ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" листопада 2016 р. Справа № 925/1134/16
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,
секретар судового засідання - Гень С.Г.,
за участі представників сторін:
від позивача - ОСОБА_1 - представник за довіреністю,
від відповідача - представник не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю В«Звенигородське
племпідприємствоВ» , с. Озірна, Звенигородського району,
Черкаської області
до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області,
м. Черкаси
про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду Черкаської області з позовом звернулося товариство з обмеженою відповідальністю В«Звенигородське племпідприємствоВ» до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі від 18 травня 2009 року в наступній редакції:
- Пункт 5. Розділу 2. В«Об'єкт орендиВ» договору викласти в такій редакції: Нормативно грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 41,2554 га, (кадастровий номер 7121284800:02:001:0030), становить 1 014 942 грн. 39 коп., визначена згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, затвердженої рішенням Звенигородської районної ради Черкаської області № 6-8 від 02 червня 2016 року.
- Пункт 12 розділу 4 В«Орендна платаВ» договору викласти в такій редакції: В«Не допускається передача продукції та надання послуг в рахунок орендної платиВ» .
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 16 вересня 2016 року було порушено провадження у справі та призначено розгляд справи на 29 вересня 2016 року.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 29 вересня 2016 року розгляд справи було відкладено на 20 жовтня 2016 року.
Проте, судове засідання 20 жовтня 2016 року не відбулося.
З 18 жовтня 2016 року по 28 жовтня 2016 року головуючий суддя по даній справі перебував у відпустці.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 31 жовтня 2016 року розгляд справи призначено на 15 листопада 2016 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, відзиву на позовну заяву суду не надав.
Ухвалами господарського суду Черкаської області від 16 вересня 2016 року, від 29 вересня 2016 року та від 31 жовтня 2016 року було зобов'язано відповідача надати суду відзив на позовну заяву з посиланням на мотиви повного або часткового відхилення вимог позивача, а також докази, що обґрунтовують відхилення позовних вимог.
Оскільки відповідач не був позбавлений права надати до суду необхідні докази та свої доводи і міркування щодо предмету спору шляхом письмових пояснень та заперечень, про час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, та оскільки явка представників сторін в судове засідання обов'язковою не визнавалась, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами в порядку ст. 75 ГПК України.
В судовому засіданні, яке відбулося 15 листопада 2016 року згідно ст. 85 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №925/1134/16.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, а також дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити повністю, виходячи з наступного:
Як вбачається з матеріалів справи, та було встановлено господарським судом під час її розгляду, 18 травня 2009 року між Звенигородською районною державною адміністрацією (орендодавець) та відкритим акціонерним товариством В«Звенигородське племпідприємствоВ» (орендар) було укладено договір оренди землі.
Згідно умов п. 1. вищевказаного договору орендодавець зобов'язався надати на підставі розпорядження райдержадміністрації від 16 квітня 2009 року №95/2009-рп, а орендар - прийняти в короткострокове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в адміністративних межах Озірнянської сільської ради за межами с. Озірна для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 41, 2554 га, у тому числі 41,2554 га ріллі (п. 2 договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 498 783 грн. 56 коп. (п. 5 договору).
В подальшому 17 березня 2011 року було укладено угоду про зміни згідно яких, у тексті договору оренди землі та в додатках до нього назву відкрите акціонерне товариство В«Звенигородське племпідприємствоВ» змінено на товариство з обмеженою відповідальністю В«Звенигородське племпідприємствоВ» .
Пункт 5 розділу 2 В«Об'єкт орендиВ» договору викладено в наступній редакції: В«Грошова оцінка земельної ділянки становить 528 211 грн. 86 коп.В»
Пункт 9 розділу 4 В«Орендна платаВ» викладено в новій редакції: В«Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі - 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рік використання відповідно до розрахунку орендної платиВ» .
Рішенням господарського суду Черкаської області від 11 березня 2015 року зі справи №925/104/15 визнано укладеною додаткову угоду про поновлення договору оренди землі і договір продовжено на той самий строк і на тих самих умовах.
Договір оренди землі, зареєстрований у Звенигородському районному відділі Черкаської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18 травня 2009 року за №040978300014, кадастровий номер земельної ділянки - 7121284800:02:001:0030.
Згідно п. 5 договору оренди в редакції, що викладена в рішенні суду нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 927 539,79 грн.
Розмір орендної плати переглядається один раз у рік у paзі
виготовлення нормативно - грошової оцінки (п. 12 договору).
Статтею 30 Закону України В«Про оренду земліВ» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
Аналогічний висновок також міститься в п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 В«Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» .
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.
Плата за землю справляється відповідно до закону.
Частиною 1 статті 15 Закону України В«Про оренду земліВ» визначено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно ч. ч. 1-3 ст. 21 Закону України В«Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Положеннями ст. 1 Закону України В«Про оцінку земельВ» встановлено, що нормативною грошовою оцінкою земельних ділянок є капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Аналогічне за змістом поняття закріплене і в п. 14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України, проте передбачено, що капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону України В«Про оцінку земельВ» ).
Статтею 12 Закону України В«Про оцінку земельВ» визначено, що нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання. Нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 20 Закону України В«Про оцінку земельВ» за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Позивачем було проведено нормативно грошову оцінку земельної ділянки у відповідності до чинного законодавства, зокрема, Закону України В«Про оцінку земельВ» та Податкового кодексу України.
Рішенням Звенигородської районної ради від 02 червня 2016 року №6-8 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є предметом укладеного з позивачем договору оренди земельної ділянки. Новий розмір нормативної грошової оцінки землі становить 1 014 942 грн. 39 коп.
09 червня 2016 року позивач направив відповідачу проект додаткової угоди про внесення відповідних змін до пунктів договору оренди земельної ділянки, які містять положення щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та п. 12 договору.
На запит позивача про надання відповіді, листом від 08 липня 2016 року №10199/2-16 відповідач повідомив про необхідність зміни ставки орендної плати у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому не заперечував затверджений новий розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно ст. 15 Закону України В«Про оренду земліВ» істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).
Згідно ст. 288.5. Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;
288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 15 Закону України В«Про оцінку земельВ» ).
Відповідно до ст. 18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:
розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;
розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Згідно ч. 1 ст. 23 Закону України В«Про оцінку земельВ» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Частиною 2 ст. 23 Закону України В«Про оренду земліВ» орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.
Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (ст. 654 ЦК України).
Відповідно до ч.1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.
У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
У постанові Верховного Суду України від 20 серпня 2013 року, прийнятій за наслідками розгляду заяви про перегляд постанови Вищого господарського суду України від 25 квітня 2013 року, у справі №5009/3430/12 з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах (ст.ст. 21, 30 Закону України В«Про оренду земліВ» , ст. 24 Закону України В«Про плату за землюВ» та ст.ст. 628, 632 ЦК України) вказано, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В силу ст. 111 28 ГПК України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111 16 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати за земельну ділянку.
Також позивачем пропонується провести у відповідність договір оренди зі статтею 22 Закону України В«Про оренду земліВ» згідно якої, розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.
В зв'язку з чим позивач просив суд пункт 12 розділу 4 В«Орендна платаВ» викласти в наступній редакцій: В«Не допускається передача продукції та надання послуг в рахунок орендної платиВ» .
За таких обставин суд дійшов висновку, що вимоги позивача про внесення змін до чинного договору оренди землі є обґрунтованими, а тому позов слід задовольнити повністю.
Доводи відповідача, що викладені у листі від 08 липня 2016 року за №10199/2-16, стосовно необхідності зміни в договорі ставки орендної плати до розміру 8% від нормативної грошової оцінки землі судом до уваги не приймаються, оскільки внесення змін до договору землі щодо процентної ставки не є предметом розгляду даного спору.
Дані пропозиції є пропозиціями відповідача, а не позивача.
На даний час за чинним договором розмір орендної плати складає 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рік використання.
Орендодавець не позбавлений права та можливостей у випадках передбачених Законом на звернення до суду з відповідним позовом про внесення відповідних змін до договору оренди землі.
Господарські витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 49 ГПК України.
На підставі викладеного, та керуючись ст. 49, ст. ст. 82-85 ГПК України суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 18 травня 2009 року в наступній редакції:
Додаткова угода про внесення змін до договору оренди землі від 18 травня 2009 року
__
Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області (ідент. номер 38368935), адреса: м. Черкаси, вулиця Смілянська,131, в особі в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області ОСОБА_2, який діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, (далі - орендодавець) з однієї сторони, та Товариство з обмеженою відповідальністю В«Звенигородське племпідприємствоВ» , в особі директора ОСОБА_3, адреса: 20226, Черкаська область, Звенигородський район, с. Озірна (далі - орендар) з іншої сторони за згодою сторін уклали цю Додаткову угоду до договору оренди землі від 18 травня 2009 року, який зареєстрований у реєстраційній службі Звенигородського районного управління юстиції Черкаської області від 12 червня 2015 року за № 39009691, про нижченаведене:
1. Пункт 5. Розділу 2. В«Об'єкт орендиВ» договору викласти в такій редакції: Нормативно грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 41,2554 га, (кадастровий номер 7121284800:02:001:0030), становить 1 014 942,39 грн. (один мільйон чотирнадцять тисяч дев'ятсот сорок дві гривні 39 коп.), визначена згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, затвердженої рішенням Звенигородської районної ради Черкаської області №6-8 від В« 02В» червня 2016 року.
2. Пункт 12 розділу 4 В«Орендна платаВ» договору викласти в такій редакції:
В«Не допускається передача продукції та надання послуг в рахунок орендної платиВ» .
3. Цю додаткову угоду укладено у 3 (трьох) примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий - у Орендаря, третій у органі, що здійснив державну реєстрацію даної угоди.
Реквізити сторін
Орендодавець Орендар
Головне управління Держгеокадастру у Товариство з обмеженою
Черкаській області відповідальністю
В«Звенигородське
18000, м. Черкаси, вулиця Смілянська, 131, племпідприємствоВ«
код ЄДРПОУ 39765890 Юридична адреса: 20226,
Черкаська область,
Звенигородський район, с.
Озірна, ідентифікаційний код
юридичної особи 00709514
Підписи сторін
Орендодавець Орендар
М.П __
3. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, вул. Смілянська, 131, м. Черкаси, ідентифікаційний код 39765890 на користь товариства з обмеженою відповідальністю В«Звенигородське племпідприємствоВ» , с. Озірна, Звенигородського району, Черкаської області, ідентифікаційний код 00709514 - 1 378 грн. 00 коп. судового збору.
Видати відповідний наказ після набрання рішення законної сили.
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ХІІ ГПК України.
Повне рішення складено 16 листопада 2016 року.
Суддя А.В.Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2016 |
Оприлюднено | 22.11.2016 |
Номер документу | 62779070 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні