Ухвала
від 28.11.2016 по справі 902/814/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ


У Х В А Л А

"28" листопада 2016 р.Справа № 902/814/16

Господарський суд Вінницької області у складі судді Матвійчука Василя Васильовича розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області

(вул. Сонячна, 9, с. Грузьке, Гайсинський район, Вінницька область)

до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області

(вул. Келецька, 63, м. Вінниця, 21027)

про визнання недійсними договорів оренди землі, застосування наслідків недійсності договорів

за участю третіх осіб на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )

Реєстраційна служба Гайсинського районного управління юстиції у Вінницькій області (вул. Плеханова, 4, м. Гайсин, Вінницька область, 23700)

за участю секретаря судового засідання Жиляк С.І.,

представників сторін:

позивача: Суслікова Н.М. за довіреністю б/н. від 11.03.2016р.;

Волчанська О.В голова Грузькою сільської ради;

Гуравська В.Ю. за довіреність б/н від 11.03.2016р.;

відповідача: Цибко В.В. за довіреністю № 06-14/30 від 30.05.2016р.;

третьої особи - ОСОБА_1 : Мудрий О.Г. за довіреністю №3305 від 07.11.2016р.;

третьої особи - Реєстраційної служби Гайсинського РУЮ у Вінницькій області: не з`явився;

присутні: ОСОБА_2 , посвідчення Управління персоналу штабу військової частини НОМЕР_1 №340569 від 03.06.2015р.

У С Т А Н О В И В :

Грузька сільська рада Гайсинського району Вінницької області звернулася до Господарського суду Вінницької області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькі області про визнання недійсними договорів оренди землі № 1-394 та № 1-395 від 10.11.2015 року та застосування наслідків недійсності нікчемних договорів оренди землі № 1-395 та № 1-395 від 10.11.2015 року, а саме: скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 26331062 від 20.11.2015 року та 26154968 від 16.11.2015 року відповідно та зобов`язання внести відповідні зміни до Державного реєстру прав на нерухоме майно та їх обмежень.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 10.09.2014 року Головним управління Держземагенства у Вінницькій області видано наказ № 2-2763/15-14-СГ "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою", яким громадянці ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 50,00 га в оренду для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Грузької сільської ради. Наказом Головного управління Держземагенства у Вінницькій області № 2-5054/20-15-СГ від 27.10.2015 року було затверджено документацію із землеустрою та надано зазначені вище земельні ділянки в оренду громадянці ОСОБА_1 . Однак, зазначений наказ було видано з порушенням процедури узгодження з позивачем, яке напряму впливає на результат вирішення питання передачі землі в оренду, а тому й подальші дії з реалізації даного наказу є протиправними.

За таких обставин, на думку позивача, правочини, вчинені на підставі зазначених наказів, у вигляді укладення договорів оренди землі № 1-394 та № 1-395 від 10.11.2015 року є нікчемними, які такі, що порушують публічний порядок.

Ухвалою суду 23.09.2016 року за вказаним позовом порушено провадження у справі № 902/814/16 з призначенням до розгляду на 13.10.2016 року. Одночасно судом, в порядку ст. 27 Господарського процесуального кодексу України, залучено до участі у справі в якості третіх осіб на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_1 та Реєстраційну службу Гайсинського районного управління юстиції у Вінницькій області.

13.10.2016 року від відповідача надійшов відзив на позов № 9-20.6-28869/2-16 від 12.10.2016 року, в якому останній заперечує проти позову стверджуючи, що при передачі земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 . Головне управління Держземагенства у Вінницькій області діяло у передбачений спосіб та в межах чинного законодавства.

Ухвалою суду від 13.10.2016 року розгляд справи відкладено на 08.11.2016 року.

08.11.2016 року до суду надійшов відзив за підписом представника третьої особи - Лещук Л.В. за довіреністю Мудрого О.Г., в якому останній заперечує проти позову з тих підстав, що оспорювані договори укладено сторонами в чіткій відповідності з вимогами закону, що ставляться до такого виду правочинів.

Ухвалою суду від 08.11.2016 року продовжено строк розгляду справи на 15 днів, розгляд справи відкладено на 28.11.2016 року.

28.11.2016 року до суду надійшов відзив на позовну заяву за підписом представника відповідача за довіреністю Цибко В.В., в якому наведено процедуру погодження та укладення оспорюваних правочинів.

На визначену судом дату з`явились представники сторін та третьої особи ОСОБА_1 . Третя особа - Реєстраційна служба Гайсинського РУЮ у Вінницькій області в судове засідання не з`явилась з невідомих для суду причин.

Дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення учасників процесу, судом встановлено наступне.

10.09.2014 року Головне управління Держземагенства у Вінницькій області наказом № 2-2763/15-14 СГ надано громадянці ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною загальною площею 50,00 га в оренду із земель (запасу та резервного фонду) державної власності сільськогосподарського призначення на території Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області для ведення фермерського господарства (код цільового призначення - 01.02) (а.с. 100, т. 1).

Наказом Головного управління Держземагенства у Вінницькій області № 2-5054/20-15-СГ від 27.10.2015 року затверджено розроблену технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду громадянці ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель запасу та резервного фонду державної власності сільськогосподарського призначення на території Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Надано в оренду терміном на 7 років гр. ОСОБА_1 земельні ділянки загальною площею 47,9853 га, в тому числі: ділянка № 1 площею 16,7148 га ріллі з кадастровим номером 0520881000:01:004:0078, ділянка № 2 площею 31,2704 га ріллі з кадастровим номером 0520881000:02:003:0083, із земель запасу та резервного фонду сільськогосподарського призначення на території Грузької сільської ради Гайсинського району Вінницької області, для ведення фермерського господарства (код цільового призначення 01.02). Встановлено оренду плату в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Зобов`язано гр. ОСОБА_1 виконувати обов`язки землекористувача відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України (а.с. 111, т.1).

Наказом Головного управління Держземагенства у Вінницькій області № 2-5893/20-15-СГ від 18.11.2015 року в наказ № 2-5054/20-15-СГ від 27.10.2015 року внесено зміни, а саме: "в пункту 2 наказу цифри "16,7149" замінити цифрами "16,7127" та цифри "0520881000:01:004:0078" замінити цифрами "0520881000:01:004:0086". (а.с. 110, т. 1)

10.11.2015 року між Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області (за договором Орендодавець) та гр. ОСОБА_1 (за договором Орендар) укладено договори оренди землі за № 1-394 та № 1-395 (а.с. 111-130).

Згідно з предметами Договорів Орендодавець, відповідно до наказу Головного управління Держземагенства у Вінницькій області від 27.10.2015 року № 2-5054/20-14-СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства із земель запасу та резервного фонду на території Грузької сільської ради (за межами населеного пункту), Гайсинського району Вінницької області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 16,7127 га рілля, кадастровий номер: 0520881000:01:004:0086, та загальною площею 31,2704 га - рілля, кадастровий номер 0520881000:02:003:0083(п. 2 Договорів).

Договір укладено строком на 7 років з моменту укладання. Після закінчення строку дії Договору Орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії Договору повідними письмово Орендодавця про намір продовжити його дію. Дата закінчення терміну Договору 09.11.2022 року (п. 8. Договорів).

Земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки для ведення фермерського господарства (код цільового призначення 01.02) (п.п. 14, 15 Договорів).

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що оскільки із прийняттям вищенаведеного наказу від 27.10.2015 року № 2-5054/20-14-СГ, на підставі якого укладено договори оренди землі за № 1-394 та № 1-395 від 10.11.2015 року між Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області та гр. ОСОБА_1 , то й відповідачем 2 у даній справі є гр. ОСОБА_1 .

Згідно ч. 1 ст. 24 ГПК України господарський суд за наявністю достатніх підстав має право до прийняття рішення залучити за клопотанням сторони або за своєю ініціативою до участі у справі іншого відповідача. Відповідно до п. 4 інформаційного листа Вищого господарського суду України "Про деякі питання, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів України" № 01-08/369 від 29.06.2010 р. зазначено, що залучення у разі необхідності підприємства, організації чи громадянина, що виступав у справі як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, відповідачем у тій же справі здійснюється на загальних підставах та в порядку, визначених статтею 24 ГПК України. У такому разі відповідне підприємство, організація чи громадянин втрачає статус третьої особи у даній справі, при цьому прийняття якогось окремого судового рішення з приводу виключення його з числа третіх осіб не вимагається. Також пунктом 8 інформаційного листа Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у першому півріччі 2007 р." зазначено, що відповідно до ст. 24 ГПК України господарський суд за наявністю достатніх підстав має право до прийняття рішення залучити за клопотанням сторони або за своєю ініціативою до участі у справі іншого відповідача. Згода позивача чи інших учасників процесу на таке залучення, здійснене за ініціативою господарського суду, не потрібна, а тому й за відсутності такої згоди господарський суд вправі продовжити розгляд справи по суті.

На підставі вищевикладеного та з урахуванням всіх обставин та матеріалів справи, з`ясуванню всього кола обставин, що входять до предмета доказування у справі, встановленню наявності або відсутності правопорушення, прийняттю законного та обґрунтованого рішення, суд дійшов висновку щодо виключення з числа третіх осіб, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача громадянку ОСОБА_1 та залучення в якості відповідача ОСОБА_1 .

Статтею 125 Конституції України передбачено, що система судів загальної юрисдикції в Україні будується за принципами територіальності і спеціалізації.

Згідно зі статтею 18 Закону України Про судоустрій та статус суддів суди загальної юрисдикції спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.

Окрім того, суд відзначає, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 26.04.2016 р. у справі № 802/182/16-а за позовом Грузької сільської ради до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про визнання дій протиправними та скасування наказів закрито провадження у справі. При цьому зазначено, що зі змісту позову позивач просить зокрема скасувати накази Головного управління Держземагенства у Вінницькій області № 2-2763/15-14+-СГ від 10.09.2014 року та № 2-5054/20-15-СГ від 27.10.2015 року, на підставі яких Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області, як орендодавцем, та ОСОБА_1 , як орендарем, укладено договори оренди землі № 1-394 та № 1-395 від 10.11.2015 року, за якими орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Грузької сільської ради (за межами населеного пункту) площею 16,7127 га - рілля та площею 31,2704 га - рілля, з терміном на 7 років. В даному випадку Головне управління Держземагенства у Вінницькій області реалізує свої повноваження власника землі, і виступає рівноправним суб`єктом земельних відносин. У відносинах з приводу яких виник спір, відповідач не здійснював владні управлінські функції відносно позивача. Тобто, спір щодо захисту цивільних прав, що виникають із земельних відносин, має не публічних , а приватно-правовий характер. Суд дійшов висновку щодо неналежності розгляду даного спору в порядку адміністративного судочинства, та роз`яснив позивачу, що даний спір підлягає вирішенню у порядку цивільної (господарської) юрисдикції. (а.с. 62-66, т. 1)

Відповідно до п. 2 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" від 16 квітня 2004 р. № 7 (із змінами, внесеними згідно з постановою Пленуму Верховного Суду України від 19 березня 2010 року № 2) (далі - Постанова) за загальним правилом розмежування компетенції судів з розгляду земельних та пов`язаних із земельними відносинами майнових спорів відбувається залежно від суб`єктного складу їх учасників. Ті земельні та пов`язані із земельними відносинами майнові спори, сторонами в яких є юридичні особи, а також громадяни, що здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статус суб`єкта підприємницької діяльності, розглядаються господарськими судами, а всі інші в порядку цивільного судочинства, крім спорів, зокрема, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень при реалізації ними управлінських функцій у сфері земельних правовідносин, вирішення яких згідно з пунктами 1, 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства віднесено до компетенції адміністративних судів.

Земельні спори громадян з органами державної влади та органами місцевого самоврядування з питань надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства у випадках, передбачених законодавством, а також спори з майнових питань, пов`язаних із земельними відносинами, за участю громадян, що є членами фермерського господарства, їхніх спадкоємців тощо розглядаються за правилами цивільного судочинства (п. 3 Постанови) .

Крім того, п. 1.1 Постанови Пленуму "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 р. (із змінами і доповненнями) передбачено, що питання про те, чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК).

Відповідно до статті 1 Господарського процесуального кодексу України, правом на звернення до господарського суду користуються підприємства, установи, організації, інші юридичні особи, громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб`єкта підприємницької діяльності.

Стаття 21 Господарського процесуального кодексу України визначає, що сторонами в судовому процесі - позивачем і відповідачем - можуть бути підприємства та організації, зазначені у статті 1 цього кодексу. Вищевикладене зазначене також у Інформаційному листі Вищого господарського суду України від 20.10.2006р. № 01-8/2351.

А тому, в силу положень ст. 12 ГПК України даний спір не підвідомчий господарським судам, оскільки предмет спору безпосередньо стосується прав і обов`язків зазначеної фізичної особи.

Відповідно до пункту 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України, в тому числі, якщо спір за предметною ознакою підвідомчий господарському суду, але одна із сторін не може бути учасником господарського процесу.

Згідно роз`яснень, наданих у п. 4.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 р., припинення провадження у справі - це форма закінчення розгляду господарської справи без прийняття судового рішення у зв`язку з виявленням після порушення провадження у справі обставин, з якими закон пов`язує неможливість судового розгляду справи.

Існування норм, що регулюють припинення провадження у справі, викликано необхідністю вилучати з процесу судочинства справи, порушені за позовами, що подані на підставі помилкового уявлення особи про її право на звернення до господарського суду або внаслідок розпорядчих дій сторін. У разі виявлення встановлених законодавством обставин немає необхідності в розгляді справи по суті та винесенні рішення. Припинення провадження у справі відбувається у випадках, коли судовий захист особи у господарському суді є неможливим.

Провадження у справі підлягає припиненню з посиланням на пункт 1 частини першої статті 80 ГПК України, якщо при розгляді справи буде встановлено, що позов подано позивачем або до відповідача, який не має статусу юридичної особи або громадянина - суб`єкта підприємницької діяльності, тощо (п.п. 4.2.5 Постанови).

Враховуючи викладене, провадження у даній справі підлягає припиненню.

Враховуючи викладене, керуючись ст. 24, п. 1 ч. 1 ст. 80, ст.ст. 86,115 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В :

1. Виключити ОСОБА_1 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача у справі № 902/814/16.

2. Залучити в якості відповідача 2 у справі № 902/814/16 ОСОБА_1 .

3. Провадження у справі припинити.

4. Копію ухвали направити Реєстраційній службі Гайсинського РУЮ у Вінницькій області рекомендованим листом.

Суддя Матвійчук В.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - Реєстраційна служба Гайсинського районного управління юстиції у Вінницькій області (вул. Плеханова, 4, м. Гайсин, Вінницька область, 23700)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення28.11.2016
Оприлюднено29.09.2022
Номер документу63022271
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/814/16

Ухвала від 20.12.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 28.11.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 23.11.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 08.11.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 08.11.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 18.10.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 13.10.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 23.09.2016

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні