Рішення
від 02.11.2016 по справі 903/756/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 листопада 2016 р. Справа № 903/756/16

за позовом: Заступника керівника Ковельської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області.

до відповідача: ОСОБА_1 господарства В« 777-плюсВ» , с. Білашів, Ковельський р-н., Волинська область.

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Ковельська районна державна адміністрація, м. Ковель

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Кравчук А.М.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_2, довіреність № 11-3-7777.8-1738/2-16 від 29.02.2016 року

від відповідача: н/з

від третьої особи: н/з

у судовому засіданні взяв участь заступник начальника відділу прокуратури Волинської області ОСОБА_3, службове посвідчення № 043044

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. ст. 22, 29 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки учасників судового процесу.

встановив: Заступник керівника Ковельської місцевої прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області до відповідача ОСОБА_1 господарства « 777 - плюс» та просить внести зміни до договору оренди землі від 10.01.2006 року площею 54,2386 га для ведення фермерського господарства, укладеного між Ковельською райдержадміністрацією та ФГ « 777-плюс», зареєстрованого 16.01.2006 року в Ковельському міському відділі центру ДЗК, про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040608100003.

Позовна заява обґрунтована відмовою відповідача від внесення законодавчо визначених змін до договору оренди землі від 10.01.2006 року.

Ковельська районна державна адміністрація Волинської області у клопотанні від 01.10.2016 року №1391/14/2-16 просить проводити розгляд справи без їхньої участі, позовні вимоги підтримує та просить задовольнити їх в повному обсязі.

ФГ « 777-плюс» у клопотанні від 02.11.2016 року № б/н просить відкласти розгляд справи , оскільки голова ФГ « 777-плюс» перебуває на лікарняному.

У судовому засіданні представник позивача та прокурор клопотання відповідача про відкладення розгляду справи заперечили.

Клопотання відповідача про відкладення відхилено судом як необґрунтоване.

Ухвалою суду від 17.10.2016 року явка представників сторін у судове засідання не визнана обов'язковою, відповідач про розгляд справи дізнався 20.10.2016 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення № 4506500010164, мав можливість до судового засідання подати заперечення при їх наявності, видати довіреність іншому представнику.

ГПК України не містить вимог щодо відповідальних осіб, які можуть представляти інтереси сторін в господарському суді. Надання повноважень на представництво інтересів сторін в процесі не обмежено будь-яким певним колом осіб, а тому неможливість явки в судове засідання конкретного представника не є правовою підставою для відкладення розгляду справи.

Згідно ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

Враховуючи те, що явка представників сторін в судове засідання не визнавалась обов'язковою, відповідачу був наданий час для подання доказів, заперечення прокурора та представника позивача щодо відкладення розгляду справи, суд дійшов висновку щодо можливості розгляду справи в даному судовому засіданні за наявними в ній матеріалами за відсутності представника відповідача відповідно до ст. 75 ГПК України.

Заслухавши пояснення представника позивача, прокурора, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

в с т а н о в и в:

10.01.2006 року між Ковельською райдержадміністрацією та ОСОБА_4 укладено договір оренди землі (а.с. 12-13).

Згідно ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції Закону України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власностіВ» № 5245-У1, який набув чинності 01.01.2013) право передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб віднесено до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.

Таким чином, на день пред'явлення прокуратурою позовної заяви органом, уповноваженим на передачу у користування земельної ділянки, яка перебуває в оренді ФГ « 777-плюс» є Головне управління Держгеокадастру у Волинській області.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 ЗУ «Про оренду землі» зміна розпорядника земельної ділянки не є підставою для зміни умов, розірвання договору оренди землі.

Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві. (Постанова Пленуму ВГСУ № 7 від 23.03.2012 "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам".)

Відповідно до ст. 174 ГК України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з договору.

Між сторонами зобов'язання виникли з договору оренди від 10.01.2006 року.

За договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності (ст. 283 ГК України).

Згідно п.п. 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 13 договору Ковельська районна державна адміністрація надала , а ОСОБА_4 прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для створення фермерського господарства, яка знаходиться на землях резерву в межах Білашівської сільської ради. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 74,9261 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 441 881 грн. 52 коп. Договір оренди укладено на 48 років . Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 70 грн. за 1 га в рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексу інфляції. Орендна плата вноситься у строки згідно чинного законодавства ( ЗУ «Про плату за землю»). Розмір орендної плати переглядається згідно ЗУ «Про внесення змін до закону України про оренду землі», у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції. Договір набуває чинності після підписання його сторонами та державної реєстрації .

Додатковою угодою до договору оренди земельної ділянки від 30.01.2006 року сторони визначили, що у зв'язку з державною реєстрацією фермерського господарства « 777-плюс» (Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія АОО №572295) орендарем земельної ділянки площею 74,9261 га, в т. ч. ріллі - 74, 9261 га, що розташована на землях резерву в межах Білашівської сільської ради рахувати фермерське господарство « 777-плюс» в особі його голови ОСОБА_4.

Угодою від 05.02.2007 договір достроково розірвано на частину земельної ділянки площею 20,6875 га ріллі.

Додаткові угоди зареєстровані в книзі записів державної реєстрації 30.01.2006 року за № 3 та 05.02.2007 року №144.

Договір оренди від 10.01.2006 року, додаткова угода від 30.01.2006 року, угода від 05.02.2007 року не були предметом судового розгляду, докази визнання їх недійсними, припиненими в матеріалах справи відсутні.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються нормами Цивільного та Земельного кодексів України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ст.15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 271 Податкового кодексу України (далі ПК України) встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Згідно ч. 5 ст. 5, ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".

Рішенням Ковельської районної ради Волинської області №49/8 від 23.10.2015 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів» затверджено технічні документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (а.с. 16). Згідно додатку до рішення нормативно - грошова оцінка земельної ділянки, яка надана ФГ « 777-Плюс» для ведення фермерського господарства на території Білашівської сільської ради площею 54,2386 га становить 846 001 грн. 75 коп.

Згідно п.14.1.136 ст.14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно п.14.1.147 ст.14 ПК України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно п. 288.5.1 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з п. 14.1.125 ст. 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно п.289.1 ст.289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Листом управління Держгеокадастру у Ковельському районі Волинської області від 22.08.2016 року №10-303-99,3-1880/2-16 підтверджено проведення моніторингу договорів оренди землі, нормативна грошова оцінка якої проведена, на предмет відповідності вимогам п. 5 ст. 288 Податкового кодексу України та встановлено, що ФГ « 777-плюс» використовує земельні ділянки з порушенням норм Податкового законодавства (а.с. 19).

Згідно ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Надіслання позивачем ФГ « 777-плюс» пропозицій щодо внесення змін до договору оренди підтверджується фіскальним чеком від 12.11.2015 року ( а. с. 24).

Згідно абз.4 п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

Згідно ст.632 Цивільного кодексу України(далі ЦК України) ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно ч.3 ст.653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Згідно розділу 1 договору оренди земельної ділянки від 10.01.2006 року предметом договору є надання Ковельською районною державною адміністрацією земельної ділянки ФГ «777-плюс» для створення фермерського господарства, яка знаходиться на землях резерву в межах Білашівської сільської ради.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтвердженні певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Ст. 43 ГПК України встановлює, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Позовні вимоги позивача про внесення змін до п. п. 5, 9, 11 договору оренди земельної ділянки від 10.01.2006 року, укладеного між Ковельською райдержадміністрацією та ФГ « 777-плюс», підтверджені матеріалами справи, відповідачем не оспорюються, підставні та підлягають задоволенню.

Оскільки спір до розгляду суду доведено з вини відповідача, то витрати по сплаті судового збору в сумі 1 378 грн. 00 коп. відповідно до ст. 49 ГПК України слід віднести на нього.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити .

2. Внести зміни до договору оренди землі від 10.01.2006 року, укладеного між Ковельською райдержадміністрацією та ОСОБА_1 господарством "777-плюс», а саме: в п. п. 5, 9, 11, виклавши їх у новій редакції:

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до рішення Ковельської районної ради №49/8 від 23.10.2015 року становить 846001 грн. 75 коп.

9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошовій, у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі на рік.

11.Орендна плата вноситься у такі строки - згідно зі ст.287 Податкового кодексу України рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

3. Стягнути з ОСОБА_1 господарства В« 777-плюсВ» , (с. Білашів, вул. Кайдана буд.1 корп. А, Ковельський р-н., Волинська область, код ЄДРПОУ 34009802) на користь прокуратури Волинської області (м. Луцьк, вул. Винниченка 15, код ЄДРПОУ 02909915) 1378 грн. витрат по сплаті судового збору.

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення

складений 07.11.2016 року

Суддя А. М. Кравчук

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення02.11.2016
Оприлюднено11.11.2016
Номер документу62539383
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/756/16

Судовий наказ від 18.11.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Рішення від 02.11.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 17.10.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні