УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2016 р.Справа № 820/1528/16 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Макаренко Я.М.
Суддів: Мінаєвої О.М. , Шевцової Н.В.
за участю секретаря судового засідання Шалаєвої І.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2016р. по справі № 820/1528/16
за позовом Державного підприємства "Іскра"
до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області треті особи Міністерство аграрної політики та продовольства України , ОСОБА_1 , Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області
про визнання протиправними та скасування наказів,
ВСТАНОВИЛА:
Державне підприємство "Іскра" (надалі по тексту позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (надалі по тексту відповідач), треті особи: Міністерство аграрної політики та продовольства України, ОСОБА_1, Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області, в якому, з урахуванням заяви про доповнення підстав позову, просив суд:
- визнати протиправними та скасувати накази від 22.09.2015 року "Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки" за №1877-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_18 площею 23,4519 га, № 1879-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_22 площею 94,5019 га, № 1859-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_19 площею 94,7474 га, № 1861-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_21 площею 18,9094 га, № 1866-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_32 площею 7,0833 га , № 1868-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_20, площею 99,9486 га, № 1894-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_23 площею 98,2953 га, № 1895-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_33 площею 1,62 га, № 1856-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_24 площею 96,8995 га, № 1858-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_26 площею 2,0462 га, № 1880-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_34 площею 94,2555 га, № 1882-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_25 площею 3,59 га, № 1865-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_44 площею 71,1225 га, № 1867-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_16 площею 9,7245 га, № 1860-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_15 площею 22,9022 га, № 1862-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_17 площею 48,7606 га, № 1870-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_28 площею 30,9253 га, № 1872-СТ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 6,5525 га, № 1874-СТ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_27 площею 32,9075 га, № 1881-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_29 площею 1,27 га, № 1884-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_13 площею 61,5229 га, № 1891-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_36 площею 43,3303 га, № 1893-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_30 площею 12,2130 га, № 1887-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 49,6602 га, № 1889-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_37 площею 4,3677 га, № 1876-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_31 площею 43,4267 га, № 1878-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_11 площею 1,5900 га, № 1863-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_38 площею 27,9385 га, № 1864-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_35 площею 12,0900 га, № 1855-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 36,3694 га, № 1857-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_42 площею 3,6 га, № 1886-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_40 площею 29,7491 га, № 1888-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_9 площею 7,6060 га, № 1890-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_43 площею 13,499 га, № 1892-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_39 площею 21,2675 га, № 1852-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 2,6900 га, № 1853-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 9,3603 га, № 1854-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 22,4659 га, № 1883-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 8,41 га, № 1885-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_41 площею 16,6597 га, № 1873-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 13,6583 га, №1875-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 8,0992 га , № 1869-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_7 площею 5,0517 га, № 1871-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 14,2885 га.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2016 року адміністративний позов Державного підприємства "Іскра" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, треті особи: Міністерство аграрної політики та продовольства України, ОСОБА_1, Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області про визнання протиправними та скасування наказів задоволено.
Визнано протиправними та скасовано накази від 22.09.2015 року "Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки" за №1877-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_18 площею 23,4519 га, № 1879-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_22 площею 94,5019 га, № 1859-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_19 площею 94,7474 га, № 1861-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_21 площею 18,9094 га, № 1866-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_32 площею 7,0833 га , № 1868-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_20, площею 99,9486 га, № 1894-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_23 площею 98,2953 га, № 1895-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_33 площею 1,62 га, № 1856-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_24 площею 96,8995 га, № 1858-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_26 площею 2,0462 га, № 1880-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_34 площею 94,2555 га, № 1882-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_25 площею 3,59 га, № 1865-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_44 площею 71,1225 га, № 1867-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_16 площею 9,7245 га, № 1860-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_15 площею 22,9022 га, № 1862-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_17 площею 48,7606 га, № 1870-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_28 площею 30,9253 га, № 1872-СТ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 6,5525 га, № 1874-СТ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_27 площею 32,9075 га, № 1881-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_29 площею 1,27 га, № 1884-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_13 площею 61,5229 га, № 1891-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_36 площею 43,3303 га, № 1893-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_30 площею 12,2130 га, № 1887-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 49,6602 га, № 1889-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_37 площею 4,3677 га, № 1876-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_31 площею 43,4267 га, № 1878-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_11 площею 1,5900 га, № 1863-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_38 площею 27,9385 га, № 1864-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_35 площею 12,0900 га, № 1855-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 36,3694 га, № 1857-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_42 площею 3,6 га, № 1886-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_40 площею 29,7491 га, № 1888-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_9 площею 7,6060 га, № 1890-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_43 площею 13,499 га, № 1892-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_39 площею 21,2675 га, № 1852-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 2,6900 га, № 1853-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 9,3603 га, № 1854-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 22,4659 га, № 1883-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 8,41 га, № 1885-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_41 площею 16,6597 га, № 1873-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 13,6583 га, №1875-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 8,0992 га , № 1869-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_7 площею 5,0517 га, № 1871-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 14,2885 га.
Третя особа, ОСОБА_1, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2016 року та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Позивач подав письмові заперечення на апеляційну скаргу третьої особи ОСОБА_2, в яких, посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2016 року без змін.
Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до спільного наказу Мінагрополітики та Міноборони від 28.09.2006 року №553/562 "Про передачу цілісних майнових комплексів військових радгоспів Міністерства оборони України до сфери управління Міністерства аграрної політики України", у листопаді 2006 року складено відповідний акт приймання - передачі майна та землі військового радгоспу «Іскра» до сфери управління Міністерства аграрної політики України
Наказом Міністерства аграрної політики України від 12.12.2006 року № 761 військовий радгосп «Іскра» був перейменований на державне підприємство «Іскра».
Державне підприємство "Іскра" є правонаступником майнових прав та обов'язків військового радгоспу «Іскра» .
Розпорядженням голови Зміївської районної державної адміністрації №93 від 02.02.2007 року державному підприємству «Іскра» було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього військового радгоспу «Іскра» на території Великогомільшанської сільської ради.
Зазначене розпорядження не скасоване, не визнане недійсним та виконане позивачем шляхом розроблення відповідної технічної документації.
На виконання вказаного розпорядження Зміївської РДА, позивач отримав довідку про присвоєння кадастрових номерів ДП "Іскра" на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області.
Фактичне користування державним підприємством «Іскра» землями на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району підтверджується:
-листом начальника ДПІ у Зміївському районі Харківської області від 28.12.2015року № 1734/10/20-09-15-50, відповідно до якого ДП «Іскра» подавало до фіскального органу та сплачувало земельний податок за період 2007 - 2014 роки;
-листом за підписом заступника начальника ДПІ у Зміївському районі ГУ ДФС у Харківській області від 29.12.2015 року №1735/10/20-09-20-44 про надходження земельного податку від ДП «Іскра» починаючи з 2009 року;
- довідкою управління Держземресурсів у Зміївському районі від 06.10.2010 року про присвоєння кадастрових номерів ДП «Іскра» на території Великогомільшанської сільської ради;
- довідками про кількісний склад земельної ділянки та розподіл її по угіддям згідно статистичної звітності форми 6-зем "Про наявність земель та розподіл їх за власниками землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" за 2011-2015 р. - в яких рахується землекористувач ДП "Іскра".
Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видало накази, якими фізичній особі ОСОБА_1 надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, які фактично перебувають у користуванні державного підприємства «Іскра», розташованих на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, і як наслідок накази про затвердження технічної документації та укладення договорів.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що приймаючи оспорювані накази відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачений чинним законодавством України.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.2 КАС України основним завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно вимог частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди зобов'язані перевірити оскаржені рішення, дії на предмет того, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо; добросовісно; розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб і цілями, на яке спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно.
Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень, суд зобов'язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення на їх відповідність усім зазначеним вимогам.
Як вбачається з матеріалів справи, оспорюваними наказами Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 22.09.2015 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (рілля) для ведення фермерського господарства, які розташовані за межами населених пунктів на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області та надано ОСОБА_1 в оренду земельні ділянки.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду врегульований статтею 124 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 3 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст. 134 ЗК України (в редакції на час прийняття спірних наказів) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Отже, земельні ділянки державної чи комунальної власності для ведення фермерського господарства громадянам на час прийняття спірних наказів передавалися без проведення земельних торгів у порядку передбаченому ст.123 ЗК України.
Відповідно до ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Частиною 3 статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 6 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно з ч.10 ст. 123 ЗК України рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:
затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);
надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
За приписами ч. 13 ст. 123 ЗК України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Отже, надання в оренду певної земельної ділянки відбувається за процедурою у відповідні етапи, а саме: з початку уповноважений орган розглядає клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та приймає відповідне рішення щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або щодо надання мотивованої відмови у його наданні, при цьому у разі задоволення такої заяви розроблений проект землеустрою розглядається уповноваженим органом, який приймає рішення про надання земельної ділянки у користування або відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки у користування.
Як вбачається з матеріалів справи, наказами Головного управління Держземагентства у Харківській області від 12.11.2014 року надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів Великогомільшанської сільської ради Зміївського району в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 20.05.2015 року , залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 10.05.2016 року, скасовано вищевказані накази.
Відповідно до ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Вищенаведеними судовими рішеннями встановлено, що накази Головного управління Держземагентства у Харківській області від 12.11.2014 року прийнято всупереч приписам діючого законодавства.
Враховуючи, що зазначені накази визнано незаконними в судовому порядку, то всі правові наслідки таких рішень є незаконними.
Вказане відповідає правовій позиції Верховного Суду України викладеній в постанові від 27.01.2015 року відповідно до якої дії суб'єкту владних повноважень вчинені всупереч приписам діючого законодавства не мають правових наслідків.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що проект землеустрою складений на виконання незаконних рішень суб'єкту владних повноважень не відповідає вимогам закону, а тому і прийняті накази про затвердження такої документації є протиправними.
Крім того, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідач всупереч приписам діючого законодавства затвердив проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 без погодження меж земельних ділянок у належних землекористувачів, виходячи з наступного.
Колегія суддів зазначає, що у відповідності до п. а ч.1 ст.184 ЗК України землеустрій передбачає встановлення (відновлення) на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, землеволодінь і землекористувань, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель відповідних адміністративно-територіальних одиниць, складання проектів відведення земельних ділянок.
За приписами ч.1 ст. 198 ЗК України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок.
Відповідно до пп. б,г ч. 2 ст. 198 ЗК України кадастрова зйомка включає погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі, виготовлення кадастрового плану.
Отже, проект землеустрою включає погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, що є наслідками виконання кадастрової зйомки, а тому акт погодження меж є частиною проекту землеустрою.
Між тим, наявні в матеріалах справи акти (а.с.143-186 т.1) не містять погоджень меж з усіма власниками та землекористувачами.
Листами ДП «Зміївське лісове господарство», Національного природного парку «Гомільшанські ліси», Акціонерної компанії «Харківобленерго» (а.с. 111, 112,113 т.1) підтверджено, що ОСОБА_1 суміжними землекористувачами погодження меж земельних ділянок не надавались.
Також, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що прийняті відповідачем накази порушують наявне у позивача право на користування земельною ділянкою, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Згідно з ч. 10 ст. 123 ЗК України рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:
затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);
надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Як вбачається зі статуту Державного підприємства «Іскра» ( т. 2 а.с. 86) ДП «Іскра» є правонаступником майна, прав та обов'язків військового радгоспу «Іскра».
Наказом Міністерства аграрної політики України від 12.12.2006 року № 761 перейменовано військовий радгосп «Іскра» на Державне підприємство «Іскра».(а.с.119 т.2).
Згідно акту приймання-передачі майна та землі військового радгоспу «Іскра» Міністерство оборони України передало, а Міністерство аграрної політики України прийняло до сфери свого управління майно та землю військового радгоспу «Іскра» (а. с. 120 т.2).
В свою чергу, військовий радгосп «Іскра» є правонаступником племптахорадгоспу «Іскра», який розпорядженням Зміївської районної державної адміністрації від 10.02.1996 року переведений підпорядкування птахопрому України у підпорядкування Міністерства Збройних Сил України (а.с.126 т.2).
При цьому, радгосп «Іскра» був створений шляхом перетворення колгоспу ім.. Шевченко, що підтверджується рішенням виконкому Зміївської районної ради від 27.02.1970 року (а.с.152-153 т.2).
За таких обставин, ДП «Іскра» є правонаступником радгоспу «Іскра» створеного у 70-х роках за рішенням трудового колективу колгоспу ім.. Шевченко.
Згідно наявного в матеріалах справи плану землекористування радгоспу «Іскра», 29.09.1975 року виконкомом Зміївської районної ради депутатів трудящихся затверджено проект землекористування радгоспу «Іскра», який перенесений в натурі.
На час складання вказаного проекту та прийняття рішення виконкомом Зміївської районної ради депутатів трудящихся порядок надання земельних ділянок в користування було врегульовано Земельним кодексом в редакції 1970 року.
У відповідності до п. 1 ч.1 ст.4 ЗК в редакції 1970 року вся земля в Українській РСР входить до єдиного державного земельного фонду, який відповідно до основного цільового призначення земель складається з земель сільськогосподарського призначення, наданих у користування колгоспам, радгоспам та іншим землекористувачам для сільськогосподарських цілей.
Відповідно до абз.1 ч.1 ст. 13 ЗК в редакції 1970 року земля в Українській РСР надається в користування колгоспам, радгоспам, іншим сільськогосподарським державним, кооперативним, громадським підприємствам, організаціям і установам.
За приписами ч.ч.1,2 ст. 16 ЗК в редакції 1970 року надання земельних ділянок у користування здійснюється в порядку відведення. Відведення земельних ділянок провадиться на підставі постанови Ради Міністрів УРСР або рішення виконавчих комітетів обласної, районної, міської, селищної і сільської Рад народних депутатів в порядку, встановлюваному законодавством Союзу РСР і Української РСР.
Відповідно до ч. ч. 1,4 ст. 20 ЗК в редакції 1970 року відповідно до Основ земельного законодавства Союзу РСР і союзних республік право землекористування колгоспів, радгоспів та інших землекористувачів засвідчується державними актами на право користування землею. Форми актів встановлюються Радою Міністрів СРСР. Зазначені документи видаються після відводу земельних ділянок в натурі.
Таким чином, на час створення радгоспу «Іскра» земельні ділянки надавалися в користування в порядку відведення на підставі рішення виконкому районної ради депутатів, а після відведення в натурі наданої в користування земельної ділянки вказане право засвідчувалося видачею державного акту про право користування землею.
Отже, складений 29.09.1975 року план відводу земельної ділянки, затверджений виконкомом Зміївської районної ради депутатів, засвідчує надання радгоспу «Іскра» у користування земельної ділянки в порядку відведення, як це передбачено ч. 1 ст. 16 ЗК у редакції 1970 року.
15.03.1991 року набув чинності Земельний кодекс в редакції 1990 року.
Відповідно до п. 5 постанови Верховної Ради Української РСР «Про порядок введення в дію Земельного кодексу Української РСР» встановлено, що рішення про надання і вилучення земельних ділянок, прийняті до 15 березня 1991 року відповідними органами в межах їх компетенції, але не виконані на час введення Земельного Кодексу Української РСР в дію, підлягають виконанню відповідно до вимог Кодексу; громадяни, підприємства, установи, організації, які мають у користуванні земельні ділянки, надані їм до введення в дію Кодексу, зберігають свої права на користування до оформлення ними у встановленому порядку прав власності на землю або землекористування.
Приписами п. 1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу в редакції 2001 року передбачено, що рішення про надання в користування земельних ділянок, а також про вилучення (викуп) земель, прийняті відповідними органами, але не виконані на момент введення у дію цього Кодексу, підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу.
З аналізу вказаних норм випливає, що з прийняттям Земельного кодексу 1991 р. та 2001р. підприємство, якому було надано у користування земельну ділянку, зберігало своє право на користування земельною ділянкою та на оформлення свого права у встановленому діючим законодавством порядку.
За таких обставин, враховуючи, що позивач є правонаступником радгоспу «Іскра», якому було надано у користування земельні ділянки, колегія суддів приходить до висновку про безпідставність доводів апеляційної скарги, що позивач не є землекористувачем в розумінні земельного законодавства.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про незаконність прийнятих відповідачем наказів, оскільки земельні ділянки не були вилучені у встановленому порядку з користування ДП «Іскра».
Крім того, розпорядженням Голови Зміївської районної державної адміністрації №93 від 02.02.2007 року Державному підприємству «Іскра» було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього військового радгоспу «Іскра» на території Великогомільшанської сільської ради.
Зазначене розпорядження не скасоване, не визнане недійсним та виконане позивачем шляхом розроблення відповідної технічної документації.
На виконання вказаного розпорядження Зміївської РДА, позивач отримав довідку про присвоєння кадастрових номерів ДП "Іскра" на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області.
Посилання представника відповідача на втрату чинності вказаного розпорядження Голови Зміївської районної державної адміністрації з огляду на приписи п. 3 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництва» від 16.09.2008 року (в редакції станом від 29.06.2010 року) згідно з якими прийняті та невиконані до набрання чинності цим законом рішення відповідних органів виконавчої влади про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом 2 років з дня набрання чинності цим законом, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки розпорядження Голови Зміївської районної державної адміністрації від 02.02.2007 року було виконано та проект відведення земельної ділянки був розроблений, що стверджується заявою ДП «Іскра» до начальника управління Держземагентства у Зміївському районі (а.с.79 т.2), листом Головного управління Держкомзему у Харківській області від 20.04.2011 року (а.с. 84 т.2) та заявами про державну реєстрацію земельної ділянки (т.4 а.с.44-80).
За таких обставин, приймаючи рішення про затвердження документів із землеустрою та надання ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки відповідач не врахував наявне у позивача право на користування земельною ділянкою та наявність у нього виконаного розпорядження уповноваженого органу про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою.
Виходячи з вищевикладеного, колегія суддів перевіривши вказані накази на відповідність ч.3 ст. 2 КАС України приходить до висновку, що оспорювані накази прийняті всупереч приписам діючого законодавства, без врахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Таким чином, колегія судді погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позову.
За таких обставин, колегія суддів переглянувши, у межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2016р. по справі № 820/1528/16 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Макаренко Я.М. Судді (підпис) (підпис) Мінаєва О.М. Шевцова Н.В. Повний текст ухвали виготовлений 01.11.2016 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2016 |
Оприлюднено | 08.11.2016 |
Номер документу | 62405444 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Макаренко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні