Рішення
від 02.11.2016 по справі 903/758/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 листопада 2016 р. Справа № 903/758/16 за позовом заступника керівника Ковельської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області

до фермерського господарства "Несухоїжі", урочище "Дубина", с. Тойкут, Ковельського району Волинської обл.

третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Ковельської районної державної адміністрації

про внесення змін до договору оренди землі, укладеного у 2011 році,

Суддя Якушева І.О.

при секретарі судового засідання Хомич О.В.

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_1 (дов. №11-3-7777.8-1739/2-16 від 29.02.2016р.),

від відповідача: ОСОБА_2 - голова фермерського господарства,

від третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору:

н/з.

В судовому засіданні взяла участь прокурор Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3

Суть спору: заступник керівника Ковельської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області в позовній заяві №35-3195 від 06.10.2016р. до фермерського господарства "Несухоїжі" просить внести зміни до договору оренди землі, укладеного між Ковельською райдержадміністрацією та фермерським господарством «Несухоїжі», зареєстрованого 12.10.2011р. управлінням Держкомзему у Ковельському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №072210004000066, а саме:

- п. 5 викласти в редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до рішення Ковельської районної ради № 44/33 від 08.04.2015 становить 232887,43 грн.»;

- п. 9 викласти в редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошовій, у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі на рік»;

- п. 11 викласти в редакції: « 11. Орендна плата вноситься у такі строки - згідно зі ст. 287 Податкового кодексу України рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця».

На обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що згідно з п.п. 9, 11 договору оренди землі, зареєстрованого 12.10.2011р., орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 1,2 ставки земельного податку у строки відповідно до чинного законодавства.

Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки в п. 5 договору не вказано, оскільки на час його укладення нормативна грошова оцінка земель, розташованих на території Тойкутської сільської ради, Ковельського району, за межами населених пунктів, не була проведена.

Згідно з додатком до рішення Ковельської районної ради №44/33 від 08.04.2015р. «Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів» нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,6552 га, наданої відповідачу для обслуговування приміщень, розташована на території Тойкутської сільської ради за межами населених пунктів, яка перебуває в оренді ФГ «Несухоїжі», становить 232887,43 грн.

З врахуванням нормативної грошової оцінки та положень ст. 288 Податкового Кодексу України відповідач повинен сплачувати орендну плату за орендовану земельну ділянку в розмірі 3% від цієї оцінки, яка не була зазначена в п.5 договору оренди землі, зареєстрованого 12.10.2011р.

Пропозиція позивача внести зміни до договору оренди була залишена відповідачем без відповіді.

У зв'язку з тим, що сторони добровільно не досягнули домовленості про внесення змін до договору оренди землі від 25.06.2010р. прокурор в інтересах позивача звернувся з позовною заявою до суду.

Як на правові підстави позову прокурор посилається на статті 288, 289 Податкового кодексу України, ст.ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 5, 13, 23 Закону України «Про оцінку земель», ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

Пред'явлення позову в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області заступник керівника Ковельської місцевої прокуратури обґрунтовує тим, що відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-VІ, який набув чинності 01.01.2013р.) центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Як вбачається з листа Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 20.09.2016р. розпорядником земельної ділянки площею 0,6550 га, розташованої на території Тойкутської сільської ради та наданої в оренду ФГ «Несухоїжі», є Головне управління Держгеокадастру у Волинській області.

Таким чином, як зазначає заступник керівника Ковельської місцевої прокуратури, на день пред'явлення прокуратурою позовної заяви органом, уповноваженим на передачу у користування земельної ділянки, яка перебуває в оренді ФГ «Несухоїжі», є головне управління Держгеокадастру у Волинській області.

Згідно з приписами ч. 4 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» зміна розпорядника земельної ділянки не є підставою для зміни умов або розірвання договору оренди землі.

Частинами 1, 5 ст. 148-1 Земельного кодексу України передбачено, що до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов'язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки. Вимоги даної статті поширюються також на випадки переходу повноважень від одного органу державної влади до іншого при розпорядженні земельними ділянками державної власності, які перебувають у їх постійному користуванні.

Ухвалою суду від 17.10.2016р. було порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 02.11.2016р., на підставі ст.27 ГПК України залучено до участі у розгляді справи третьою особою на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Ковельську районну державну адміністрацію, зобов'язано прокурора подати суду письмові пояснення та докази на підтвердження права заступника керівника Ковельської місцевої прокуратури підписання позовних заяв; зобов'язано відповідача подати суду обґрунтовані письмові пояснення на заявлений позов, докази на їх підтвердження; зобов'язано третю особу подати пояснення по справі.

27.10.2016р. електронною поштою, 31.10.2016р. поштовим зв'язком до суду на виконання вимог ухвали суду від 17.10.2016р. надійшли пояснення Ковельської місцевої прокуратури №35-3443 від 26.10.2016р.

31.10.2016р. електронною поштою від третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, надійшли пояснення №1392/14/2-16 від 31.10.2016р., в яких Ковельська районна державна адміністрація позовні вимоги підтримує, розгляд справи просить проводити без участі представника третьої особи.

В судовому засіданні 26.10.2016р. прокурор, представник позивача позовні вимоги підтримали, просили їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 02.11.2016р. проти внесення змін до договору оренди землі від 2011р., зареєстрованого 12.10.2011р., в редакції, запропонованій прокурором, не заперечував.

Представник третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Ковельської районної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, хоча третя особа була належним чином повідомлена про час та місце розгляду справи.

Факт належного повідомлення третьої особи підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 4301034375431, що міститься в матеріалах справи.

Зважаючи на те, що неявка представника третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, в судове засідання не перешкоджає розгляду справи, явка представника в судове засідання не визнавалась обов'язковою, суд вважає за можливе розглянути спір за його відсутності, зважаючи на те, що третя особа належним чином були повідомлені про судовий розгляд, та враховуючи пояснення №1392/14/2-16 від 31.10.2016р., за наявними у справі матеріалами згідно з положеннями статті 75 Господарського процесуального кодексу України.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників позивача та відповідача, господарський суд

в с т а н о в и в:

у 2011 році між Ковельською районною державною адміністрацією як орендодавцем та фермерським господарством "Несухоїжі" як орендарем було укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування приміщень (майстерні тракторного стану, сіносховища та складу-ангару), що розташована за межами населених пунктів в межах Тойкутської сільської ради.

Договір було зареєстровано 12.10.2011р. управлінням Держкомзему у Ковельському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №072210004000066.

Згідно з пунктом 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6552 га, в тому числі, землі під господарськими будівлями та дворами - 0,6552 га.

Пунктами 15, 16 договору передбачено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення передається для ведення фермерського господарства.

Нормативної грошової оцінки в пункті 5 договору не зазначено.

Відповідно до п. 8 договору договір укладено на 15 років до 31.12.2019р.

Згідно з п.п. 9, 11 договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 1,2 ставки земельного податку у строки відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до п. 13 договору розмір орендної плати переглядається щороку у разі зміни умов господарювання, передбачених договором: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом.

У відповідності із п.14.1.136. Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно із ст.14.1.147. Податкового кодексу України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України

Статтею 274.1. Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до статті 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;

288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Статтею 289.1. Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Таким чином, нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Такого правового висновку дійшов Верховний Суд України у постановах від 07.10.2015р. у справі №3-482гс15, від 02.03.2016р. у справі №3-476гс15.

Рішенням Ковельської районної ради №44/33 від 08.04.2015р. «Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів» затверджено технічну документацію із нормативної грошової оцінки згідно з додатком.

Згідно з додатком до рішення Ковельської районної ради №44/33 від 08.04.2015р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,6552 га, що надана в оренду фермерському господарству "Несухоїжі" для обслуговування приміщень (майстерні тракторного стану, сіносховища та складу-ангару), становить 232887,43 грн.

Відповідно до копії висновку державної експертизи землевпорядної документації №1006 від 25.12.2014р. та розрахунку, що містяться в технічній документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що перебуває в оренді ФГ "Несухоїжі" площею 0,6552 га для обслуговування приміщень (майстерні тракторного стану, сіносховища та складу-ангару) за межами населених пунктів Тойкутської сільської ради, Ковельського району, Волинської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 232887,43 грн.

Згідно з пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Доказів на підтвердження визнання нечинним та скасування рішення Ковельської районної ради №44/33 від 08.04.2015р. «Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів» не подано.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 15 вищевказаного Закону встановлено, що однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір, вирішується в судовому порядку.

Листом № 31-303-0.3-1540/2-15 від 16.06.2015р. управління Держземагенства у Ковельському районі Волинської області пропонувало відповідачу внести зміни до договору оренди землі в частині внесення змін щодо розміру орендної плати.

Однак, відповідач відповіді на лист № 31-303-0.3-1540/2-15 від 16.06.2015р. не надав.

У зв'язку з тим, що сторони добровільно не досягнули домовленості про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого 12.10.2011р., прокурор в інтересах позивача в жовтні 2016р. звернувся з позовною заявою до суду.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Статтею 632 Цивільного кодексу України встановлено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадку, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 30 Закону України В«Про оренду земліВ» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України визначено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умови договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Оскільки сторонами в п.13 договору оренди землі передбачена можливість перегляду розміру орендної плати, а орендна плата за землі державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

З огляду на викладене, прокурор вправі вимагати внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого 12.10.2011р.

Частиною 6 ст. 283 Господарського кодексу України встановлено, що до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно із ч. 1 ст. 762 Цивільного кодексу України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Стаття 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно із ст. 289.3 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику, зокрема, у сфері земельних відносин.

Зважаючи на законодавчу зміну граничного розміру орендної плати, встановлену договором оренди землі., можливість перегляду цього розміру, а також зважаючи на строк, на який укладено договір, вимога позивача про внесення змін до п. 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого 12.10.2011р. управлінням Держкомзему у Ковельському районі, шляхом викладення їх в іншій редакції підлягає до задоволення.

Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України В«Про оренду земліВ» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 287.3 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Оскільки орендована відповідачем земельна ділянка належить до земель державної форми власності, вимога прокурора в частині внесення змін до п. 11 договору оренди землі, зареєстрованого 12.10.2011р., в частині строків здійснення орендної плати також підлягає до задоволення.

У зв'язку із задоволенням позову на відповідача відповідно до ст. ст. 44,49 Господарського процесуального кодексу України слід покласти судові витрати по справі.

Керуючись ст.ст. 188, 283 Господарського кодексу України, ст. 632, 653, 762 Цивільного кодексу України, ст.ст.14.1.136, 274, 287, 288, 289 Податкового кодексу України, ст.ст. 13, 15, 21, 30 Закону України В«Про оренду земліВ» , ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі, укладеного між Ковельською райдержадміністрацією (45000, Волинська обл., місто Ковель, вул. Незалежності, будинок 73, ідентифікаційний код 04051402) та фермерським господарством «Несухоїжі» (45021, Волинська обл., Ковельський район, село Тойкут, урочище"Дубина", ідентифікаційний код 33515259), зареєстрованого 12.10.2011р. управлінням Держкомзему у Ковельському районі, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис №072210004000066:

- п. 5 договору викласти в редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до рішення Ковельської районної ради № 44/33 від 08.04.2015 становить 232887,43 грн.»;

- п. 9 договору викласти в редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошовій, у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі на рік»;

- п. 11 договору викласти в редакції: « 11. Орендна плата вноситься у такі строки - згідно із ст. 287 Податкового кодексу України рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця».

3. Стягнути з фермерського господарства "Несухоїжі" (45021, Волинська обл., Ковельський район, село Тойкут, урочище"Дубина", ідентифікаційний код 33515259) на користь прокуратури Волинської області (43000, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Винниченка, будинок 15, ідентифікаційний код 02909915) 1378 грн. витрат, пов'язаних з оплатою судового збору.

Повне рішення складено: 04.11.2016р.

У відповідності із ст.85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до вимог ст.84 цього Кодексу.

Суддя І. О. Якушева

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення02.11.2016
Оприлюднено09.11.2016
Номер документу62492781
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/758/16

Рішення від 02.11.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 17.10.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні