Справа № 815/3861/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2016 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Єфіменко К.С. розглянувши у скороченому провадженні у приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Приватного підприємства "Перемога" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
З позовом до суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Приватного підприємства "Перемога" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) та зобов'язання вчинити певні дії.
08.08.2016 року було відкрито провадження по справі та надано відповідачу строк до 19.08.2016 року для надання заперечень.
Від відповідача повернулося два конверта з відміткою поштового відділення: за закінченням терміну зберігання з датою на штампі 22.10.2016 року (а.с.54,60). Згідно ч.11 ст.35 КАС України, у разі повернення поштового відправлення, яке не вручено адресату з незалежних від суду причин, вважається, що таке вручене належним чином.
Згідно вимог п.5 ч.1 ст.183 2 КАС України, скорочене провадження застосовується в адміністративних справах щодо застосування у випадках, передбачених законом, заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), якщо вони можуть бути застосовані виключно за судовим рішенням.
Положеннями ч.3,4 ст.183 2 КАС України передбачено, що суддя розглядає справу в порядку скороченого провадження одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі. За результатами розгляду справи у скороченому провадженні суддя, оцінивши повідомлені позивачем, відповідачем обставини, за наявності достатніх підстав приймає законне судове рішення.
Відповідно до ч.5 ст.183 2 КАС України справа повинна бути розглянута у порядку скороченого провадження не пізніше трьох днів - у разі якщо протягом семи днів з дня закінчення десятиденного строку отримання відповідачем адміністративного позову, якщо до суду не надійшло заперечення відповідача та за умови, що справа не розглядається судом за місцезнаходженням відповідача.
Дослідивши наявні в справі письмові докази суд встановив наступні факти та обставини:
Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до п.п.57 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України №20/2013 від 16.01.2013 року "Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у т.ч. невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, ст.5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказу ГУ ДСНС України в Одеській області від 17.06.2016 року №281 Про здійснення державного нагляду (контролю) на об'єктах господарювання у III кварталі 2016 року (а.с.12), на підставі повідомлення про проведення планової перевірки від 22.06.2016 року №303 (а.с.17) та посвідчення на проведення перевірки від 12.07.2016 року №105 (а.с.18) головним інспектором Комінтернівського РС ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Журавським Р.В. у присутності директора АЗС ПП Перемога ОСОБА_2, майстра ПП Перемога ОСОБА_3 у період з 20.07.2016 року по 21.07.2016 року було здійснено планову перевірку об'єкту відповідача, а саме: території будівлі та споруд АЗС ПП Перемога за адресою: вул.Східна,24, смт Комінтернівське, Одеська область з метою перевірки додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Згідно акту перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №76 від 21.07.2016 року (а.с.19-26), встановлено порушення Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме: дообладнати будівлю та зовнішні установки пристроями захисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, чим порушено розділ IV, п.1.21 НАПБ А.01.001-2014; не представлено акти по обслуговуванню пристроїв захисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, чим порушено розділ IV, п.1.21 НАПБ А.01.001-2014; установка автоматичної пожежної сигналізації не обслуговується, чим порушено розділ V, п.1.4 Додаток Ж (обов'язковий) НАПБ А.01.001-2014 ДБН В.2.5-56:2014; на території АЗС відсутнє огородження по периметру майданчика для автоцистерни бортиком висотою не менше ніж 0,2 м., чим порушено п.2.1.1 Наказ МНС №376/2005; АЗС не забезпечено жорсткою буксирною штангою довжиною не менше 3м для евакуації транспортних засобів з території АЗС у випадку пожежі, чим порушено р.7, п.31 НАПБ В.01.058-2008/112; біля місць розташування пожежних водойм не встановлені покажчики (об'ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світло відбивних покриттів) з нанесеними на них: літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми, чим порушено розділ V, п.2.1 НАПБ А.01.001-2014; пожежні резервуари не обладнані приймальними колодязями об'ємом від 3 м3 до 5 м3, чим порушено п.13.3.6, ДБН В.2.5-74-2013; відсутній 10% резервний запас пожежних сповіщувачів (димових, теплових, ручних тощо) від загальної кількості їх в СПС, чим порушено п.7.2.22 ДБН В.2.5-56:2014; сигнал від системи протипожежного захисту не виведено на пульт централізованого пожежного спостереження, чим порушено розділ IV, п.1.21 НАПБ А.01.001-2014; місця з'єднання електричних проводів, кабелів не виконано методом опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових), чим порушено розділ IV, п.1.6 НАПБ А.01.001-2014; електрощити, групові електрощитки не захищені автономними системами пожежогасіння, чим порушено розділ IV, п.1.16 НАПБ А.01.001-2014; електрощит в приміщенні операторської не оснащений схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), чим порушено розділ IV, п.1.16 НАПБ А.01.001-2014; електрична проводка в приміщенням будівлі операторської прокладена поверхнею горючих основ, чим порушено розділ IV, п.1.12 НАПБ А.01.001-2014; електрична проводка в приміщенням будівлі операторської (приміщення відпочинку) проходить на небезпечній відстані до горючих основ (конструкцій, деталей, речей, тощо), чим порушено розділ IV, п.1.12 НАПБ А.01.001-2014; допускається експлуатувати проводів з неізольованими струмопровідними жилами (неізольованими кінцями), чим порушено розділ IV, п.1.18 Наказ Мін.Палива та енергетики №658 від 24.12.2008 року; в приміщенні операторської та котельні світильники експлуатуються зі знятими ковпаками (розсіювачами), чим порушено розділ IV, п.1.18 НАПБ А.01.001-2014; не встановлено порядок відключення напруги електрообладнання, силових та контрольних кабелів на випадок пожежі, чим порушено розділ IV, п.1.19 НАПБ А.01.001-2014; лінія живлення до побутового кондиціонеру не забезпечена автономним пристроєм електричного захисту незалежного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, чим порушено розділ IV, п.2.26 НАПБ А.01.001-2014; в місцях розміщення первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) відсутні вказівні знаки, чим порушено розділ V, п.3.10 НАПБ А.01.001-2014; АЗС не забезпечена розрахунковою кількістю плівкоутворювального піноутворювача для ліквідації можливих пожеж протипожежною технікою, чим порушено розділ VII, п.31 Наказ Мін.Палива та енергетики №658 від 24.12.2008 року; не всі працівники пройшли навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму і мають про це відповідне посвідчення, чим порушено розділ VI, п.10.1 НАПБ А.01.001-2014; на АЗС не вивішені на видимих місцях плакати, які містять обов'язки водія під час заправляння автотранспорту, а також інструкції про заходи пожежної безпеки, чим порушено розділ VI, п.10.4 НАПБ А.01.001-2014; на видних місцях не встановлено таблички із зазначенням порядку виклику пожежної охорони та знаки місць розміщення первинних засобів пожежогасіння, чим порушено розділ II, п.7 НАПБ А.01.001-2014; службові, побутові приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки згідно з ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности , чим порушено розділ II, п.8 НАПБ А.01.001-2014; відсутній телефонний зв'язок із найближчим пожежно-рятувальним підрозділом або з центром прийняття тривожних оповіщень населеного пункту, чим порушено розділ V, п.1.6 НАПБ А.01.001-2014; не призначена наказом особа, відповідальна за експлуатацію СПС та АСП, чим порушено розділ IV, п.10.7 Наказ Мін.Палива та енергетики №658 від 24.12.2008 року; не забезпечено всі виробничі, службові та адміністративні приміщення радіотрансляційними точками (радіоприймачами відповідного діапазону для районів, де немає проводового мовлення) для гарантованого приймання програм державного радіомовлення, чим порушено п.27 ПКМУ №192 від 15.02.1999 року; не узгоджено номенклатуру забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту з Головним управлінням ДСНС, чим порушено п.п.6,9,10,11, п.4.3 ПКМУ №1200 від 19.08.2002 року, наказ МНС України від 557 від 15.08.2007 року; всі категорії працівників не пройшли навчання у сфері цивільного захисту, чим порушено ст..11, п.1.8 ПКМУ №874 від 26.07.2001 року; не обладнаний сучасний куточок цивільного захисту населення, чим порушено ст.33, п.3.2, п.2.1.11 ЗУ від 08.06.2000 року №1809 - III наказ МНС №97 - 2001 року наказу МНС №39-1999 року; номенклатуру і обсяги матеріального резерву не погоджено та не затверджено згідно закону, чим порушено ст.4,6, п.3.1.1, 4.2 ПКМУ №308 від 29.03.2001 року, наказ МНС від 15.08.2007 року №557; не встановлено прямий телефонний зв'язок між потенційно небезпечним об'єктом та оперативним черговим відповідального територіального органу ДСНС та МВС, чим порушено п.4.4.7 ст.23 наказ МНС України від 15.08.2007 року №557, ПКМУ №192 від 15.02.1999 року; не розроблено фонограми та тексти звернень до населення, у разі виникнення надзвичайної ситуації, на українській та російській мові, чим порушено ст.17, п.4.4.10 ПКМУ №192 від 15.02.1999 року, наказ МНС №557 від 15.08.2007 року; не визначено наказом (розпорядженням) перелік керівного складу та посадових осіб, які підлягають навчанню у мережі курсів цивільної оборони, чим порушено п.3.1 Наказ МНС України №97 від 23.04.2001 року; не розроблена програма додаткової підготовки з техногенної безпеки працівників об'єктів підвищеної небезпеки, чим порушено п.9 Порядку ПКМУ №444 від 26.06.2013 року; не вивішені на видних місцях на підприємстві інструкції щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій персоналу в разі виникнення аварійної ситуації (аварії), чим порушено п.4.5.5 наказ МНС України №557 від 15.08.2007 року; не затверджено і не узгоджено згідно вимог графік проведення навчально-тренувальних занять і навчальних тривог по плану локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій, чим порушено п.3.1.1 п.3.3 наказ МНС України №557 від 15.08.2007 року, наказ МНС №97 від 23.04.2001 року; з метою своєчасного виявлення на об'єкті загрози виникнення надзвичайних ситуацій та здійснення оповіщення персоналу та населення, яке потрапляє в зону можливого ураження, на об'єкті не створено автоматизовану систему раннього виявлення, чим порушено п.1 ст.53 Кодекс цивільного захисту України; не визначено функціональні обов'язки відповідального за цивільну оборону, чим порушено п.3 розділу II ПКМУ №299 від 10.05.1994 року; не розроблено посадові інструкції щодо забезпечення техногенної безпеки на об'єкті, чим порушено ст.30-1 п.3.1 Закону України Про правові засади цивільного захисту ; наказ МНС України №557 від 15.08.2007 року.
Порушення визначені в пунктах: 1-3, 9,12-14,18,19,23,32,33,35-38 Акту №76 від 21.07.2016 року є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Частиною 3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Відповідно до п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно ч.2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до вимог ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зокрема, є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.
Положеннями ст.3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Аналіз вищезазначених норм законодавства свідчить про те, що для звернення ГУ ДСНС України в Одеській області до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, експлуатації будівель, об'єктів, споруд та відповідно застосування судом таких заходів реагування з підстав, передбачених ст.70 Кодексу цивільного захисту України, обов'язковою умовою є те, що такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, та належними доказами існування такої загрози є результати перевірки.
Як вбачається з матеріалів справи, переважна більшість порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, встановлених ГУ ДСНС України в Одеській області при перевірці території будівлі та споруд АЗС ПП Перемога за адресою: вул.Східна,24, смт Комінтернівське, Одеська область створюють загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливають на: забезпечення безпеки роботи підприємства та його працівників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; своєчасність виявлення надзвичайних ситуацій, пожеж та аварій на підприємстві; своєчасність та ефективність ліквідації пожеж, аварій, надзвичайних ситуацій на підприємстві та їх наслідків; ефективності забезпечення безпеки працівників підприємства у разі виникнення пожеж, аварій та надзвичайних ситуацій шляхом забезпечення індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри та їх невідкладної евакуації, а отже, суд доходить висновку, що подальша робота (експлуатація) об'єкту відповідача ПП Перемога за адресою: вул.Східна,24, смт Комінтернівське, Одеська область з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей і можуть призвести до тяжких наслідків у сфері цивільного захисту та пожежної безпеки, що, в свою чергу, є підставою для застосування до ПП Перемога заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Суд роз'яснює, що відповідно до ч.12. ст.183-2 КАС України, особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Заява про скасування заходів реагування підлягає розгляду та вирішенню суддею одноособово з повідомленням осіб, які беруть участь у справі, протягом п'яти днів з дня її отримання судом. Неприбуття у судове засідання осіб, яким належним чином повідомлено про час і місце розгляду, не перешкоджає розгляду такої заяви. У разі якщо суд дійде висновку про можливість ухвалення законного судового рішення без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі, він розглядає заяву у порядку письмового провадження.
За результатами розгляду заяви суд постановляє ухвалу про задоволення заяви або про відмову в її задоволенні, яка не підлягає оскарженню.
Відмова у задоволенні заяви не перешкоджає повторному зверненню до суду із заявою про скасування заходів реагування.
Відповідно до положень ст.183 6 , ст.256 КАС України постанови по вказаній категорії справ підлягають негайному виконанню.
Суд встановивши ґрунтовність позовних вимог суб`єкту владних повноважень на підставі ч.2 ст.162 КАС України повинен винести постанову про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Судові витрати розподілити у відповідності до вимог ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 183 2 , 183 6 ,256 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Приватного підприємства "Перемога" (67620, Одеська область, Біляївський р-н, с.Вигода, вул..Елеваторна,3, код 31822254) шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, території, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) на АЗС ПП Перемога за адресою: вул.Східна,24, смт Комінтернівське, Одеська область до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки №76 від 21.07.2016 року.
3. Постанова суду підлягає негайному виконанню.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови тільки з підстав, визначених ч.8 ст.183 2 КАС України.
Суддя Єфіменко К.С.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2016 |
Оприлюднено | 17.11.2016 |
Номер документу | 62674389 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні