ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" листопада 2016 р. Справа № 922/2544/16
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Барбашова С.В. , суддя Могилєвкін Ю.О. , суддя Пушай В.І.
при секретарі Кохан Ю.В.
за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1 (довіреність № 08-11/7773/2-15 від 30.12.2015)
відповідача - ОСОБА_2 (довіреність № б/н від 11.09.2014)
третьої особи - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Харківської міської ради, м. Харків (вх. №2735 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 22.09.2016 у справі № 922/2544/16
за позовом Харківської міської ради, м. Харків
третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод Еластомер", м. Харків
про внесення змін до договору оренди землі, -
ВСТАНОВИЛА:
У серпні 2016 року Харківська міська рада (позивач) звернулася до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод Еластомер" (відповідач), згідно якої просить суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі № 7990/05 від 17.10.2005 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01.01.2014 у редакції, зазначеній у позовній заяві.
Рішенням господарського суду Харківської області від 22.09.2016 по справі № 922/2544/16 (суддя Доленчук Д.О.) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі № 7990/05 від 17.10.2005 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 14.03.2016 у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "17" жовтня 2005 року
за № 7990/05 у Харківській регіональній філії Державного
підприємства "Центр державного земельного кадастру
при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
"___"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_3, який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" і розпорядження міського голови від 18.02.2016 № 208/2к з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Завод Еластомер" в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження ОСОБА_4 про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті ХарковіВ» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові", листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2016 № 6-28-0.22-201/2-16 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель" пункти 5. та 9. договору оренди землі, зареєстрованого "17" жовтня 2005 року за № 7990/05 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137900:10:001:0505."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 40 від 08.11.2013 становить 1918795 грн. (один мільйон дев'ятсот вісімнадцять тисяч сімсот дев'яносто п'ять гривень), а з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014, 2015 роки складає 3434292 грн. (три мільйони чотириста тридцять чотири тисячі двісті дев'яносто дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 111/16 від 29.01.2016 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 103028,76 грн. (сто три тисячі двадцять вісім гривень 76 копійок), або в місяць - 8585,73 грн. (вісім тисяч п'ятсот вісімдесят п'ять гривень 73 копійки)".
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "17" жовтня 2005 року за № 7990/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю
Харківської області "Завод Еластомер"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61053, м. Харків, пров. Новомирський, буд.17
В особі виконуючого повноваження В особі керівника
Харківського міського голови,
секретаря міської ради
В іншій частині позову відмовлено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод Еластомер" на користь Харківської міської ради витрати по сплаті судового збору у розмірі 689,00 грн.
Позивач із даним рішення не погодився, подав апеляційну скаргу, в якій вважає, що рішення у справі прийнято судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить рішення господарського суду Харківської області від 22.09.2016 по справі № 922/2544/16 скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги Харківської міської ради задовольнити у повному обсязі, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до спірного договору оренди землі з 01.01.2014.
Також, звертаючись до суду апеляційної інстанції із апеляційною скаргою, позивач надав заяву (вх. № 10313 від 11.10.2016) в порядку статті 8 Закону України "Про судовий збір", в якій просив відстрочити Харківській міській раді сплату судового збору за подання апеляційної скарги на рішення господарського суду Харківської області від 22.09.2016 по справі № 922/2544/16 на строк до прийняття рішення. В обґрунтування даної заяви позивач зазначив, що він є бюджетною організацією та має змогу сплатити судовий збір за подання апеляційної скарги лише при надходженні відповідних коштів на дані потреби. При цьому позивач вказав, що на даний час відповідні кошти на сплату судового збору за подання даної апеляційної скарги лише перераховуються на відповідні рахунки.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 12.10.2016 клопотання Харківської міської ради, м. Харків про відстрочення сплати судового збору задоволено. Відстрочено позивачу сплату судового збору до 01.11.2016. Апеляційну скаргу позивача прийнято до провадження. Розгляд скарги призначено на 01 листопада 2016 р. о 10:30 год.
01.11.2016 позивач звернувся до суду із заявою (вх. № 11055), в якій просить долучити до матеріалів справи докази сплати судового збору в розмірі 1515,80 грн. за подання апеляційної скарги у справі № 922/2544/15, а саме: платіжне доручення № 1804 від 06.10.2016.
Дану заяву позивача судом апеляційної інстанції задоволено, а наданий доказ залучено до матеріалів справи.
Відповідач письмових пояснень або заперечень по апеляційній скарзі не надав. Його представник у судовому засіданні 01.11.2016 згоден з рішенням суду першої інстанції у даній справі.
Третя особа письмових пояснень або заперечень по апеляційній скарзі не надала, її представник в судове засідання 01.11.2016 не з'явився. Неявка представника Департаменту земельних відносин Харківської міської ради, м. Харків не перешкоджає розгляду справи по суті.
Згідно з частинами 1, 2 статті 101 та пункту 7 частини 2 статті 105 Господарського процесуального кодексу України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. У постанові мають бути зазначені: обставини справи, встановлені апеляційною інстанцією, доводи, за якими апеляційна інстанція відхиляє ті чи інші докази, мотиви застосування законів та інших нормативно-правових актів.
Обговоривши доводи апеляційної скарги та поданих на неї заперечень, перевіривши повноту з'ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, дослідивши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права при винесенні оскаржуваного рішення, заслухавши у судовому засіданні 01.11.2016 уповноважених представників позивача та відповідача, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга позивача задоволенню не підлягає, з огляду на нижченаведене.
Як свідчать матеріали справи, на підставі рішення XXXV сесії Харківської міської ради IV скликання від 27.04.2005 № 88/05 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" 17.10.2005 між Харківською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод Еластомер" (орендар) був укладений договір оренди землі (далі - Договір), який був зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель 17.10.2005 за № 7990/05.
11.06.2010 між сторонами була укладена додаткова угода до договору оренди землі, яка була зареєстрована у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" в Державному реєстрі земель 03.03.2011.
Відповідно до умов вказаного договору орендодавець надав а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходяться в м. Харків, пров. Новомирський, 17.
Відповідно до пункту 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5176 га, у тому числі: під забудовою 0,1885 га, інших угідь 0,3291 га.
Пунктом 5 Договору зі змінами, які були внесені додатковою угодою до договору оренди землі від 11.06.2010, передбачено нормативно грошову оцінку земельної ділянки відповідно до витягу із технічної документації № 4383/08 від 23.12.2008, яка становить 1464577,00 грн., а з урахуванням коефіцієнту індексації за 2008 р. та 2009 р. складає 1786784,00 грн. При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Пунктом 8 договору було передбачено, що договір укладено строком до 01.09.2026. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк.
Згідно пункту 9 Договору зі змінами, які були внесені додатковою угодою до договору оренди землі від 11.06.2010, орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківський області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 419/10 від 08.02.2010 на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає - 53603,52 грн., або в місяць - 4466,96 грн.
Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, пунктом 1.1. якого закріплено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Згідно пункту 2 вказане Рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Крім того, Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" передбачено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Також цим Порядком передбачено внесення змін до договорів оренди землі, у зв'язку зі збільшенням нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, шляхом укладення додаткових угод згідно із Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, який є додатком до рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" від 19.12.2012 № 960/12.
Пунктом 5 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням № 41/08 від 27.02.2008 Харківська міська рада затвердила ОСОБА_4 про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові. ОСОБА_4 розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.
Із матеріалів справи вбачається, що для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі, Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом-пропозицією від 14.03.2016 № 1641/0/225-16 (том 1 аркуш справи 33) направив відповідачу на розгляд та погодження по три примірники додаткової угоди від 22.02.2016 до Договору оренди землі та Розрахунку орендної плати № 111/16 від 29.01.2016, в зв'язку із зміною її розміру, з пропозицією повернути у двадцятиденний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин підписані та скріплені печаткою три примірника додаткової угоди для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.
Одержання вказаного листа відповідачем 23.03.2016 підтверджується копією відповідного поштового відправлення, що додано до матеріалів справи (том 1 аркуш справи 34).
Проте, вказана пропозиція позивача залишена ТОВ "Завод Еластомер", м. Харків без задоволення. Запропоновані зміни до Договору оренди землі сторонами не внесені. Додаткова угода до договору оренди землі між Харківською міською радою та ТОВ "Завод Еластомер" укладена не була.
Пунктом 36 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Предметом спору у даній справі є вимога Харківської міської ради внести зміни до Договору оренди землі від 17.10.2005 № 7990/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до зазначеного Договору з 01.01.2014 в редакції, наведеній у позовній заяві, на підставі вищезазначених рішень Харківської міської ради.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог господарський суд Харківської області зазначив, оскільки чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Враховуючи встановлені обставини даної справи, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в частині внесення змін до Договору оренди землі № 7990/05 від 17.10.2005 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 14.03.2016 у редакції зазначеній позивачем у позовній заяві.
Вказаний висновок суду вмотивований тим, що оскільки додаткова угода від 22.02.2016 до договору оренди землі була надіслана позивачем відповідачу тільки 14.03.2016, тому згідно статей 288, 289 Податкового кодексу України договір оренди землі від 17.10.2005, реєстраційний № 7990/05, укладений між Харківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод Еластомер", необхідно вважати зміненим з 14.03.2016.
Повторно розглянувши справу в межах наданих суду апеляційної інстанції повноважень, здійснивши правовий аналіз всіх матеріалів справи в їх сукупності, колегія суддів погоджується із даними висновками господарського суду, оскільки при її розгляді, судом правильно встановлені обставини, що мають значення для її правильного вирішення, надано вірну юридичну оцінку доводам сторін та правильно вирішено спір відповідно до закону.
Такі висновки суду апеляційної інстанції обґрунтовуються наступним.
За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до статті 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Частинами 1, 3 статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина 1 статті 628 Цивільного кодексу України).
Згідно з частиною 3 статті 6 Цивільного кодексу України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (частина 1 статті 188 Господарського кодексу України).
Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 Цивільного кодексу України).
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно статті 654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена, як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель" є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Як вже було зазначено вище, Рішенням Харківської міської ради 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, пунктом 1.1. якого затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова, що підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Згідно Рішення позивача від 03.07.2013 № 1209/13 базова вартість 1 кв.м. земель міста Харкова становить суму 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013.
Таким чином, Рішенням позивача від 03.07.2013 № 1209/13 було змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова.
Окрім того, Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" (пункти 2 та 3) встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно із Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, який є додатком до рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" від 19.12.2012 № 960/12.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно пункту 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Всі вищезазначені Рішення Харківської міської ради є чинними, в установленому порядку не скасовані, а тому в силу законодавчих приписів є обов'язковими до виконання на території міста Харкова.
Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 06.12.2010 у справі №2-1/10068-2008, від 23.05.2011 у справі №7/105-10 (30/234-09), від 04.07.2011 у справі №41/81пд, а також узгоджується з позицією, викладеною у п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".
Крім того, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Така правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 20.08.2013 у справі №5009/3430/12.
Виходячи із системного аналізу положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди, Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати.
Пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України врегульовано, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, а річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.
Оскільки нормативно грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати, то зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Всі обставини справи свідчать про наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.
Отже, враховуючи все вищезазначене, порядок внесення змін до договорів оренди землі, у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки землі, є наступним.
Згідно положень пунктів 2.1. та 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01 січня 2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25 вересня 2013 №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2007 року №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації" з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Відповідно до пунктів 3.1 та 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою до внесення змін до договору оренди землі. Зміна до договору землі оформлюється додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Згідно зі статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За приписами статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до пункту 1 ОСОБА_4 про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011р. №445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
За частиною 6 пункту 4 зазначеного ОСОБА_4 Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.
Забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт також входить до завдань Державного агентства земельних ресурсів.
Отже, на підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг № 40 від 08.11.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що надана в оренду відповідачеві за Договором, складає 1918795 грн. (том 1 аркуш справи 31).
Колегія суддів зазначає, що оскільки приписи чинного законодавства не надають витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок статусу правових актів, що потребують скасування та визнання недійсними у судовому порядку, тому наведені у витязі з технічної документації дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ретельно перевірені судом апеляційної інстанції під час розгляду даної справи, та встановлено правомірність і правильність зазначеної в ньому інформації.
У зазначеному Витязі були враховані коефіцієнт Км2 для спірної земельної ділянки та значення коефіцієнту Км3 для зон впливу локальних факторів, затверджені рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13.
З огляду на чинність рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13, на підставі якого був зроблений Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 40 від 08.11.2013, колегія суддів також вважає доведеним розмір Кф земельної ділянки за адресою: м. Харків, пров. Новомирський, 17.
Інформація, що міститься у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 40 від 08.11.2013 не спростована відповідачем у встановленому порядку під час розгляду даної справи.
Відтак, з огляду на припис пункту 3.1. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, вимога про внесення змін до пункту 5 Договору в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки землі є законною та обґрунтованою.
Що стосується правильності прийнятого позивачем для розрахунку розміру орендної плати відсотку від нормативної грошової оцінки у розмірі 3 %, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає наступне.
Прийнятий для розрахунку розміру орендної плати відсоток від нормативної грошової оцінки у розмірі 3 %, що запропонований позивачем і зазначений у розрахунку № 111/16 від 29.01.2016, є правильним. Даний розрахунок розміру орендної плати було проведено позивачем вірно та у відповідності до положень розділу 2 ОСОБА_4 про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради №41/08 від 27.02.2008 зі змінами та доповненнями згідно рішення Харківської міської ради №242/08 від 10.09.2008.
Таким чином, оскільки рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08, яким затверджено ОСОБА_4 про порядок визначення розміру орендної плати є чинним, докази його скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку відсутні, а розрахунок розміру орендної плати здійснюється як до набрання чинності вказаним ОСОБА_4 так і після, тому воно підлягає застосуванню для визначення ставки орендної плати у спірних правовідносинах.
Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею, і при цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а Рішенням органу місцевого самоврядування було змінено розміри нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, у зв'язку з чим виникли обставини, передбачені пунктом 13 спірного Договору, як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати, що потребує, в свою чергу, внесення відповідних змін до пункту 9 Договору оренди земельної ділянки.
Виходячи з наведеного є вірним висновок господарського суду про задоволення позовних вимог щодо внесення змін до пунктів 5 та 9 Договору шляхом визнання укладеною запропонованої позивачем додаткової угоди до Договору оренди землі відносно розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 40 від 08.11.2013, яка становить 1918795 грн. (один мільйон дев'ятсот вісімнадцять тисяч сімсот дев'яносто п'ять гривень), а з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014, 2015 роки складає 3434292 грн. (три мільйони чотириста тридцять чотири тисячі двісті дев'яносто дві гривні). Також, правильним є висновок суду першої інстанції щодо розміру орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 111/16 від 29.01.2016, яка на рік становить 3,0 % від її нормативної грошової оцінки і складає 103028,76 грн. або в місяць - 8585,73 грн.
Крім того, звертаючись до господарського суду із даним позовом, позивач також просив внести зміни до пункту 2 до Договору оренди землі № 7990/05 від 17.10.2005, доповнивши його наступним реченням: "Кадастровий номер земельної ділянки 6310137900:10:001:0505".
Зі змісту умов Договору оренди землі № 7990/05 від 17.10.2005 вбачається, що невід'ємною його частиною є план земельної ділянки.
Позивачем надано до матеріалів справи план земельної ділянки (том 1 аркуш справи 20), в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки площею 0,5176 га: 6310137900:10:001:0505.
Згідно з вимогами статті 15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору оренди землі, як об'єкт оренди, повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.
Позивачем до матеріалів справи надано витяг № 40 від 08.11.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки за адресою: м. Харків, пров. Новомирський, 17 - 6310137900:10:001:0505.
Внесення доповнення в пункт 2 Договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки узгоджується із вимогами частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим. Крім того, така істотна умова договору оренди землі та внесення такого пункту в договір не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності додаткової угоди вимогам законодавства на час її укладення.
Отже, висновок суду першої інстанції про задоволення вимог позивача щодо внесення змін до договору оренди в частині зазначення в додатковій угоді кадастрового номеру земельної ділянки також є обґрунтованим.
Згідно із статтею 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Перевіривши доводи позивача, якими останній підтверджує необхідність внесення вищезазначених змін до спірного Договору оренди земельної ділянки саме з 01.01.2014, колегія суддів також, як і суд першої інстанції, вважає їх необґрунтованими, безпідставними та такими, що підлягають відхиленню, враховуючи наступне.
Відповідно до частин першої-третьої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Як вбачається з матеріалів справи, Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом-пропозицією від 14.03.2016 № 1641/0/225-16 направив відповідачу проект додаткової угоди від 22.02.2016 до Договору оренди землі разом із Розрахунком розміру орендної плати № 111/16 від 29.01.2016.
Проте, вказані вимоги відповідачем були проігноровані, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради не була надана.
Колегія суддів визначає, що до відсутності згоди однієї із сторін на внесення змін до договору або його розірвання прирівнюється і неодержання відповіді на пропозицію змінити або розірвати договір.
Згідно з частиною четвертою статті 188 Господарського кодексу України у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
У пункті 36 Договору сторони передбачили, що зміна умов цього Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору, спір вирішується в судовому порядку.
Оскільки господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають при зміні та розірванні договорів, то тільки дотримання сторонами встановленого статтею 188 Господарського кодексу України порядку зміни та розірвання і недосягнення при цьому згоди може свідчити про наявність між ними спору.
Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
Відповідно до частини третьої статті 653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили, а частиною п'ятою статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Місцевий господарський суд, враховуючи положення частини п'ятої статті 188 Господарського кодексу України, дійшов правильного висновку про те, що оскільки додаткова угода від 22.02.2016 до Договору оренди землі була надіслана позивачем відповідачу 14.03.2016, тому згідно приписів статей 288, 289 Податкового кодексу України Договір оренди землі реєстраційний № 7990/05, укладений 17.10.2005 між Харківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод Еластомер", з урахуванням обставин даної справи в їх сукупності необхідно вважати зміненим з 14.03.2016.
Посилання позивача у позовні заяві та апеляційній скарзі в підтвердження необхідності внесення змін до спірного Договору з 01.01.2014 на правові висновки, що викладені у постанові Верховного суду України від 18.05.2016 у справі № 639/5781/15-ц, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки у зазначеній постанові Верховного суду України предметом спору є внесення змін до Договору оренди землі, пропозиція про зміну умов якого була направлена орендарю 10.12.2013, що з урахуванням всіх обставин цієї справи в їх сукупності мало правовим наслідком встановлення судом іншого строку набрання чинності змін до Договору.
Стаття 33 Господарського процесуального кодексу України встановлює, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Однак жодного правового обґрунтування позовної вимоги щодо внесення запропонованих орендодавцем змін до спірного Договору оренди землі саме з 01.01.2014 в межах даної справи позивачем не наведено.
Таким чином, господарський суд першої інстанції правомірно відмовив у позовній вимозі про зміну Договору оренди землі з 01.01.2014, в зв'язку з безпідставністю.
З урахуванням викладених обставин в їх сукупності, колегія суддів зазначає, що позивач ні під час вирішення спору у господарському суді Харківської області, ні під час розгляду його апеляційної скарги не надав належного матеріального доказу обґрунтованості та правомірності його вимог в частині внесення змін до спірного Договору з 01.01.2014. Наведені ним в апеляційній скарзі доводи про порушення судом норм матеріального та процесуального права нічим не обґрунтовані та не узгоджуються з наявними у справі матеріалами, його позиція не підтверджена належними та допустимими доказами. За таких обставин, вимоги позивача, що зазначені в апеляційній скарзі, не підлягають задоволенню, а наведені на їх підтвердження доводи не можуть бути прийнятими до уваги колегією суддів в якості підстав для скасування прийнятого у даній справі цілком законного та обґрунтованого рішення.
На підставі викладеного та керуючись статтями 32, 33, 34, 43, 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтями 105, 110 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Харківської міської ради, м. Харків залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Харківської області від 22.09.2016 у справі № 922/2544/16 залишити без змін.
Постанова набирає чинності з дня її проголошення і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом 20-ти днів.
Головуючий суддя Барбашова С.В.
Суддя Могилєвкін Ю.О.
Суддя Пушай В.І.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2016 |
Оприлюднено | 11.11.2016 |
Номер документу | 62541816 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Барбашова С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні