ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02 листопада 2016 р. Справа № 903/739/16 за позовом заступника прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Боголюбської сільської ради, Луцької районної ради, Волинської обласної ради, Державної інспекції сільського господарства у Волинській області
до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, м. Луцьк
про стягнення 92379 грн.,
Суддя Якушева І.О.,
при секретарі судового засідання Хомич О.В.
за участю представників:
від позивача-1 - Боголюбської сільської ради : н/з,
від позивача-2 - Луцької районної ради: Шкльода М.О. (дов. №03-17/529 від 01.11.2016р.),
від позивача-3 - Волинської обласної ради: н/з,
від позивача-4 - Державної інспекції сільського господарства у Волинській області: н/з,
від відповідача: н/з.
В судовому засіданні взяла участь прокурор прокуратури Волинської області Романішина Т.Л.
Суть спору : заступник прокурора Волинської області звернувся до господарського суду з позовною заявою в інтересах держави в особі Боголюбської сільської ради, Луцької районної ради, Волинської обласної ради, державної інспекції сільського господарства у Волинській області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, в якій просить стягнути з підприємця 92379 грн. втрат земель сільськогосподарського виробництва на спеціальні рахунки місцевих бюджетів: на користь Боголюбської сільської ради 60% - 55427,40 грн., на користь Луцької районної ради 15% - 13856,85 грн., на користь Волинської обласної ради 25% - 13856,85 грн .
На обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що рішенням Боголюбської сільської ради, Луцького району від 23.07.2015р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (цільове призначення, якої змінюється)», відповідачу змінено цільове призначення земельної ділянки площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення зі зміною цільового призначення для розташування відпочинково-розважального комплексу.
Комісією у складі представників Луцької райдержадміністрації, управління Держземагенства у Луцькому районі, управління фінансів Луцької райдержадміністрації, Боголюбської сільської ради, за участю відповідача складено акт визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних з вилученням земельних ділянок від 26.06.2015р., яким визначено відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в розмірі 112379 грн., які відповідач відповідно до п. 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1279 від 17.11.1997р., повинен був відшкодувати в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення земельних ділянок.
Проте, відповідач відшкодував лише 20000 грн., заборгованість відповідача на час звернення прокурора з позовом до суду складає 92379 грн.
Ухвалою господарського суду від 10.10.2016р. було порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 02.11.2016р., зобов'язано прокурора, позивача подати суду розрахунок суми в розмірі 92379 грн., заявленої до стягнення з відповідача; письмові пояснення, в яких навести законодавство, на підставі якого обчислено витрати сільськогосподарського виробництва в розмірі 112379 грн., пов'язані із вилученням земельної ділянки; докази на підтвердження добровільного перерахування відповідачем 20000грн; відповідача - обґрунтовані письмові пояснення на заявлений позов, докази на їх підтвердження.
На виконання вимог ухвали суду від 10.10.2016р. Державна інспекція сільського господарства у Волинській області 19.10.2016р. через канцелярію суду подала пояснення №10-11/1290 від 18.10.2016р. в яких зазначає, що визначення втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 112379 грн. проведено у відповідності до Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року № 1279.
Також 19.10.2016р. Державна інспекція сільського господарства у Волинській області подала клопотання №10-11/1289 від 18.10.2016р., в якому просить розгляд справи проводити без участі представника інспекції за наявними у справі матеріалами.
31.10.2016р. на виконання вимог ухвали суду від 10.10.2016р. прокуратура Волинської області подала письмові пояснення №05/1233 вих.16 від 28.10.2016р., в яких посилається на таке:
- відповідно до ст. 50 Закону України «Про землеустрій», Порядку визначення втрат сільськогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1279 від 17.11.1997р., землевпорядною організацією проведено розрахунок визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при вилученні сільськогосподарських угідь з земель відповідача для розташування відпочинково-розважального комплексу. Розрахунок проведено згідно з нормативами для Волинської області, визначеними вказаним Порядком, у розмірі 110,64 тис. грн. за 1 гектар.
Згідно з п. 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, діючого на час виникнення спірних правовідносин, контроль за дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, здійснюють Держсільгоспінспекція та її територіальні органи.
Відповідна розрахункова відомість додана до матеріалів справи, у якій зазначено, що загальна вартість втрат становить 112 379 грн.
Оскільки відповідачем 15.09.2016 та 23.09.2016 сплачено 20000 грн. зазначених втрат, що підтверджується листами Боголюбської сільської ради від 21.09.2016р. та 26.09.2016р., копії яких знаходяться у матеріалах справи, відповідно сума невідшкодованих втрат сільськогосподарського виробництва становить 92 379 грн.
31.10.2016р. Держсільгоспінспекція через канцелярію суду подала додаткові пояснення №10-11/1333 від 31.10.2016р., в яких зазначила, що відповідно до ст. 50 Закону України «Про землеустрій», Порядку визначення втрат сільськогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1279 від 17.11.1997р., землевпорядною організацією проведено розрахунок визначення сум відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при вилученні сільськогосподарських угідь з земель відповідача. для розташування відпочинково-розважального комплексу. Розрахунок проведено згідно з нормативами для Волинської області, визначеними згаданим Порядком, у розмірі 110,64 тис. грн. за 1 га - всього 112 379 гривень.
Відповідно до згаданого Порядку втрати сільськогосподарського виробництва, спричинені вилученням сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ) для використання їх у цілях, не пов'язаних із веденням сільського господарства, визначаються на основі нормативів цих втрат по Автономній Республіці Крим, областях, містах Києву та Севастополю за формулою:
Бд
Рв = Пд х Нв х --,х Кінт; 2,0000 х 110,64 х 10:28 х 1,422=112,379, де
Бо
Рв - розмір втрат сільськогосподарського виробництва, тис. гривень; 112.379;
Пд - площа ділянки сільськогосподарських угідь, гектарів; 2 га;
Нв - норматив втрат сільськогосподарського виробництва, тис. гривень; 110,64 (для Волинської області згідно з Порядком);
Бд - бал бонітету ділянки сільськогосподарських угідь, що вилучається 10;
Бо - бал бонітету сільськогосподарських угідь по Автономній Республіці Крим, області, містах Києву та Севастополю 28;
Кінт - коефіцієнт інтенсивності використання сільськогосподарських угідь (відношення показника диференціального доходу оцінки ріллі землеоцінного району, в якому відводиться земельна ділянка, до аналогічного показника в цілому по Автономній Республіці Крим, області, містах Києву та Севастополю) 1,422.
Відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року № 1279 «Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню» розмір втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом) розраховується суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із Законом України "Про землеустрій".
Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30.06.2015 №447 «Про ліквідацію територіальних органів Державної інспекції сільського господарства», вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної інспекції сільського господарства за переліком згідно з додатком.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» Державну інспекцію сільського господарства України вирішено ліквідувати, поклавши, зокрема, функції із здійснення державного, нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів - на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.
Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Прокурор, представник позивача-2 в судовому засіданні 02.11.2016р. позовні вимоги підтримали, просили їх задовольнити.
Також прокурор в судовому засіданні 02.11.2016р. також звернулась до суду з заявою від 02.11.2016р., в якій у зв'язку із допущеною арифметичною помилкою в частині стягнення з відповідача на користь Волинської обласної ради 25%, нарахованих від 92379 грн., просить стягнути з відповідача 23094,75 грн. (92379 грн. х 25% = 23094,75 грн.).
В судове засідання 02.11.2016р. представники позивача-1, позивача-3, позивача-4 не з'явились, хоча належним чином були повідомлені про час та місце розгляду справи, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення №4301034374028, №4301034374001, №4301034373838, що містяться в матеріалах справи.
Відповідач в судове засідання 02.11.2016р. також не з'явився, уповноваженого представника не направив, вимог ухвали суду від 10.10.2016р. щодо подачі письмових пояснень по справі не виконав.
Згідно з відомостями, що містяться в Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань місцем проживання фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 є: АДРЕСА_1.
Ухвалу про порушення провадження у справі від 10.10.2016р. було надіслано відповідачу за адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте повернулась до суду з поштовою відміткою: «За закінченням терміну зберігання».
Відповідно до ч. 1 ст. 64 Господарського процесуального кодексу України ухвала про порушення провадження у справі надсилається зазначеним особам за повідомленою ними господарському суду поштовою адресою. У разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про відкриття провадження у справі надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.
Зважаючи на те, що неявка відповідача, представників позивача-1, позивача-3, позивача-4 не перешкоджає розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути спір за відсутності їх представників, зважаючи на те, що сторони належним чином були повідомлені про судовий розгляд, за наявними у справі матеріалами згідно з положеннями статті 75 Господарського процесуального кодексу України.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представника позивача-2, господарський суд
в с т а н о в и в:
пунктами 1, 2 рішення Боголюбської сільської ради Луцького району Волинської області № 57/7.8 від 23.07.2015р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (цільове призначення, якої змінюється)» було затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (цільове призначення якої змінюється) відповідачу площею 2,0000 га, яка розташована в с. Богушівка, Луцького району для розташування відпочинково-розважального комплексу; відповідачу змінено цільове призначення земельної ділянки площею 2,0000 га з ведення особистого селянського господарства на розташування відпочинково-розважального комплексу (код цільового призначення згідно із КВЦПЗ секція В розділ 03 підрозділ 03.08); кадастровий номер НОМЕР_1.
Комісією у складі представників Луцької райдержадміністрації, управління Держземагенства у Луцькому районі, управління фінансів Луцької райдержадміністрації, Боголюбської сільської ради, за участю відповідача «Визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних з вилученням земельних ділянок» (а.с. 23).
В акті від 26.06.2015р. вказано, що комісія для визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, що підлягають відшкодуванню у відповідності з постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року № 1279 «Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і. лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню», керуючись Порядком визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню в зв'язку з вилученням і наданням відповідачу для розташування відпочинково-розважального комплексу у відповідності з розрахунковими відомостями (а.с. 25), встановила розміри втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 112379 грн.
Актом від 26.06.2015р. також передбачено, що кошти, які визначені комісією для відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва сплачуються в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення земельної ділянки відповідачу.
Відповідач частково відшкодував втрати сільськогосподарського виробництва у розмірі 20000 грн.
Таким чином, заборгованість відповідача з відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва на час розгляду справи складає 92379 грн.
Доказів сплати 92379 грн. втрат сільськогосподарського виробництва відповідач суду не надав.
Відповідно до ч.2 ст. 207 Земельного кодексу України відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.
Згідно із ч.1 ст.209 Земельного кодексу України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України.
Пунктом 2 частини 1 статті 69-1 Бюджетного кодексу України визначено, що кошти від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зараховуються у розмірі: 100 відсотків - до бюджетів міст Києва та Севастополя, 25 відсотків - до бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів, 75 відсотків - до бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, бюджетів об'єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, 15 відсотків - до районних бюджетів, 60 відсотків - до бюджетів міст районного значення, селищ і сіл.
Постановою Кабінету Міністрів від 17 листопада 1997 р. № 1279 затверджено Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню.
Пунктом 4 цього Порядку передбачено, що відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.
Відповідно до п.3 та п.4 ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
З огляду на викладене, у відповідача виник обов'язок у 2-х місячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення йому земельної ділянки відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва в розмірі 112379 грн.
Оскільки відповідачем втрати сільськогосподарського виробництва відшкодовані лише на суму 20000 грн., вимога прокурора про стягнення з відповідача 92379 грн., з них: на користь Боголюбської сільської ради 60% - 55427,40 грн., на користь Луцької районної ради 15% - 13856,85 грн., на користь Волинської обласної ради 25% - 23094,75 грн ., обґрунтована і підлягає до задоволення.
У зв'язку із задоволенням позову на відповідача відповідно до ст.49 ГПК України покладаються судові витрати по справі.
Керуючись ст. 11, 526 Цивільного кодексу України, ст.ст. 207, 209 Земельного кодексу України, ст. 69-1 Бюджетного кодексу України, ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) на користь Боголюбської сільської ради (45634, Волинська обл., Луцький район, село Боголюби, вул. 40 Років Перемоги, будинок 57, ідентифікаційний код 04332325) 55427 грн. 40 коп. втрат земель сільськогосподарського виробництва.
3. Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) на користь Луцької районної ради (43001, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Ковельська, будинок 53, ідентифікаційний код 23250933) 13856 грн. 85 коп. втрат земель сільськогосподарського виробництва.
4. Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) на користь Волинської обласної ради (43027, Волинська обл., місто Луцьк, Майдан Київський, будинок 9, ідентифікаційний код 00022444) 23094 грн. 75 коп. втрат земель сільськогосподарського виробництва.
5. Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) на користь прокуратури Волинської області (43000, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Винниченка, будинок 15, ідентифікаційний код 02909915) 1385 грн. 69 коп. витрат, пов'язаних з оплатою судового збору.
Повне рішення складено: 07.11.2016р.
У відповідності із ст.85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до вимог ст.84 цього Кодексу.
Суддя І. О. Якушева
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2016 |
Оприлюднено | 11.11.2016 |
Номер документу | 62539395 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні