начальника Відділу освіти Зіньківської РДА від 09.09.2016 р. усі діти шкільного віку, які проживають на території Загрунівської сільської ради 01.09.2016 р. приступили до навчання в інших навчальних закладах (а.с. 190-191), що свідчить про те, що порушення конституційного права дітей на освіту в даному випадку не відбулося.

При цьому, колегія суддів зазначає, що відповідно до рішення Конституційного суду України від 04.03.2004 р. № 5-рп/2004 (справа №1-4/2004), у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень ч. 3 ст. 53 Конституції України (справа про доступність і безоплатність освіти), поняття «доступність», яке вживається у положеннях Основного Закону України, відповідних законах про освіту, інших нормативно-правових актах, доступність освіти за конституційно-правовим смислом необхідно розуміти так, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості реалізувати це право.

Доказів того, що відповідачем було відмовлено у праві на освіту дітям, що проживають на території Загрунівської сільської ради матеріали справи не містять. Крім того, відповідачем були створені відповідні умови для реалізації дітьми цієї територіальної громади права на освіту (підвезення дітей шкільним автобусом та ін.). При цьому, надання учням інших умов для здобуття освіти не може рахуватися перешкодою в її здобутті

Що стосується твердження позивача про те, що до повноважень районної ради не входить вирішення питання про ліквідацію учбових закладів на території району, колегія суддів зазначає, що ч. 2 ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Положеннями ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується у встановленому законом порядку питання щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районних у містах, що перебувають в управлінні районних та обласних рад. Районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.

Враховуючи положення наведених вище норм права, колегія суддів зазначає, що чинним законодавством України до місцевих рад віднесено також і районну раду, а тому твердження позивача, що рішення про ліквідацію навчального закладу слід було приймати виключно сільською радою, відповідно до вимог п. 30 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є безпідставним.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що приймаючи оскаржуване рішення, Зіньківська районна рада діяла у межах своїх повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства.

Також колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Звертаючись до суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами позивач по справі зазначив, що рішення відповідача від 21.04.2016 р. «Про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Зіньківського району Полтавської області» є таким, що прийняте всупереч чинного законодавства та може призвести до порушення прав дітей на освіту. В свою чергу, зі змісту позовної заяви не вбачається того, яким чином та у який спосіб рішення Зіньківської районної ради від 21.04.2016 р. порушує права позивача.

Колегія суддів зазначає, що рішення про ліквідацію Загрунівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Зіньківського району Полтавської області стосується прав та обов'язків виключно цього навчального закладу, який відповідно до п. 1.3 Статуту є юридичною собою, має самостійний баланс, печатку, штамп, ідентифікаційний номер та може мати рахунки в банках. Разом з тим, зазначена особа до суду із вимогою про скасування рішення відповідача не зверталася, а матеріали справи не містять доказів того, що Загрунівською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Зіньківського району Полтавської області позивачу були надані повноваження на звернення до суду щодо скасування рішення.

Судом першої інстанції не було враховано вищенаведених обставин, що призвело до неправильного вирішення справи.

Враховуючи те, що постанова Зіньківського районного суду Полтавської області від 05.09.2016р. по справі № 530/1079/16-а прийнята з порушенням вимог чинного законодавства, вона підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 94 КАС України.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 209, 254 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Зіньківської районної ради Полтавської області на постанову Зіньківського районного суду Полтавської області від 05.09.2016р. по справі № 530/1079/16-а - задовольнити.

Постанову Зіньківського районного суду Полтавської області від 05.09.2016р. по справі № 530/1079/16-а скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог Загрунівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області - відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Зіньківської районної ради Полтавської області (вул. Воздвиженська, 40, м. Зіньків, Полтавська область, 38100, код ЄДРПОУ 13955835) витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги на постанови суду у розмірі 1515,80 грн. (одна тисяча п'ятсот п'ятнадцять гривень) 80 коп.

Постанова набирає законної сили негайно з моменту її проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України шляхом подання касаційної скарги протягом двадцяти днів з моменту виготовлення повного тексту.

Головуючий суддя (підпис)Бартош Н.С. Судді (підпис) (підпис) Лях О.П. Донець Л.О.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 31.10.2016 року.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.10.2016
Оприлюднено04.11.2016
Номер документу62371125
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —530/1079/16-а

Постанова від 25.10.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 26.09.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 26.09.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 22.08.2016

Адміністративне

Зіньківський районний суд Полтавської області

Водолага А. В.

Ухвала від 22.08.2016

Адміністративне

Зіньківський районний суд Полтавської області

Водолага А. В.

Постанова від 05.09.2016

Адміністративне

Зіньківський районний суд Полтавської області

Водолага А. В.

Ухвала від 12.08.2016

Адміністративне

Зіньківський районний суд Полтавської області

Водолага А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні