Постанова
від 17.11.2016 по справі 820/3469/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

17 листопада 2016 р. № 820/3469/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого - судді - Панченко О.В.

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Харківській області до Українського ордена "Знак Пошани" науково - дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Державна екологічна інспекція у Харківській області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Українського ордену "Знак Пошани" науково-дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім.Г.М.Висоцького агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України у вигляді повного зупинення роботи джерел викидів від двох твердопаливних котлів типу КВТУ-95 до отримання Українським орденом "Знак Пошани" науково-дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім.Г.М.Висоцького агенства лісових ресурсів України та Національної академії наук України дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, шляхом опломбування (опечатування) вказаного обладнання Державною екологічною інспекцією у Харківській області. Контроль за виконання рішення покласти на Державну екологічну інспекцію у Харківській області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", наказу від 25.05.2016 року за № 298/01-04, Державною екологічною інспекцією у Харківській області проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Українського ордена "Знак Пошани" науково - дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України. За насідками перевірки складено акт № 298/01-04/03-09. Перевіркою встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від топкової не здійснювались в зв'язку із припиненням опалювального сезону. Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря УкрНДІЛГА на вказані джерела викидів, а саме на два твердопаливних котла КВТУ-95 не отримано, що є порушенням ст. ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

З метою усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланової перевірки, Держекоінспекцією в Харківській області винесено припис від 13 червня 2016 року № 36/03-09, яким зобов'язано підприємство отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та розробити паспорти на УОГ (гідрофільтри ГФ - 500). Проте, на час звернення до суду припис Держекоінспекції в Харківській області відповідачем не виконано. Вказана бездіяльність відповідача створює загрозу спричинення шкоди життю та здоров'ю людей, а тому, на думку позивача, наявні підстави для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду, внаслідок чого останній просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник позивача, Державної екологічної інспекції у Харківській області, прибув у судове засідання та склав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с. 71).

Представники відповідача, Українського ордена "Знак Пошани" науково - дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України, прибули у судове засідання та склали заяву про розгляд справи без участі представників підприємства, в порядку письмового провадження. Крім того, зазначили, що підприємством виконано вимоги припису Держекоінспекції від 13 червня 2016 року № 36/03-09, а саме отримано дозвіл на І викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, на підставі викладеного, просив суд у позовних вимогах відмовити в повному обсязі (а.с. 72-73).

Оскільки визначене ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завдання адміністративного судочинства залишається незмінним при розгляді будь-якої адміністративної справи, і дотримання вказаного завдання є обов'язковим в силу приписів ч.2 ст.19 Конституції України, то з огляду на приписи ст.41, ч.4 ст.122, ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, зібравши докази, що в своїй сукупності повно та всебічно висвітлюють обставини спірних правовідносин, доходить висновку, що справа має бути розглянута та вирішена на підставі наявних в ній доказів в порядку письмового провадження.

Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти позову, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з наступних підстав та мотивів .

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач пройшов передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, набув правового статусу суб'єкта господарювання - юридичної особи, включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (код 00994064) (а.с.34-35).

Вказані обставини сторонами визнаються, а тому в силу ч. 3 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства не доказуються перед судом.

Положеннями частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписи статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України визначають, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Положеннями статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Україна є демократичною, правовою державою, у якій визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України; відповідно до Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави (частина друга статті 3, частина друга статті 6, частини перша, друга статті 8 Конституції України).

Спірні правовідносини регулюються Законом України від 05.04.2007р. №877-V "Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності", Положенням про Державну екологічну інспекцію України, котрий затверджено Указом Президента України від 13 квітня 2011 року N 454/2011, Положенням про територіальні органи Держекоінспекції України, затверджено наказом 04.11.2011 № 429, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2011 року за № 1347/20085, Порядком організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженим наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008р. №464.

Згідно з ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого указом Президента України від 13.04.2011 р. №454/2011, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України.

Згідно з п. 1 Положення про державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затверджено наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 04.11.2011 № 429 (далі за текстом - Положення),Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Держекоінспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується.

На підставі п. 4.2 Положення, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог природоохоронного законодавства.

Державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства суб'єктами господарювання під час здійснення ними господарської діяльності, Держекоінспекція здійснює на підставі Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008 № 464 «Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 січня 2009 року за № 18/16034.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (надалі Закон № 877), заходи державного нагляду (контролю) це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

У відповідності до п.п. 3.8, 3.9, 4.3, 4.13, 4.19, 4.22, 4.23 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства позапланова перевірка проводиться за наказом органу Держекоінспекції та направленням на проведення перевірки керівника органу Держекоінспекції або його заступника. Тривалість позапланової перевірки не повинна перевищувати десяти робочих днів. Перед початком перевірки державні інспектори зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення на перевірку та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу Держекоінспекції, і надати копію направлення. Державним інспектором складається уніфікований для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю), залежно від ресурсу, що перевірявся, в останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються державним інспекторами, які проводили перевірку, і всіма членами комісії (якщо перевірка проводилася комісією), керівником або уповноваженою особою суб'єкта господарювання. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта перевірки, у разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт, про це зазначається в акті перевірки.

Судовим розглядом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що першим заступником Державної екологічної інспекції у Харківській області прийнято наказ від 25 травня 2016 року № 298/01-04 та направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Українського ордена "Знак Пошани" науково - дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України (а.с. 9 - 10).

Держекоінспекцією у Харківській області у період з 25.05.2016 по 07.06.2016 на підставі наказу 25.05.2016 року № 298/01-04 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Українського ордена "Знак Пошани" науково - дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України , результати якої оформлені актом № 298/01-04/03-09 (а.с. 11-26).

У висновках вказаного акту перевірки Держекоінспекцією у Харківській області встановлено порушення вимог законодавства, зокрема положень Закону України "Про охорону атмосферного повітря" та вимог правил технічної експлуатації УОГ та ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", а саме:

- дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стацюнарнимиджерелами відсутній;

- в період з 21.12.2015р. по 12.04.2016р. УкрНДІЛГА здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 2-х твердопаливних котлів типу КВТУ-95 без відповідного дозволу;

- відсутні паспорта на УОГ, на ефективність роботи УОГ не перевірялись (а.с. 23).

З матеріалів справи вбачається, що відповідач після закінчення перевірки підписав акт, про що у відповідному розділі акту був зроблений відповідний запис (а.с. 24).

На підставі акту, який складено за результатами перевірки, протягом п'яти днів з дня її завершення, у разі виявлення порушень вимог природоохоронного законодавства складається припис про усунення порушень вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Припис щодо усунення порушень природоохоронного законодавства складається у двох примірниках, один з яких не пізніше п'яти робочих днів з дня складення акта надається керівнику суб'єкта господарювання чи уповноваженій ним особі для виконання, другий з підписом такої особи залишається в органі Держекоінспекції, який здійснював перевірку.

Відповідно до ч. 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності", припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Нормами ч. 9 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності" встановлено, що невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб'єкта господарювання згідно із законом.

Положеннями закріпленими в п. 4.25 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства закріплено, що строк для усунення порушень законодавства, визначених у приписі, встановлюється державним інспектором залежно від того, яке порушення виявлено, але не може бути більшим, ніж 6 місяців.

Згідно з ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюється перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документу.

За висновками перевірки, викладеному в акті № 298/01-04/03-09, позивачем винесено припис від 13 червня 2016 року, яким Державна екологічна інспекція у Харківській області приписує Українському ордену "Знак Пошани" науково - дослідному інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та розробити паспорти на УОГ (гідрофільтри ГФ - 500) (а.с.27-28). Доказів оскарження припису матеріали справи не містять.

03 червня 2016 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Харківської області у відношенні працівника Українського ордену "Знак Пошани" науково - дослідноого інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України складено протокол про адміністративне правопорушення № 000078, у зв'язку з порушенням ст.10,11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря"(а.с. 30).

Розглянувши вищевказаний протокол, державним інспектором навколишнього природного середовища Харківської області у відношенні працівника Українського ордену "Знак Пошани" науково - дослідноого інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за № 69/03-09, відповідно до якої позивачем до гр. ОСОБА_1 застосовано санкцію у вигляді штрафу у розмірі 85,00 грн. за порушення чинного законодавства, а саме: допустив викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (а.с. 31). Вищевказана постанова відповідачем виконана в добровільному порядку, що підтверджується квитанцією від 07.06.2016 року (а.с. 32).

В ході судового розгляду справи, судом встановлено, що підприємством вчинені заходи щодо усунення недоліків виявлених під час проведення перевірки, а саме: підприємством отримано дозвіл № 6310136600-2676 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (а.с.73).

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом (ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

Проаналізувавши вищевказані обставини, суд приходить висновку, що відповідач здійснив всі необхідні дії щодо усунення виявлених перевіркою порушень, зокрема зазначених у п. 1 припису шляхом отримання дозволу № 6310136600-2676 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Отже, підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до відповідача відсутні.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Статтею 86 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (ч.1 ст.86); ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили (ч.2 ст.86); суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності (ч.3 ст.86).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, оскільки відсутні підстави для застосування судом заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Українського ордена "Знак Пошани" науково - дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України у вигляді повного зупинення роботи джерел викидів від двох твердопаливних котлів типу КВТУ-95.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції у Харківській області до Українського ордена "Знак Пошани" науково - дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького Державного агентства лісових ресурсів України та Національної академії наук України про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - відмовити.

Постанова набирає законної сили згідно з ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду згідно з ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: шляхом подачі через Харківський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення (у разі застосування судом ч. 3, ст. 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, у разі повідомлення суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 цього Кодексу, про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду) апеляційної скарги з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Суддя О.В. Панченко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2016
Оприлюднено25.11.2016
Номер документу62872678
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/3469/16

Постанова від 17.11.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 30.06.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 30.06.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні