ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Попова О.Г.
Суддя-доповідач:Котік Т.С.
ПОСТАНОВА
іменем України
"01" грудня 2016 р. Справа № 806/1003/16
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Котік Т.С.
суддів: Жизневської А.В.
Охрімчук І.Г.,
за участю секретаря судового засідання Нероди І.В.,
представників сторін та представника третьої особи- Бекманюк С.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "НИВА-2012-АГРО" на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "13" жовтня 2016 р. у справі за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "НИВА-2012-АГРО" до Приватного нотаріуса Новоград-Волинського міського нотаріального округу Лінкевича Броніслава Адамовича, треті особи - Сектор державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Новоград-Волинської районної державної адміністрації , Управління Держгеокадастру у Новоград-Волинському районі Житомирської області , Товариство з обмеженою відповідальністю "Шереметьєво" , ОСОБА_5 про визнання неправомірними та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії ,
ВСТАНОВИВ:
У червні 2016 року Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "НИВА-2012-АГРО" звернулось до суду з вказаним позовом та з урахуванням уточнених позовних вимог просило визнати неправомірними та скасувати рішення державного реєстратора - приватного нотаріуса Новоград-Волинського районного нотаріального округу Лінкевича Броніслава Адамовича про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки площею 3,6986 га, кадастровий номер: НОМЕР_1, терміном на 10 років, зареєстрованого 07.12.2015 року, реєстраційний номер 12395005 та зобов'язати державного реєстратора - приватного нотаріуса Новоград - Волинського районного нотаріального округу Лінкевича Броніслава Адамовича виключити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди №12395005, індексний номер 268811401 від 07.12.2015 року.
В обґрунтування вимог позивач зазначав, що відповідач не переконавшись в тому, що з 01.10.2012 року між СТОВ "Нива-2012-АГРО" та ОСОБА_5 укладено договір оренди земельної ділянки на території Кам"яномайданської сільської ради Новоград-Волинського району площею 3,6986 га, кадастровий номер: НОМЕР_1, терміном на 5 років, 07.12.2015 року проведено реєстрацію договору оренди земельної ділянки між ОСОБА_5 та ТОВ "Шереметьєво" відносно тієї самої земельної ділянки, яка раніше була передана в оренду позивачу.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду 13 жовтня 2016 року відмовлено в задоволенні позову.
В апеляційній скарзі СТОВ "Нива-2012-АГРО", посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду та прийняти нову - про задоволення позову. Зокрема, апелянт посилається на те, що висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи та правовим нормам, які регулюють спірні правовідносини. Визнавши дії нотаріуса протиправними, суд дійшов помилкових висновків про відмову в задоволенні позову.
Розглянувши справу, перевіривши законність та обгрунтованість судового рішення, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що приватним нотаріусом Новоград - Волинського міського нотаріального округу Лінкевичем Броніславом Адамовичем, було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 26811401 про державну реєстрацію договору оренди землі б/н від 27.08.2015 року укладеного між ОСОБА_5 та Товариством з обмеженою відповідальністю "Шереметьєво".
Суд першої інстанції перевіряючи дії приватного нотаріуса на відповідність вимог ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшов висновку, що відповідач при реєстрації договору оренди діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством, що призвело до повторної реєстрації договорів оренди земельних ділянок, однак, відмовляючи в задоволенні позову посилався на те, що укладений позивачем з ОСОБА_5 договір оренди не пройшов державну реєстрацію у порядку, встановленому законом, тобто не набув чинності.
Колегія суддів апеляційного суду не може погодитися з висновками суду першої інстанції про те, що не реєстрація договору оренди у порядку, встановленому законом та не набуття ним чинності не є підставою для визнання неправомірними дій державного реєстратора - приватного нотаріуса щодо реєстрації договору оренди, оскільки судом безспірно встановлено порушення відповідачем вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" .
Так, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 року №1952-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №1952-IV).
Пунктом 2 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.
Частиною 4 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.15 Закону №1952-IV, державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам (ч.4 ст.15 Закону №1952-IV).
В свою чергу, за змістом частини 2 статті 9 Закону №1952-IV державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію , зокрема щодо оформлення речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Взаємодія органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру передбачена статтею 28-1 Закону №1952-IV.
Частиною 2 цієї статті згаданого Закону встановлено, що орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі. Орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації право доступу до перегляду кадастрових карт (планів) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Інформація, одержана від органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, вноситься державним реєстратором під час здійснення державної реєстрації прав на відповідний об'єкт до розділу Державного реєстру прав, який містить відомості про нерухоме майно.
Необхідності запитувати інформацію про зареєстровані права оренди на земельні ділянки відповідно до законодавства, яке діяло до 01.01.2013 року висловила і Державна реєстраційна служба України у листі від 06.08.2013 року №2951/05-15-13 "Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними правонабувачами". У цьому листі, зокрема, вказано, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Враховуючи вищезазначені правові норми, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що саме приватний нотаріус як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.
Як убачається з матеріалів справи, 01.10.2012 року між СТОВ "НИВА-2012-АГРО" та ОСОБА_5 було укладено договір оренди земельної ділянки на території Кам"яномайданської сільської ради Новоград-Волинського району, площею 3,6986 га, кадастровий номер НОМЕР_1, терміном на 5 років. Договір оренди зареєстровано в Управлінні Держземагентства у Новоград-Волинському районі 03.11.2012 року та внесені до книги записів "Про державну реєстрацію договорів оренди землі" на території Кам"яномайданської сільської ради. Термін дії договору оренди до 03.11.2017 року.
Однак, як в суді першої інстанції так і при розгляді справи судом апеляційної інстанції відповідач не надав належних доказів на підтвердження того, що приватним нотаріусом як державним реєстратором вчинялися дії з приводу витребування під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень.
Посилання представника відповідача на те, що відсутності відомостей про попередній договір оренди у Державному реєстрі прав надало приватному реєстратору вчинити реєстрацію договорів оренди, суд апеляційної інстанції не приймає до уваги, оскільки такі твердження не відповідають приписам частини 2 статті 9 Закону №1952-IV, якою на державного нотаріуса покладено обов"язок під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно.
При розгляді справи в суді апеляційної інстанції встановлено, що такі документи не надавалися ТОВ "Шереметьєво" та питання щодо укладення попередніх договорів не уточнювалося ні у фізичних осіб, з якими укладалися договори, ні в сільській раді, на території якої знаходиться земельна ділянка, а ні в Управлінні Держземагентства.
Суд першої інстанції дійшовши висновків, що при реєстрації договору оренди між ОСОБА_5 та ТОВ "Шереметьєво" 07.12.2015 року відповідач діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством, дійшов помилкових висновків про відмову в задоволенні позову з посиланням на те, що попередній договір оренди укладений між ОСОБА_5 та СТОВ "НИВА-2012-АГРО" не набув чинності.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, у суду першої інстанції були відсутні підстави для відмови у задоволенні позову, оскільки при розгляді справи встановлено не відповідність дій суб"єкта владних вимогам частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України при вчиненні дій щодо реєстрації договору оренди.
Посилання суду першої інстанції на те, що реєстрація відділом Держкомзему у Новоград-Волинському районі договору оренди між позивачем і власником земельної частки ОСОБА_5 здійснена за відсутності повноважень у відділі Дерзкомзему. Тобто, договір оренди земельної ділянки, не набув чинності, суд апеляційної інстанції не приймає до уваги, оскільки зазначена обставина не спростовує протиправності дій приватного нотаріуса, який не виконав приписи частини 2 статті 9 Закону №1952-IV та не узгоджується з правовими висновками Верховного Суду України з питань правильного застосування норм матеріального права у спорах цієї категорії, зокрема в постанові від 30.03.2016 року №21-1434а15.
Так само, в постанові від 15.11.2016 року у справі №825/1287/15-а Верховний Суд України дійшов правового висновку про те, що одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам Закону № 1952-ІV , який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Враховуючи вищезазначене, судове рішення підлягає скасуванню відповідно до вимог ст.202 КАС України з прийняттям нового - про задоволення позову СТОВ "НИВА-2012-АГРО".
У зв"язку із задоволенням позову, вимоги позивача про відшкодування судових витрат підлягають задоволенню відповідно до вимог ст.94 КАС України. Так, частиною першою вказаної статті передбачено, що у разі ухвалення судового рішення на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійсненні нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі.
Стороною у публічно-правовому спорі є приватний нотаріус Новоград-Волинського районного нотаріального округу Лінкевич Броніслав Адамович на якого відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» покладено функції державного реєстратора як спеціального суб"єкта щодо офіційного визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру прав.
Відтак, колегія суддів вважає, що за загальними правилами судочинства судові витрати мають бути відшкодовані відповідачем у справі, який вчинив протиправні дії при вчиненні державної реєстрації у розмірі 5 787,60 грн. які складаються із судового збору сплаченого позивачем при зверненні до суду першої інстанції у розмірі 2756 грн. та при зверненні з апеляційною скаргою - 3031,60 грн.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "НИВА-2012-АГРО" задовольнити, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "13" жовтня 2016 р. скасувати та прийняти нову.
Визнати неправомірним та скасувати рішення державного реєстратора - приватного нотаріуса Новоград-Волинського районного нотаріального округу Лінкевича Броніслава Адамовича про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки площею 3,6986 га, кадастровий номер: НОМЕР_1, терміном на 10 років, зареєстрованого 07.12.2015 року, реєстраційний номер 12395005.
Зобов'язати державного реєстратора - приватного нотаріуса Новоград - Волинського районного нотаріального округу Лінкевича Броніслава Адамовича виключити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди №12395005, індексний номер 268811401 від 07.12.2015 року.
Стягнути з державного реєстратора - приватного нотаріуса Новоград-Волинського районного нотаріального округу Лінкевича Броніслава Адамовича на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "НИВА-2012-АГРО" 5 787, 60 грн. понесених судових витрат.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Т.С. Котік
судді: А.В. Жизневська
І.Г. Охрімчук
Повний текст cудового рішення виготовлено "02" грудня 2016 р.
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "НИВА-2012-АГРО" вул.Центральна, 1-А,Кам'яний Майдан,Новоград-Волинський район, Житомирська область,11780
3- відповідачу Приватний нотаріус Новоград-Волинського міського нотаріального округу Лінкевич Броніслав Адамович АДРЕСА_2
4-третій особі: Сектор державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Новоград-Волинської районної державної адміністрації - вул.Шевченка,16,м.Новоград-Волинський,Житомирська область,11701,
5 - третя особа Управління Держгеокадастру у Новоград-Волинському районі Житомирської області - вул.Шевченка, 18,м.Новоград-Волинський,Житомирська область,11701,
6 - третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Шереметьєво" - вул.Транзитна, 10,с.Курне,Червоноармійський район, Житомирська область,12030,
7 - третя особа ОСОБА_5 - АДРЕСА_1
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2016 |
Оприлюднено | 06.12.2016 |
Номер документу | 63132341 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Котік Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні