Постанова
від 14.11.2016 по справі 219/7026/16-а
АРТЕМІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

Справа № 219/7026/16-а

2-а/219/94/2016

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 листопада 2016 року Артемівський міськрайонний суд Донецької області в складі: головуючого - судді Медінцевої Н.М., при секретарі Волохіній Г.С., за участю представника позивача - прокурора Бечвая Б.К., представника відповідача Разборського І.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бахмуті справу адміністративної юрисдикції за позовом в.о. керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області, діючого в інтересах неповнолітньої дитини-сироти ОСОБА_1 до Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 8 Донецької обласної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

Звернувшись до суду з адміністративним позовом, в.о. керівника Артемівської місцевої прокуратури в інтересах неповнолітньої дитини - сироти ОСОБА_1 просить визнати бездіяльність Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи інтернату № 8 Донецької області щодо невиплати в повному розмірі випускниці з числа дітей - сиріт ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей сиріт, позбавлених батьківського піклування» неправомірною та зобов'язати Часовоярську спеціальну загальноосвітню школу -інтернат № 8 Донецької обласної ради нарахувати та виплатити дитині сироті ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» в розмірі 7673,50 грн., посилаючись на те, що при вивчені стану додержання законодавства щодо захисту прав і свобод дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування було вивчено стан додержання вимог Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» Часовоярською спеціальною загальноосвітньою школою - інтернат № 8 Донецької обласної ради щодо сплати одноразової грошової допомоги та встановлено, що неповнолітня ОСОБА_1 є випускницею Часовоярської СЗОШ № 8, яку закінчила у 2015 році та відповідно довідки та відомості про виплату допомоги випускникам, в серпні 2015 року останній, як дитині сироті сплачено випускну допомогу в сумі 42,50 грн.

При вказаній виплаті відповідач керувався п.п.1 п.13 постанови КМУ № 226 від 5.04.1994 року «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», яким передбачено виплату грошової допомоги в розмірі не менше як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.

Однак, відповідно до ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» випускники навчальних закладів із числа дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Крім цього, за п.2 Перехідних положень вказаного Закону передбачено, що інші нормативно-правові акти, прийняті до набуття чинності цим Законом, діють лише в частині, що не суперечить цьому Закону. Відповідно до ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років становить 1286 грн., тому ОСОБА_1, як випускниця школи-інтернату 2015 року з категорії дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у віці до 18 років повинна була отримати одноразову грошову допомогу у розмірі 7673,50 грн. з розрахунку 7 716 грн., (сума випускної грошової допомоги, яка мала бути видана) - 42,50 грн. (сума отриманої випускної грошової допомоги).

Прокурор у судовому засіданні підтримав пред'явлені позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві, просив їх задовольнити у повному обсязі. Також просив поновити пропущений строк.

Представники відповідача за довіреністю Разборський І.А. в судовому засіданні позов не визнав з підстав, аналогічних викладеним у письмових запереченнях проти позову, зазначивши наступне: Відповідно до ст. 39-9 Закону України «Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» передбачено, що порядок відшкодування витрат на виплату допомоги випускникам закладів для дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повне державне забезпечення відповідно д ст. 8 цього закону при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу відповідно до норм забезпечення випускників закладів для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затверджується Кабінетом Міністрів України. Постановою КМУ № 226 від 05.04.1994 року передбачено, що дітям-сиротам і дітям позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишились без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподаткованого мінімуму доходів громадян. Оскільки ОСОБА_1 будучи сиротою, була учнем та навчалася в Часовоярській спеціальній загальноосвітній школі -інтернаті № 8 Донецької обласної ради та була відрахована зі школи у зв'язку з вибуттям для подальшого навчання до Краматорського вищого спеціального торгово-кулінарного училища № 42, та до теперішнього часу продовжує навчання у цьому училищі. Таким чином, оскільки ОСОБА_1 не була працевлаштована, а продовжила навчання, їй і була виплачена грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподаткованого мінімуму доходів громадян, що дорівнює на день виплати 42,50 грн. За таких підстав просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Представник третьої особи -ДНЗ «Краматорське вище професійне торгово-кулінарне училище» будучи належним чином повідомленим про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, надав суду заяву про розгляд справи за відсутності представника, а також про підтримання позовних вимог ОСОБА_1

Суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника третьої особи - ДНЗ «Краматорське вище професійне торгово-кулінарне училище».

Вислухавши пояснення сторін, дослідивши всі обставини у справі та перевіривши їх доказами, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав:

Судом встановлено, що ОСОБА_1 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 (а. с. 10).

Рішенням виконавчого комітету Слов»янської міської ради від 08.12.2010 року № 774/1 неповнолітній ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, надано статус дитини-сироти (а. с. 20).

Відповідно до інформації Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернат № 8 Донецької обласної ради про працевлаштування випускників в 2015 року від 02.06.2016 року № 235, ОСОБА_1 було відраховано до Краматорського вищого професійного торгово-кулінарного училища № 42 (а. с. 11-12).

Згідно з витягом з наказу № 01-64 від 08.09.2015 року ОСОБА_1 зараховано з 01.09.2015 року на повне державне утримання учнів з числа дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування у зв'язку з прийняттям на навчання (а. с. 19).

Відповідно довідки Часовоярської СЗШІ № 8 Донецької обласної ради від 26.05.2016 року № 221 ОСОБА_1 як випускниці була проведена виплата допомоги при вступі до навчання до ПТУ у 2015 році в сумі 42,50 грн. (а. с. 13, 14).

При цьому, як встановлено судом, при обчисленні одноразової грошової допомоги випускникам в сумі 42,50 гривень, адміністрація навчального закладу керувалась пп.1 п.13 постанов КМУ № 226 від 05.04.1994 року «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», відповідно до якої, дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням, студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.

Згідно до пп. 4 п. 13 вищевказаної постанови КМУ учням, студентам з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також учням, студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишились без батьків, що навчалися або виховувалися в навчально-виховних та вищих навчальних закладах і перебували на повному державному утриманні, при їх працевлаштуванні видається одяг, взуття, м'який інвентар і обладнання на суму, не менш як 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також одноразова грошова допомога в розмірі шести прожиткових мінімумів.

Відповідно до ч.7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

Таким чином, положення пп.1 п. 13 Постанови Кабінету Міністрів України "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування" не були приведені у відповідність до Закону України «Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», тому не відповідають його положенням, викладеним у ч.7 ст. 8 вищевказаного Закону.

Оскільки підзаконні акти не мають вищої юридичної сили над законами, а також, враховуючи п. 2 Прикінцевих положень Закону України «Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», то застосування при виплаті випускної допомоги неповнолітній ОСОБА_1 позбавленій батьківського піклування, відповідачем було неправомірно виплачено суму такої допомоги на підставі положень пп. 1 п.13 постанови Кабінету Міністрів України " Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування" в сумі 42,50 гривень, замість передбаченого ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» розміру, що повинен бути не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, який встановлений Законом України про державний бюджет на відповідний рік.

Згідно ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років з 1 січня 2015 року до 1 вересня 2015 року становить 1286,00 гривень.

Таким чином, при проведенні виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 у 2015 році, відповідачу необхідно було здійснити таку виплату в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, що дорівнює відповідно 7 716 гривень (1286х6= 7716).

За таких обставин, суд вважає необхідним визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиплати неповнолітній дитині-сироті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, одноразової грошової допомоги згідно вимог ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» та зобов'язати відповідача нарахувати та виплатити неповнолітній дитині-сироті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для дітей віком від 6 до 18 років відповідно до ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», з відрахуванням проведених ОСОБА_1 виплат.

При цьому вимоги прокурора в частині зобов'язання відповідача нарахувати та виплатити конкретно визначену суму грошей не відповідають положенням, закріпленим у ч. 7 ст. 8 Закону, а також виходить за межі повноважень прокурора та суду при вирішенні наявного спору, оскільки такими функціями наділений лише відповідач, як суб'єкт владних повноважень.

Суд не приймає до уваги заперечення представника відповідача щодо право неповнолітньої ОСОБА_1 на отримання одноразової грошової допомоги лише при працевлаштуванні після закінчення закладу для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, оскільки Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» не містить розмежування проведення виплати в розмірі не менше 6-ти мінімальних прожиткових мінімумів таким дітям, як зазначено у ч. 7 ст. 8 вказаного закону, на таку виплату при продовженні навчання та при працевлаштуванні, як наведено у постанові КМУ № 266, а лише надає право Кабінету Міністрів України, як зазначено у ст. ст. 25 та 39-9 Закону, встановлювати та затверджувати порядок відшкодування витрат, пов'язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, в тому числі в частині виплат, передбачених ч. 7 ст. 8 Закону.

Таким чином ст.8 Закону чітко встановлює, що усі випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повинні бути забезпечені за рахунок такого навчального закладу одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, незалежно від того продовжують вони далі навчання у іншому закладі або працевлаштуються.

Відповідно до ст.100 КАС України адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявою особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку.

Позивач звернувся до суду з клопотанням, у якому просить поновити пропущений строк. Суд, враховуючи вищезазначене, вважає що клопотання позивача підлягає задоволенню, а строк звернення до суду -поновленню.

Внаслідок того, що Часовоярською спеціальною загальноосвітньою школою інтернатом № 8 Донецької області не здійснено виплату в повному розмірі випускниці з числа дітей - сиріт ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей сиріт, позбавлених батьківського піклування» , тому остання повинна бути забезпечена за рахунок такого навчального закладу одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, незалежно від того продовжує вона далі навчання у іншому закладі або працевлаштувалася.

За таких обставин, адміністративний позов в. о. керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області, діючого в інтересах неповнолітньої дитини-сироти ОСОБА_1 до Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 8 Донецької обласної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинення певних дій підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 158-163, 167,171 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов в. о. керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області, діючого в інтересах неповнолітньої дитини-сироти ОСОБА_1 до Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 8 Донецької обласної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинення певних дій - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Часовоярської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 8 Донецької обласної ради щодо невиплати неповнолітній дитині-сироті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, одноразової грошової допомоги згідно вимог ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».

Зобов'язати Часовоярську спеціальну загальноосвітню школу-інтернат № 8 Донецької обласної ради (ідентифікаційний код 22034382) нарахувати та виплатити неповнолітній дитині-сироті ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для дітей віком від 6 до 18 років відповідно до ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», з відрахуванням проведених ОСОБА_1 виплат.

У задоволенні позову в іншій частині - відмовити.

На постанову до Донецького апеляційного адміністративного суду через Артемівський міськрайонний суд Донецької області може бути подана апеляція протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Н.М .Медінцева

СудАртемівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення14.11.2016
Оприлюднено25.11.2016
Номер документу62861525
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —219/7026/16-а

Постанова від 14.11.2016

Адміністративне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Медінцева Н. М.

Ухвала від 22.08.2016

Адміністративне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Медінцева Н. М.

Ухвала від 29.07.2016

Адміністративне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Медінцева Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні