Ухвала
від 09.11.2016 по справі 815/3431/15
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 листопада 2016 р.м.ОдесаСправа № 815/3431/15

Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Харченко Ю. В.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого Золотнікова О.С.,

суддів Осіпова Ю.В. та Скрипченка В.О.,

при секретарях Мадюді В.В. та Сівєлькіній С.Є.,

за участю представників позивача Веровського О.В., Дворнікової А.Ю. та Лашкула В.Т., представника відповідача Неголюка С.Б., представників третьої особи Ходаковської О.Ю. та Цокура В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Роксолана на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2015 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Роксолана до Управління Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області (третя особа Одеська міська рада) про визнання неправомірними дій та скасування витягу, -

В С Т А Н О В И В:

У червні 2015 року товариство з обмеженою відповідальністю Роксолана (далі ТОВ Роксолана ) звернулось до суду з позовом до Управління Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області. З урахуванням уточнення позовних вимог позивач просив визнати дії відповідача неправомірними та скасувати Витяг від 23 квітня 2013 року за № 48/П з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1371 кв. м, переданої для експлуатації та обслуговування кафе-бару за адресою: м. Одеса, вул. Генуезька, 24-а, а також Витяг від 23 квітня 2013 року № 49/П з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1113 кв. м, переданої для експлуатації та обслуговування кафе-бару за вказаною адресою (т. 1 а. с. 107-109).

В обґрунтування позову зазначалось, що 7 липня 2004 року між Одеською міською радою та ТОВ Роксолана укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець надає за рахунок земель міста, а орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 2484 кв. м за адресою: м. Одеса, вул. Генуезька, 24-а, терміном на 50 років для експлуатації та обслуговування кафе-бару з літнім майданчиком, а саме:

- земельну ділянку загальною площею 1371 кв. м для експлуатації та обслуговування кафе-бару (угіддя: під будівлями - 662 кв. м, під проїздами, проходами та площадками - 709 кв. м);

- земельну ділянку площею 1113 кв. м для експлуатації та обслуговування літнього майданчика (угіддя: під будівлями 104 кв. м, під проїздами, проходами та площадками - 1009 кв. м).

У розділі 4 названого договору встановлені умови щодо орендної плати за вказану земельну ділянку, яка складає:

- за земельну ділянку площею 1371 кв. м - 71549 грн. 75 коп. на рік;

- за земельну ділянку площею 1113 кв. м - 24202 грн. 18 коп. (з травня по вересень включно) та 3389 грн. 08 коп. (з жовтня по квітень включно).

23 квітня 2013 року відповідачем розроблені витяги з технічної документації за № 48/П та № 49/П про нормативу грошову оцінку земельних ділянок, згідно яких нормативна грошова оцінка названої земельної ділянки площею 1371 кв. м становить 4074721 грн. 68 коп., а площею 1113 кв. м - 6615861 грн. 21 коп.. На думку позивача, відповідачем при складанні названих витягів з технічної документації про нормативу грошову оцінку земельної ділянки не враховано, що ТОВ Роксолана не використовує всю площу земельної ділянки у розмірі 2484 кв. м в комерційних цілях.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2015 року у задоволені адміністративного позову ТОВ Роксолана відмовлено.

Не погоджуючись з постановленим по справі судовим рішенням, представник ТОВ Роксолана в апеляційній скарзі зазначає, що судом першої інстанції неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, а також порушено норми матеріального та процесуального права. На думку апелянта, судом не враховано, що значна частина земельної ділянки, а саме 1718 кв. м, використовується під проїзди, проходи та площадки, тобто виключно як допоміжна, а також те, що ТОВ Роксолана жодної вигоди із зазначеної частини земельної ділянки не отримує. Крім того, суд необґрунтовано відмовив у задоволенні клопотання позивача про призначення судової експертизи з питань землеустрою, на вирішення якої останній просив винести питання, чи відповідає виконана нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки вимогам нормативно-правових актів. У зв'язку з викладеним в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування постанови суду першої інстанції з винесенням нової постанови про задоволення позовних вимог.

В запереченнях на апеляційну скаргу представник відповідача просить залишити оскаржене судове рішення без змін.

Заслухавши суддю - доповідача, виступи представників позивача в підтримку апеляційної скарги, а також представників відповідача та третьої особи про залишення постанови суду першої інстанції без змін, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.

Судом встановлено, що 7 липня 2004 року між Одеською міською радою та ТОВ Роксолана укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець надає за рахунок земель міста, а орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 2484 кв. м за адресою м. Одеса, вул. Генуезька, 24-а, терміном на 50 років для експлуатації та обслуговування кафе-бару з літнім майданчиком, а саме:

- земельну ділянку загальною площею 1371 кв. м для експлуатації та обслуговування кафе-бару (угіддя: під будівлями - 662 кв. м, під проїздами, проходами та площадками - 709 кв. м);

- земельну ділянку площею 1113 кв. м для експлуатації та обслуговування літнього майданчика (угіддя: під будівлями 104 кв. м, під проїздами, проходами та площадками - 1009 кв. м).

У розділі 4 названого договору встановлені умови щодо орендної плати за вказану земельну ділянку, яка складає:

- за земельну ділянку площею 1371 кв. м - 71549 грн. 75 коп. на рік;

- за земельну ділянку площею 1113 кв. м - 24202 грн. 18 коп. (з травня по вересень включно) та 3389 грн. 08 коп. (з жовтня по квітень включно).

20 вересня 2011 року Одеською міською радою прийнято рішення № 1267-VI Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі .

23 квітня 2013 року відповідачем розроблені витяги з технічної документації за № 48/П та № 49/П про нормативу грошову оцінку земельних ділянок, згідно яких нормативна грошова оцінка названої земельної ділянки площею 1371 кв. м становить 4074721 грн. 68 коп., а площею 1113 кв. м - 6615861 грн. 21 коп..

Відмовляючи ТОВ Роксолана у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції обґрунтовано виходив з того, що оскаржувані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок виготовлені Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області з урахуванням відповідних коефіцієнтів індексації та видані з дотриманням вимог чинного законодавства.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення позивачем з Одеською міською радою договору оренди землі) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Частиною 1 ст. 124 названого Кодексу (у вказаній вище редакції) визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Як встановлено матеріалами справи, 7 липня 2004 року між Одеською міською радою та ТОВ Роксолана укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець надає за рахунок земель міста, а орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 2484 кв. м за адресою м. Одеса, вул. Генуезька, 24-а, терміном на 50 років для експлуатації та обслуговування кафе-бару з літнім майданчиком, а саме:

- земельну ділянку загальною площею 1371 кв. м для експлуатації та обслуговування кафе-бару (угіддя: під будівлями - 662 кв. м, під проїздами, проходами та площадками - 709 кв. м);

- земельну ділянку площею 1113 кв. м для експлуатації та обслуговування літнього майданчика (угіддя: під будівлями 104 кв. м, під проїздами, проходами та площадками - 1009 кв. м) (т. 1 а. с. 119-121).

У розділі 4 названого договору встановлені умови щодо орендної плати за вказану земельну ділянку, яка складає:

- за земельну ділянку площею 1371 кв. м - 71549 грн. 75 коп. на рік;

- за земельну ділянку площею 1113 кв. м - 24202 грн. 18 коп. (з травня по вересень включно) та 3389 грн. 08 коп. (з жовтня по квітень включно).

Договір укладено на підставі рішення Одеської міської ради від 26 вересня 2003 року № 1804-ХХІV (п. 1.1 Договору).

Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Згідно ст. 5 Закону України Про оцінку земель залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру, зокрема, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Частиною 1 ст. 15 названого Закону визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Матеріалами справи встановлено, що 28 грудня 2010 року Одеською міською радою прийнято рішення № 41-VI Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси , п. 1 якого затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси.

Пунктом 2 названого Рішення введено в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 1 січня 2011 року, крім випадків, визначених у пункті 3 цього рішення.

Пунктом 3 Рішення введено в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 1 січня 2012 року.

Матеріалами справи також встановлено, що 20 вересня 2011 року Одеською міською радою прийнято рішення № 1268-VI Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28 грудня 2010 року № 41-VI Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси .

Пунктом 1 названого Рішення викладено в новій редакції п. 3 рішення Одеської міської ради від 28 грудня 2010 року № 41-VI Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси , а саме: Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20 вересня 2011 року .

Відповідно до ст. 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .

Згідно частинам 1 та 2 ст. 20 названого Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

На підставі ст. 23 Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади. Разом з цим, дані з технічної документації, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною міською радою.

Пунктом 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Із врахуванням наведених положень чинного законодавства України, оскаржені по справі витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок м. Одеси від 23 квітня 2013 року № 48/П та № 49/П, видані Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області, містять, зокрема, дані, які затверджені рішенням Одеської міської ради від 28 грудня 2010 року № 41-VI Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси із змінами, внесеними рішенням Одеської міської ради від 20 вересня 2011 року № 1268-VI.

При цьому, виходячи з наведених вище норм законодавства, відповідач при складанні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок м. Одеси не наділений повноваженнями щодо перевірки даних, затверджених рішенням органу місцевого самоврядування.

Щодо визначення відповідачем коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), апеляційний суд зазначає наступне.

Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затверджений наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за № 388/12262).

Відповідно до п. 3.5 названого Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Як встановлено матеріалами справи, згідно довідки з ЄДРПОУ серії АА № 496841 від 29 листопада 2011 року видами діяльності за КВЕД ТОВ Роксолана є: 55.30.2 Діяльність кафе та 70.20.0 Здавання в оренду власного нерухомого майна (т. 1 а. с. 50).

Згідно Додатку № 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), чинної на момент виникнення спірних правовідносин, вказані вище види діяльності ТОВ Роксолана віднесені до секцій H і К.

На підставі названого вище Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів коди розділу КВЕД (H, К) віднесено до категорій земель комерційного використання із значенням коефіцієнту Кф=2,5.

Віднесення усієї орендованої позивачем земельної ділянки до земель комерційного використання підтверджується також додатком до акту встановлення (відновлення) меж земельної ділянки від 10 червня 2014 року (т. 1 а. с. 59).

За таких обставин, Управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області правомірно застосовано у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок м. Одеси від 23 квітня 2013 року № 48/П та № 49/П коефіцієнт Кф-2,5.

Із врахуванням викладеного та наведених вище норм законодавства, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що названі витяги за № 48/П та № 49/П сформовані та видані відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені нормами законодавства, що виключає можливість задоволення вимог позивача по визнанню неправомірними дій відповідача та скасуванню цих витягів.

Апеляційний суд відхиляє посилання апелянта на те, що постановою Приморського районного суду м. Одеси від 10 грудня 2014 року по справі № 522/11050/14-а, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року, визнано протиправними та скасовано рішення Одеської міської ради від 28 грудня 2010 року № 41-VI Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси та від 20 вересня 2011 року № 1268-VI Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28 грудня 2010 року № 41-VI Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси , оскільки названі судові рішення набрали законної сили з 12 квітня 2016 року, тобто після прийняття оскарженої по даній справі постанови Одеського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2015 року, а тому не можуть впливати на оцінку правильності названого судового рішення та дій відповідача, вчинених до набрання законної сили судовими рішеннями по справі № 522/11050/14-а.

При цьому ухвалою судді Вищого адміністративного суду України від 5 серпня 2016 року зупинено виконання названих рішень Приморського районного суду м. Одеси та Одеського апеляційного адміністративного суду до закінчення касаційного провадження у справі № 522/11050/14-а (т. 2 а. с. 5), що також виключає можливість застосування цих рішень на момент розгляду даної справи апеляційним судом.

У разі подальшого залишення Вищим адміністративним судом України без змін постанови Приморського районного суду м. Одеси від 10 грудня 2014 року та ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2016 року по справі № 522/11050/14-а, позивач матиме право звернутись до суду першої інстанції із заявою про перегляд судового рішення по даній справі за нововиявленими обставинами.

Оскільки судом першої інстанції повно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції на підставі ст. 200 КАС України залишає апеляційну скарги без задоволення, а оскаржену постанову окружного адміністративного суду - без змін.

Керуючись ст. ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Роксолана залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2015 року - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням апеляційного суду.

Повний текст ухвали складено 14 листопада 2016 року.

Головуючий: О.С. Золотніков

Судді: Ю.В. Осіпов

В.О. Скрипченко

Дата ухвалення рішення09.11.2016
Оприлюднено17.11.2016
Номер документу62692474
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3431/15

Ухвала від 17.10.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Постанова від 31.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 02.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 09.11.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Золотніков О.С.

Ухвала від 09.11.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Золотніков О.С.

Ухвала від 21.09.2016

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Золотніков О.С.

Постанова від 28.12.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 28.12.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні