Рішення
від 24.11.2016 по справі 712/7838/16-ц
СОСНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Справа № 712/7838/16-ц

Провадження № 2/712/1894/16

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 листопада 2016 року Соснівський районний суд м. Черкаси у складі:

головуючого судді Романенко В.А.

при секретарі Таран А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної фінансової інспекції в Черкаській області, третя особа: Смілянське об'єднання управління пенсійного фонду України Черкаської області про стягнення недоотриманих сум пенсії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Державної фінансової інспекції в Черкаській області, третя особа: Управління Пенсійного фонду України в м. Сміла та Смілянському районі Черкаської області про стягнення недоотриманих сум пенсії , посилаючись на те, що він з 30.12.2013 року в Смілянському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Черкаської області отримує пенсію по ІІ групі інвалідності загального захворювання відповідно до положень Закону України «Про державну службу».

Дана пенсія нараховувалася на підставі довідки про складові заробітної плати, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» від 27.12.2013 року за № 23-11/60-167. Довідка видавалася Державною фінансовою інспекцією в Черкаській області.

Проте, як йому стало відомо, у липня 2015 року Державна фінансова інспекція в Черкаській області листом за № 23-11/5198 відкликала довідку від 27.12.2013 року за № 23-11/60-167 та надала на зміну нову довідку від 27.07.2015 року за № 110.

В зв'язку з цим, він звернувся до Смілянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області з проханням роз'яснити механізм розрахунку та розміри його пенсії по двом вищевказаним довідкам.

У відповідь листом управління від 27.04.2016 року за № 38/Н-10 йому було роз'яснено, що з 30.12.2013 року по довідці від 27.12.2013 року за № 23-11/60-167 розмір його пенсії складав 4015,06 грн. щомісячно, а з 01.09.2015 року по довідці від 27.07.2015 року за № 110, тобто довідці, яка була надана на заміну та виходячи саме із зазначених у ній складових заробітної плати ще з 30.12.2013 року йому повинна була призначатись і розраховуватись пенсія, щомісячний розмір пенсії став складати 4403,58 грн.

З цього слідує, що місячно він недотримував 388,52 грн. пенсії, а всього за період з 01.01.2014 року по 31.08.2015 року було недоотримано 7770,40 грн. пенсії.

Тому він звернувся до Смілянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області з заявою про перерахунок пенсії за період з 01.01.2014 року по 31.08.2015 року на підставі довідки Держфінінспекції в Черкаській області від 27.07.2015 року за № 110, проте, листом управління від 27.04.2016 року за № 33Н-10 було роз'яснено, що з 01.09.2015 року його пенсію приведено у відповідність, та оскільки відповідно до ч. 2 ст. 101 Закону «Про пенсійне забезпечення» підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її, йому було пораджено звернутися до Державної фінансової інспекції в Черкаській області з приводу компенсації недоотриманих коштів.

В зв'язку з цим, він звернувся до Державної фінансової інспекції в Черкаській області з листом, у якому прохав повернути йому грошові кошти в сумі 7770,40 грн., які він недоотримав за період з 01.01.2014 року по 31.08.2015 року з їхньої вини внаслідок надання недостовірних документів для призначення (перерахунку) пенсії.

Проте, листом-відповіддю від 15.06.2016 року за № 23-25/24-3486-Н йому було повідомлено, що кошторисом доходів і видатків Держфінінспекції на 2016 рік бюджетні асигнування на сплату відповідних коштів не передбачені, та запропоновано розглянути питання щодо пред'явлення претензій майнового характеру безпосередньо до колишніх службових осіб Держфінінспекції, якими проводились відповідні розрахунки його заробітної плати, та відповідно, вносились дані до довідки про складові заробітної плати від 27.12.2013 року № 23-11/60-167.

З такої відповіді можна зробити висновок, що свою провину у недоотримані ним сум пенсії у розмірі 7770,40 грн. Держфінінспекція не заперечує, проте не може йому сплатити зазначену суму через відсутність закладених у кошторисі видатків на такі цілі,а відповідно до закону несе матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну йому внаслідок надання недостовірних документів, хоче перекласти свою відповідальність на певних службових осіб (при цьому колишніх).

Просить суд стягнути з Державної фінансової інспекції в Черкаській області на користь ОСОБА_1 недоотриману суму пенсії у розмірі 7770,40 грн. за період з 01.01.2014 року по 31.08.2015 року.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив суд в позові відмовити, надав суду заперечення, які приєднані до матеріалів справи.

Представник третьої особи в судовому засіданні при вирішенні даної справи покладався на думку суду.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні факти та відповідні правовідносини.

Відповідно до ч.1 ст. 1 Цивільного процесуального кодексу України завданнями цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно з ч. 1 ст. 3 Цивільного процесуального кодексу України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

За змістом ст. 15 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.

Відповідно до частини 1 статті 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі; а згідно з частинами 1 та 3 статті 60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір.

Відповідно ст.ст. 10, 60 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі.

В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 з 09.09.2013 року перебуває на обліку в Смілянському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Черкаської області та отримує пенсію по ІІ групі інвалідності загального захворювання, призначену відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

З 30.12.2013 року ОСОБА_1 отримує пенсію по ІІ групі інвалідності загального захворювання, призначену на умовах, передбачених Законом України «Про державну службу».

Відповідно до довідки про складові заробітної плати від 27.12.2013 року № 23-11/60-167, яка видана Державною фінансовою інспекцією в Черкаській області, середньомісячний заробіток для обчислення пенсії ОСОБА_1 становив - 5018,83 грн., пенсія з 30.12.2013 року становить 4015,06 грн.

17.06.2015 року позивач звернувся до Смілянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області та надав довідку № 23-11/60-71 від 28.04.2015 року видану Державною фінансовою інспекцією в Черкаській області, для перерахунку пенсії.

При опрацюванні заяви Смілянським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Черкаської області були виявлені розбіжності в сумах заробітної плати з попередньою довідкою, та відповідно до законодавства була проведена перевірка первинних документів, на підставі яких видані довідки.

У липні 2015 року Державною фінансовою інспекцією в Черкаській області Державною фінансовою інспекцією в Черкаській області відкликані довідки про складові заробітної плати від 27.12.213 року № 23-11/60-167 та від 28.04.2015 року № 23-11/60-71, видані ОСОБА_1

05.08.2015 року за вх. № 759/02 до Смілянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області надійшла довідка про складові заробітної плати від 27.07.2015 року № 110 Державної фінансової інспекції в Черкаській області, де вказані інші суми заробітної плати. Відповідно до даної довідки середньомісячний заробіток для обчислення пенсії становить 5504,48 грн., пенсія з 01.09.2015 рок становить 4403,58 грн.

19 серпня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до Смілянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області з заявою про перерахунок пенсії та надав довідку про складові заробітної плати від 27 липня 2015 року № 110, однак в задоволені даної заяви ОСОБА_1 було відмовлено.

Постановою Смілянського міськрайонного суду від 11 лютого 2016 року адміністративний позов ОСОБА_1 до Смілянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області про визнання неправомірними дій суб'єкта владних повноважень щодо проведення розрахунку пенсії та зобов'язання до вчинення певних дій задоволено частково.

Визнано неправомірними дії Смілянського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області щодо відмови в проведенні перерахунку раніше призначеної пенсії ОСОБА_1 з урахуванням сум індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, матеріальної допомоги на оздоровлення, починаючи з 01 вересня 2015 року.

Зобов'язано Смілянське об'єднане управління Пенсійного фонду України Черкаської області здійснити розрахунок пенсії, призначеної ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про державну службу» в розмірі 80 % суми заробітної плати, з 01 вересня 2015 року, включивши до складу заробітної плати для призначення пенсії суми індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та матеріальної допомоги на оздоровлення відповідно до довідки про складові заробітної плати від 27 липня 2015 року № 110, виданої Державною фінансовою інспекцією в Черкаській області.

В решті позовних вимог відмовлено.

Після перерахунку пенсії відповідно до вищевказаної постанови розмір пенсії ОСОБА_1 з 01.09.2015 року становить 4852,85 грн.

На даний час, ОСОБА_1 не позбавлений права звернутися до суду з відповідним позовом та заявою про поновлення строків щодо перерахунку пенсії відповідно до довідки № 110 від 27.07.215 року.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 04.09.2013 № 15-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2013 р. за № 1661/24193, затверджена форма довідки про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавка за ранг, або кваліфікаційні класи, або класний чин, або спеціальні звання, або дипломатичний ранг, надбавка (винагорода) за вислугу років), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу.

Вказана довідка передбачає зазначення розміру заробітної плати та її складових: посадового окладу, надбавки за ранг, або кваліфікаційний клас, або класний чин, або спеціальні звання, або дипломатичний ранг, надбавку за вислугу років (за стаж державної служби), винагороду за вислугу років, а також суми заробітної плати, на яку нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

При цьому, до вказаної довідки додається довідка про розмір інших виплат, зокрема, матеріальної допомоги на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України Про державну службу, та з яких сплачено страхові внески, а з 01 січня 2011 року єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Так, постановою правління Пенсійного фонду України від 14.02.2011 № 5-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 18 лютого 2011 р. за N 210/18948, затверджена форма довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу».

Вказана довідка передбачає зазначення надбавок, премій та інших виплат (з розшифровкою таких виплат), включених в дохід, на які нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01.01.2011 - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та зазначення суми заробітної плати, на яку нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01.01.2011 - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Згідно ст. 2 Закону України «Про оплату праці» структура заробітної плати складається з основної, додаткової та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Загальні засади діяльності, статус державних службовців, які працюють в державних органах та їх апараті, а також особливості правовідносин щодо призначення та перерахунку пенсій державним службовцям встановлені Законом України «Про державну службу».

Згідно ст. 33 Закону України «Про державну службу» заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплат за ранги, надбавок за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення та допомога для вирішення соціально-побутових питань входили до системи оплати праці державного службовця.

Крім того, статтею 66 Закону України «Про пенсійне забезпечення» врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.

Відповідно до частини першої статті 66 цього Закону до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяли на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу)).

Згідно зі статтею 41 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» до виплат (доходів), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, належать, зокрема: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим самим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Таким чином, суд дійшов висновку, що суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, зокрема матеріальна допомога на оздоровлення, індексація заробітної плати включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

Аналогічну правову позицію Верховний Суд України висловив, зокрема, у постановах від 14 та 28 травня 2013 р., 16.09.2014 р. (справи №№ 21-125а13, 21-97а13, 21-314а14 відповідно).

Згідно ч. 1 ст. 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її (ч. 2 ст. 101 Закону).

Як роз'яснено в п. 27 Постанови №2 Пленуму Верховного Суду України від 12 червня 2009 року «Про застосування норм цивільного процесуального законодавства при розгляді справ у суді першої інстанції» виходячи з принципу процесуального рівноправ'я сторін та враховуючи обов'язок кожної сторони довести ті обставини, на які вона посилається, необхідно в судовому засіданні дослідити кожний доказ, наданий сторонами на підтвердження своїх вимог або заперечень, який відповідає вимогам належності та допустимості доказів.

Установлюючи наявність або відсутність фактів, якими обґрунтовувалися вимоги чи заперечення, визнаючи одні та відхиляючи інші докази, суд повинен свої дії мотивувати та враховувати, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (ч. 4 ст. 60 ЦПК України).

Статтею 57 ЦПК України передбачено, що доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються на підставі пояснень сторін, третіх осіб, їхніх представників, допитаних як свідків, показань свідків, письмових доказів, речових доказів, зокрема звуко- і відеозаписів і висновків експертів.

Отже, в ході розгляду справи позивачем не доведено, а судом не встановлено будь-яких обставин, які б свідчили про зловживання з боку відповідача щодо подання недостовірних даних. Належних та достовірних доказів, які б вказували на те, що видані довідки були підроблені або сфальсифіковані, позивачем суду не надано.

Доказів зловживання з боку відповідача, зокрема подання ним документу з явно неправильними та недостовірними відомостями, а також доказів недостовірності даних, на підставі яких розраховувалась пенсія, позивачем не надано. Факту підроблення відповідачем чи будь-якими іншими особами довідок про заробітну плату відповідним судовим рішенням не встановлено, тому заявлені вимоги задоволенню не підлягають.

Аналіз наданих суду письмових доказів свідчить про те, що позивач не надав суду належних та допустимих доказів.

Відповідно до п. 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1, при прийманні документів орган, що призначає пенсію: перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Враховуючи вищевикладене, у задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись Конституцією України, ст.ст. 10, 11, 57, 88, 212, 213-215, 218 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

В позові ОСОБА_1 до Державної фінансової інспекції в Черкаській області, третя особа: Смілянське об'єднання управління пенсійного фонду України Черкаської області про стягнення недоотриманих сум пенсії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Черкаського апеляційного суду протягом десяти днів з моменту його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Головуючий:

СудСоснівський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення24.11.2016
Оприлюднено02.12.2016
Номер документу63045422
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —712/7838/16-ц

Ухвала від 31.10.2019

Цивільне

Соснівський районний суд м.Черкас

Романенко В. А.

Постанова від 22.11.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Фаловська Ірина Миколаївна

Ухвала від 19.05.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Хопта Сергій Федорович

Ухвала від 10.04.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Хопта Сергій Федорович

Рішення від 27.12.2016

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Ювшин В. І.

Ухвала від 16.12.2016

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Ювшин В. І.

Ухвала від 15.12.2016

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Ювшин В. І.

Рішення від 24.11.2016

Цивільне

Соснівський районний суд м.Черкас

Романенко В. А.

Рішення від 24.11.2016

Цивільне

Соснівський районний суд м.Черкас

Романенко В. А.

Ухвала від 05.10.2016

Цивільне

Соснівський районний суд м.Черкас

Романенко В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні