Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 листопада 2016 р. Справа №805/3906/16-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови: 13 год. 30 хв.
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючий суддя Куденков К.О.;
секретар судового засідання: Притула С.С.
за участю:
позивача: ОСОБА_1,
представника позивача: ОСОБА_2,
представника відповідача: не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (надалі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Донецькій області) про визнання протиправною відмови Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення городництва площею 10 га та 10 га в адміністративних межах Костянтинопільської сільської ради (за межами населеного пункту) Великоновосілківського району Донецької області, зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області повторно розглянути заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення городництва площею 10 га та 10 га кадастровий НОМЕР_1, кадастровий НОМЕР_2 в адміністративних межах Костянтинопільської сільської ради (за межами населеного пункту) Великоновосілківського району Донецької області.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач безпідставно відмовив йому в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо виділення земельних ділянок в оренду для ведення городництва. Позивач зазначає, що не підлягають продажу на конкурентних засадах земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам для городництва, а виставлення цих земельних ділянок на аукціон порушує його права.
Представник позивача та позивач у судовому засіданні адміністративний позов підтримали та просили позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Відповідач письмових заперечень на позовну заяву не надав.
Представник відповідача до судового засідання не з'явився.
Суд, заслухавши пояснення позивача та його представника, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.
В інформаційній довідці Відділу Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області від 28.04.2016р. №22-28-0.7-1705/2-16 зазначено, що витребувана позивачем в оренду земельна ділянка загальною площею 10,0000 га, у тому числі 10,0000 га ріллі, для городництва на території Костянтинопільської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області, за даними форми 6-зем належить до земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі. Зазначена земельна ділянка в користування чи власність не надавалась, до особливо цінних земель, в тому числі земель природно-заповідного фонду, історико-культурного призначення та земель іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення не віднесена. Шифр агровиробничих груп ґрунтів - 65 л. Бажане місце розташування земельної ділянки відповідає вимогам раціональної організації території та компактності землекористування, схемі землеустрою, техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці затвердженим у встановленому законом порядку. Нормативна грошова оцінка витребуваної ділянки не проведена. Витребувана земельна ділянка сформована, зареєстрована в НКС з кадастровим номером НОМЕР_3. Дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки не надавався.
Також в інформаційній довідці Відділу Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області від 28.04.2016р. №22-28-0.7-1706/2-16 зазначено, що витребувана позивачем в оренду земельна ділянка загальною площею 10,0000 га, у тому числі 10,0000 га ріллі, для городництва на території Костянтинопільської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області, за даними форми 6-зем належить до земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі. Зазначена земельна ділянка в користування чи власність не надавалась, до особливо цінних земель, в тому числі земель природно-заповідного фонду, історико-культурного призначення та земель іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення не віднесена. Шифр агровиробничих груп ґрунтів - 65 л. Бажане місце розташування земельної ділянки відповідає вимогам раціональної організації території та компактності землекористування, схемі землеустрою, техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці затвердженим у встановленому законом порядку. Нормативна грошова оцінка витребуваної ділянки не проведена. Витребувана земельна ділянка сформована, зареєстрована в НКС з кадастровим номером НОМЕР_3. Дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки не надавався.
ОСОБА_1, у якості голови Селянського (фермерського) господарства «Престиж» (ідентифікаційний код 22008120), звернувся до ГУ Держгеокадастру у Донецькій області з клопотанням від 28.04.2016р., в якому зазначив, що відповідно до статей 122, 123, 124 та 134 Земельного кодексу України, статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» з метою створення нового фермерського господарства, просить надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 14 років площею 10 га, рілля для городництва, земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебуває у запасі на території Костянтинопільської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області для ведення фермерського господарства.
Також у вказаному клопотанні зазначено, що для ведення фермерського господарства планується включити одну особу ОСОБА_1, який реалізував право на безоплатне одержання земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства.
Крім того, ОСОБА_1, у якості голови Селянського (фермерського) господарства «Престиж», звернувся до ГУ Держгеокадастру у Донецькій області з аналогічним клопотанням від 28.04.2016р., в якому зазначив, що відповідно до статей 122, 123, 124 та 134 Земельного кодексу України, статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» з метою створення нового фермерського господарства, просить надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 14 років площею 10 га, рілля для городництва, земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебуває у запасі на території Костянтинопільської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області для ведення фермерського господарства.
Також у вказаному клопотанні зазначено, що для ведення фермерського господарства планується включити одну особу ОСОБА_1, який реалізував право на безоплатне одержання земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства.
На вказані клопотання відповідач надав відповіді від 12.07.2016р. №С-2646/0-1843/6-16 та від 12.07.2016р. №С-2645/0-1842/6-16, в яких зазначив, що надання земельної ділянки юридичним особам для ведення фермерського господарства не віднесене до випадків надання земельних ділянок без проведення земельних торгів. У зв'язку з наведеним відповідач зазначив, що надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки для ведення фермерського господарства є неможливим.
Позивач зазначає, що просив надати земельні ділянки не для ведення фермерського господарства, а для городництва. Але у вказаних клопотаннях позивач сам посилається на приписи Закону України «Про фермерське господарство», зазначає, що просить надати земельні ділянки як для городництва так і для ведення фермерського господарства та вказує на те, що для ведення фермерського господарства планується включити одну особу.
У судовому засіданні позивач надав пояснення, за якими приклад написання наведених клопотань від 28.04.2016р. йому було надано у Відділі Держгеокадастру у Великоновосілківському районі Донецької області. Проте суд зазначає, що з цими клопотаннями позивач звертався не до вказаного органу, а до ГУ Держгеокадастру у Донецькій області. Відомостей щодо того, що відповідач надав відповідні зразки клопотань до суду не надано.
На підставі наведеного, суд вважає, що відповідач обґрунтовано визначив вказані клопотання позивача від 28.04.2016р. у якості клопотань про надання дозволу на розробку проекту землеустрою саме з метою ведення фермерського господарства.
До суду надана копія наказу ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 08.11.2016р. №2338-СГ з додатком №1, за яким вирішено продати право оренди на земельні ділянки НОМЕР_1 та НОМЕР_2.
Зазначене також підтверджується інформацією про земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які включено до переліку земельних ділянок, права на які буде виставлено на земельні торги Головним управлінням Держгеокадастру в Донецькій області, яка розміщена на офіційній сторінці ГУ Держгеокадастру у Донецькій області станом на 18.11.2016р. (http://land.gov.ua/info/perelik-dilianok/).
Частиною 4 ст.122 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року №2768-III передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Приписами ч.1 та ч.2 ст.123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті «а» частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною першою ст.134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Приписами абзацу шістнадцятого частини другої статті ст.134 Земельного кодексу України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
На момент звернення позивача до відповідача з клопотаннями від 28.04.2016р. частиною другою статті ст.134 Земельного кодексу України не було передбачено такого випадку як передача земель для ведення фермерського господарства.
Згідно з ч.2 та ч.3 ст.136 Земельного кодексу України передбачено, що добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
У відповідності до ч.4 ст.136 Земельного кодексу України передбачено, що підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості) (пункт «а» ч.4 ст.136 Земельного кодексу України).
На підставі наведеного, суд дійшов висновку, що отримання особою дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку ст.123 Земельного кодексу України здійснюється відносно земельних ділянок державної чи комунальної власності, які не підлягають продажу на конкурентних засадах. Відносно земельних ділянок, які підлягають продажу на конкурентних засадах, заходи щодо виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою здійснює організатор земельних торгів. При цьому, добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється, зокрема, з урахуванням звернень громадян.
Зі змісту наданих позивачем клопотань від 28.04.2016р. випливає, що позивач, посилаючись у тому числі на ст.7 Закону України «Про фермерське господарство», яка визначає порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, просив надати земельні ділянки для ведення фермерського господарства.
Таким чином, відповідач обґрунтовано повідомив позивача про неможливість надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства.
Позивач не позбавлений права взяти участь у відповідних торгах з продажу права оренди земельних ділянок.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 11, 17, 69-72, 86, 87, 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена у судовому засіданні 23 листопада 2016 року.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня проголошення постанови.
Суддя Куденков К.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2016 |
Оприлюднено | 29.11.2016 |
Номер документу | 62909456 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні