8.3.13
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
02 листопада 2016 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1130/15
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Смішливої Т.В.,
при секретарі судового засідання: Кравцовій Т.О.,
за участю представників сторін:
від позивача - Спіцина Н.Ф;
від відповідача - не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Альфа К" до Станично-Луганської ОДПІ Головного управління ДФС у Луганській області про скасування податкової вимоги від 20.03.2015 № 11-15 на суму 84958,03 грн, -
ВСТАНОВИВ:
26 серпня 2015 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фермерського господарства "Альфа К" до Станично-Луганської ОДПІ Головного управління ДФС у Луганській області про скасування податкової вимоги від 20.03.2015 № 11-15 на суму 84958,03 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що є орендарем земельних ділянок, що знаходяться у комунальній власності Велико-Черніговської сільської ради. 10.06.2015 підприємство отримало електронною поштою податкову вимогу ДПІ у Станично-Луганському районі від 20.03.2015 № 11-15 на загальну суму 84958,03 грн., в т.ч. борг по орендній платі у сумі 84731, 57 грн. Після чого, позивачем 13.06.2015 подана адміністративна скарга до контролюючого органу. Рішенням від 21.07.2015 скарга залишена без задоволення. 28.07.2015 позивачем подана адміністративна скарга до Державної фіскальної служби України. Рішенням від 10.08.2015 скарга залишена без задоволення.
При цьому, на думку позивача, відповідачем порушено вимоги ст. 6 Закону України від 02.09.2014 № 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", відповідно до якої платників податків звільнено від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності. Таким чином позивач вважає, що для нього існують законні підстави звільнення від сплати за користування земельними ділянками та майном державної й комунальної власності, встановлені, зокрема Законом України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" на період проведення антитерористичної операції. А тому, на підставі викладеного з урахування додаткових письмових пояснень просить суд скасувати податкову вимогу від 20.03.2015 № 11-15 на загальну суму 84958,03 грн в частині сплати боргу по орендній платі в сумі 84958,03 грн.
Ухвалою суду від 02.11.2016 замінено відповідача у даній справі з Державної податкової інспекції у Станично-Луганському районі Головного управління Міндоходів у Луганській області на належного - Станично-Луганську ОДПІ Головного управління ДФС у Луганській області.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав доводи, викладені в позовній заяві та додаткових поясненнях, просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, повідомлений належним чином, у раніше наданих письмових запереченнях проти позову зазначив, що відповідно до норм п. 59.1 ст. 59 Податкового кодексу України у разі коли платник не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання в установлені законом строки, контролюючий орган надсилає йому податкову вимогу, сума в частині сплати боргу по орендній платі в сумі 84731,57 грн у позивача вважається узгодженою, а тому відповідачем направлено на адресу позивача податкову вимогу. Просить суд відмовити у задоволенні позову (а.с. 28-29).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 69-72 КАС України, суд прийшов до наступного.
Судом встановлено, що Фермерське господарства "Альфа К" (далі - ФГ «Альфа К»), код ЄДРПОУ 36299137, є юридичною особою, зареєстроване державним реєстратором Станично-Луганської районної державної адміністрації 29.12.2008 за № 13761020000000527, місцезнаходження Луганська область, Станично-Луганський район, село Велика Чернігівка, вул. Садова, будинок 4Д. (а.с. 15-16).
Згідно договору оренди земельних ділянок від 24.11.2008, укладеного на підставі розпорядження Станично-Луганської районної державної адміністрації № 764 від 24.11.2008, ФГ "Альфа К" є орендарем земельних ділянок площею 208,8777 га, у тому числі 175,1224 га ріллі, 20,9029 га, поліпшених сіножатей, 12,2524 га пасовищ, 0,6 га ярів, які за складом та видами угідь відносяться до земель сільськогосподарського призначення та виділені зі складу земель запасу Великочернігівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області. Строк дії договору становить 49 років з 24.11.2008 до 24.11.2057 (п. 8) (а.с. 54-59)
ФГ "Альфа К" перебуває на обліку в Станично-Луганській ОДПІ Головного управління ДФС у Луганській області як платник податків, зокрема земельного податку.
Позивачем у лютому 2014 року подано до податкового органу податкові декларації з плати за землю (земельний податок, орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), у яких самостійно визначено щомісячну суму земельного податку та орендної плати, які позивач зобов'язаний сплачувати до 30 числа, що настає за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України), а саме:
- декларація з земельного податку із визначенням щомісячного податкового зобов'язання на 2014 рік у сумі 8364,02 грн, а в грудні 2014 року у сумі 8364,03 грн. зі строком сплати до 30 числа місяця після звітного (а.с. 39-47)
- уточнюючу декларація з земельного податку на 2014 рік, якою знято податкові зобов'язання з орендної плати за землю з 14 квітня 2014 на загальну суму 71651,79 грн., по уточнюючій декларації річна сума зобов'язань з орендної плати за землю на 2014 рік складає 28716,46 грн зі сплатою з січня по березень 2014 року по 8364,02 грн, у квітні 2014 року - 3624,40 грн (а.с.50-51).
Згідно облікової картки ФГ "Альфа К" з орендної плати за землю станом на 30.03.2015 у позивача наявна заборгованість зі сплати орендної плати за землю на загальну суму 84731,57 грн. (а.с. 72).
Пунктом 46.1 ст. 46 Податкового кодексу України визначено, що податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків п.49.1 ст.49 Податкового кодексу.
Платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України.
Відповідно до статті 285 Податкового кодексу України, базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України, податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
У відповідності до статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Відповідно до п. 54.1 ст. 54 Податкового кодексу України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою.
Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов'язання.
Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов'язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов'язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення у встановлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу п. 59.3 ст. 59 Податкового кодексу України.
У зв'язку з наявністю податкового боргу у позивача Станично-Луганською ОДПІ Головного управління ДФС у Луганській області складено та направлено на адресу ФГ «Альфі К» податкову вимогу від 20.03.2015 № 11-15 із зазначенням станом на 19.03.2015 загального боргом у сумі 84958,03 грн, у тому числі по орендній платі за землю у сумі 84731,57 грн нарахованого за період з 01.01.2014 по 31.01.2015 (а.с. 6).
Не погоджуючись з сумою податкового боргу в частині нарахування сплати з орендної плати за землю за період з 01.01.2014 по 31.01.2015 позивачем подано адміністративну скаргу до Головного управління Міндоходів у Луганській області.(а.с. 7-8) .
Рішенням від 21.07.2015 № 147/10/12-32-23-01-11 Головного управління Міндоходів у Луганській області скаргу позивача залишено без задоволення. (а.с. 9-10).
У подальшому позивачем подано повторну скаргу до Державної фіскальної служби України. (а.с. 11).
Рішенням від 10.08.2015 № 16853/6/99-99-23-05-15 Державною фіскальною службою України скаргу позивача залишено без задоволення. (а.с. 12-13).
Вирішуючи питання щодо правомірності оскаржуваної вимоги про визначення податкового боргу з орендної плати за землю суд враховує таке.
Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02 вересня 2014 року № 1669-VII (далі - Закон №1669) період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Виходячи з наведених приписів, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14.04.2014року.
Статтею 6 Закону № 1669 (в редакції, чинній на час винесення оскаржуваної податкової вимоги) встановлено, що під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Згідно до частини 3 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" наведеного Закону, закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
За результатами аналізу вказаних норм суд вважає, що Закон № 1669 є спеціальним законом у спірних правовідносинах, а тому його застосування не ставиться у залежність від внесення відповідних змін до Податкового кодексу України.
Крім того, Закон № 1669 прийнято у часі пізніше ніж Податковий кодекс України.
Відповідно до п. 5 ст. 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1669, Кабінету Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону зобов'язаний, зокрема: затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" № 405/2014 від 14.04.2014, у період з 14.04.2014 до її закінчення.
На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30 жовтня 2014 року затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 № 1079-р зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053 "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція".
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України" (від 30 жовтня 2014 року № 1053 "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція", від 05 листопада 2014 року № 1079 "Про зупинення дії розпорядження КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053"), с. Велика Чернігівка Станично-Луганського району віднесено до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Податкова заборгованість з орендної плати за землю з юридичних осіб у сумі 84731,57 грн, визначена у податковій вимозі № 11-15 від 20.03.2015, виникла у позивача у зв'язку з несплатою узгоджених податкових зобов'язань по строку сплати за період з 01.04.2014 до 31.01.2015.
Тобто, податковий борг за вказаними зобов'язаннями виник у періоду проведення антитерористичної операції на території с. Велика Чернігівка Станично-Луганського району.
За приписами ст. 10 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
ФГ "Альфа К" надано суду сертифікат Торгово-промислової палати України (висновки) № 5098 від 21.09.2015 про форс-мажорні обставини, які виникли для ФГ "Альфа К" з 14 квітня 2014 року щодо зобов'язань сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення за договором оренди земельних ділянок від 24.11.2008, укладеного з Станично-Луганською районною державною адміністрацією. Період дії форс-мажорних обставин визначено з 14.04.2014 до 30.07.2015 (а.с. 60).
Суд приймає вказаний сертифікат до уваги, хоча статтею 6 Закону № 1669, яка має пряму дію, не вимагається додаткове отримання сертифіката про засвідчення форс-мажорних обставин.
Таким чином, виходячи із змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ФГ "Альфа К".
Оскільки позовні вимоги є обґрунтованими, суд вважає за необхідне у відповідності до частини першої статті 94 КАС України стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Станично-Луганської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області на користь ФГ "Альфа К" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 182,70 грн.
Керуючись статтями 2, 9, 10, 11, 17, 18, 71, 87, 94, 105, 158-163, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги Фермерського господарства "Альфа К" задовольнити повністю.
Скасувати податкову вимогу № 11-15 від 20.03.2015 Станично-Луганської ОДПІ Головного управління ДФС у Луганській області в частині визначення грошових зобов'язань Фермерського господарства "Альфа К" станом на 19.03.2015 з орендної плати за землю з юридичних осіб у сумі 84731,57 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Станично-Луганської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області (місцезнаходження: 93601, Луганська область, смт. Станиця Луганська , вул. Центральна, буд. 5, ідентифікаційний код 39890913) на користь Фермерського господарства "Альфа К" (код ЄДРПОУ 36299137) витрати зі сплати судового збору у розмірі 182,70 грн. (сто вісімдесят дві грн. 70 коп.)
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанову в повному обсязі складено та підписано судом 02 листопада 2016 року
Суддя Т.В. Смішлива
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2016 |
Оприлюднено | 07.11.2016 |
Номер документу | 62403978 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.В. Смішлива
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні