ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2016 року о/об 15 год. 45 хв.Справа № 808/3066/16 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., за участю позивача ОСОБА_1, представників відповідача Мадрич С.М., Щербина М.В., розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Проценко Максима Григоровича
про визнання розпорядження в певній частині протиправним, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Проценко Максима Григоровича (надалі - Голова Оріхівської РДА, відповідач), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправним розпорядження голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Проценка Максима Григоровича №63-к від 16.06.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації» в частині встановлення ОСОБА_1, як начальнику служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області, з 01.05.2016 посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. на місць; 2) зобов'язати голову Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Проценка Максима Григоровича встановити ОСОБА_1, як начальнику служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з 01.05.2016 посадовий оклад у розмірі 4480 грн. 00 коп. на місяць, та провести перерахунок заробітної плати за період з 01.05.2016 до часу набрання законної сили рішенням суду.
У позовній заяві позивачем зазначено (а.с.4-7), що позивач працює на посаді начальника служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області, тобто перебуває на державній службі. Розпорядженням голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Проценка М.Г. від 16.06.2016 №63-к «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації» ОСОБА_1, як начальнику служби у справах дітей Оріхівської РДА, з 01.05.2016 встановлено посадовий оклад у розмірі 3101 грн. 00 коп. на місць. Не погодившись з цим, 12.07.2016 позивач подав заяву, в якій прохав відповідача роз'яснити підстави визначення йому посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. та встановити його у розмірі 4480 грн. 00 коп. як керівнику самостійного відділу, служби. На звернення позивача голова райдержадміністрації відповів листом від 25.07.2016 за вих.№01-24/703 - надав роз'яснення. Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.2016 №322) затверджено схему посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів. Позивач вважає, що має право на встановлення посадового окладу за 4 групою оплати праці як керівнику служби. Відповідно до ст.17 Закону України «Про державну службу» повноваження керівника державної служби здійснюють у державних органах, посади керівників яких належать до посад державної служби, - керівник державної служби. На підставі п.1 «Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації», затвердженого 26.09.2012 постановою Кабінету Міністрів України №887, структурний підрозділ місцевої державної адміністрації утворюється головою місцевої державної адміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань. 09.02.2000 до Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України внесено запис про реєстрацію юридичної особи - служби у справах неповнолітніх Оріхівської районної державної адміністрації (код 20527577). Розпорядженням голови Оріхівської райдержадміністрації від 11.07.2016 №274 затверджено «Положення про службу у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області», відповідно до п.11 якого служба є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, печатку із зображенням Держаного герба України та своїм найменування, власні бланки. Відтак позивач як керівник самостійного структурного підрозділу (служби) місцевої райдержадміністрації, утвореного як юридична особа публічного права, здійснює повноваження з питань державної служби, організації роботи інших працівників цього підрозділу та несе персональну відповідальність за його діяльність. Додатком 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.2016 №322) затверджено перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці. Так, згідно з цим додатком посади керівників самостійних структурних підрозділів державних органів інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, органів прокуратури, органів військового управління, керівники територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів відносять до 4 групи оплати праці. Позивач вважає, що має право на встановлення посадового окладу за 4 групою оплати праці, оскільки компетенція структурного підрозділу, який він очолює, розповсюджується на Оріхівський район Запорізької області. Звідси розмір посадового окладу, як вважає позивач, має складати 4480 грн. 00 коп. на місяць. З цих міркувань позивач вважає протиправним розпорядження голови Оріхівської РДА Запорізької області від 16.06.2016 №63-к «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації» в частині встановлення ОСОБА_1 як начальнику служби у справах дітей Оріхівської РДА Запорізької області з 01.05.2016 посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. на місць.
У судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просив позов задовольнити.
Відповідачем подано до суду письмові заперечення (а.с.52-56), в яких зазначено, що 01.05.2016 вступив у дію Закон України «Про державну службу». У зв'язку з цим та відповідно до п.6 Закону України про «Місцеві державні адміністрації» головою Оріхіської РДА видано розпорядження від 30.05.2016 №218 «Про внесення змін до структури Оріхівської райдержадміністрації», яким затверджено структуру та граничну чисельність структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації. Пунктом 7 вищезазначеного розпорядження керівникам відповідних структурних підрозділів надано доручення затвердити штатний розпис та кошторис видатків на 2016 рік відповідно до внесених змін, а також в місячний термін розробити та затвердити в установленому порядку положення та посадові інструкції. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» головою районної державної адміністрації видане розпорядження від 16.06.2016 №63-к «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації», яким було затверджено місячні посадові оклади працівників структурних підрозділів Оріхівської районної державної адміністрації, та керівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації. Керуючись Роз'ясненнями Національного агентства з питань державної служби від 16.06.2016 №11-р/з, «Типовим положенням про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2012 №887, цим розпорядженням визначені посадові оклади для керівників структурних підрозділів, в тому числі і для начальника служби у справах дітей райдержадміністрації у сумі 3101 грн. 00 коп. Згідно вище зазначених роз'яснень згідно зі ст.11 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» керівники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій очолюють відповідні підрозділи та несуть персональну відповідальність перед головами відповідних державних адміністрацій за виконання покладених на ці підрозділи завдань. Керівники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду та звільняються з посади головами відповідних державних адміністрацій за погодженням з органами виконавчої влади вищого рівня в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України. Відповідно до п.1 «Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації», структурний підрозділ місцевої держадміністрації утворюється головою місцевої держадміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань. Штатний розпис Оріхівської районної державної адміністрації був затверджений 30.06.2016. Положення про службу у справах дітей райдержадміністрації було подане відповідачу на розгляд та затверджене лише 11.07.2016, тобто через 11 днів після затвердження штатного розпису та 25 днів після затвердження посадових окладів працівникам райдержадміністрації. 12.07.2016 начальник служби у справах дітей ОСОБА_1 звернувся з заявою до голови райдержадміністрації про надання письмових роз'яснень про встановлення посадового окладу в зв'язку з тим, що служба є юридичною особою, самостійним структурним підрозділом та відкрити йому рахунки в органах Казначейства. 25.07.2016 ОСОБА_1 надані роз'яснення та рекомендовано відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 22.12.2011 №1691 «Про затвердження Порядку формування Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів» для включення в Єдиний реєстр розпорядників коштів Державного бюджету звернутися з установчими документами служби, оскільки, керівник розпоряджується коштами в межах затвердженого головою кошторису служби. Відповідно Довідки Управління Державної казначейської служби України в Оріхівському районі Запорізької області від 28.10.2016 за №03-08/668-1948 така установа, як Служба у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (код за ЄДРПОУ 20527577) - не обслуговується, не включена до мережі розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, рахунки не відкриті. За інформацією Оріхівського відділення Пологівської ОДПІ №117/9/08-14 від 28.10.2016 Служба у справах дітей Оріхівської райдержадміністрації Запорізької області на обліку не перебуває. Крім того, ОСОБА_1 не здійснює повноваження керівника державної служби: не призначає та не звільняє працівників служби, не встановлює категорії та ранги державним службовцям. Трудові книжки працівників та особові справи працівників Служби знаходяться у відділі кадрової роботи апарату райдержадміністрації. ОСОБА_1 не видаються накази з кадрової роботи. Начальником Служби ОСОБА_1 не ведеться відповідно до своїх обов'язків і ніколи не велась фінансово-господарська діяльність. Проекти кошторису та штатного розпису Служби голові райдержадміністрації не подавались і не подані керівником служби в межах визначеної граничної чисельності, не розпоряджається коштами, не веде та не контролює фінансово-бухгалтерську звітність, не розробляє та не подає голові райдержадміністрації на затвердження структуру відділу. Нарахування заробітної плати, всі утримання, перерахування здійснює головний бухгалтер апарату райдержадміністрації. Сплату всіх видатків по утриманню Служби на водопостачання, теплопостачання, електропостачання, послуги зв'язку, укладаються договори головним бухгалтером апарату райдержадміністрації, а підписується головою райдержадміністрації. Тобто ОСОБА_1 взагалі не здійснюються повноваження як керівника самостійного структурного підрозділу. Тому ОСОБА_1 в зв'язку з тим, що він фактично не є керівником самостійного структурного підрозділу та не здійснює свої повноваження встановлено оклад як керівнику малочисельного структурного підрозділу у сумі 3101 грн. 00 коп.
У судовому засіданні представники відповідача проти позову заперечували, просили у задоволенні позову відмовити.
Сторони, під час розгляду справи, у судовому засіданні повідомили, що ними надано всі необхідні документи для вирішення спору по суті.
Вислухавши пояснення позивача, заперечення представників відповідача, розглянувши матеріали справи, суд з'ясував наступне.
У Розпорядженні голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №63-к від 16.06.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації» зазначено наступне: «… Відповідно до ст.6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», постанов Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.2016 №322), від 06.04.2016 №268 «Про умови оплати праці працівників, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році»: 1.Затвердити місячні посадові оклади працівників структурних підрозділів Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з 01.05.2016 (додається). 2.Затвердити місячні посадові оклади керівників структурних підрозділів Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з 01.05.2016 (додається). 3.Начальнику відділу фінансово-господарського забезпечення - головному бухгалтеру апарату райдержадміністрації ОСОБА_6 затвердити штатний розпис структурних підрозділів районної державної адміністрації з 01.05.2016 …» (а.с.57).
Судом досліджені «Місячні посадові оклади працівників структурних підрозділів Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з 01.05.2016», затверджені Розпорядженням голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №63-к від 16.06.2016 (а.с.58-60).
Судом взято до уваги, що п.6 Розпорядження голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №218 від 30.05.2016 «Про внесення змін до структури Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області» затверджено структуру малочисельних структурних підрозділів Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з 01.05.2016 (додаток 2) (а.с.66-69, 71).
Серед вказаних малочисельних структурних підрозділів Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області є Служба у справах дітей районної державної адміністрації, начальником якої і є позивач.
Пунктом 1 Розпорядження голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №274 від 11.07.2016 «Про затвердження Положення про Службу у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області» затверджено «Положення про Службу у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області» (а.с.73).
У «Положенні про Службу у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області» зазначено наступне: «… І. Загальні засади. 1.Служба у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (далі Служба) є структурним підрозділом Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області, утворюється головою районної державної адміністрації та в межах Оріхівського району забезпечує виконання покладених на Службу завдань. 2.Служба підпорядковується голові районної держаної адміністрації, а також підзвітна та підконтрольна службі у справах дітей Запорізької обласної державної адміністрації … IV. Структура Служби. 1.Структура і чисельність працівників Служби визначається штатним розписом та затверджується головою районної державної адміністрації. До складу Служби входять: начальник Служби, завідувач сектором опіки, піклування та усиновлення служби у справах дітей райдержадміністрації, головний спеціаліст сектору опіки, піклування та усиновлення служби у справах дітей райдержадміністрації, головний спеціаліст сектору опіки, піклування та усиновлення служби у справах дітей райдержадміністрації. 2.Граничну чисельність, фонд оплати праці працівників Служби визначає голова районної державної адміністрації в межах відповідних бюджетних призначень … 4. Службу очолює начальник Служби, який призначається на посаду та звільняється з посади головою райдержадміністрації згідно із законодавством про державну службу та погоджується з службою у справах дітей обласної державної адміністрації в установленому законодавством порядку. Посада начальника Служби належить до категорії «Б» посад державної служби. Прийняття на посаду здійснюється на конкурсній основі та інших випадках відповідно до чинного законодавства. На посаду начальника Служби призначається особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою та якій присвоєно ступінь вищої освіти не нижче магістра, має досвід роботи на посадах державної служби категорій «Б» чи «В» або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше одного року. Начальник Служби підпорядковується голові райдержадміністрації та безпосередньо заступнику голови відповідно до Розподілу обов'язків в районній державній адміністрації між головою, його першим заступником, заступником голови та керівником апарату райдержадміністрації … 10. Граничну чисельність, фонд оплати праці працівників Служби визначає голова районної державної адміністрації в межах відповідних бюджетних призначень. 11.Служба є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки …» (а.с.73-77).
На звернення позивача голова Оріхівської РДА листом від 25.07.2016 за вих.№01-24/703 надав відповідь, де зазначено: «… На Ваше звернення, що надійшло 12.07.2016 до голови Оріхівської райдержадміністрації стосовно надання роз'яснень нормативних підстав встановлення з травня 2016 року посадового окладу у розмірі 3101 грн., затвердженого розпорядженням голови від 16.06.2016 №63-к, розгляду питання щодо встановлення посадового окладу у розмірі 4480 грн. та відкриття в органах Казначейства рахунку служби у справах дітей райдержадміністрації, повідомляємо наступне. Розмір посадового окладу у сумі 3101,00 грн. з 01 травня 2016 року затверджений розпорядженням голови Оріхівської районної державної адміністрації від 16.06.2016 №63-к «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації», видане відповідно до Закону України від 10 грудня 2015р. №889-VIII «Про державну службу» (…), постанови Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 року №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.2016 №322) (далі - постанова №292), виходячи з розміру посадового окладу керівника служби, який передбачений в групі 6 оплати праці схеми посадових окладів на посадах державної служби, затвердженої постановою №292. Переліком посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці, затвердженого постановою №292 (додаток 3) визначено, що посади «керівників підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів ...: інших центральних органів виконавчої влади..., територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів...» відносяться до шостої групи оплати праці та посад державних службовців, передбачені Законом №889. (…) Листом директора департаменту Міністерства соціальної політики України О.П. Товстенко, що за своїм характером носить інформаційний, роз'яснювальний та рекомендаційний характер, зазначено, що «посадові оклади керівників структурних підрозділів районної державної адміністрації, зокрема, начальника фінансового управління, визначаються за 4 групою оплати праці на рівні керівника самостійного управління». На сьогоднішній день служба у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області не має самостійного балансу, рахунку в органах Казначейства, фінансується з Державного бюджету, проте обслуговується відділом фінансово-господарського забезпечення апарату Оріхівської районної державної адміністрації. Прирівняти службу у справах дітей райдержадміністрації до структурного підрозділу, утвореного як юридичну особу публічного права для встановлення посадового окладу начальника служби на рівні керівника самостійної служби за 4 групою оплати праці не має підстав …» (а.с.94).
У листі-завданні Запорізької обласної державної адміністрації (вих.№08-35/3226 від 20.10.2016) «Про упорядкування умов оплати праці», спрямованому, у тому числі і до Оріхівської районної державної адміністрації, зазначено: «… Згідно із нормами постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 №1068 «Про затвердження типових положень про службу у справах дітей», відповідно до затверджених розпорядженнями голів районних державних адміністрацій положень, та покладених на служби у справах дітей завдань у сфері соціального захисту дітей, служби у справах дітей районних державних адміністрацій утворюються головою районної державної адміністрації, підзвітні та підконтрольні голові райдержадміністрації та Службі у справах дітей обласної державної адміністрації, є юридичними особами публічного права. Служби у справах дітей райдержадміністрацій зареєстровані в установленому законом порядку, мають печатку, бланки, видають власні накази, у тому числі, пов'язані із постановкою на облік та зняттям з обліку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, в Єдиній інформаційно-аналітичній системі «Діти», та ті, які мають нормативно-правовий характер і підлягають державній реєстрації. Отже, служби у справах дітей є самостійними структурними підрозділами у складі районних державних адміністрацій, тому віднесення посад начальників служб у справах дітей, підпорядкованих вам районних державних адміністрацій, до 6 групи оплати праці ( начальник відділу у складі департаменту, самостійного управління) проведено без урахування норм чинного законодавства та інших нормативно-правових актів, що регламентують роботу служб у справах дітей …» (а.с.100-101).
Вирішуючи публічно-правовий спір по суті суд беручі до уваги викладене вище виходить з наступного.
Держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов'язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи (ч.1 ст.50 Закону України №889-VIII від 10.12.2015 «Про державну службу»).
Як зазначено у ч.2 ст.50 Закону України «Про державну службу», заробітна плата державного службовця складається з: 1) посадового окладу; 2) надбавки за вислугу років; 3) надбавки за ранг державного службовця; 4) виплати за додаткове навантаження у зв'язку з виконанням обов'язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця; 5) виплати за додаткове навантаження у зв'язку з виконанням обов'язків за вакантною посадою державної служби за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою; 6) премії (у разі встановлення).
Відповідно до ч.1 ст.51 Закону України «Про державну службу» посади державної служби з метою встановлення розмірів посадових окладів поділяються на такі групи оплати праці: до групи 1 належать посади керівників державних органів і прирівняні до них посади; до групи 2 належать посади перших заступників керівників державних органів і прирівняні до них посади; до групи 3 належать посади заступників керівників державних органів і прирівняні до них посади; до групи 4 належать посади керівників самостійних структурних підрозділів державних органів і прирівняні до них посади; до групи 5 належать посади заступників керівників самостійних структурних підрозділів державних органів і прирівняні до них посади; до групи 6 належать посади керівників підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів державних органів, їх заступників і прирівняні до них посади; до групи 7 належать посади головних спеціалістів державних органів і прирівняні до них посади; до групи 8 належать посади провідних спеціалістів державних органів і прирівняні до них посади; до групи 9 належать посади спеціалістів державних органів і прирівняні до них посади. Прирівняння посад державної служби проводиться Кабінетом Міністрів України під час затвердження схеми посадових окладів на посадах державної служби за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері трудових відносин, погодженим із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Як зазначено в абз.1 ч.3 ст.51 Закону України «Про державну службу», схема посадових окладів на посадах державної служби визначається щороку Кабінетом Міністрів України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік з урахуванням юрисдикції державних органів, а також виходячи з того, що мінімальний розмір посадового окладу групи 1 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, становить не більше семи мінімальних розмірів посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.2016 №322), затвердити: схему посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів згідно з додатком 1.
Так, згідно «Схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів» (Додаток №1) посадам державної служби як то: «керівник департаменту, служби», «керівник самостійного управління, служби», «керівник самостійного відділу, служби» - віднесені до групи оплати праці 4. Звідси, розмір посадового окладу з урахуванням юрисдикції «територія одного або кількох районів, міст обласного значення» посаді «керівник самостійного відділу, служби» відповідає 4480 грн. 00 коп.
Позивач у судовому засіданні наполягає, що має право на встановлення посадового окладу за 4 групою оплати праці як керівнику служби.
Вирішуючи питання відношення ОСОБА_1 до тієї чи іншої категорії керівників державних органів (служб) суд виходить з того, що відповідно до п.4 ч.1 ст.17 Закону України «Про державну службу» повноваження керівника державної служби здійснюють: у державних органах, посади керівників яких належать до посад державної служби, - керівник відповідного органу.
У ст.5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» зазначено, що склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій. У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимог статті 18 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій. Типове положення про структурні підрозділи місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.1 «Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації», затвердженого 26.09.2012 постановою Кабінету Міністрів України №887, структурний підрозділ місцевої державної адміністрації утворюється головою місцевої державної адміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань.
Структурний підрозділ очолює керівник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою місцевої держадміністрації згідно із законодавством про державну службу за погодженням з міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади в установленому законодавством порядку (п.9 «Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації»).
Структурні підрозділи, утворені як юридичні особи публічного права, мають самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки (п.15 «Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації»).
Вирішуючи питання про співвідношення Служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області зі структурою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області судом взято до уваги, що п.2 «Рекомендаційного переліку структурних підрозділів районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації» (Додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 №606 «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій») Служба у справах дітей виокремлена від «1.Структурні підрозділи*:».
Як з'ясовано судом і не заперечується сторонами, згідно з «Положенням про Службу у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області» Служба у справах дітей Оріхівської РДА є структурним підрозділом Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області, утворюється головою районної державної адміністрації та в межах Оріхівського району забезпечує виконання покладених на Службу завдань.
Також, відповідно до «Положення про Службу у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області» Служба є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.
Звідси, посада ОСОБА_1 не може кваліфікуватися як «керівник відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління», оскільки він є керівником самостійної Служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (яка є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, печатку з зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки), а не керівником відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління.
Хоча Служба у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (яку очолює позивач) і є структурним підрозділом Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (згідно з «Положенням про Службу у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області»), але Оріхівська районна державна адміністрація Запорізької області аж ніяк не може кваліфікуватися (розглядатися) як «департамент, служба, самостійне управління».
Звідси, і позивач не може бути «керівником відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління», на чому наполягає відповідач.
У той же час, розпорядженням голови Оріхівської РДА Запорізької області №63-к від 16.06.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації» ОСОБА_1, як начальнику Служби у справах дітей Оріхівської РДА, з 01.05.2016 посадовий оклад встановлений у сумі 3101 грн. 00 коп., що згідно «Схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів» відповідає посаді «керівник відділу у складі департаменту, служби, самостійного управління» 6 групи оплати праці з урахуванням юрисдикції «територія одного або кількох районів, міст обласного значення».
За Довідкою Управління Державної казначейської служби України в Оріхівському районі Запорізької області (вих.№03-08/668-1948 від 28.10.2016) Служба у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (код за ЄДРПОУ 20527577) в Управлінні Державної казначейської служби України в Оріхівському районі Запорізької області не обслуговується, не включена до мережі розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, рахунки не відкриті (а.с.79).
За інформацією Оріхівського відділення Пологівської ОДПІ Головного управління ДФС у Запорізькій області (вих.№117/9/08-14 від 28.10.2016) Служба у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області на обліку не перебуває (а.с.80).
Відсутність печатки, самостійного балансу, власних бланків, розрахункового рахунку в органі Державної казначейської служби України, на думку суду, не зменшує того значення, функцій та завдань, які фактично реалізуються Службою у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області вже у теперішній час.
У той же час, відповідач не спростовує документально той факт, що ОСОБА_1 є керівником Служби у справах дітей Оріхівської райдержадміністрації Запорізької області і може здійснювати адміністративно-розпорядчі функції у межах наданих йому повноважень.
Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону (ст.50 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»).
З урахуванням викладених вище обставин, Розпорядження голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №63-к від 16.06.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації» в частині встановлення ОСОБА_1, як начальнику Служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області, з 01.05.2016 посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. - є протиправним, а тому підлягає скасуванню у цій частині.
Надаючи оцінку оплаті праці позивача внаслідок винесення 16.06.2016 головою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області розпорядження №63-к, суд виходить з того, що згідно з ч.1 ст.94 Кодексу законів про працю України (надалі - КЗпП України) заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається цим Кодексом, Законом України «Про оплату праці» та іншими нормативно-правовими актами (ч.3 ст.94 КЗпП України).
Відповідно до ч.6 ст.96 КЗпП України посадові оклади службовцям установлює власник або уповноважений ним орган відповідно до посади і кваліфікації працівника. За результатами атестації власник або уповноважений ним орган має право змінювати посадові оклади службовцям у межах затверджених у встановленому порядку мінімальних і максимальних розмірів окладів на відповідній посаді.
Оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів (ст.98 КЗпП України).
Відтак, основною складовою заробітної плати позивача є оклад.
Відповідно до статті 1 Протоколу №1 до «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод» кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути, позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Згідно з ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини (ч.2 ст.8 КАС України).
У п.35 Рішення Європейського суд з прав людини від 26.06.2014 по справі «Суханов та Ільченко проти України» (Заяви №68385/10 та 71378/10) зазначено: Суд нагадує, що за певних обставин «законне сподівання» на отримання «активу» також може захищатися статтею 1 Першого протоколу. Так, якщо суть вимоги особи пов'язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має «законне сподівання», якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є усталена практика національних судів, якою підтверджується його існування (див. рішення у справі «Копецький проти Словаччини» (Kopecky v. Slovakia) [ВП], заява №44912/98, п.52, ЄСПЛ 2004-IX).
Звідси, належний рівень заробітної плати, до складу якої входить оклад, є «законним сподіванням» ОСОБА_1 на отримання «активу», передбаченого ст.1 Протоколу №1 до «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод».
У разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком (ч.2 ст.233 КЗпП України).
У резолютивній частині Рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 у справі №8-рп/2013 (№1-13/2013) зазначено наступне: «1. В аспекті конституційного звернення положення частини другої статті 233 Кодексу законів про працю України у системному зв'язку з положеннями статей 1, 12 Закону України «Про оплату праці» від 24 березня 1995 року №108/95-ВР зі змінами необхідно розуміти так, що у разі порушення роботодавцем законодавства про оплату праці не обмежується будь-яким строком звернення працівника до суду з позовом про стягнення заробітної плати, яка йому належить, тобто усіх виплат, на які працівник має право згідно з умовами трудового договору і відповідно до державних гарантій, встановлених законодавством, зокрема й за час простою, який мав місце не з вини працівника, незалежно від того, чи було здійснене роботодавцем нарахування таких виплат».
Як зазначено у резолютивній частині Рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 у справі №9-рп/2013 (№1-18/2013): «1.В аспекті конституційного звернення положення частини другої статті 233 Кодексу законів про працю України слід розуміти так, що у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення сум індексації заробітної плати та компенсації втрати частини заробітної плати у зв'язку з порушенням строків її виплати як складових належної працівнику заробітної плати без обмеження будь-яким строком незалежно від того, чи були такі суми нараховані роботодавцем».
Оскільки позовні вимоги ОСОБА_1 щодо визнання протиправним розпорядження голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області №63-к від 16.06.2016 в частині встановлення посадового окладу стосується саме заробітної плати позивача, порядку її нарахування та виплати, то право на оскарження протиправних дій роботодавця не обмежене жодними строками подачі такого позову.
Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ (ч.1 ст.2 КАС України).
Звідси, для захисту «законного сподівання» ОСОБА_1 на отримання «активу» (належного окладу, і, як наслідок, заробітної плати), гарантованого ст.1 Протоколу №1 до «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод» суд вважає за можливе зобов'язати голову Оріхівської РДА Запорізької області встановити ОСОБА_1 як начальнику Служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області посадовий оклад у розмірі 4480 грн. 00 коп. на місяць з 01.05.2016 та провести перерахунок заробітної плати за період з 01.05.2016 до часу набрання законної сили судовим рішенням.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою (ч.1 ст.98 КАС України).
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.87 КАС України).
Відповідно до п.1 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються: позивачі - у справах про стягнення заробітної плати та поновлення на роботі.
Позовні вимоги ОСОБА_1 стосуються виплати заробітної плати. Відтак, судовий збір за вказану категорію справ не сплачується.
Разом з цим, ОСОБА_1 сплачено 551 грн. 20 коп. судового збору.
Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом (ч.2 ст.87 КАС України).
Повернення сплаченої суми судового збору здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної фінансової політики (ч.3 ст.7 Закону України «Про судовий збір»).
Як зазначено в абз.1 п.5 Розділу І «Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів», затвердженого 03.09.2013 наказом Міністерства фінансів України №787, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 за №1650/24182, повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.
Відтак, надміру сплачений ОСОБА_1 судовий збір повинен бути повернутим відповідно до ст.7 Закону України «Про судовий збір».
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 8, 11, 17, 71, 87, 94, 158-163 КАС України, ст.7 Закону України «Про судовий збір», суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправним розпорядження голови Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Проценка Максима Григоровича №63-к від 16.06.2016 «Про упорядкування умов оплати праці працівників структурних підрозділів Оріхівської райдержадміністрації» в частині встановлення ОСОБА_1, як начальнику служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області, з 01.05.2016 посадового окладу у розмірі 3101 грн. 00 коп. на місць.
Зобов'язати голову Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Проценка Максима Григоровича встановити ОСОБА_1, як начальнику служби у справах дітей Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з 01.05.2016 посадовий оклад у розмірі 4480 грн. 00 коп. на місяць, та провести перерахунок заробітної плати за період з 01.05.2016 до часу набрання законної сили судовим рішенням.
Повернути ОСОБА_1 551 грн. 20 коп. надміру сплаченого судового збору.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.
Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.
Постанову у повному обсязі виготовлено 25.11.2016.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2016 |
Оприлюднено | 30.11.2016 |
Номер документу | 63020748 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні