Постанова
від 02.12.2016 по справі 809/1487/16
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" грудня 2016 р. Справа № 809/1487/16

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Судді Лучко О.О.

при секретарі Волочій Л.І.

за участю сторін:

представника позивача: ОСОБА_1,

представника відповідача: не з"явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом: Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, вул. Гуцульська, 9,м. Івано-Франківськ,76007

до відповідача: ПП "Левеня ", вул.Незалежності,6,с.Шешори,Косівський район, Івано-Франківська область,78623

про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в розмірі 24557,90 грн,-

ВСТАНОВИВ:

04.11.2016 року Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства "Левеня " про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в розмірі 24557,90 грн.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав , суду пояснив, що відповідач в порушення статтей 19, 20 Закону України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» не виконав нормативу по працевлаштуванню у 2014 році одного інваліда. За непрацевлаштування інваліда відповідач у строк до 16 квітня 2016 року повинен був самостійно сплатити 19187,50 грн. адміністративно-господарських санкцій. Вказана сума заборгованості підтверджується актом перевірки №09-13-0050/508 від 04.10.2016 року та розрахунком заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій. Крім того, за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій відповідачу нараховано пеню в розмірі 120% річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, на повну суму недоїмки за весь її строк у розмірі 5370,40 грн. Добровільно кошти відповідачем не сплачені, а тому підлягають стягненню в судовому порядку.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду. Заяв та клопотань про відкладення розгляду справи чи про причини неявки суду не надав.

Розглянувши позовну заяву, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши та оцінивши подані докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено , що ПП "Левеня " зареєстроване як юридична особа та відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" зобов'язане працевлаштовувати інвалідів, а в разі відсутності працевлаштування даної категорії населення, зобов'язане сплатити адміністративно-господарські санкції до Фонду соціального захисту інвалідів

Як встановлено судом, у період з 29.09.2016 року по 04.10.2016 року працівниками Управління держпраці в Івано-Франківській області проведено перевірку законодавства про працю та загальнообов'язкового державного соціального страхування ПП «Левеня», за результатами якої складено акт №09-13-0050/508 від 04.10.2016 року (а.с. 8-9).

Даною перевіркою встановлено, що відповідач, який використовував найману працю у 2014-2015 роках, не виконував нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.

Так, за 2014 рік підприємством звіт №10-ПІ «Про зайнятість і працевлаштування інвалідів» в Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів не подано.

З пред'явлених до перевірки документів встановлено, що фактична середньооблікова кількість штатних працівників за 2014 рік становила 32 особи, фонд оплати праці за 2014 рік становив 614017,29 грн.

Крім того, в акті перевірки зазначено, що в 2014 році на ПП «Левеня» було створено робоче місце для працевлаштування інваліда на посаду пакувальника, про що відповідач направляв у центри зайнятості відповідні листи із проханням направити на працевлаштування інваліда, зокрема:

- лист №4 від 21.01.2014 року із звітом до Косівського районного центру зайнятості;

- лист №19 від 23.06.2014 року із звітом до Івано-Франківського обласного центру зайнятості.

Згідно пояснень директора ПП «Левеня» ОСОБА_2 центром зайнятості у 2014 році не було направлено жодного інваліда для працевлаштування на підприємство (а.с. 25).

В той же час представник позивача надав суду лист Косівського районного центру зайнятості, з якого вбачається, що ПП «Левеня» у 2014 році інформацію про наявність у них вакантних місць для працевлаштування інвалідів не надавали.

Відтак, відповідач в порушення статтей 19, 20 Закону України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» не виконав нормативу по працевлаштуванню у 2014 році одного інваліда .

З урахуванням даних, зазначених в акті перевірки №09-13-0050/508 від 04.10.2016 року, позивач у зв'язку з невиконанням підприємством нормативу працевлаштування інвалідів в кількості 1 робочого місця нарахував відповідачеві адміністративно-господарські санкції у розмірі 19187,50 грн. та пеню за порушення терміну сплати адміністративно-господарських санкцій в розмірі 5370,40 грн. (а.с.10), що стало підставою для звернення з позовом до суду.

При вирішенні даного спору суд виходив з наступного нормативного регулювання спірних правовідносин.

Основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантування їм рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначені в Законі України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» №875-ХІІ від 21.03.1991 року (далі - Закон).

Відповідно до ч.1 ст.17 даного Закону з метою реалізації творчих і виробничих здібностей інвалідів та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів, у разі необхідності, створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування інвалідів, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей інваліда (ч.2 ст.17 Закону).

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч.3 ст.18 зазначеного Закону).

Відповідно до ч.1 ст.19 Закону для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (ч.2 ст.19 Закону).

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць, виходячи з вимог ст.18 цього Закону (ч.3 ст.19 Закону).

Відповідно до ч.7 ст.19 даного Закону порядок реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, строки подання йому звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів, контролю за виконанням нормативів робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, подачі щорічного звіту, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування інвалідів, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Згідно із ч.9 ст.19 даного Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Відповідно до ч.1 ст.20 зазначеного Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк (ч.2 ст.20 Закону).

Відповідно до ч.4 ст.20 даного Закону адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Постановою Кабінету Міністрів України за №70 від 31.01.2007 року ''Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України ''Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні'' затверджено Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування.

Відповідно до даного Порядку звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду соціального захисту інвалідів, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом. Форма вказаного звіту затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики України за №42 від 10.02.2007 року.

Як встановлено в судовому засіданні та підтверджується актом перевірки №09-13-0050/508 від 04.10.2016 року, відповідач звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2014 рік форми №10-ПІ до Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів не подав. Поряд з цим, встановлено, що фактична середньооблікова кількість штатних працівників ПП «Левеня» за 2014 рік становила 32 особи, а відтак повинно було створити одне робоче місце для працевлаштування інваліда.

Однак, у зв'язку з невиконанням зазначених вище вимог позивач застосував до відповідача адміністративно-господарські санкції в розмірі 19187,50 грн. За період несплати до моменту звернення в суд із адміністративним позовом, позивач, виходячи із суми адміністративно-господарської санкції (19187,50 грн.), розрахував пеню в розмірі 5370,40 грн. (а.с. 10).

Поряд з цим судом встановлено, що згідно довідки відповідача №43 від 13.10.2016 року останній 21.04.2016 року подав до Косівського районного центру зайнятості звітність з проханням направити на працевлаштування інваліда на посаду пакувальника. Аналогічний лист 23.06.2014 року був направлений до Івано-Франківського обласного центру зайнятості (а.с. 25).

Однак, суд не приймає до уваги дані доводи відповідача, оскільки згідно листа Косівського районного центру зайнятості №3437-07/10-16 від 29.09.2016 року відповідач у 2014 році інформацію про наявність у нього вакантних місць для працевлаштування інваліда не подавав (а.с. 24).

Згідно із ч.4 ст.50 Закону України В«Про зайнятість населенняВ» роботодавці зобов'язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Відповідно до наказу Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 В«Про затвердження форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядку її подання" формою звітності роботодавців про наявність вакантних місць, в тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, є форма № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".

У пункті 3 розділу II цього звіту вказується кількість вакансій, на які можуть бути працевлаштовані громадяни, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню (відповідно до статті 14 Закону України "Про зайнятість населення"), і за необхідності в пункті 4 зазначаються категорії таких громадян, зокрема "інваліди".

Пунктом 2.1. вказаного Порядку визначено, що форма подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Аналіз вказаних норм дає суду можливість дійти висновку, що відповідач з моменту відкриття вакансії зобов'язаний систематично звертатись до територіального органу Державної служби зайнятості України шляхом подання до нього звіту форми 3-ПН В«Інформація про попит на робочу силу (вакансії)В» до моменту поки така вакансія не буде зайнята.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до ч.8 ст.19 Закону України В«Про основи соціальної захищеності інвалідів в УкраїніВ» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, з метою контролю за виконанням нормативу робочих місць, передбаченого частиною першою цієї статті, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, подання ними звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, у тому числі шляхом зарахування.

Відповідно до Положення про Державну інспекцію України з питань праці затвердженого Указом Президента України N 386/2011, 06.04.2011 Державна інспекція України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра соціальної політики України.

Держпраці України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, на випадок безробіття в частині призначення нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

За таких обставин, управління Держпраці в Івано-Франківській області правомірно провело перевірку відповідача, під час якої виявило ряд порушень законодавства про працю та, як наслідок, відділенням Фонду соціального захисту інвалідів до відповідача правомірно застосовано адміністративно-господарські санкції та пеню.

Відповідно до ч.1 ст.218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. У частині 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито всіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Враховуючи вищенаведене, застосування до ПП «Левеня» адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць є обґрунтованим.

З урахуванням наведеного, суд прийшов висновку про правомірність позовних вимог, а тому позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійсненні позивачем, з відповідача не стягуються.

На підставі ст.124 Конституції України, керуючись ст.ст. 2, 8-14, 86, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з приватного підприємства "Левеня" (код ЄДРПОУ 31265386) на користь Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 13662300) адміністративно-господарські санкції в розмірі 19187,50 грн. (дев"ятнадцять тисяч сто вісімдесят сім гривень п"ятдесят копійок) та пеню за порушення сплати адміністративно-господарських санкцій в розмірі 5370,40 грн. (п"ять тисяч триста сімдесять гривень сорок копійок).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили в порядку та строки, встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя: Лучко О.О.

Постанова складена в повному обсязі 05.12.2016 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2016
Оприлюднено08.12.2016
Номер документу63187092
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/1487/16

Постанова від 02.12.2016

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Лучко О.О.

Постанова від 29.11.2016

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Лучко О.О.

Ухвала від 15.11.2016

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Лучко О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні