ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2016 року м. ПолтаваСправа № 816/983/16
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Ясиновського І.Г.,
за участю: секретаря судового засідання - Петренко О.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Полтавської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача - приватний нотаріус Диканського районного нотаріального округу Хіцан Тетяна Володимирівна про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
29 червня 2016 року ОСОБА_2 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного територіального управління юстиції у Полтавській області Міністерства юстиції України , Полтавської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача - приватний нотаріус Диканського районного нотаріального округу Хіцан Тетяна Володимирівна про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області, кадастровий НОМЕР_1, вчинене 28.05.2015 року за індексним № 21666890, номер запису про право власності 9839628.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що після смерті матері відкрилася спадщина, до складу якої входить право на земельну ділянку, розташовану на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області, яка належала ОСОБА_4 на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку НОМЕР_2 від 30.07.2004. Позивач, як спадкоємиця першої черги за законом має право на спадщину, однак реалізувати свої права не може, у зв'язку із виявленням факту державної реєстрації права власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_4 після її смерті. Вказані обставини перешкоджають їй отримати свідоцтво про право на спадщину, звернулась до суду із зазначеним адміністративним позовом про скасування рішення про державну реєстрацію права власності, індексний номер: 21666890 від 28.05.2015 року.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав, просив задовольнити в повному обсязі.
09 серпня 2016 року ухвалою суду замінено неналежних відповідачів - Головне територіальне управління юстиції у Полтавській області Міністерства юстиції України, Полтавську районну державну адміністрацію, на належного відповідача - Виконавчий комітет Полтавської міської ради.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час і місце судового розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, заперечень на адміністративний позов від нього не надходило.
Відповідно до ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні правовідносини.
Судом встановлено, що згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку НОМЕР_2 від 30.07.2004, виданого Диканською районною державною адміністрацією, ОСОБА_4 є власником земельної ділянки площею 4,6006 га, що розташована на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області; цільове призначення земельної ділянки: ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 15).
Позивач ОСОБА_2 є донькою та спадкоємицею ОСОБА_4 (а.с. 7, 9).
Після смерті ОСОБА_4, позивач звернулась до приватного нотаріуса Диканського районного управління юстиції із заявою про прийняття спадщини. Однак, в ході перевірки наданих для вчинення нотаріальних дій документів, нотаріусом позивачу повідомлено про неможливість оформлення спадщини на земельну ділянку, у зв'язку із виявленням факту державної реєстрації права власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_4 після її смерті.
За таких обставин, позивач звернувся до суду з даним позовом щодо визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області, кадастровий НОМЕР_1, вчинене 28.05.2015 року за індексним № 21666890, номер запису про право власності 9839628, оскільки вказане рішення позбавляє її можливості реалізувати право на земельну ділянку в порядку спадкування.
Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд виходить з таких міркувань.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав (ч. 1 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; порядок ведення Державного реєстру прав визначає Кабінет Міністрів України, згідно зі ст.ст. 10,11 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
У відповідності з положеннями ст.ст. 15, 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам, яка проводиться на підставі заяви власника, іншого право набувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи, разом із якою подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.
Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою КМУ від 17.10.2013 року №868 (який був чинним на момент виникнення спірних правовідносин) визначав процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Пунктом 37 цього Порядку визначено перелік правовстановлюючих документів на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності на нерухоме майно, до яких, зокрема, відноситься державний акт на право приватної власності на землю, державний акт на право власності на землю, державний акт на право власності на земельну ділянку або державний акт на право постійного користування землею.
Згідно з ч. 3 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно та їх обтяжень і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим законом та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках , встановлених ст. 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно з ч.2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяження, зокрема, відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи; 4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна; 5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації; 6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених ст. 18 цього закону; 7) надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом; 8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 01 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного законодавства на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки; 9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
В силу положень пунктів 1 та 6 частини першої статті 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться на підставі: договорів, укладених у порядку, встановленому законом; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Матеріалами справи підтверджено, що 01.01.2014 між ТОВ "Агрофірма "ім. Довженка" (орендар) та гр. ОСОБА_4 (орендодавець) укладено договір оренди землі №399, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області, загальною площею 4,6006 га, кадастровий номер НОМЕР_1. Пунктом 8 зазначеного договору передбачено, що його укладено строком дії на 10 років (а.с. 83-84).
28 травня 2015 року до Реєстраційної служби Полтавського міського управління юстиції подано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права) на земельну ділянку, що знаходиться на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області, за суб'єктом права ТОВ "Агрофірма "ім. Довженка" (а.с. 100).
Заяву від імені ТОВ "Агрофірма "ім. Довженка" подано уповноваженою особою ОСОБА_5, повноваження якої підтверджені довіреністю №11 від 05.01.2015, виданою ТОВ "Агрофірма "ім. Довженка".
Як вбачається з картки прийому заяви №21668170, заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, подана ТОВ "Агрофірма "ім. Довженка" отримана посадовою особою Реєстраційної служби Полтавського міського управління юстиції та зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 28.05.2015 15:12:43 за реєстраційним номером 11612790. Перелік документів, поданих із заявою: державний акт на право власності на земельну ділянку, серія та номер: № 025508 від 30.07.2004, виданий Диканською районною державною адміністрацією; Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, серія та номер: НВ-5302555302015, виданий 20.04.2015, видавник Відділ Держземагентва в Диканському районі.
На підставі вказаних документів державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційною служби Полтавського міського управління юстиції ОСОБА_6 проведено державну реєстрацію іншого речового права на земельну ділянку, розташовану на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області, кадастровий НОМЕР_1 за суб'єктом: ТОВ "Агрофірма "ім. Довженка".
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, зокрема, право постійного користування та право оренди земельної ділянки.
Частиною 2 статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених статтями 4-1, 4-2 цього Закону.
Відповідно до положень статті 4-2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, поданої власником чи набувачем відповідного похідного права, або уповноваженою ними особою, з урахуванням положень статті 16 цього Закону.
Державна реєстрація права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, у разі подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень набувачем похідного речового права на таку земельну ділянку, може здійснюватися без подання заявником документа, на підставі якого виникло право власності, в порядку, встановленому пунктом 8-1 частини другої статті 9 цього Закону, за умови наявності інформації про зареєстровану земельну ділянку у Державному земельному кадастрі та до моменту автоматизованого перенесення до Державного реєстру прав записів (відомостей) про речові права та обтяження на земельні ділянки з Державного реєстру земель.
Відповідно до зазначених норм державним реєстратором прав прийнято рішення №21666890 від 28.05.2015, яким проведено державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, що розташована на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області, кадастровий НОМЕР_1 за суб'єктом: ОСОБА_4 та до відкритого розділу Державного реєстру прав внесено запис №9839628 від 28.05.2015 про право власності за суб'єктом ОСОБА_4 на земельну ділянку, розташовану на території Орданівської сільської ради Диканського району Полтавської області, кадастровий НОМЕР_1.
Тому, суд приходить до висновку, що державним реєстратором під час прийняття оскарженого рішення № 21666890 від 28.05.2015 були дотримані вимоги Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження", Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а отже вимоги позивача щодо визнання протиправним та скасування вказаного рішення є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Полтавської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача - приватний нотаріус Диканського районного нотаріального округу Хіцан Тетяна Володимирівна про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд.
Повний текст постанови складено 14 листопада 2016 року.
Суддя І.Г. Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2016 |
Оприлюднено | 16.11.2016 |
Номер документу | 62664935 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні