Постанова
від 21.03.2007 по справі 3/3-2/6а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

3/3-2/6А

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

ПОСТАНОВА

          

21.03.07                                                                                           Справа№ 3/3-2/6А

За позовом  Відділу освіти Самбірської районної державної адміністрації, м.Самбір

до відповідача: Самбірської районної ради Львівської області, м.Самбір

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

1.          Рудківської міської ради Самбірського району, м.Рудки

2.          Новокалинівської міської ради Самбірського району, м.Новий Калинів

про визнання протиправним та скасування рішення Самбірської районної ради №44 від 03.08.06р. "Про передачу видатків освіти на виконання повноважень між місцевими бюджетами"

                                                                                                                  Суддя Зварич О.В

при секретарі Наливко А.

Представники:   

від позивача:  Жовнір А.А., дов. №101 від 30.01.2007 року, Лихва Н., дор. №07/03 від 28.02.2007 року,

від відповідача: Башак С.С., дов. №1/32-24/1 від 31.01.2007 року, ,

від третьої особи 1: Курило Т.М., посв. №26 від 13.04.2006 року,

від третьої особи 2: Юзвяк Б.О., посв. №01 б/д,

Зміст ст.ст.49,51 КАС України судом  роз'яснено.

        Суть спору:

Позов заявлено відділом освіти Самбірської районної державної адміністрації  до Самбірської районної ради Львівської області за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Рудківської міської ради Самбірського району  та Новокалинівської міської ради Самбірського району про визнання протиправним та скасування рішення Самбірської районної ради №44 від 03.08.06р. "Про передачу видатків освіти на виконання повноважень між місцевими бюджетами".

Розгляд справи розпочато 11.01.2007 року. Ухвалою суду  від 01.02.2007 року закінчено підготовче провадження та розгляд справи призначено на 01.03.2007 року.  В судовому засіданні  01.03.2007 року оголошувалась перерва до 21.03.2007 року у зв”язку із необхідністю витребування додаткових доказів по справі. Постанову прийнято 21.03.2007 року.

Позивач в судових засіданнях свої позовні вимоги підтримав, просить визнати протиправним та скасувати рішення Самбірської районної ради №44 від 03.08.06р. "Про передачу видатків освіти на виконання повноважень між місцевими бюджетами", згідно якого затверджено Угоди між Самбірською районною радою та Рудківською і Новокалинівською міськими радами про передачу видатків на виконання повноважень між місцевими бюджетами; передано 2825 тис.грн. міському бюджету м.Рудки на фінансування видатків Рудківської середньої загальноосвітньої школи І-ІП ступенів та Рудківської гімназії; а також передано міському бюджету м.Новий Калинів в повному   обсязі   кошти,   необхідні   для фінансування Новокалинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІП ступенів. Позивач покликається на те, що вказане рішення прийнято відповідачем з перевищенням наданих йому повноважень, оскільки згідно ст.43 Закону України "Про загальну середню освіту" утримання та розвиток матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів фінансуються за рахунок коштів засновників (власників) цих закладів, а засновниками вказаних  шкіл та гімназії згідно їх статутів  є відділ освіти Самбірської райдержадміністрації. При цьому позивач зазначає, що п.1 ст.93 Бюджетного кодексу України передбачає можливість передачі коштів у вигляді міжбюджетних трансфертів з районного бюджету до бюджетів сіл, селищ, міст районного значення - виключно на здійснення делегованих державних повноважень, які пунктами "б - делеговані повноваження" ст.ст.27-38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а не власних повноважень місцевих рад, що наявне в спірному випадку.

Позивач також покликається на невідповідність спірного рішення вимогам діючого законодавства щодо суми на фінансування та невідповідність затверджених спірним рішенням угод між Самбірською районною радою та Рудківською і Новокалинівською міськими радами вимогам щодо обов'язкової форми договорів.

У відзиві на позовну заяву №1/32-25/1 від 31.01.2007 року відповідач зазначив, що при прийнятті спірного рішення керувався вимогами ст.43 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" та п.1 ст.93 Бюджетного кодексу України, згідно якого передбачено можливість передачі коштів у вигляді бюджетних трансфертів з районного бюджету до бюджетів сіл, селищ, міст районного значення - виключно на здійснення делегованих державних повноважень, які є передбачені пунктом „б - делеговані повноваження" ст.ст.27-38 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні". В письмовому поясненні від 01.03.2007 року представник відповідача погодився з позовними вимогами, покликаючись на те, що чинність спірного рішення залишить без фінансування інші школи району.

Новокалинівська міська рада Самбірського району проти позовних вимог заперечила з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву за №375/5-А/юр від 31.01.2007 року, мотивуючи тим, що передача прав на здійснення видатків на виконання делегованих державних повноважень до бюджетів сіл, селищ, міст районного значення та їх об'єднань може здійснюватися за рішеннями районної або міської (міст республіканського Автономної Республіки Крим чи міст обласного значення) ради з відповідними коштами у вигляді міжбюджетного трансферту, що передбачено ч.1 ст.93 Бюджетного кодексу, а згідно ч.1 ст.92 цього кодексу територіальні громади сіл, селищ і міст можуть об'єднувати на договірних засадах кошти відповідних бюджетів для виконання власних повноважень. Передача видатків здійснюється за спільним рішенням відповідних рад на договірних засадах. Всі угоди про передачу видатків укладаються до 1 серпня року, що передує плановому. Крім цього, зазначає, що виходячи з вимог ст.2 Бюджетного кодексу відділ освіти не є розпорядником бюджетних коштів, а тому його право жодним чином спірним рішенням не порушено.

У відзиві на позовну заяву за №90/02-13 від 28.02.2007 року Рудківська міська рада Самбірського району проти позовних вимог заперечила з аналогічних підстав, що і Новокалинівська міська рада Самбірського району.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін , суд

                                                        встановив,

03 серпня 2006 року V сесією Самбірської районної ради V скликання прийнято рішення №44 "Про передачу видатків освіти на виконання повноважень між місцевими бюджетами", п.1 якого затверджено Угоди між Самбірською районною радою та Рудківською і Новокалинівською міськими радами про передачу видатків на виконання повноважень між місцевими бюджетами; п.2 - передано 2825 тис.грн. (два мільйони вісімсот двадцять п'ять тисяч гривень) міському бюджету м.Рудки на фінансування видатків Рудківської середньої загальноосвітньої школи І-ІП ступенів та Рудківської гімназії; а п.3 - передано міському бюджету м.Новий Калинів в повному   обсязі   кошти,   необхідні   для фінансування Новокалинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІП ступенів.

Як вбачається із змісту рішення №44 від 03.08.2006 р., Самбірська районна рада при його прийнятті керувалася ст.43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та п.1 ст.93 Бюджетного кодексу України. Проте, за змістом п.1 ст.93 БК України передбачено можливість передачі коштів у вигляді міжбюджетних трансфертів з районного бюджету .до бюджетів сіл, селищ, міст районного значення - виключно на здійснення делегованих державних повноважень. Аналогічно згідно п.18 ст.43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" районні ради здійснюють розподіл переданих з державного бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між районними бюджетами, місцевими бюджетами міст обласного значення, сіл, селищ, міст районного значення.

Відповідно до ч.2 ст.85 Бюджетного кодексу України –Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних рад, міські, селищні, сільські голови (якщо відповідні виконавчі органи не створені) зобов'язані забезпечити здійснення видатків, визначених пунктами 2 і 3 статті 82 цього Кодексу, з відповідних місцевих бюджетів з додержанням розподілу цих видатків між бюджетами, визначеного статтями 88 - 91 цього Кодексу. Забороняється планувати та здійснювати видатки, не віднесені до місцевих бюджетів цим Кодексом, а також здійснювати впродовж бюджетного періоду видатки на фінансування бюджетних установ одночасно з різних бюджетів, за винятком державних професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів державної форми власності.

Згідно ст.88 Бюджетного кодексу України до видатків, які здійснюються з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення та їх об'єднань та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на - дошкільну освіту та загальну середню освіту (школи-дитячі садки), згідно ст.89 - витрати на фінансування загальноосвітніх навчальних закладів, спеціалізованих шкіл, ліцеїв, гімназій, вечірніх (змінних) шкіл, здійснюється з районного бюджету та з бюджету міста обласного значення. Місто Рудки та місто Новий Калинів є містами районного значення.

Відповідно до ст.86 Бюджетного кодексу - розмежування видів видатків між місцевими бюджетами здійснюється на основі принципу субсидіарності з урахуванням критеріїв повноти надання послуги та наближення її до безпосереднього споживача. Відповідно до цих критеріїв види видатків поділяються на такі групи: перша група —видатки  на  фінансування  бюджетних  установ  та заходів,  які забезпечують необхідне першочергове надання соціальних послуг, гарантованих державою, і які розташовані найближче до споживачів;  друга  група — видатки  на  фінансування  бюджетних  установ  та  заходів,  які забезпечують   надання  основних  соціальних  послуг,   гарантованих  державою  для  всіх громадян України. Видатки першої групи здійснюються з бюджетів сіл, селищ, міст та їх об'єднань.  Видатки другої групи здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та міст обласного значення, а також районних бюджетів.

Аналіз наведених норм свідчить про невідповідність  оскаржуваного рішення  №44 від 03 серпня 2006 року вимогам діючого законодавства оскільки здійснення спірних видатків передбачено з районного бюджету.

Відповідно до ст.43 Закону України "Про загальну середню освіту" утримання та розвиток матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів фінансуються за рахунок коштів засновників (власників) цих закладів.

Згідно Статутів Рудківської та Новокалинівської середніх загальноосвітніх шкіл І-ІП ступенів, зареєстрованих 17.02.203 р. за №70, засновником (власником) цих шкіл є відділ освіти Самбірської райдержадміністрації.

Рудківська гімназія створена на підставі розпорядження голови Самбірської райдержадміністрації від 29 травня 2000 р. №442 "Про створення гімназії в м.Рудках" та розпорядження голови Львівської облдержадміністрації від 26 липня 2000 року №773 "Про створення та реорганізацію навчальних закладів області на початок 2000-2001 р.р." Згідно Статуту Рудківської гімназії, зареєстрованого Самбірською райдержадміністрацією 14.07.2000р. за №3, засновником і власником гімназії є відділ освіти Самбірської районної державної адміністрації, який здійснює фінансування та матеріально-технічне забезпечення гімназії.

З наведених обставин, суд приходить до висновку, що Самбірська районна ради Львівської області не вправі була передавати видатки освіти на виконання повноважень між місцевими бюджетами, оскільки вищезазначеними нормами передбачено право районної ради передавати кошти  виключно на здійснення делегованих державних повноважень, а не власних, що наявне в спірному випадку.

Відповідно до ст.92 Бюджетного кодексу, якою встановлено можливість передачі видатків на виконання власних повноважень між місцевими бюджетами, встановлено, що районні ради можуть передати видатки на виконання всіх або частини власних повноважень Верховній Раді Автономної Республіки Крим чи обласній раді з передачею відповідних коштів до бюджету Автономної Республіки Крим чи до обласного бюджету у вигляді міжбюджетного трансферту (ч.2). Тобто передачі районною радою власних повноважень  міській раді, що прийнято оскаржуваним рішенням,  вказаною нормою також не передбачено.

Судом також встановлено, що  при прийнятті оскаржуваного рішення призначенні суми на фінансування  не розділені окремо на конкретний заклад, не розділені за цільовим призначенням (бюджетною класифікацією) цих коштів, не зазначено за рахунок яких бюджетних надходжень до районного бюджету передані ці кошти. Крім цього, не враховано, що бухгалтерське та фінансове обслуговування усіх закладів освіти, які є юридичними особами, здійснюється централізованою бухгалтерією відділу освіти (право підпису на банківських, бухгалтерських, фінансових та звітних документах,  оформлення документації про заробітну плату працівників освітніх закладів,  отримання готівки через банківські установи на оплату праці працівників закладів освіти району).

Частиною другою ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.   Обов”язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв”яку з прийняттям оскаржуваного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача по справі.

Оцінивши всі докази в сукупності, суд приходить до висновку, що рішення Самбірської районної ради №44 від 03.08.06р. "Про передачу видатків освіти на виконання повноважень між місцевими бюджетами" прийняте районною радою з перевищенням наданих їй повноважень, не відповідає вимогам діючого законодавства та порушує охоронювані законом права позивача, а тому позовні вимоги про визнання його протиправним та скасування є підставними та підлягають задоволенню.

Враховуючи наведене та керуючись ст.ст.85,92,93 Бюджетного кодексу України, п.6 Прикінцевих положень КАСУ,  ст.ст.162,163,167 КАСУ,  суд

   п о с т а н о в и в:

позов задоволити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Самбірської районної ради №44 від 03.08.06р. "Про передачу видатків освіти на виконання повноважень між місцевими бюджетами".

Стягнути з місцевого  бюджету Самбірської районної ради на користь  Відділу освіти Самбірської районної державної адміністрації (Львівська область, м.Самбір, вул..Мазепи,8, п/р №35414002006169 у ВДК у Львівській області, МФО 825014, код ЄДРПОУ 02144631) 85 грн. судового збору та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Виконавчий лист видати  після набрання постановою законної сили.

Постанова набирає законної сили у відповідності з ст.254 КАС України і може бути оскаржена  у порядку та строки, передбачені ст.186 КАС України.

Суддя                                                                                                                            

Дата ухвалення рішення21.03.2007
Оприлюднено27.08.2007
Номер документу625705
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/3-2/6а

Постанова від 21.03.2007

Господарське

Господарський суд Львівської області

Зварич О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні