Постанова
від 27.10.2016 по справі 805/3453/16-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 жовтня 2016 р. Справа №805/3453/16-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

час прийняття постанови: 15 год. 50 хв.

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аляб'єва І.Г. при секретарі судового засідання Филиппенко М.С.,

за участі:

представника позивача Чапланова А.В.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом керівника Маріупольської місцевої прокуратури № 1 до Відділу освіти Мангушської районної державної адміністрації, треті особи: Мангуська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 1 Мангушської районної ради Донецької області, Мангуська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 2 Мангушської районної ради Донецької області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

У вересні 2016 року керівник Маріупольської місцевої прокуратури № 1 звернувся до суду з позовом до відділу освіти Мангушської районної державної адміністрації (далі - відділ освіти Мангушської РДА), треті особи: Мангуська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 1 Мангушської районної ради Донецької області (далі - Мангуська ЗОШ №1), Мангуська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 2 Мангушської районної ради Донецької області (далі - Мангуська ЗОШ №2), в якому просив визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Мангушської РДА та зобов'язати його вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під Мангуською ЗОШ №1 площею 1,8 га вартістю згідно з нормативно грошовою оцінкою 1 418 760 грн та Мангуською ЗОШ №2 площею 0,75 га вартістю згідно з нормативно грошовою оцінкою 776 550 грн.

Позов вмотивований тим, що в ході вивчення стану додержання вимог земельного законодавства в діяльності органів влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів встановлена відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані Мангуська ЗОШ №1, Мангуська ЗОШ №2 всупереч вимогам чинного законодавства.

Позивач вважає, що, всупереч вимогам чинного законодавства, Відповідач не вчиняє жодних дій щодо визнання та оформлення права користування на земельну ділянку, на якій розміщені навчальні заклади, управління якими здійснюється відповідачем відповідно до підпункту 8, 15, 22, 30 розділу 2 Положення про відділ освіти Мангушської РДА, затвердженого розпорядженням голови Мангушської РДА від 11 липня 2016 року №225 (далі - Положення №225).

Позивач до судового засідання, яке було призначено на 27 жовтня 2016 року з'явився, підтримав позовні вимоги, надавав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином

Через відділ діловодства та документообігу від Відповідача надійшли заперечення, у яких він просить відмовити у задоволені позову мотивуючи наступним.

Відповідач вважає посилання позивача на підпункти 8, 15, 22, 30 Положення №225 необґрунтованими, тому що зазначеними пунктами встановлено повноваження відділу освіти щодо організації навчально-виховного процесу у навчальних закладах, а не здійснення господарської діяльності.

Крім того, повноваження з оформлення проектів землеустрою належать власнику будівель, тобто Першотравневій районній раді згідно зі статутами Мангушської ЗОШ № 1 та № 2, відповідно до яких Першотравнева районна рада здійснює фінансування закладів, їх матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі, інженерні комунікації, обладнання, організовує будівництво та ремонт приміщень та їх господарське обслуговування.

Також Відповідач зазначає, що кошторисних призначень (фінансування), з початку набрання чинності розпорядження Кабінету Міністрів України «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщенні дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» від 07 листопада 2012 року № 802-р та на теперішній час, не відбувалось, що свідчить про неможливість проведення заходів, зазначених у даному розпорядженні.

Треті особи у судове засідання не з'явились, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до частини четвертої статті 128 Кодексу адміністративного суду України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Таким чином, суд дійшов висновку щодо можливості розгляду даної справи за відсутності представника відповідача.

Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, встановив наступне.

Відділ освіти Мангушської РДА зареєстрований як юридична особа 01 листопада 2000 року, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців (а.с. 28-33)

Відповідно до підпункту 4, 5 розділу 1 Положення № 225 відділ є структурним підрозділом РДА, підпорядковується голові РДА. Відділ є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, кутовий штамп, власні бланки, ідентифікаційний код (а.с. 16-27).

Як вбачається з листа Першотравневої РДА від 03 серпня 2016 року № 9001-2073-31/01 права на земельні ділянки під Мангуською ЗОШ №1, ЗОШ №2 не оформлені, а у 2016 році коштів для оформлення земельних ділянок під навчальні заклади не передбачено (а.с. 11, 12).

Здійснивши оцінку обставин справи, надавши їм юридичної кваліфікації, суд прийшов до висновку про відмову у задоволенні позову, виходячи з такого.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про прокуратуру» прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

Статтею 60 КАС України передбачено участь у справі органів та осіб, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб.

Так, частиною другою статті 60 КАС України встановлено що з метою представництва інтересів громадянина або держави в адміністративному суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з адміністративним позовом.

Прокурор, який звертається до адміністративного суду в інтересах держави, в позовній заяві (поданні) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до адміністративного суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

У позовній заяві Позивач обґрунтовує право на звернення до суду тим, що відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки під школами створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеними земельними ділянками, ризики для нормального функціонування шкіл та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків, порушення прав дітей та інтересів держави в частині виконання вимог законодавства щодо використання земельних ділянок на підставі правовстановлюючих документів.

Стосовно посилань позивача на розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2012 року № 802-р, слід зазначити, що вказаним розпорядженням Міністерству освіти і науки, молоді та спорту, іншим центральним органам виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, Міністерству фінансів, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям запропоновано здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Місцева державна адміністрація відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09 квітня 1999 року № 586-XIV є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. З зазначених підстав, відповідач не є центральним органом виконавчої влади, тому на нього не розповсюджуються вимоги розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2012 року № 802-р.

Стосовно вимог позивача по суті, суд зазначає наступне.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV) (стаття 126 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 1952-IV від 01 липня 2004 року № 1952-VI (далі - Закон № 1952) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Згідно з частиною третьою статті 3 Закону № 1952-IV права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Положення № 225 визначає правові та економічні основи організації та діяльності відділу освіти Мангушської РДА.

Розділ 2 Положення № 225 визначає основні завдання відділу, зокрема, координацію діяльності навчальних закладів, що належать до сфери управління Мангушської РДА, організація роботи з їх нормативного, програмного, кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення (підпункт 8).

Розділ 3 Положення № 225 встановлює, що відділ відповідно до покладених на нього завдань:

- розробляє пропозиції щодо встановлення нормативів бюджетних асигнувань на утримання навчальних закладів комунальної форми власності та соціальний захист учасників навчально-виховного процесу (підпункт 15);

- розробляє і подає на розгляд райдержадміністрації пропозиції до проектів фінансування та матеріально технічного забезпечення виконання програм і здійснення заходів, спрямованих на поліпшення становища освіти, забезпечує їх виконання (підпункт 22);

- вносить пропозиції до проекту районного бюджету; забезпечує ефективне і цільове використання відповідних бюджетних коштів (підпункт 30).

Згідно статті 38 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13 травня 1999 року № 651-XIV (далі - Закон № 651-XIV) рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції, в тому числі, контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів в галузі освіти, обов'язкове виконання Державного стандарту загальної середньої освіти всіма навчальними закладами системи загальної середньої освіти, розташованими на їх території.

Відповідно до Положення № 225 відділ освіти, серед іншого, координує діяльність навчальних закладів, що належать до сфери управління Мангушської РДА, організує роботу з їх нормативного, програмного, кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення.

Матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти, відповідно до статті 63 Закону України "Про освіту", включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Отже, з викладеного вбачається, що контроль та координація діяльності навчальних закладів відділом освіти Мангушської РДА знаходиться в сфері відносин в галузі освіти, а не в галузі земельних відносин, зокрема, відносин щодо набуття права користування на земельну ділянку.

Прокурор пов'язує бездіяльність відділу освіти Мангушської РДА, з тим, що відділом не вжито заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, під Мангуською ЗОШ №1, ЗОШ №2. Прокурор наполягає на тому, що здійснення дій щодо отримання правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщена Мангуська ЗОШ №1, ЗОШ №2, є виключними повноваженнями Відповідача.

У судовому засіданні прокурор пояснив, що заходами, що належать виконати відділу освіти Мангушської РДА, позивач вбачає подання пропозицій до РДА про виділення коштів для оформлення правовстановлюючих документів, підготовка відповідної документації та подача документів у відповідні органи для оформлення.

В той же час, Позивачем не було зазначено, в чому саме полягає вжиття заходів, тобто які дії мав вчинити відділ освіти Мангушської РДА для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під Мангуською ЗОШ №1, ЗОШ №2.

Частиною другою статті 63 "Про освіту" визначено, що земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Так, порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначено статтею 123 Земельного кодексу України. Відповідно до частини другої вказаної статті особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

В той же час, відповідно до вимог частини першої статті 4 Закону № 1952-IV право постійного користування є похідним і реєструється після державної реєстрації права власності на таке майно.

Особливості державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності визначені статтею 41 Закону № 1952-IV.

Так, державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, здійснюється після затвердження в порядку, встановленому Земельним кодексом України, документації із землеустрою, за якою здійснено таке формування, одночасно із державною реєстрацією похідного речового права на такі земельні ділянки (постійне користування, інше) на підставі рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування. Таке рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування може бути подане право набувачем (користувачем, орендарем), який, у такому випадку, є уповноваженою особою власника земельної ділянки, одночасно із заявою про державну реєстрацію речового права, що є похідним від права власності (частина 1 статті 16 Закону № 1952-IV).

Частиною другою статті 43 Закону № 651-XIV передбачено, що утримання та розвиток матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів фінансуються за рахунок коштів засновників (власників) цих закладів.

Мангуська ЗОШ № 1 та № 2 є юридичними особами з організаційно-правовою формою комунальна організація, засновником якої є Першотравнева районна рада.

Отже, в даному випадку фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є комунальний заклад Мангуська ЗОШ № 1 та № 2.

Натомість, у Відділу освіти Мангушської РДА відсутні необхідні повноваження щодо оформлення права постійного користування земельної ділянкою, якою користується Мангуська ЗОШ № 1 та № 2, оскільки останній не є ні власником спірної земельної ділянки, ні користувачем. З Положення № 225 також вбачається відсутність будь-яких повноважень щодо оформлення документів на земельні ділянки.

На підставі викладеного, суд вважає, що у діях відповідача не вбачається протиправної бездіяльності, а тому позовні вимоги у цій частині не підлягають задоволенню.

Враховуючи, що суд дійшов до висновку про відсутність протиправної бездіяльності з боку відділу освіти щодо вжиття заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під Мангуською ЗОШ №1 та Мангуською ЗОШ №2, вимога про зобов'язання вчинити такі дії є похідною та не підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Доказів, які б доводили протиправність дій суб'єкта владних повноважень - відділу освіти Мангушської РДА, позивач суду не надав, а отже позовні вимоги не підлягають задоволенню у спосіб захисту права, визначений позивачем.

Керуючись статтями 2, 8-11, 17-20, 69-72, 86, 94, 122, 158-164, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в:

У задоволенні адміністративного позову керівника Маріупольської місцевої прокуратури № 1 про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги, постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили постановою за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова у повному обсязі виготовлена та підписана 31 жовтня 2016 року.

Суддя Аляб'єв І.Г.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2016
Оприлюднено04.11.2016
Номер документу62403060
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/3453/16-а

Ухвала від 11.01.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 11.01.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 19.12.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 19.12.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Постанова від 27.10.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

Ухвала від 03.10.2016

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні