ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"31" серпня 2009 р. Справа № 20/24-09-628
За позовом: Прокурора Т атарбунарського району Одес ької області в інтересах дер жави в особі: 1) Татарбунарської районно ї державної адміністрації Од еської області
2) Лиманської сільської ради Татарбунарського району Оде ської області
за участю третьої особи, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору, на сторон і позивача: Управління з ко нтролю за використанням та о хороною земель у Одеській об ласті (Одеська облдержземінс пекція)
до відповідача: Приватн ого підприємця ОСОБА_1
про звільнення самовіл ьно зайнятої земельної ділян ки
та за зустрічним позовом: Приватного підприємця ОС ОБА_1
до відповідачів: 1) Татар бунарської районної державн ої адміністрації Одеської об ласті
2) Лиманської сільської ради Татарбунарського району Оде ської області
про визнання права вла сності
Суддя Щавинська Ю.М.
Представники:
від прокурора: Будзул-Л авренюк К.Я., діюча за посвідче нням № 48 від 29.04.2009 року;
від Татарбунарської район ної державної адміністрації Одеської області: не з'яви лись;
від Лиманської сільської р ади Татарбунарського району Одеської області: не з'яви лись;
від Приватного підприємця ОСОБА_1: ОСОБА_2- за дов іреністю № 1-1302 від 27.05.2009 року;
від Управління з контролю за використанням та охороною земель у Одеській області (Од еська облдержземінспекція): не з'явились.
СУТЬ СПОРУ: Прокурор Татарбунарського району Оде ської області в інтересах де ржави в особі Татарбунарсько ї районної державної адмініс трації Одеської області та Л иманської сільської ради Тат арбунарського району Одеськ ої області звернувся до госп одарського суду Одеської обл асті з позовною заявою до При ватного підприємця ОСОБА_1 , в якій, з урахуванням уточн ень, просить зобов'язати Прив атного підприємця ОСОБА_1 звільнити самовільно зайня ту земельну ділянку площею 0,005 га, яка розташована на тер иторії курорту „Катранка” Ли манської сільської ради Тата рбунарського району Одесько ї області за межами населено го пункту на березі Дженшейс ького лиману біля урізу води шляхом демонтування малої а рхітектурної форми за рахуно к відповідача; зобов'язати Пр иватного підприємця ОСОБА _1 після демонтування малої архітектурної форми привест и вказану земельну ділянку у придатний для використання стан шляхом прибирання залиш ків будівельних матеріалів т а сміття, та повернути земель ну ділянку у розпорядження Т атарбунарської районної дер жавної адміністрації.
В обґрунтування заявлених вимог прокурор посилається на те, що під час проведення Пр окуратурою Татарбунарськог о району перевірки додержанн я вимог законодавства у сфер і регулювання земельних відн осин на території Лимарської сільської ради Татарбунарсь кого району Одеської області було встановлено, що відпові дачем - Приватним підприємц ем ОСОБА_1 самовільно зайн ято земельну ділянку водного фонду Лиманської сільської ради, загальною площею 0,0025 га, я ка розташована на території курорту „Катранка”. У подаль шому прокурором на підставі акту обстеження від 22.05.2009 року б уло уточнено площу спірної з емельної ділянки - 0,005 га. Так, на підставі зазначеного акту о бстеження було встановлено щ о на земельній ділянці площе ю 0,005 га із земельного фонду Лим анської сільської ради за ме жами населеного пункту на бе резі Дженшейського лиману бі ля урізу води розташовані дв і з'єднанні між собою металев і конструкції - контейнери, загальним розміром: висота 3 м, довжина 6,4 м, ширина 7,8 м, з обл аштованою азбестоцементною покрівлею, фундамент відсут ній. Самовільно зайнята земе льна ділянка використовувал ася відповідачем з метою вед ення підприємницької діяльн ості на території курорту „К атранка”, при цьому, земельна ділянка експлуатується без встановлення меж ділянки у н атурі, укладення договору ор енди землі (або іншого правов становлюючого документу), йо го державної реєстрації. Крі м того, земельна ділянка експ луатується без відповідного рішення Татарбунарської рай онної адміністрації про пере дачу землі у користування. Фа кт самовільного зайняття зем ельної ділянки підтверджуєт ься актом перевірки дотриман ня вимог земельного законода вства від 21.07.2008 року, складеним Придністровським відділом з контролю за використанням і охороною земель у Одеській о бласті.
Незважаючи на прийняті адм іністративні заходи щодо при пинення протиправної діяльн ості, вимоги контролюючого о ргану Приватним підприємцем ОСОБА_1 були проігнорован і, а самовільно зайнята земел ьна ділянка не звільнена. Так им чином, самовільне, безопла тне зайняття відповідачем зе мельної ділянки водного фонд у Лиманської сільської ради, що суттєво порушує економіч ні права та інтереси держави і територіальної громади Ли манської сільської ради, й зу мовило звернення Прокурора Т атарбунарського району в інт ересах держави в особі Татар бунарської районної державн ої адміністрації Одеської об ласті та Виконавчого комітет у Лиманської сільської ради Татарбунарського району Оде ської області з відповідним позовом до суду.
На виконання ухвали суду що до зобов' язання прокурора н адати письмове обґрунтуванн я визначення позивачами саме Татарбунарську районну держ авну адміністрацію Одеської області та Виконавчий коміт ет Лиманської сільської ради Татарбунарського району про курор надав суду письмові по яснення, в яких зазначає, що вр аховуючи, що земельна ділянк а, самовільно зайнята Приват ним підприємцем ОСОБА_1, з находиться в розпорядженні Т атарбунарської державної ра йонної адміністрації, але ро зташована на території Лиман ської сільської ради поза ме жами населеного пункту, прок урор вважає за необхідне вис тупити в господарському проц есі з метою захисту інтересі в Лиманської сільської ради та Татарбунарської районної державної адміністрації Оде ської області.
Ухвалою суду від 04.03.2009 року, пр иймаючи до уваги, що прокурор ом Татарбунарського району з аявлені вимоги про звільненн я самовільно зайнятої земель ної ділянки на підставі факт ів, які встановлені перевірк ою, проведеною Управлінням з контролю за використанням т а охороною земель у Одеській області (Одеська облдерджзе мінспекція), для встановленн я повної та об'єктивної істин и по справі, суд залучив Управ ління з контролю за використ анням та охороною земель у Од еській області (Одеська облд ержземінспекція) до участі у справі в якості третьої особ и, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на сто роні позивача.
Позивач - Татарбунарська районна державна адміністра ція Одеської області надісла ла до суду письмові поясненн я по справі, в яких зазначає, щ о відповідно до п. 12 Перехідни х положень Земельного кодекс у України до розмежування зе мель державної та комунально ї власності повноваження щод о розпорядження землями за м ежами населених пунктів здій снюють відповідні органи вик онавчої влади. Розпорядження земельною ділянкою площею 0,00 25 га, розташованою на територ ії рекреаційної зони „Катран ка” Лиманської сільської рад и Татарбунарського району, з дійснює, відповідно до ч. 3 ст. 12 2 Земельного кодексу України , райдержадміністрація. Відп овідачем спірна земельна діл янка використовувалася без д отримання встановлених ст. 125 Земельного кодексу України п ідстав (без одержання докуме нта, що посвідчує право на зем лю чи укладення договору оре нди та їх державну реєстраці ю, встановлення меж земельно ї ділянки в натурі тощо). Таким чином, оскільки добровільно го повернення відповідачем с амовільно зайнятої земельно ї ділянки не здійснено, така д ілянка підлягає поверненню в ласникам землі за рішенням с уду. З огляду на що, Татарбунар ська районна державна адміні страція Одеської області про сить суд позовні вимоги, заяв лені прокурором Татарбунарс ького району, задовольнити.
Позивач - Лиманська сільс ька рада надіслала до суду кл опотання, в якому просить суд розглянути справу без прису тності представника Лимансь кої сільської ради та винест и рішення відповідно до чинн ого законодавства України.
Третя особа - Управління з контролю за використанням т а охороною земель у Одеській області (Одеська облдержзем інспекція) надіслала до суду письмові пояснення по справ і, в яких підтримує позовні ви моги, заявлені прокурором Та тарбунарського району, та вв ажає, що позовні вимоги підля гають задоволенню.
Відповідач - Приватний пі дприємець ОСОБА_1 надав су ду відзив на позов, в якому зая влений прокурором Татарбуна рського району Одеської обла сті позов про звільнення сам овільно зайнятої земельної д ілянки не визнає, так як він є необґрунтованим та таким, що порушує його права і законні інтереси, оскільки Приватни й підприємець ОСОБА_1 з 1994 р оку і до теперішнього часу, то бто вже шістнадцятий рік без перервно, відкрито і добросо вісно користується спірною з емельною ділянкою, на початк у січня 1994 року на зазначеній з емельній ділянці він встанов ив малу архітектурну форму (т оргову точку), якою до теперіш нього часу користується, а от же, з огляду на ч. 1 ст. 344 ЦК Украї ни та ч. 1 ст. 119 ЗК України, відпов ідач з 01.01.2009 року є власником сп ірної земельної ділянки за н абувальною давністю.
26.05.2009 року Приватний підприєм ець ОСОБА_1 звернувся до г осподарського суду Одеської області з зустрічною позовн ою заявою до Татарбунарської районної державної адмініст рації Одеської області та Ли манської сільської ради Тата рбунарського району Одесько ї області, в якій, з урахування м уточнень, просить визнати о рендними правовідносини, що склалися між ним та відповід ачем з приводу користування спірною земельною ділянкою, на якій розміщена його торго ва точка на території торгів ельного майданчику АДРЕСА _1 рекреаційної зони "Катран ка" с. Лиман Лиманської сільсь кої Ради Татарбунарського ра йону Одеської області; визна ти за Приватним підприємцем ОСОБА_1 право на першочерг ову оренду спірної земельної ділянки на умовах довгостро кової оренди, на якій розміще на його торгова точка на тери торії торгівельного майданч ику АДРЕСА_1 рекреаційної зони "Катранка" с. Лиман Лиман ської сільської Ради Татарбу нарського району Одеської об ласті; зобов'язати Лиманську сільську Раду прийняти ріше ння, яким надати Приватному п ідприємцю ОСОБА_1 в корист ування на правах оренди земе льну ділянку, на якій розміще на його торгова точка на тери торії торгівельного майданч ику АДРЕСА_1 рекреаційної зони "Катранка" с. Лиман Лиман ської сільської Ради Татарбу нарського району Одеської; з обов' язати Лиманську сільс ьку Раду укласти з Приватним підприємцем ОСОБА_1 та за реєструвати відповідно до ді ючого законодавства договір довгострокової оренди земел ьної ділянки, на якій розміще на його торгова точка на тери торії торгівельного майданч ику АДРЕСА_1 рекреаційної зони "Катранка" с. Лиман Лиман ської сільської Ради Татарбу нарського району Одеської об ласті, строком дії на 30 (тридця ть) років, тобто до 31.12.2039 року; зоб ов'язати Лиманську сільську Раду не перешкоджати Приватн ому підприємцю ОСОБА_1 в к ористуванні і володінні земе льною ділянкою, на якій розмі щена його торгова точка на т ериторії торгівельного майд анчику АДРЕСА_1 рекреацій ної зони "Катранка" с. Лиман Л иманської сільської ради Тат арбунарського району Одеськ ої області.
В обґрунтування заявлених зустрічних позовних вимог П риватний підприємець ОСОБ А_1 посилається на те, що з 1994 р оку і до теперішнього часу, то бто вже шістнадцятий рік він безперервно, добросовісно к ористується спірною земельн ою ділянкою, на якій розташов ана його торгова точка. Торго ву точку позивач за зустрічн им позовом розмістив на спір ній земельній ділянці з відо ма та за згодою сільської рад и за умови надання її в корист ування на правах оренди. Одна к у подальшому на заяви позив ача з приводу оформлення з ни м договору оренди зазначеної земельної ділянки йому було роз'яснено, що Лиманська сіль ська Рада не заперечує проти користування Приватним підп риємцем ОСОБА_1 цією земел ьною ділянкою, що на той час ще ні з ким не оформлялося таког о договору і що в них немає так ої практики, а тому з нього пок и будуть стягуватися адмініс тративні штрафи та збір за ро зміщення торгової точки, з чи м позивач погодився. У подаль шому Приватний підприємець ОСОБА_1 продовжував корис туватися спірною земельною д ілянкою та сплачував збір за розміщення торгової точки, щ о підтверджується відповідн ими документами. У 2008-2009 роках по зивач за зустрічним позовом звертався до Татарбунарсько ї районної державної адмініс трації Одеської області та Л иманської сільської ради Тат арбунарського району Одеськ ої області щодо надання йому у користування спірної земе льної ділянки, на якій розташ ована його торгова точка. Вна слідок чого рішенням виконав чого комітету Лиманської сіл ьської ради № 50 від 19.06.2009 року "Пр о надання дозволу на тимчасо ве розміщення торгових конте йнерів на території торгівел ьного майданчику рекреаційн ої зони "Катранка" було надано дозвіл Приватному підприємц ю ОСОБА_1 відповідно до ст . 30 ЗУ "Про місцеве самоврядува ння" на підставі рішення Лима нської сільської ради № 623-У ві д 15.05.2009 року "Про відведення зем ельних ділянок для створення торгівельних майданчиків на території рекреаційної зони "Катранка" на тимчасове (на пе ріод літнього оздоровчого се зону 2009 року) розміщення торго вого контейнеру (площею 10 кв.м ) для торгівлі на території то ргівельного майданчику рекр еаційної зони "Катранка". Таки м чином, з 1994 року я позивач за з устрічним позовом є володіль цем і користувачем орендован ого майна (земельної ділянки ), що свідчить про його добросо вісне, відкрите і безперервн е користування з 1994 року земел ьною ділянкою, а також підтве рджує виникнення між сторон ами орендних правовідносин з приводу спірної земельної д ілянки. А за таких обставин Пр иватний підприємець ОСОБА _1 є добросовісним набуваче м права користування зазначе ною земельною ділянкою на пр авах оренди. Таким чином, пози вач за зустрічним позовом вв ажає, що він, як добросовісний набувач права користув ання спірною земельною ділян кою на правах оренди, має перш очергове право на оренду заз наченої земельної ділянки та укладення з орендодавцем до говору довгострокової орен ди на цю ділянку. Крім того, п озивач вважає, що має право вл асності за набувальною давні стю на зазначену земельну ді лянку, на якій розміщена його торгова точка.
Ухвалою суду від 27.05.2009 року зу стрічну позовну заяву Приват ного підприємця ОСОБА_1 пр ийнято до спільного розгляду з первісним позовом у справі № 20/24-09-628.
Відповідач за зустрічним п озовом - Татарбунарська рай онна державна адміністрація Одеської області у відзиві н а зустрічний позов відхиляє позовні вимоги Приватного пі дприємця ОСОБА_1 в повному обсязі, оскільки вони є необґ рунтованими, та просить суд в ідмовити у задоволенні позов у Приватного підприємця ОС ОБА_1
Прокурор Татарбунарського району Одеської області у св оєму відзиві на зустрічний п озов відхиляє в повному обся зі позовні вимоги ПП ОСОБА_ 1 до Татарбунарської райдер жадміністрації та виконавчо го комітету Лиманської сільс ької ради щодо визнання прав овідносин орендними, про виз нання добросовісним набувач ем права користування спірно ю земельною ділянкою на прав ах оренди, про визнання права на першочергову оренду земе льної ділянки, про зобов'язан ня відповідачів розглянути п итання на сесії щодо укладан ня договору оренди спірної з емельної ділянки, оскільки п озовні вимоги є необґрунтова ними і не підлягають задовол енню з огляду на таке. Твердже ння Приватного підприємця ОСОБА_1 щодо набуття права в ласності на спірну земельну ділянку за набувальною давні стю є необґрунтованим та суп еречить земельному законода вству, оскільки ч. 1 ст. 119 Земель ного кодексу України передба чено право на звернення до ві дповідних органів громадян, які добросовісно, відкрито і безперервно користуються зе мельною ділянкою протягом 15 р оків, але не мають документів , які б свідчили про наявність у них прав на цю ділянку, а від сутність будь-якого з елемен тів норми інституту набуваль ної давності свідчить про ві дсутність достатніх підстав для реалізації зазначеної н орми. Добросовісне користува ння земельною ділянкою може бути пов'язане з оплатою земе льного податку, поданням зая ви до уповноваженого органу про закріплення цієї ділянки за громадянином тощо. В резул ьтаті набувальної давності в иникає право власності чи ко ристування у фізичних осіб в межах норм, визначених ЗК, наб уття права власності приватн им підприємцем на безоплатні й основі не передбачено. Відп овідно до ч. 1 ст. 116 ЗК, ч. 2 ст. 16 Зако ну України «Про оренду землі » громадяни набувають права користування земельними діл янками із земель державної в ласності за рішенням органів виконавчої влади в межах їх п овноважень, визначених цим к одексом. Передача в оренду за значених земельних ділянок з дійснюється на підставі ріше ння відповідного органу вико навчої влади шляхом укладенн я договору оренди (ст. 124 ЗК). Від повідно до ст. 123, ч. 3 ст. 124 ЗК, ст. 16 З акону України «Про оренду зе млі»надання земельної ділян ки, межі якої не визначені в на турі, здійснюється за проект ом землеустрою щодо відведен ня земельних ділянок. Зобов'я зання зазначеного органу над ати у користування земельну ділянку за відсутності відпо відного рішення є порушенням зазначених норм. Правові під стави для звернення до суду з вимогою про усунення будь-як их порушень прав позивача на землю відповідно до ст. 152 Земе льного кодексу України відсу тні, що є підставою для відмов и у задоволенні зустрічного позову.
05.08.2009 року Приватний підприєм ець ОСОБА_1 звернувся до с уду з клопотанням про забезп ечення позову у порядку ст. 66-67 ГПК України, в якому просить з аборонити Лиманській сільсь кій раді укладати будь-які пр очини по відношенню земельно ї ділянки, на якій розташован а його торгова точка, та перед авати її в оренду, суборенду, з аставу, а також вчиняти будь-я кі правочини відносно зазнач еної земельної ділянки.
Розглянувши зазначене кло потання у судовому засіданні 31.08.2009 року, суд дійшов висновку про його необґрунтованість та неадекватність позовним в имогам та відмовив у його зад оволенні з огляду на наступн е.
Відповідно до ст. 66 ГПК Украї ни господарський суд за заяв ою сторони, прокурора чи його заступника, який подав позов , або з своєї ініціативи має пр аво вжити заходів до забезпе чення позову. Забезпечення п озову допускається в будь-як ій стадії провадження у спра ві, якщо невжиття таких заход ів може утруднити чи зробити неможливим виконання рішенн я господарського суду.
Згідно Інформаційного лис та Вищого господарського суд у України від 30.12.2008 року за № 5-05/759, з аява про вжиття заходів до за безпечення позову повинна бу ти обґрунтована з поданням н алежних і допустимих доказів , що підтверджують можливіст ь виникнення в подальшому ус кладнень у виконанні судовог о рішення. Господарський суд повинен оцінити, наскільки к онкретний захід, який пропон ується вжити, пов'язаний з пре дметом спору, співрозмірний позовній вимозі і яким чином цей захід забезпечуватиме ф актичну реалізацію мети його вжиття.
В силу статей 5, 7 Конституції України носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Укр аїні є народ. Народ здійснює в ладу безпосередньо і через о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я. В Україні визнається і гара нтується місцеве самоврядув ання.
Відповідно до статті 140 Конс титуції України місцеве само врядування здійснюється тер иторіальною громадою в поряд ку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через ор гани місцевого самоврядуван ня: сільські, селищні, міські р ади та їх виконавчі органи.
Згідно з частиною 2 статті 327 Цивільного кодексу України, управління майном, що є у кому нальній власності, здійснюют ь безпосередньо територіаль на громада та утворені нею ор гани місцевого самоврядуван ня.
Виходячи з аналізу наведен их вище норм та положення пун кту 1 статті 10 Закону України "П ро місцеве самоврядування" с ільська рада є органом місце вого самоврядування, що пред ставляє відповідні територі альні громади та здійснює ві д їх імені та в їх інтересах фу нкції і повноваження органу місцевого самоврядування, ви значені Конституцією Україн и, цим та іншими законами.
Як представницький орган т ериторіальної громади рада у земельних відносинах за зак оном набуває повноважень суб 'єкта права комунальної влас ності на землю, виконуючи над ані їй територіальною громад ою повноваження і, відповідн о, набуває статусу виконавчо го органу влади у системі орг анів самоврядування на терит орії населеного пункту, як це визначено у мотивувальній ч астині та пункті 2 резолютивн ої частини Рішення Конституц ійного Суду України від 08.04.99 ро ку N 3-рп/99.
Таким чином, вимоги Приватн ого підприємця ОСОБА_1 про заборону Лиманській сільськ ій раді укладати будь-які про чини по відношенню земельної ділянки, на якій розташована його торгова точка, та переда вати її в оренду, суборенду, за ставу, а також вчиняти будь-як і правочини відносно зазначе ної земельної ділянки порушу ють гарантовані Конституціє ю права органу місцевого сам оврядування на здійснення св оїх функцій і повноважень в г алузі земельних відносин.
У судовому засіданні 31.08.2009 ро ку прокурор підтримав уточне ні первісні позовні вимоги в повному обсязі, у зустрічном у позові просив суд відмовит и.
Представник Приватного пі дприємця ОСОБА_1 у судовом у засіданні 31.08.2009 року підтрима в уточнені зустрічні позовні вимоги в повному обсязі, у пер вісному позові просив суд ві дмовити.
Представники Татарбунарсь кої районної державної адмін істрації Одеської області, Л иманської сільської ради Тат арбунарського району Одеськ ої області, та третьої особи - Управління з контролю за вик ористанням та охороною земел ь у Одеській області (Одеська облдержземінспекція), незва жаючи на належне повідомленн я про час та місце розгляду сп рави, у судове засідання не з' явились, Лиманська сільська рада Татарбунарського район у Одеської області відзив на зустрічну позовну заяву не н адала, у зв' язку з чим справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України.
Дослідивши матеріали спра ви та заслухавши пояснення п рокурора та представника Приватного підприємця О СОБА_1, оцінивши надані дока зи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Як вбачається з матеріалі в справи, підставою подання п рокурором Татарбунарського району Одеської області поз ову було проведення 21.07.2008 року п еревірки дотримання вимог зе мельного законодавства, під час якої було встановлено, що Приватний Підприємець ОСО БА_1 самовільно зайняв та ви користовує земельну ділянку , площею 0,0025 га із земель водног о фонду Лиманської сільської ради, що є порушенням ст.ст. 118, 12 3-126 Земельного кодексу Україн и та ст. 53-1 КУпАП. За результата ми перевірки був складений п ротокол про адміністративне правопорушення від 21.07.2008 року № 000373, а також прийнято постанов у про накладання адміністрат ивного стягнення від 25.07.2008 року № 68.
Під час розгляду справи про курор на підставі акту обсте ження об' єкту від 22.05.2009 року ут очнив позовні вимоги та прос ив зобов'язати Приватного пі дприємця ОСОБА_1 звільнит и самовільно зайняту земельн у ділянку площею 0,005 га, яка роз ташована на території курорт у „Катранка” Лиманської сіль ської ради Татарбунарського району Одеської області за м ежами населеного пункту на б ерезі Дженшейського лиману б іля урізу води шляхом демонт ування малої архітектурної ф орми за рахунок відповідача; зобов'язати Приватного підп риємця ОСОБА_1 після демон тування малої архітектурної форми привести вказану земе льну ділянку у придатний для використання стан шляхом пр ибирання залишків будівельн их матеріалів та сміття, та по вернути земельну ділянку у р озпорядження Татарбунарськ ої районної державної адміні страції.
У відповідності до ст. 1 ГПК У країни підприємства, установ и, організації, інші юридичні особи (в т.ч. іноземні), громадя ни, які здійснюють підприємн ицьку діяльність без створен ня юридичної особи та у встан овленому порядку набули стат ус суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звер татися до господарського суд у відповідно до встановленої підвідомчості господарськи х прав за захистом своїх пору шених прав і охоронюваних за коном інтересів. У разі прийн яття господарським судом поз овної заяви, поданої прокуро ром в інтересах держави в осо бі органу, уповноваженого зд ійснювати функції держави у спірних правовідносинах, сам е зазначений орган набуває с татусу позивача.
Завданням суду при здійсне нні правосуддя, в силу ст. 2 Зак ону України “Про судоустрій України" є, зокрема, захист га рантованих Конституцією Укр аїни та законами, прав і закон них інтересів юридичних осіб .
Встановивши наявність у ос оби, яка звернулася з позовом , суб' єктивного матеріально го права або охоронюваного з аконом інтересу, на захист як их подано позов, суд з' ясову є наявність чи відсутність ф акту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішенн я про захист порушеного прав а або відмовляє позивачу у за хисті, встановивши безпідста вність та необґрунтованість заявлених вимог.
Згідно до п. 12. Перехідних пол ожень Земельного кодексу Укр аїни, до розмежування земель державної та комунальної вл асності повноваження щодо ро зпорядження землями (крім зе мель, переданих у приватну вл асність, та земель, зазначени х в абзаці третьому цього пун кту) в межах населених пункті в здійснюють відповідні сіль ські, селищні, міські ради, а з а межами населених пунктів - в ідповідні органи виконавчої влади.
В силу вимог ст. 33 Господарсь кого процесуального кодексу України кожна сторона повин на довести ті обставини, на як і вона посилається як на підс таву своїх вимог і заперечен ь.
На вимогу суду прокурором н е було надано доказів розташ ування спірної земельної діл янки ані в межах ані за межами населеного пункту, а значить й порушення інтересів як Тат арбунарської районної держа вної адміністрації так й Лим анської сільської ради, як ор ганів, уповноважених щодо ро зпорядження землями в межах населених пунктів та за межа ми населених пунктів.
Натомість, матеріали справ и (лист заступника начальник а Відділу Держкомзему у Тата рбунарському районі Одесько ї області від 19.06.2009 року № 24-2-01/223 (т.2, а.с.42), довідка Лиманської сіль ської ради від 15.07.2009 року № 307/02-16 (т. 2, а.с.58) та ін.), містять відомості про те, що межі населеного пун кту с. Лиман в натурі на місцев ості не встановлено, на даний час на території Лиманської сільської ради проводяться роботи по размежуванню земел ь державної та комунальної в ласності.
Як свідчать матеріали спра ви, відповідач за первісним п озовом - Приватний підприєм ець ОСОБА_1 використовува в торгівельний контейнер, пл ощею 10 кв.м, розташований на сп ірній земельній ділянці, для торгівлі сільськогосподарс ькими товарами на території торговельного майданчику АДРЕСА_1 рекреаційної зони „Катранка” згідно із рішення м Виконавчого комітету Лиман ської сільської ради від 19.06.2009 р оку № 50, яким вирішено надати д озвіл Приватному підприємцю ОСОБА_1 на тимчасове (на пе ріод літнього оздоровчого се зону 2009 року) розміщення торго вого контейнеру площею 10 кв.м для торгівлі сільського сподарськими товарами на тер иторії торговельного майдан чику АДРЕСА_1 рекреаційно ї зони "Катранка". Як вбачаєть ся із зазначеного рішення, во но прийнято згідно ст. 30 Закон у України „Про місцеве самов рядування в Україні”, рішенн я сесії Лиманської сільської ради № 623-V від 15.05.2009 року та подани х заяв. При цьому, згідно із рі шенням Лиманської сільської ради № 623-V від 15.05.2009 року, воно при йнято згідно ст. 144 Конституці ї України, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону Укр аїни „Про місцеве самоврядув ання в Україні” з метою впоря дкування торгівлі та поповне ння бюджету Лиманської сільс ької ради та вказаним рішенн ям вирішено, зокрема, відвест и земельні ділянки, площею 0,32 г а та 0,28 га під торгівельні майд анчики для здійснення юридич ними та фізичними особами ти мчасової торгівлі сільськог осподарською продукцією та п ромисловими товарами на пері од літнього оздоровчого сезо ну 2009 року. Вказане рішення є чи нним, будь-яких доказів його с касування або визнання нечин ним суду у встановленому пор ядку не надано.
Як встановлено судом при ро згляді справи у вказаному рі шенні Лиманської сільської р ади № 623-V від 15.05.2009 року йдеться про земельні ділянки, до яких належить й земельна ділянка , що є предметом даної справи. При цьому, суд зазначає, що нез важаючи на те, що прокуратуро ю заявлені позовні вимоги пр о повернення спірної земельн ої ділянки у розпорядження Т атарбунарської районної дер жавної адміністрації, які ґр унтуються на тому, що вказана земельна ділянка знаходитьс я за межами населеного пункт у, у зв' язку з чим розпорядже ння нею на підставі п. 12 Перехі дних положень Земельного код ексу України належить до ком петенції відповідних органі в виконавчої влади, тобто Тат арбунарської районної держа вної адміністрації, прокурат урою жодним чином не відреаг овано (шляхом внесення відпо відного протесту) на рішення Лиманської сільської ради № 623-V від 15.05.2009 року про відведення земельних ділянок.
Статтею 1 Закону України "Пр о державний контроль за вико ристанням та охороною земель " визначено поняття самовіль ного зайняття земельної діля нки, а саме "самовільне зайнят тя земельної ділянки" - це будь -які дії, які свідчать про факт ичне використання земельної ділянки за відсутності відп овідного рішення органу вико навчої влади чи органу місце вого самоврядування про її п ередачу у власність або нада ння у користування (оренду) аб о за відсутності вчиненого п равочину щодо такої земельно ї ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є право мірними.
Враховуючи, що судом встано влено, що на момент прийняття рішення Приватний підприєме ць ОСОБА_1 використовував малу архітектурну форму - т оргівельний контейнер, площе ю 10 кв.м, розташований на спірн ій земельній ділянці, - на пі дставі рішення Виконавчого к омітету Лиманської сільсько ї ради від 19.06.2009 року № 50, суд дохо дить висновку про відсутніст ь підстав для задоволення по зову прокурора. Будь-яких пер еконливих доказів, що свідча ть про зайняття Приватним пі дприємцем ОСОБА_1 іншої то ргівельної площі матеріали с прави не містять, оскільки у м атеріалах перевірки, проведе ної Управлінням з контролю з а використанням та охороною земель у Одеській області, бу ло зазначено, що відповідач з а первісним позовом самовіль но зайняв та використовує зе мельну ділянку площею 0,0025 га, в уточненні позовних вимог пр окурора на підставі акту обс теження об' єкту від 22.05.2009 року було зазначено площу самові льно зайнятої земельної діля нки - 0,005 га, у зв' язку з чим су д вважає недоведеним належни м чином факт зайняття Приват ним підприємцем ОСОБА_1 пі д розміщення торгівельного к іоску саме земельної ділянко ю, площею 0,005 га.
Що стосується зустрічних п озовних вимог Приватного під приємця ОСОБА_1 про визнан ня орендними правовідносин, що склалися між ним та відпов ідачами з приводу користуван ня спірною земельною ділянко ю, на якій розміщена його торг ова точка на території торгі вельного майданчику АДРЕС А_1 рекреаційної зони "Катра нка" с. Лиман Лиманської сільс ької Ради Татарбунарського р айону Одеської області, та ви знання за Приватним підприєм цем ОСОБА_1 права на першо чергову оренду спірної земел ьної ділянки на умовах довго строкової оренди, на якій роз міщена його торгова точка на території торгівельного май данчику АДРЕСА_1 рекреаці йної зони "Катранка" с. Лиман Л иманської сільської Ради Тат арбунарського району Одеськ ої області, суд зазначає наст упне.
Згідно ст. 93 Земельного коде ксу України право оренди зем ельної ділянки - це заснован е на договорі строкове платн е володіння і користування з емельною ділянкою, необхідно ю орендареві для провадження підприємницької та іншої ді яльності. Земельні ділянки м ожуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особ ам України, іноземним громад янам і особам без громадянст ва, іноземним юридичним особ ам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також інозем ним державам. Орендодавцями земельних ділянок є їх власн ики або уповноважені ними ос оби. Відносини, пов'язані з оре ндою землі, регулюються зако ном.
Згідно ст. 792 Цивільного коде ксу України за договором най му (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений дог овором строк у володіння та к ористування за плату. Земель на ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, б удівлями, спорудами, водойма ми, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки ре гулюються законом.
Детальне регулювання відн осини найму земельної ділянк и міститься в Законі України “Про оренду землі”.
Так, згідно ст. 13 Закону Украї ни “Про оренду землі” догові р оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'яза ний за плату передати оренда реві земельну ділянку у воло діння і користування на певн ий строк, а орендар зобов'язан ий використовувати земельну ділянку відповідно до умов д оговору та вимог земельного законодавства.
Згідно ч. 1 ст. 6 зазначеного з акону, орендарі набувають пр ава оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, пере дбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським коде ксом України, цим та іншими за конами України і договором о ренди землі.
Відповідно до п. п. 2, 3 ст. 125 Земе льного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення дог овору оренди і його державно ї реєстрації. Приступати до в икористання земельної ділян ки до встановлення її меж у на турі (на місцевості), одержанн я документа, що посвідчує пра во на неї, та державної реєстр ації забороняється.
Зазначене цілком кореспон дується із приписами статей 18 та Закону України „Про оренд у землі”, згідно до яких догов ір оренди землі набирає чинн ості після його державної ре єстрації, проведеної у поряд ку, встановленому законом.
Приймаючи до уваги, що між п озивачем за зустрічним позов ом - Приватним підприємцем ОСОБА_1 ані з Татарбунарськ ою районною державною адміні страцією Одеської області ан і з Лиманською сільською рад ою не було укладено договору оренди земельної ділянки, на якій розміщена його торгова точка на території торгівел ьного майданчику АДРЕСА_1 рекреаційної зони "Катранка " с. Лиман Лиманської сільсько ї Ради Татарбунарського райо ну Одеської області, суд вваж ає, що зустрічні позовні вимо ги Приватного підприємця О СОБА_1 про визнання орендни ми правовідносин, що склалис я між ним та відповідачами з п риводу користування спірною земельною ділянкою, на якій р озміщена його торгова точка на території торгівельного м айданчику АДРЕСА_1 рекреа ційної зони "Катранка" с. Лиман Лиманської сільської Ради Т атарбунарського району Одес ької області, равно як і про ви знання права на першочергову оренду спірної земельної ді лянки, є безпідставними, необ грунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Що стосується зустрічних п озовних вимог Приватного під приємця ОСОБА_1 про зобов' язання Лиманську сільську Ра ду прийняти рішення, яким над ати Приватному підприємцю ОСОБА_1 в користування на пр авах оренди земельну ділянку , на якій розміщена його торго ва точка на території торгів ельного майданчику АДРЕСА _1 рекреаційної зони "Катран ка" с. Лиман Лиманської сільсь кої Ради Татарбунарського ра йону Одеської, та зобов' яза ння Лиманську сільську Раду укласти з Приватним підприєм цем ОСОБА_1 та зареєструва ти відповідно до діючого зак онодавства договір довгостр окової оренди земельної діля нки, на якій розміщена його то ргова точка на території тор гівельного майданчику АДР ЕСА_1 рекреаційної зони "Кат ранка" с. Лиман Лиманської сіл ьської Ради Татарбунарськог о району Одеської області, ст роком дії на 30 (тридцять) років , тобто до 31.12.2039 року, суд вказує п ро таке.
Приписи статей 13 і 41 Конститу ції України визначають, що ві д імені Українського народу права власності здійснюють о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я в межах, визначених Констит уцією, і усі суб'єкти права вла сності рівні перед законом. К ожен має право володіти, кори стуватися і розпоряджатися с воєю власністю.
Відповідно до статей 142- 145 Кон ституції України до матеріал ьної основи органів місцевог о самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, упра вління якою здійснюють терит оріальні громади через орган и самоврядування в межах їх п овноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самовр ядування захищаються у судов ому порядку.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
В силу статті 124 Земельного к одексу України передача в ор енду земельних ділянок, що пе ребувають у державній або ко мунальній власності, здійсню ється на підставі рішення ві дповідного органу виконавчо ї влади або органу місцевого самоврядування шляхом уклад ення договору оренди земельн ої ділянки.
Згідно зі статтею 16 Закону У країни "Про оренду землі" особ а, яка бажає отримати земельн у ділянку в оренду із земель д ержавної або комунальної вла сності, подає заяву (клопотан ня) до відповідного органу ви конавчої влади чи органу міс цевого самоврядування за міс цем розташування земельної д ілянки. Розгляд заяви (клопот ання) і надання земельної діл янки в оренду проводяться у п орядку, встановленому Земель ним кодексом України. У разі з годи орендодавця передати зе мельну ділянку в оренду стор они укладають договір оренди землі відповідно до вимог ць ого Закону.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до пункту 34 стат ті 26, пункту 2 статті 77 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні" питання нада ння земельної ділянки в орен ду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спор и про поновлення порушених п рав юридичних і фізичних осі б, що виникають в результаті р ішень, дій чи бездіяльності о рганів або посадових осіб мі сцевого самоврядування, вирі шуються в судовому порядку.
Згідно з частиною 3 ст. 152 Земе льного кодексу України захис т прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки зді йснюється шляхом:
- визнання прав;
- відновлення стану земель ної ділянки, який існував до п орушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують пр ава або створюють небезпеку порушення прав;
- визнання угоди недійсною ;
- визнання недійсними ріше нь органів виконавчої влади або органів місцевого самовр ядування;
- відшкодування заподіяни х збитків;
- застосування інших, перед бачених законом, способів.
Отже, порушені права позива ча за зустрічним позовом - П риватного підприємця ОСОБ А_1 можуть захищатися спосо бами, передбаченими статтею 152 Земельного кодексу України , з обов'язковим дотриманням н орм чинного законодавства. З огляду на що, у даному випадку до компетенції суду відпові дно до чинного законодавства може входити лише спонуканн я ради розглянути подане кло потання без визначення судом певного змісту висновку ріш ення сесії.
Зважаючи на те, що необхідно ю умовою укладення договору оренди земельної ділянки, як а перебуває у державній або к омунальній власності, є наяв ність рішення відповідного о ргану про надання земельної ділянки, зобов'язання цього о ргану укласти та зареєструва ти договір оренди за відсутн ості відповідного рішення є порушенням його виключного, передбаченого Конституцією України, права на здійснення права власності та управлін ня землями від імені територ іальної громади.
З урахуванням викладеного , суд вважає позовні вимоги Пр иватного підприємця ОСОБА _1 про зобов'язання Лиманськ у сільську Раду прийняти ріш ення, яким надати Приватному підприємцю ОСОБА_1 в кори стування на правах оренди зе мельну ділянку, на якій розмі щена його торгова точка на те риторії торгівельного майда нчику АДРЕСА_1 рекреаційн ої зони "Катранка" с. Лиман Лиманської сільської Ради Т атарбунарського району Одес ької, та зобов' язання Лиман ську сільську Раду укласти з Приватним підприємцем ОСО БА_1 та зареєструвати відпо відно до діючого законодавст ва договір довгострокової ор енди земельної ділянки, на як ій розміщена його торгова то чка на території торгівельно го майданчику АДРЕСА_1 рек реаційної зони "Катранка" с. Ли ман Лиманської сільської Рад и Татарбунарського району Од еської області, строком дії н а 30 (тридцять) років, тобто до 31.12 .2039 року, також безпідставними та такими, що не підлягають за доволенню.
Щодо зустрічних позовних в имог Приватного підприємця ОСОБА_1 про зобов'язання Ли манську сільську Раду не пер ешкоджати Приватному підпри ємцю ОСОБА_1 у користуванн і і володінні земельною діля нкою, на якій розміщена його т оргова точка на території то ргівельного майданчику АД РЕСА_1 рекреаційної зони "Ка транка" с. Лиман Лиманської сі льської ради Татарбунарсько го району Одеської області, с уд зазначає, що відповідно до ч.2 ст.152 ЗК України зазначений спосіб захисту порушеного пр ава належить власнику або ко ристувачу земельної ділянки , яким, як вже вище встановлено судом, Приватний підприємец ь ОСОБА_1 не являється, а то му у задоволенні зазначених вимог Приватного підприємця ОСОБА_1 слід також відмов ити.
Згідно до ст. 49 ГПК України, п ідстави для покладення на ві дповідачів за первісним та з а зустрічним позовами витрат по сплаті державного мита та на ІТЗ судового процесу відс утні.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Гос подарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні перві сного позову відмовити.
2. У задоволенні зустр ічного позову відмовити.
Рішення суду набирає за конної сили в порядку ст. 85 ГПК України.
Суддя
рішення підписано 7.09.2009р.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2009 |
Оприлюднено | 04.02.2011 |
Номер документу | 6253226 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Щавинська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні