РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
27 жовтня 2016 р.Р і в н е 817/1296/16
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Сала А.Б., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 до Рівненського міського управління юстиції у Рівненської області провизнання недійсною державної реєстрації та припинення юридичної особи, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Рівненського міського управління юстиції Рівненської області, Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Рівненського міського управління юстиції Рівненської області ОСОБА_2 про визнання недійсною державної реєстрації Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1» (33022, м. Рівне, вул. Льонокомбінатівська, 1) та припинення юридичної особи Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1» (33022, м. Рівне, вул. Льонокомбінатівська, 1).
В обгрунтування позовних вимог позивач зазначила, що 14.12.2015 було проведено державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1», що знаходиться за адресою: 33022, м. Рівне, вул. Льонокомбінатівська, 1. Однак при цьому скликання установчих зборів, у встановленому законом порядку щодо створення ОСББ, серед мешканців будинку, яким також є і позивач, не здійснювалось як і не проводилися власне установчі збори. Покликаючись до рішення Рівненського міського суду у цивільній справі №569/6751/16-ц від 19.07.2016, яким рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку №1 по вул. Льонокомбінатівська у м. Рівне визнано недійсним, позивач стверджувала про допущення при створенні вказаного ОСББ порушень, які неможливо усунути, що є підставою для визнання недійсною державної реєстрації юридичної особи у судовому порядку. З таких підстав просила суд позов задовільнити та припинити вказану юридичну особу.
Відповідач - Рівненське міське управління юстиції, надіслало суду лист від 04.10.2016 за вих. №94/01.1-15/4 (вх.13402/16 від 05.10.2016), у якому зазначило, що розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про припинення надання адміністративних послуг з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців деякими органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції» від 24.02.2016 №124-р припинено надання адміністративних послуг з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Рівненським міським управлінням юстиції. Згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги» від 11.02.2016 №99 Рівненське міське управління юстиції перебуває у стані ліквідації. При цьому відповідач покликався до положень Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV, відповідно до якого функції у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси, акредитовані суб'єкти. На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1395-р «Деякі питання надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» реєстраційні справи у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців були передані до виконавчих органів міських рад міст обласного значення, Київській міській, районним, районним у місті Києві державним адміністраціям, що діють на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (а.с.29-30).
Одночасно відповідач повідомив, що державний реєстратор ОСОБА_2 звільнена з органів юстиції.
При цьому власної правової позиції по суті заявлених позовних вимог відповідачем не висловлено.
З приводу викладеного відповідачем - Рівненським міським управлінням юстиції, то суд зазначає, що відповідно до ст.48 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративною процесуальною правосуб'єктністю у адміністративному процесу наділені, зокрема, органи державної влади, інші державні органи та їхні посадові та службові особи. В силу ч.2 ст.104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Враховуючи звільнення з органів юстиції державного реєстратора ОСОБА_2 належним відповідачем у справі залишається Рівненське міське управління юстиції Рівненської області.
До початку судового розгляду представник позивача подав через відділ документального забезпечення Рівненського окружного адміністративного суду (канцелярію) заяву (вх.№13667/16 від 10.10.2016), у якій просив розглянути справу без участі позивача та її представника, зазначив, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі (а.с.33).
Відповідач у поданому суду листі від 04.10.2016 за вих. №94/01.1-15/4 клопотав про розгляд справи без участі представника Рівненського міського управління юстиції (а.с.30).
Відповідно до ч.4 ст.122 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо всі особи, які беруть участь у справі, заявили клопотання про розгляд справи за їх відсутності, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
За таких обставин суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи та наявні у справі докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення повністю з таких підстав.
Судом встановлено, що 14.12.2015 було здійснено державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1», що знаходиться за адресою: 33022, Рівненська обл., місто Рівне, вулиця Льонокомбінатівська, будинок 1, про що зроблено реєстраційний запис №1 608 102 0000 012193, що підтверджується наявною у матеріалах справи копією виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.11).
Вказана реєстраційна дія була вчинена державним реєстратором реєстраційної служби Рівненського міського управління юстиції Рівненської області ОСОБА_2
Однак, вважаючи, що державна реєстрація Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1» проведена із суттєвими порушеннями норм чинного законодавства, позивач стверджує про порушення її права як мешканки багатоквартирного будинку №1 по вул. Льонокомбінатівській м. Рівне та звернулася до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Згідно ч.1 ст.56 Господарського кодексу України суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог законодавства.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України від 29.11.2001 №2866-III «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі - Закон №2866-III).
Статтею 1 Закону №2866-III передбачено, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Статтею Закону №2866-III визначено, що державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Суд приймає до уваги положення ст.6 Закону №2866-III, згідно яких установчі збори приймають рішення про створення об'єднання і затверджують його статут.
Судом встановлено, що рішенням Рівненського міського суду Рівненської області від 19 липня 2016 року у справі №569/6751/16-ц визнано недійсним рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку №1 розташованого за адресою м. Рівне, вул. Льонокомбінатівська, оформлене протоколом № 1 від 18 жовтня 2015 року щодо:
- Створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЛЬОН-1» на вул. Льонокомбінатівська, 1 у м. Рівне;
- Затвердження Статуту об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЛЬОН-1»;
- Обрання Правління об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЛЬОН-1» та Ревізійної комісії об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЛЬОН-1»;
- Визначення особи, уповноваженої на підписання установчих документів обєднання та подання документів на державну реєстрацію об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЛЬОН-1».
Вказане рішення суду набрало законної сили 16.08.2016.
У відповідності до ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Частиною 1 ст.110 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами, також за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створені порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених цим законом.
Згідно з ч.2 ст.38 Закону України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців» (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створені юридичної особи, які не можна усунути.
Враховуючи, що створенню об'єднання співвласників багатоквартирного будинку передує проведення установчих зборів, на яких приймаються рішення про створення об'єднання і затверджується його статут, а рішення установчих зборів Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1» визнано недійсним за рішенням суду, що набрало законної сили, суд дійшов висновку, що при створенні юридичної особи Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1» були допущені порушення, які неможливо усунути, що є підставою для визнання судом недійсною реєстрації зазначеної юридичної особи.
При прийнятті рішення суд також зазначає, що відповідно до ч.2 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про:
1) визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення;
2) зобов'язання відповідача вчинити певні дії;
3) зобов'язання відповідача утриматися від вчинення певних дій;
4) стягнення з відповідача коштів;
5) тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян;
6) примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян;
7) примусове видворення іноземця чи особи без громадянства за межі України;
8) визнання наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень.
Суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Приймаючи до уваги, що згідно з положеннями вказаної вище ст.38 Закону України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців» (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) суд має право визнати недійсною державну реєстрацію юридичної особи через порушення, допущені при її створенні, які неможливо усунути, що також є підставою для припинення юридичної особи, тому, з метою повного захисту права позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю визнавши недійсною державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1» через порушення, допущені при його створенні, які неможливо усунути, а також про припинення зазначеної юридичної особи.
Згідно з ч.1 ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, сплачена позивачем сума судового збору у розмірі 551,21 грн. згідно квитанції від 05.08.2016 №ПН1912846 та у розмірі 551,21 грн. згідно квитанції від 26.08.2016 №ПН83837, що складає загальну суму 1102,42 грн., підлягає присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-суб'єкта владних повноважень.
Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати недійсною державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1» (33022, Рівненська обл., місто Рівне, вулиця Льонокомбінатівська, будинок 1) через допущені при його створенні порушення, які не можна усунути.
Припинити юридичну особу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Льон-1» (33022, Рівненська обл., місто Рівне, вулиця Льонокомбінатівська, будинок 1).
Присудити на користь позивача ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Рівненського міського управління юстиції у Рівненської області судовий збір у розмірі 1102,42 грн.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Сало А.Б.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2016 |
Оприлюднено | 07.11.2016 |
Номер документу | 62427752 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Сало А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні